Biedronki

Domowe Przedszkole 20-24.kwietnia
2020.04.19

Temat tygodnia: Dbamy o ziemię

 

Załączniki dostępne pod linkiem: https://drive.google.com/open?id=1mpXDTO0YQIK-ADSAv37UGNkK0tAOz9BJ

Dzień tygodnia/ temat dnia

Cele

Rodzaj aktywności

Pomoce dydaktyczne

Przebieg

Poniedziałek/ Co to jest przyroda?

 

 

-wypowiada się na temat wiersza

-poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi

 

-rozwijanie mowy

i myślenia

-rozwijanie opiekuńczego stosunku względem przyrody

-badawcze

-wiersz D. Gellerowej „Co to jest przyroda”?

-ziemia próchnicza

-słoiki z wodą

-piasek

-żwirek

-lejek

-wata

Część I

1.Powitanie.

Zabawa słowna Co by było..?

Swobodne wypowiedzi dzieci na temat:

-Co by było, gdyby na Ziemi nie było zwierząt?

-Jak wyglądały świat, gdyby nie było na nim kwiatów?

2.Słuchanie wiersza D. Gellerowej Co to jest przyroda?

To drzewa i kwiaty, i liście, i woda.

Motyl nad łąką,biała stokrotka.

Przyroda jest wokół, wszędzie ją spotkasz.

Ptak rozśpiewany, gadające świerszcze.

Powiedzcie, proszę, co jeszcze, co jeszcze.

Szanuj przyrodę, Kochaj przyrodę.

Kwiatom w doniczkach nie żałuj wody.

Dbaj o trawniki! Niech koło domu

będzie wesoło,będzie zielono.

3.Rozmowa na temat wiersza:

-Co to jest przyroda?

-Jak należy o nią dbać?

-Co to znaczy szanować przyrodę?

4.Zabawa pantomimiczna z elementem dramy „Roślina chce pić” - dzieci próbują się wczuć w rolę rośliny, której brakuje wody. Swoją mimiką, ruchem głowy, ciała pokazują jak czuje się roślina, która usycha i potrzebuje wody.

5.Rozmowa po zabawie:

-Jak czuliście się w roli rośliny, która potrzebuje wody?

-Czy trudno było to pokazać?

-Jak będzie się zachowywać roślina, która będzie mogła korzystać tylko z brudnej wody?

-Czy tylko woda jest potrzebna roślinom?

6.Słuchanie ciekawostek na temat roślin.

Rośliny, tak jak ludzie i zwierzęta, oddychają: pochłaniają szkodliwe gazy, a wydzielają tlen, który jest potrzebny do oddychania ludziom i zwierzętom. Jeżeli ziemia, woda i powietrze są zanieczyszczone, to szkodzą ludziom, zwierzętom i roślinom, które wtedy chorują.

Część II

1.Zabawy badawcze pod hasłem; „Czy można oczyścić wodę”?

Rozmowa poprzedzająca prace badawcze.

-Skąd się bierze woda?

-Czy woda jest potrzeba? Komu?

-Co zanieczyszcza wodę?

-Czy wy możecie mieć jakiś wpływ na czystość wody? (nie śmiecić zbiorników wodnych – rzek, stawów, jezior)

-Czy wodę można oczyścić?

Wyjaśnienie, co oznacza słowo filtr (urządzenie, które zatrzymuje zanieczyszczenia).

Zaproponowanie dzieciom zabaw w oczyszczanie, czyli filtrowanie wody.

-Przygotowanie słoików z wodą, do których wsypujemy: ziemię, piasek, żwirek.

-Porównanie wyglądu wody w słoikach.

-Filtrowanie wody przy użyciu filtra z waty.

-Oglądanie przefiltrowanej wody.

-Zwrócenie uwagi na zanieszczyszenia znajdujące się na wacie.

-Wyciągnięcie wniosków z przeprowadzonych obserwacji;

określenie jakie znaczenie mają filtry w procesie oczyszczana wody.

