Biedronki

Domowe Przedszkole 27-30.kwietnia - Biedronki
2020.04.26

 

TEMAT TYGODNIA: Polska moja Ojczyzna

Załączniki dostępne pod linkiem - https://drive.google.com/open?id=18o94jVK8Xg4__3kUbdg6vp-fH5Ufs9uM

DZIEŃ

TYGODNIA/

TEMAT DNIA

CELE

RODZAJ AKTYWNOŚCI

POTRZEBNE MATERIAŁY

(POMOCE DYDAKTYCZNE)

PRZEBIEG

27.04.2020

Polska moja ojczyzna

- Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej.

- Rozpoznawanie godła i barw narodowych. - Nabywanie większej świadomości narodowej. - Poznanie wiersza pt. „Co to jest Polska”

- rozwijanie mowy i myślenia – matematyczno- przyrodnicza

- tekst wiersza

- atlas geograficzny

- nagranie piosenki pt. „Płynie Wisła płynie”

- nagranie z filmikiem do gimnastyki

Część I 1. „Co to jest Polska?” – słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego

Co to jest Polska?

Co to jest Polska? – Spytał Jaś w przedszkolu.
Polska – to wieś i las,i zboże w polu,
i szosa, którą pędzi do miasta autobus,
i samolot, co leci wysoko, na tobą.
Polska – to miasto,strumień i rzeka,
i komin fabryczny, co dymi z daleka,
a nawet obłoki, gdy nad nami mkną.
Polska to jest także twój rodzinny dom.
A przedszkole? Tak – i przedszkole,
i róża w ogrodzie i książka na stole.

2. Gdzie mieszka Polska? :)

Jeżeli posiadacie drodzy Rodzice atlas to możemy pokazać dziecku według zasady od ogółu do szczegółu położenie Polski (robiliśmy już to w listopadzie na materiale montessoriańskim z uwagi na to, że jest to trudny temat dlatego utrwalamy).

Najpierw pokazujemy kulę ziemską i opowiadamy że ziemię możemy podzielić na wody i lądy (wskazujemy palcem) wody dzielimy na ooooooogrmomne oceany, wielkie morza dłuuuuuugie i krótkie rzeki oraz jeziora . Lądy dzielimy na kontynenty wskazujemy wszystkie na końcu pokazujemy Europę. Każdy kontynent możemy podzielić na kraje. Jak myślisz na którym kontynencie znajdziemy nasz kraj Polskę? Naprowadzamy dziecko podając wskazówki. Potem możemy podzielić jeszcze Polskę na miasta i wioski aby dokopać się do Zielonej Góry.

Część II

1.„Płynie Wisła”- zabawa bieżna. Najpierw wyjaśniamy dziecku że Wisła to najdłuższa rzeka w Polsce jej źródło jest w Baraniej Górze płynie wzdłuż Polski aż wpada do Morza Bałtyckiego. Następnie przechodzimy do zabawy musimy zgromadzić jak najwięcej członków rodziny

https://www.youtube.com/watch?v=qQWL5wtnpyo lub wersja bardziej tradycyjna https://www.youtube.com/watch?v=RUpho9XZFMY

Podajemy sobie ręce, tworząc węża, który prowadzi rodzic. Powtarzając słowa: Płynie Wisła, płynie po polskiej krainie... wężykiem przemierzamy wszystkie pokoje i zakamarki domu. ( możemy skorzystać z klatki schodowej wtedy mina sąsiadów bezcenna :):):)

2. Gimnastyka tym razem na wesoło wg. filmiku. Uwierzcie mi na słowo można się zmęczyć :):):)

https://www.youtube.com/watch?v=iKeatJK181Q

Wtorek/ 28.04.2020

Symbole narodowe

 

 

 

- rozwijanie małej motoryki

- utrwalenie symboli narodowych

- utrwalenie Hymnu Polski

- zapoznanie z walutą polski

- rozwijanie umiejętności przeliczania na konkretach

Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej.

- Rozpoznawanie godła i barw narodowych. - Nabywanie większej świadomości narodowej.

matematyczno- plastyczna

- karty obrazkowe przedstawiające polskie symbole narodowe,

- monety i banknoty plus woreczek lub pudełko

- kartki, wycinanki, farbki, bibuła, patyczek do szaszłyka, plastelina...

