Biedronki

Domowe Przedszkole 14-17. kwietnia

 

TEMAT TYGODNIA: KSIĄZKI I KSIĄZECZKI

DZIEŃ

TYGODNIA/

TEMAT DNIA

CELE

RODZAJ AKTYWNOŚCI

POTRZEBNE MATERIAŁY

(POMOCE DYDAKTYCZNE)

PRZEBIEG

Wtorek 14.04/

Zaczarowany świat książek

- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem

- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia

- rozwijanie zamiłowania do książek

- zapoznanie z zawodem księgarza

- rozwijanie dużej motoryki

Rozwijanie mowy i myślenia, fizyczna

- materiał lub kocyk, ksiązki

Część I

- Wprowadzenie:

Dzisiaj opowiem wam historię, jaka wydarzyła się w pewnym miasteczku, przy jednej z małych wąskich uliczek. Na parterze wąskiej, starej kamieniczki mieścił się sklep. Nad wejściem nie wisiał żaden napis, w oknach nie zostały wystawione żadne produkty. Klienci, którzy tam wchodzili nie wiedzieli co można kupić. A za ladą siedział sprzedawca i witał grzecznie każdego klienta….

Tutaj rodzic wciela się w rolę księgarza

- (K) Czym mogę pani służyć?

(dziecko włącza się do zabawy przyjmując rolę klienta pragnących zakupić dowolny produkt. Dopóki nie padnie prośba o książkę.

(K) odpowiada, że produkt, o który ktoś prosi jest np. za mokry aby był w tym sklepie (mleko, sok, woda itp.), zbyt łatwo może zabrudzić to, co jest w tym sklepie (np. buty, masło) itd.

 

W ciągu kilku minut dziecko drogą eliminacji powinno odgadnąć, że jest to księgarnia i można w niej kupić książki.

 

Zabawa „Jaka ona jest?” Dziecko za pomocą dotyku określa jaka jest książka, którą ma w ręku a której nie widzi, bo znajduje się pod materiałem lub kocem. Dziecko stara się odpowiedzieć na pytania np:

1. Co to jest?

2. Jaki ma kształt?

3. Z jakiego materiału jest zrobione?

4. Do czego to służy?

5. Określić wielkość. Itp.

 

- Rozmowa kierowana Rodzica z Dzieckiem na temat :

1. Pracy i obowiązków księgarza (doradza, które książki warto przeczytać, pomaga odnaleźć konkretną książkę, układa i uzupełnia książki na półkach)

2. Wyglądu książki (gdzie znajduje się okładka, tytuł, ilustracje, tekst)

3. Wartości książek (opisują ciekawe historie, historie zabawne, przedstawiają nam świat zwierząt)

4. Sposobu korzystania z książek (książki należy brać kiedy mamy czyste ręce, nie wolno wyrywać, zaginać kartek,rysować po książce, zawsze odkładamy książkę na miejsce gdy skończymy ją oglądać)

 

Przygotowanie kącika książek w pokoiku dziecka.

 

Część II

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
1
.Rozgrzewka zabawa orientacyjno-porządkowa „Słońce i deszcz: Dziecko spaceruje po pokoju na zapowiedź „ulewa" wykonuje przysiad, stukają palcami o podłogę, mówiąc „kap, kap".
2
. Marsz dookoła pokoju przy muzyce.
3.
Ćwiczenie dużych grup mięśniowych

Rodzic wypowiada hasło i pokazuje jak wykonać ćwiczenie, dziecko powtarza:

słonko - siad skulny

słońce zaszło - powolny wyprost aż do wspięcia na palce

słonko świeci - poruszanie dłońmi

słońce przesuwa się po niebie - przejście kilka kroków

słonko zaszło - siad skulny

Ćwiczenie powtarzamy 2 razy
4
. Zabawa z elementem czworakowania - „Kotki." Wiosenna pogoda zachęca kotki do zabaw.

Dziecko czworakuje w różnych kierunkach.

Na sygnał rodzica kotki „turlają się" po ziemi dziecko wykonuje kilka obrotów po podłodze. Następnie robią koci grzbiet. Ponowny sygnał zaprasza do czworakowania. Ćwiczenie powtarzamy 3 razy

5. Ćwiczenie tułowia - skręty.

Dziecko stoi w lekkim rozkroku. Naśladuje ruchy wrzucania kamieni do stawu - prawą i lewą ręką z mocnym skrętem ciała. Po kilku rzutach przysiada zbierając kamyki.

Ćwiczenie powtórzyć 2 razy

6. Zabawa z elementem równowagi „Bociany".

Bociany brodzą w stawie, chodzą po łące szukając żabek. Chód z wysokim unoszeniem kolan.

7. Zabawa z elementem skoku „Ptaszki".

Dziecko w przysiadzie zbiera ziarenka -stukanie palcem o podłogę. Na sygnał rodzica dziecko wstaje i skokami obunóż przenosi się w inne miejsce gdzie nadal zbiera ziarenka.

Ćwiczenie powtarzamy 2 razy

Środa/ 15.04

Jestem autorem.

 

 

- rozwijanie umiejętności motorycznych

- rozwijanie umiejętności przeliczania

- rozwijanie wyobraźni twórczej

- rozwijanie umiejętności klasyfikowania

- plastyczno- matematyczna

- kredki, kartki, zszywacz, kolorowanki, flamastry,

- książeczki

Część I

- Praca plastyczna: wykonanie z dzieckiem własnej książki albo zakładki do książek (Jeżeli jeszcze nie robiliście do projektu „Zaczarowana zakładka” o którym pisałyśmy na grupie.