Wtorek/ Segregowanie śmieci

-prawidłowo przyporządkowuje odpady do właściwych pojemników

-wie i potrafi wytłumaczyć, czym jest recykling

-rozumie, potrzebę dbania o środowisko

-rozwijanie mowy i logicznego myślenia

-plastyczne

-pobranie załączników

-fotografie odpadów

-znak recyklingu (załącznik nr 2)

-klej

-nożyczki

-sznurek

-drucik

 

 

Część I

1.Powitanie.

Masaż na dobry humor:

Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.

Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne oczko ma.

Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.

Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.

Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.

2.Rozsypanka fotografii rożnych odpadów. Rodzice zadają dziecku pytania:

-Co to jest?

-Skąd się biorą śmieci?

-Czy dzieci wiedzą, co się robi ze śmieciami? Gdzie powinny trafić?

-Czy wiedzą co to jest segregacja odpadów?

-Jakie znają kolory pojemników?

-Czy wiedzą, jakie śmieci powinny do nich trafić?

Rodzic pokazuje dzieciom pojemniki w pięciu kolorach. Wyjaśnia dzieciom przeznaczenie poszczególnych pojemników.

(załącznik nr 1)

3.Rodzic mowi dziecku o tym, że ważne jest segregowanie odpadów do odpowiednich pojemników. Kiedy odpady są posegregowane, można z nich stworzyć nowe rzeczy. Ponowne wykorzystanie i przetworzenie odpadów nazywane jest recyklingiem. Pokazanie dziecku znak recyklingu (załącznik nr 2).

Rodzic pyta dziecko, co można zrobić z odpadów, do czego można je wykorzystać?

Część II

1.Pojemniki do samodzielnego stworzenia oraz przykładowe odpady (załącznik segregujemy śmieci).

2.Zrobienie z odpadów, które ma się w domu instrumenty muzyczne, np. grzechotkę z butelki, bębenek z kartonika, ozdobić dwa kubeczki od jogurtów do stukania o siebie nawzajem.

Środa/ Dzień Ziemi

-kształtowanie właściwych nawyków dotyczących ochrony środowiska naturalnego

-zwrócenie uwagi na niebezpieczeństwo zagrażające środowisku

-poznanie możliwości walki z zanieczyszczeniem środowiska

-rozwijanie sprawności fizycznej.

-rozwijanie mowy i myślenia

-fizyczne

-pobranie załącznika Dzień Ziemi

Część I

1.Powitanie

Zabawa Hop!

Dzieci rozbiegają się po pokoju. Na hasło rodzica: Biegiem! Zaczynają biec w miejscu (przebieranie nogami i rękami musi być bardzo szybkie). Następnie na hasło Hop! - skaczą przez wyimaginowaną przeszkodę, krzycząc przy tym Hop!

2.Dzień Ziemi – informator dla dzieci (załącznik Dzień Ziemi).

Część II

1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

-Ćwiczenia oddechowe – dzieci naśladują wąchanie trzymanego w dłoni kwiatka. Wciągają powietrze nosem, a wydychają ustami.

-Zabawa wycieraczki – jedno dziecko leży tyłem, a drugie (np. rodzeństwo, rodzic) ciągnie je za nogi po podłodze. Po chwili dzieci zamieniają się rolami.

-Zabawa obserwujemy przyrodę – dzieci leżą przodem na podłodze. Naśladują przyglądanie się zwierzętom przez lornetkę, dlatego co chwilę unoszą łokcie nad podłogę, trzymając dłonie przy oczach.

-Ćwiczenia kształtujące mięśnie nóg- dzieci maszerują licząć do 10:

-dziesięć kroków – marsz we wspięciu na palce

-dziesięć kroków – marsz na piętach.

Czwartek/ Zielona ziemia

-rozwijanie umiejętności muzycznych

-rozwijanie sprawności fizycznej

-muzyczna

-fizyczna

-piosenka do odsłuchu „Ziemia to wyspa zielona”

-kolorowy krążek lub woreczek do ćwiczeń

-piłka

Część I

1.Powitanie.

Dzieci stoją w kole – rodzic rzuca do nich piłkę. Zadaniem dzieci jest ją złapać i odrzucić, podając słowo, które kojarzy się z dbaniem o ziemię.