1. „Polskie symbole narodowe” – zabawa dydaktyczna – rodzic układa na dywanie karty obrazkowe przedstawiające polskie symbole narodowe załącznik nr 1, 2, 3 (jeżeli nie mamy drukarki możemy skorzystać z komputera) pytając dziecko:Jak myślisz co przedstawiają te obrazki?”rozmowa z dzieckiem na ich temat –
Każde państwo ma swoje godło, flagę i hymn czyli symbole narodowe. Z pierwszym symbolem narodowym już się zapoznaliśmy. Biały orzeł w koronie na czerwonym tle to nasze godło. Drugim naszym symbolem narodowym jest flaga. Kolor biały symbolizuje czystość i orła białego, kolor czerwony jest symbolem ognia i oznacza odwagę i waleczność. Flagę możemy zobaczyć podczas uroczystości państwowych i sportowych oraz na budynkach państwowych. Możemy również wywiesić ją przed swoim domem podczas świąt narodowych np. w Święto Konstytucji 3 maja. Całkiem niedawno, bo w 2004 roku ustanowiono Dzień Flagi. Obchodzimy go 2 maja. W tym dniu okazując szacunek naszej fladze wywieszamy ją w widocznym miejscu. Nasz trzeci symbol narodowy to hymn – „Mazurek Dąbrowskiego”, który został napisany przez Józefa Wybickiego. Hymn można usłyszeć podczas uroczystości państwowych i sportowych. W trakcie jego słuchania i śpiewania okazujemy szacunek stojąc na baczność.

po rozmowie o hymnie dzieci słuchają go stojąc na baczność. https://www.youtube.com/watch?v=AJsWz9SlpfA

2„Godło, flaga, hymn” – zabawa ruchowa – kiedy rodzic pokazuje kartkę obrazkową z godłem; dziecko macha po bokach rękoma naśladując lot orła, kiedy rodzic pokazuje kartkę z obrazkiem flagi dziecko porusza na boki wysoko uniesionymi rękoma naśladując powiewającą na wietrze flagę, kiedy rodzic włączy hymn polski dziecko staje na baczność, Zabawę prowadzimy 3-4-krotnie.

3. „Gdzie jeszcze jest orzeł?” – zabawa dydaktyczno - matematyczna – rodzic pyta dziecko:Gdzie jeszcze – poza godłem polski – jest wizerunek orła?”. Po wysłuchaniu odpowiedzi dziecka – jeśli nie padnie odpowiedź, że na monetach/pieniądzach/złotówkach rodzic potrząsa workiem/pudełkiem z monetami, a dziecko próbują odgadnąć co znajduje się w środku po dźwięku, ostatecznie po dotyku. Kolejno rodzic wysypuje monety z worka/pudełka informując dziecko, że są to nasze polskie pieniądze i zaprasza je do dokładnego przyjrzenia się monetom – dziecko może użyć lupy. Następnie wszyscy wspólnie omawiają i porównują ich wygląd – kolor, kształt, wielkość. Kolejno rodzic pokazuje dziecku banknoty – pieniądze papierowe, informując je, że to również nasze polskie złotówki, ale o większej wartości np. jeden banknot 10 zł to tyle samo co 10 monet 1 zł – oczywiście układamy banknot i monety na dywanie. Próbujemy odczytać cyfry możemy dodawać i przeliczać

Część II

Wykonanie pracy plastycznej flaga Polski wybór techniki dowolny np:

- pokolorowanie kartki papieru farbami plus zamocowanie patyczka do szaszłyka z boku.

- wyklejenie plasteliną lub kuleczkami bibuły

- wyklejenie wycinanką

- wykropkowanie paluszkiem maczanym w farbce itd.

Taką cudownie wykonaną flagę wkładamy do np. doniczki z kwiatkiem na oknie lub przyklejamy w widocznym miejscu.

