Biedronki

Domowe Przedszkole 30.03-03.04

 

TEMAT TYGODNIA: Zielony ogródek w domowym przedszkolu.

DZIEŃ

TYGODNIA/

TEMAT DNIA

CELE

RODZAJ AKTYWNOŚCI

POTRZEBNE MATERIAŁY

(POMOCE DYDAKTYCZNE)

PRZEBIEG

Poniedziałek/

Ogródek na oknie

- kształcenie umiejętności poprawnego budowania wypowiedzi;

- rozwijanie pamięci odtwórczej;

- nabywanie umiejętności związanych z hodowlą i pielęgnacją roślin.

- rozwijanie dużej motoryki

 

Rozwijanie mowy i myślenia, fizyczna

- tekst wiersza

- mała piłeczka

 

Część I

1. Powitanie.

Dziecko powtarza za rodzicem, dzieląc na sylaby i wyklaskując: „Jak nasionka się witamy, bo ogródek zakładamy”.

2. Ogródek na oknie – słuchanie wiersza przeczytanego przez rodzica

W ogródku na oknie już rośnie szczypiorek, Zielona pietruszka i z nasion – pomidorek. Rzeżucha, co pachnie i wszystkim smakuje I kolorowa fasolka, co oczy raduje. Pośród tego kwiatki Kasia też wysiała,

Będzie z nich radość cała grupa miała. Czego kwiatek potrzebuje, nim go Kasia wyhoduje? Czarnej ziemi i słoneczka i z konewki wody niejedna kropeleczka.

 

3. Rozmowa na temat wiersza

Co rośnie na oknie?

- Co Kasia wysiała? -

- Czego potrzebują kwiatki? -

- Jak Kasia będzie dbała o rośliny?

 

Część II

1. Uciekająca cebulka – zabawa na czworakach z piłką. Rodzic mocno kula piłkę a dziecko na czworaka podąża za nią. Zabawę powtarzamy kilka razy.

2. Wykonujemy 5 przysiadów, 5 podskoków obunóż (jak piłeczki) 5 pajacyków

Wtorek/

Zakładamy hodowlę roślin

rozwijanie zmysłów: dotyku, węchu

- zapoznanie ze sposobami hodowli roślin, ich potrzebami i wymaganiami; kształtowanie nawyku dbania o rośliny,

- rozwijanie poczucia rytmu oraz słuchu muzycznego

- rozwijanie pamięci

poznawcza (przyrodnicza), muzyczna

- różnego rodzaju nasiona (dostępne w domu lub jeżeli takie posiadamy to z torebki) np: lnu (siemię lniane), kopru ogrodowego, awokado, jabłka, orzecha laskowego i włoskiego, dyni, słonecznika, kwiatów.

Może być również cebula na szczypior, korzeń pietruszki, nasiona: rzeżuchy, fasoli, pomidora itp.

- ziemia,

- doniczki, tacki,

jednorazowe kubeczki, wata, słoiczki

- tekst piosenki

- nagranie piosenki

Część I

1. Poznajemy nasiona - zabawa sensoryczna - gładkie czy szorstkie, małe czy duże, jaki zapach Dzieci, pod nadzorem rodzica., manipulują

zgromadzonymi w pojemnikach nasionami o zróżnicowanej fakturze, wielkości, zapachu.

2.Zakładamy hodowlę roślin – praktyczne działania dziecka - zapoznanie ze sposobami hodowli roślin, ich potrzebami i wymaganiami.

Według zdobytych nasion i sadzonek zaczynamy zabawę w ogrodników:) możemy:

- wysiewać rzeżuchę na watę

- sadzić w ziemi cebulę na szczypior

- sadzić cebule na szczypior w wodzie

- wysiewać nasionka

- zasadzić fasolę w wodzie lub w ziemi http://przyrodana6.blogspot.com/p/jak-zaozyc-hodowle-fasoli-instrukcja.html

https://www.youtube.com/watch?v=MfCoSQRMgfk

 

Część II

Osłuchanie się z piosenką pt. „Jestem sobie ogrodniczka”

Jestem sobie ogrodniczka,
Mam nasionek pół koszyczka.
Jedne gładkie, drugie w łatki,
A z tych nasion będą kwiatki.
Ref:
Kwiatki, bratki i stokrotki
Dla Malwinki, dla Dorotki.
Kolorowe i pachnące,
Malowane słońcem.
Ref.
Mam konewkę z dużym uchem
Co podlewa grządki suche.
Mam łopatkę, oraz grabki
Bo ja dbam o moje kwiatki.
Ref:
Kwiatki, bratki i stokrotki
Dla Malwinki, dla Dorotki.
Kolorowe i pachnące,
Malowane słońcem

https://www.youtube.com/watch?v=zhvQFI04CX8

Środa/

Wiosenna gimnastyka

 

- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania

- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat opowiadania

- poszerzanie wiedzy na temat roślin

- rozwijanie umiejętności sylabizowania i głoskowania

Fizyczna, rozwijanie mowy i myślenia

- dywanik lub mata

Część I

1. ZESTAW ZABAW i ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH

- Zabawa ożywiająca „Kwiaty, drzewa”. Dzieci przemieszczają się po pokoju na paluszkach, rodzic podaje przykładowe kwiaty np. sasanka, stokrotka, róża, goździk itp. oraz drzewa np. dąb, brzoza, klon, buk, jarzębina itp. Dzieci przyjmują określoną pozycję na hasło określające drzewo zatrzymują się w pozycji o nogach złączonych i ramionach wyciągniętych w górę lub w bok, na hasło określające kwiaty wykonują przysiad.

 

- Zabawa „Kwiatek zwiędnięty, kwiatek podlany”.