2.Zapoznanie się z piosenką „Ziemia to wyspa zielona”

https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA

3.Rozmowa na temat piosenki:

-Na jakiej planecie mieszkamy?

-Kto mieszka na Ziemi?

-Co musimy robić żeby ziemia była zielona?

Część II

1.Ćwiczenia gimnastyczne

-Zabawa bieżna Samochody. Dzieci trzymają krążek jak kierownicę samochodu. Kiedy rodzic podnosi do góry zielony krążek(ewentualnie inny przyrząd), poruszają się w różnych kierunkach z wymiijaniem się; kiedy trzyma krążek czerwony zatrzymują się.

-Skłony w przód – Zamieniamy się krążkami.

Dzieci dobierają się parami (np. rodzeństwo, rodzic) stają tyłem, w rozkroku, w niewielkiej odległości od siebie. Zamieniają się krążkami, podając je sobie w skłonie między nogami; podają sobie krązki nad głowami. Staramy się nie uginać nóg w kolanach.

-Ćwiczenie z elementem toczenia – Uciekające krążki.

Dzieci toczą krążki przed sobą w różnych kierunkach. Na klaśnięcie lub gwizdnięcie zatrzymują krążki i siadają na nich skrzyżnie z prostymi plecami i rękami opartymi na kolanach.

-Ćwiczenie równowagi – Na jednej nodze.

Dzieci stają na jednej nodze, drugą uginają i kładą na niej krążek. Wytrzymują licząc do 4. To samo ćwiczenie wykonują na drugiej nodze.

Piątek/ Kolorowa matematyka

-Rozwijanie mowy

-rozwijanie logicznego myślenia

-matematyczna

-kolorowe nakrętki od butelek

- pobrany załącznik

-nożyczki

-piłka

Część I

1.Powitanie.

Rodzic rzuca do dziecka piłkę i śpiewając, zadaje mu krótkie pytania. Dziecko odrzuca piłkę i odpowiada na pytanie, również śpiewając. Starają się odpowiadać pełnymi zdaniami, np. Co chciałbyś dzisiaj robić?, Jaka jest twoja ulubiona potrawa? Itp.

2.Zbiór zabaw z nakrętkami.

-Przepychanie nakrętek do odpowiedniego wg rozmiaru otworu innej butelki - najbardziej wciągającą jest gdy wśród zebranych nakrętek znajdą się takie nieco większe, które będą wymagały pewnych wysiłków by umieścić je w środku. Zabawa wpływa pozytywnie na rozwój motoryki małej, koncentrację i uwagę. Jest też dobrym ćwiczeniem na cierpliwość, wytrwałość.

-Sortowanie po kolorach - zabaw sprzyjająca nauce oraz utrwaleniu znajomości kolorów. Jest tez dobrym ćwiczeniem paluszków dziecka. Chodzi o to by kolorami posortować nakrętki na kupki.

-Powtórz wzór – rodzic układa pewien wzór, schemat kolorystyczny zadaniem dziecka jest go odwzorować. Rozpocznijcie od 1-2 kolorów, 3-4 elementów, przechodząc do coraz bardziej skomplikowanych wzorów.

-Układanie liter, cyfr, wzorów - poproście dziecko by układało dowolne wzory lub znane mu cyfry i litery. Dzieci mogą układać wymyślone wzory. Ograniczeniem jest tylko ich wyobraźnia.

Część II

1. Ekologiczne memory.

Proszę pobrać załącznik, w ktorym jest memory. Należy wydrukować, obrazki wyciąć i ułożyć tak żeby obrazki były odwrócone. Zaczynamy szukać tego samego obrazka aby powstały pary.

(załącznik earthdaymemory)

Pomoce:

Załącznik Dzień Ziemi – www.swiatprzedszkolanki.wordpress.com

Załączniki pobrane z grupy nauczycielskiej na facebooku www.ja.nauczycielka.pl

Piosenka „Ziemia to wyspa zielona” https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA

Memory http://learncreatelove.com/printable-earth-day-memory-game/

 
 
 
 
realizacja: ARTEH Agencja InteraktywnaARTEH CMS