Środa/ 29.04.2020

 

Lech, Czech i Prus

- rozwijanie umiejętności konstrukcyjnych

- zapoznanie się z legędą o Lechu, Czechu i Prusie

- rozwijanie postawy patriotycznej

- rozwijanie pamięci

- rozwijanie predyspozycji muzycznych

- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem

- rozwijanie umiejętności swobodnego wypowiadania się na określony temat

rozwijanie mowy i myślenia/ muzyczna

- nagrania i filmiki

- tekst legendy

- klocki

- tekst i nagranie piosenki

Część I

1. Zaczynamy dziś od filmiku przypominającego i utrwalającego symbole narodowe. https://www.youtube.com/watch?time_continue=388&v=DCwEJ9tHt5c&feature=emb_logo

2. Odsłuchanie legendy o Lechu, Czechu i Prusie

https://www.youtube.com/watch?v=1t3bnkmvvoM

lub przeczytanie skróconej wersji wierszowanej

Legenda o założeniu Gniezna

W czasach, gdy wszędzie Las gęsty rósł,
Żyli trzej bracia: Lech, Czech i Rus.
Pewnego razu Bracia Słowianie
Ruszyli w drogę Niespodziewanie.
Wiele tygodni, Dni oraz godzin
Szukali ziemi Dla swoich rodzin.
Lech raz popatrzył Prosto przed siebie,
Białego orła Ujrzał na niebie.
Powiedział braciom: – To dobry znak,
Zostanę tutaj, Gdzie mieszka ptak.
Tu, gdzie się gnieździ Ten biały orzeł,
Moje rodzinne Gniazdo założę
.

3. Pytania do legendy

- Jakie imiona nosili bracia z legendy?

  • - Kto to są Słowianie? (byli to ludzie zamieszkujący wschodnią Europę i północną Azję – rodzic może pokazać te obszary na mapie/globusie)

  • - Po co bracia Słowianie ruszyli w drogę?

  • - Czy długo szukali odpowiedniego miejsca?

  • - Co ujrzał Lech na niebie?

  • - Co postanowił wtedy zrobić?

4. „Budujemy miasto” – zabawa konstrukcyjna – zadaniem dziecka może być z pomocą rodzica w wybranym miejscu na dywanie zbudować swoje miasto przy użyciu wszelkiego rodzaju klocków.(W sumie to mamy pewność, że nasze Biedronki świetnie sobie dadzą rade same, bo co jak co ale robótki konstrukcyjne mają w małym paluszku. Dla rodziców czas na kawkę:):):)

Część II

Osłuchanie się z piosenką pt. „ Piosenka młodego patrioty” https://www.youtube.com/watch?v=O8lbwWF7yXo Próba nauczenia się 2 zwrotek i refrenu na pamięć.

Dziecko to taki patriota mały Na co dzień, a nie od święta
Polską znam flagę i polskie godło Hymn ojczysty pamiętam.
Bo moje miasto, bo moja wioska To Polska, to Polska, to Polska! 2x
A biało czerwone są barwy ulubione To Polska, to Polska, to Polska!
Chcę jak najwięcej wiedzieć o Polsce Więc czekam na geografię
Uczę się pilnie polskiej historii Najlepiej jak potrafię.

 

Czwartek/ 30.04.2020

Unia Europejska

 

- zapoznanie z symbolami UE

- rozwijanie umiejętności matematycznych

- zapoznanie z terminem Europa, UE

- zapoznanie z walutą euro

- zapoznanie z maskotką UE

 

Matematyczna/ mowa i myślenie

- załączniki 1, 2,3,4

- atlas geograficzny

- nagrania odgłosów środków transportu

- nagranie hymnu UE

1. Rodzic prosi dziecko aby na mapie świata poszukał kontynentu Europy w atlasie geograficznym, jeżeli dziecko nie zapamiętało kształtu rodzic pokazuje.

2. „Mówię Europa, myślę …” – zabawa rozwijająca myślenie twórcze wprowadzająca do tematu zajęć – Rodzic wypowiada zdanie:Mówię Europa, myślę np. dom/kontynent/wakacje/jezioro/morze itp.”Następnie rodzic wyjaśnia/przypomina i pokazuje na mapie/globusie, że Europa jest kontynentem, a Polska leży w jej centrum. Rodzic pyta dziecko, czy słyszało kiedyś o Unii Europejskiej? Co to takiego? Z czym nam się kojarzy? Po wysłuchaniu odpowiedzi dziecka Rodzic podsumowuje informacje, że niektóre państwa leżące w Europie zdecydowały, że lepiej jest ze sobą współpracować niż rywalizować. Dlatego też, utworzyły wspólnotę państw – Unię Europejską w której skład wchodzi obecnie 27 krajów. Dzisiaj wyruszymy w podróż po Unii Europejskiej, aby poznać ją troszeczkę bliżej, bo już niedługo tj. w sobotę za tydzień 9 maja obchodzony jest Dzień Unii Europejskiej.