Pomysły na książkę:

1. Zszyć kilka czystych kartek lub związać za pomocą tasiemki lub sznurka.

2 Wymyślamy tytuł i okładkę

3. Wymyślamy i piszemy teksty. Możemy teksty napisać ręcznie lub wydrukować, wyciąć i przykleić do naszej książki

Ilustracje możemy sami narysować lub wydrukować kolorowanki do samodzielnego pokolorowania wyciąć i przykleić.

4. Koniecznie zamieszczamy autora książki :)

Część II

- Wyciągamy książeczki dzieci na dywan i klasyfikujemy wg wielkości od największych do najmniejszych albo od najgrubszych do najchudszych.

- Tworzymy zbiory:

1. grubych i chudych książek

2. dużych i małych

3. tych w twardej oprawie i miękkiej

Następnie przeliczamy ile książek jest w każdym zbiorze.

Czwartek/

Jak powstaje książka.

 

- rozwijanie wyobrażni muzycznej

- rozwijanie poczucia szacunku do książek

zapoznanie się z procesem powstawania książki

-zapoznanie się z pojęciami: drukarz,ilustrator, księgarz

Muzyczna, rozwijanie mowy i myślenia

- komputer z internetem,

- teksty z zagadkami

Część I

Osłuchanie z piosenką

https://www.youtube.com/watch?v=wnJFiwa5a8U

 

Oglądanie wspólnie z rodzicem prezentacji pt. „Jak powstaje książka” dodatkowo można wydrukować lub oglądnąć na komputerze ilustracje zawarte w linkach poniżej

https://www.flipsnack.com/magfiam/jak-powstaje-ksiazka-prezentacja-tryb-zgodnosci.html

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/02/DRUKARNIA.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/02/KSI%C4%98GARNIA.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/02/CZYTELNIK.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/02/WYDAWNICTWO.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/02/PISARZ.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/02/ILUSTRATOR.pdf

 

Część II

Rozwiązywanie zagadek dotyczących prezentacji

Wszyscy bardzo chętnie ją oglądamy.

Szeleszczą w niej kartki, gdy je przekładamy.

Na każdej stronie wiersze i obrazków wiele.

Ja jestem i ty też jesteś jej przyjacielem.

Książka

Kto jest taki pomysłowy, siada

Pisze rymy i już wiersz gotowy.

Pisarz

Dziewczynki ozdobią spineczki

A kto ozdobi książeczki? Ilustrator

Kto przy maszynie stoi i drukuje

To co pisarz napisze a ilustrator namaluje? Drukarz

 

Kto w sklepie wiersze i bajki sprzedaje?

Gdy poprosisz o nie w mig z półki podaje. Księgarz

Piątek/

Księgarnia

 

- rozwijanie dużej motoryki

- rozwijanie umiejętności przeliczania

- stworzenie zabawy w księgarnię

- fizyczna/ matematyczna

- książki, kartki, patyczki

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

1
.Rozgrzewka zabawa orientacyjno-porządkowa „Słońce i deszcz: Dziecko spaceruje po pokoju na zapowiedź „ulewa" wykonuje przysiad, stukają palcami o podłogę, mówiąc „kap, kap".
2
. Marsz dookoła pokoju przy muzyce.
3.
Ćwiczenie dużych grup mięśniowych

Rodzic wypowiada hasło i pokazuje jak wykonać ćwiczenie, dziecko powtarza:

słonko - siad skulny

słońce zaszło - powolny wyprost aż do wspięcia na palce

słonko świeci - poruszanie dłońmi

słońce przesuwa się po niebie - przejście kilka kroków

słonko zaszło - siad skulny

Ćwiczenie powtarzamy 2 razy
4
. Zabawa z elementem czworakowania - „Kotki." Wiosenna pogoda zachęca kotki do zabaw.

Dziecko czworakuje w różnych kierunkach.

Na sygnał rodzica kotki „turlają się" po ziemi dziecko wykonuje kilka obrotów po podłodze. Następnie robią koci grzbiet. Ponowny sygnał zaprasza do czworakowania. Ćwiczenie powtarzamy 3 razy

5. Ćwiczenie tułowia - skręty.

Dziecko stoi w lekkim rozkroku. Naśladuje ruchy wrzucania kamieni do stawu - prawą i lewą ręką z mocnym skrętem ciała. Po kilku rzutach przysiada zbierając kamyki.

Ćwiczenie powtórzyć 2 razy

6. Zabawa z elementem równowagi „Bociany".

Bociany brodzą w stawie, chodzą po łące szukając żabek. Chód z wysokim unoszeniem kolan.

7. Zabawa z elementem skoku „Ptaszki".

Dziecko w przysiadzie zbiera ziarenka -stukanie palcem o podłogę. Na sygnał rodzica dziecko wstaje i skokami obunóż przenosi się w inne miejsce gdzie nadal zbiera ziarenka.

Ćwiczenie powtarzamy 2 razy

Część II

Zabawa w księgarnię

Wystawiamy książeczki z cenami napisanymi na kartkach( liczby od 1-10) ustalamy walutę możemy powycinać pieniądze lub ustalić że płacimy np. w patyczkach lub jakichkolwiek małych przedmiotach, które mamy w domu. Ustalamy kto jest księgarzem a kto klientem.

Dobrej zabawy :)

 
 
 
 
realizacja: ARTEH Agencja InteraktywnaARTEH CMS