Dziecko stoi w postawie obunóż, ramiona w górze. Rodzic podaje na zmianę hasła: - kwiatek zwiędnięty a dziecko przyjmuje postawę zwiędniętego kwiata (opuszczone ramiona z jednoczesnym skłonem tułowia w przód) - kwiatek podlany (dziecko prostuje tułów i unosi ramiona w górę). Powtarzamy ćwiczenie kilka razy,

 

Ćwiczenie jak wyżej tylko w siadzie skrzyżnym, przy haśle kwiatek podlany zwracamy uwagę, żeby plecy były wyprostowane, a ramiona wyciągnięte mocno w górę. Dłużej utrzymujemy pozycję kwiatek podlany. Powtarzamy kilkakrotnie.

 

Dziecko leży na plecach z nogami ugiętymi i uniesionymi do góry dziecko wykonuje ruchy jak by jechało rowerem, następnie z leżenia na plecach dziecko wykonuje skłon tułowia w przód i przechodzi do siadu prostego a następnie powraca do leżenia na plecach.

 

Część II

Dziecko powtarza za rodzicem słowa, dzieląc na sylaby i wyklaskując. Następnie próbujemy dzielić słowa na głoski.

- doniczka

- nasionko

- pestka

- kwiat

- ziemia

- konewka

- słońce

Czwartek/

Cebula i szczypiorek

 

- rozwijanie małej motoryki

- ćwiczenie prawidłowego chwytania nożyczek i wycinania

- rozwijanie umiejętności liczenia na konkretach

Plastyczna, matematyczna

- kolorowa wycinanka lub biała kartka

- kredki

- ołówek

- nożyczki

- klej

- komputer/laptop/tablet/telefon

Część I

1. Praca plastyczna „Cebula i szczypiorek” – wycinanka Rodzic pokazuje dziecku , „krok po kroku” sposób wykonania pracy. Dziecko wycina z żółtego papieru kółka (po narysowanej przez rodzica linii), nakleja je na kartkę, a następnie wycina cieniutkie paski z zielonego papieru i dokleja je do żółtego kółka. Jeżeli nie mamy kolorowego papieru możemy pokolorować przed wycięciem poszczególne elementy kredką.

 

Część II

Wykonaj ćwiczenie matematyczne

https://pl.khanacademy.org/math/early-math/cc-early-math-counting-topic/cc-early-math-counting/e/counting-out-1-20-objects

Piątek/

Tajemnica małego nasionka

 

- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania

- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat opowiadania

- poszerzanie wiedzy na temat roślin

Rozwijanie mowy i myślenia, fizyczna

- tekst opowiadania

- dywanik lub mata

Część I

Słuchanie opowiadania pt. „Tajemnica małego nasionka” J.Wasilewskiej

Było sobie ziarenko. Ziarenko było maleńkie i słabe. Bało się, że zjedzą je ptaki, albo polna myszka. Ale zaopiekował się nim ogrodnik, który był duży i silny. Chodził po ogrodzie z łopatą i kopał ziemię. Włożył ziarenko do świeżo skopanej ziemi. A tam pod ziemią było ciemno, ciepło i cicho. Teraz sobie pośpię – pomyślało ziarenko. Leżało spokojnie przez jakiś czas, aż nagle poczuło,że wokół zrobiło się mokro. Ach! To pewnie ogrodnik podlał ziemię! Rozzłościło się okropnie. Ze złości zaczęło się nadymać i pęcznieć tak mocno, aż pękło. Ale nic złego się nie stało. W miejscu pęknięcia pojawił się mały, biały kiełek. Małe ziarenko zaczęło szybko rosnąć. Ogrodnik podlewał je, a słońce ogrzewało swoimi promieniami i w niedługim czasie zamieniło się w piękny, kolorowy kwiat.”

Rozmowa podparta pytaniami na temat opowiadania.
kto zaopiekował się ziarenkiem?
co zrobiło ziarenko w ziemi?
dlaczego się rozzłościło i co zrobiło ze złości?
co pojawiło się w miejscu pęknięcia?
co wyrosło z ziarenka?

Część II

1. ZESTAW ZABAW i ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH

- Zabawa ożywiająca „Kwiaty, drzewa”. Dzieci przemieszczają się po pokoju na paluszkach, rodzic podaje przykładowe kwiaty np. sasanka, stokrotka, róża, goździk itp. oraz drzewa np. dąb, brzoza, klon, buk, jarzębina itp. Dzieci przyjmują określoną pozycję na hasło określające drzewo zatrzymują się w pozycji o nogach złączonych i ramionach wyciągniętych w górę lub w bok, na hasło określające kwiaty wykonują przysiad.

 

- Zabawa „Kwiatek zwiędnięty, kwiatek podlany”.

Dziecko stoi w postawie obunóż, ramiona w górze. Rodzic podaje na zmianę hasła: - kwiatek zwiędnięty a dziecko przyjmuje postawę zwiędniętego kwiata (opuszczone ramiona z jednoczesnym skłonem tułowia w przód) - kwiatek podlany (dziecko prostuje tułów i unosi ramiona w górę). Powtarzamy ćwiczenie kilka razy,

 

Ćwiczenie jak wyżej tylko w siadzie skrzyżnym, przy haśle kwiatek podlany zwracamy uwagę, żeby plecy były wyprostowane, a ramiona wyciągnięte mocno w górę. Dłużej utrzymujemy pozycję kwiatek podlany. Powtarzamy kilkakrotnie.

 

Dziecko leży na plecach z nogami ugiętymi i uniesionymi do góry dziecko wykonuje ruchy jak by jechało rowerem, następnie z leżenia na plecach dziecko wykonuje skłon tułowia w przód i przechodzi do siadu prostego a następnie powraca do leżenia na plecach.

 
 
 
 
realizacja: ARTEH Agencja InteraktywnaARTEH CMS