3.„Flaga Unii Europejskiej” – zabawa dydaktyczna – Dziecko dostaje od rodzica kopertę a w niej pociętą na części (np. 4-6 części) kartę obrazkową przedstawiającą flagę Unii Europejskiej załącznik nr 4 str. 1,2 . Rodzic pyta Co to może być?”, „Co się na niej znajduje?”, „Ile jest gwiazd?” rozmawia z dzieckiem na temat flagi Unii Europejskiej.

Dwanaście złotych gwiazd rozłożonych w okręgu na niebieskim/granatowym tle symbolizuje harmonię między narodami Unii Europejskiej. Liczba gwiazd nawiązuje do starożytnej symboliki liczby 12 oznaczającej doskonałość i całość. Liczba 12 jest także odpowiednikiem liczby miesięcy w roku czy godzin na tarczy zegara. Krąg w który ułożone są gwiazdy symbolizuje jedność.

4. „Czym podróżujemy?” – zabawa ruchowa – Rodzic odtwarza różne odgłosy pojazdów, a dzieci naśladują je ruchem. Zabawę prowadzimy odtwarzając 4-5 różnych odgłosów pojazdów po ok. 20-30 sekund każdy.https://www.youtube.com/watch?v=LRa0kZVCY6E –odgłos pociągu do zabawy „Czym podróżujemy?”

https://www.youtube.com/watch?v=KMVoRpBYI4o odgłos motocykla do zabawy „Czym podróżujemy?”

https://www.youtube.com/watch?v=CXUIvNi7hQ4 odgłos samolotu do zabawy „Czym podróżujemy?”

https://www.youtube.com/watch?v=bG5AUnlS1Is odgłos samochodów wyścigowych do zabawy „Czym podróżujemy?”

https://www.youtube.com/watch?v=rrafATcA-J0 odgłos helikoptera do zabawy „Czym podróżujemy?”

5. „Euro” – zabawa dydaktyczna – Rodzic prosi wybrane dziecko o otworzenie kolejnej koperty. W kopercie znajdują się pieniążki załącznik 4 str. 3,4 euro/emblematy euro. Rodzic pyta dziecko:Co to jest?”, „Do czego służy?”. Następnie podsumowuje/informuje dziecko, że są to pieniądze, które nazywają się „euro” i obowiązują w większości krajów EU. Jak wiemy nie we wszystkich krajach, bo Polska należy do UE, a w naszym kraju mamy złotówki. Następnie dokładnie przyglądamy się pieniążkom Potem wszyscy wspólnie omawiają i porównują ich wygląd – kolor, kształt, wielkość.

Część II

1. Rodzic czyta rymowankę. Oraz pokazuje ilustrację załącznik nr 4 str. 5

Syriusz – maskotka unijna

Oto Syriusz – unijna maskotka.
Bardzo rad, każdy kto go spotka.
Do zabawy wesołej wszystkich zaprasza.
Mówi że Unia jest dla nas i nasza.

Następnie rodzic rozmawia z dziećmi na temat treści wiersza i symboliki maskotki UE Syriusza:

  • - Jak ma na imię maskotka Unii Europejskiej?

  • - Czy wiesz co jeszcze nosi taką samą nazwę jak maskotka? (Syriusz to także najjaśniejsza gwiazda na niebie)

  • - Jakim zwierzątkiem jest Syriusz? (stonogą)

  • - W jakim jest kolorze? (niebiesko-granatowym – podobnie jak flaga UE)

  • Jak jest ubrany? (Jest ubrany w granatową koszulkę z gwiazdkami ułożonymi w krąg – dokładnie jak na fladze UE, ale w każdym kraju członkowskim UE maskotka może wyglądać nieco inaczej)

  • - Jak myślisz co symbolizują rozłożone na boki dłonie Syriusza? (rozłożone dłonie w białych rękawiczkach wyrażają otwartość i życzliwość)

  • - Do czego zaprasza nas Syriusz? (do wesołej zabawy).

    2. Odsłuchanie i zapoznanie dziecka z hymnem UE https://www.youtube.com/watch?v=PuCznLq1QlA&t=38s

 

 
 
 
 
realizacja: ARTEH Agencja InteraktywnaARTEH CMS