Elfy

Domowe Przedszkole 30.03-03.04

TEMAT TYGODNIA : WSZYSTKO ROŚNIE

DZIEŃ
TYGODNIA/
TEMAT DNIA

 

CELE

 

RODZAJ AKTYWNOŚCI

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ

 

POTRZEBNE MATERIAŁY (POMOCEDYDAKTYCZNE)

 

PONIEDZIAŁEK/

WIOSENNE KWIATY

 

D Z I E C K O :

 

- zapamiętuje cechy typowe dla wczesnej wiosny: zmienna pogoda, pierwsze kwiaty, pąki liściowe na drzewach.

 

- rozwija swój słownik czynny

 

- doskonali percepcję słuchową – wyróżnia głoski w wyrazach i kolejno je wymawia.

 

- jest sprawne fizycznie,

 

 

JĘZYKOWA

ĆWICZENIA PORANNE - Kwitnące malwy.

 

Dziecko i rodzic stoją w rozsypce. Wykonują siad skulony. Przy spokojnej muzyce, bardzo powoli wstają – udają kwitnące kwiaty – rozkładają ramiona na boli i wspinają się na palce.

 

BLIŹNIAKI – zabawa nakierowana na współpracę.

 

Dziecko i rodzic odwracają się do siebie plecami. Splatają swoje ręce z rękami rodzica. Na sygnał W GÓRĘ oboje próbują wstać bez odrywania pleców i rozplatania rąk.

 

NASZE KWIATY –wiersz M. Konopnickiej.

 

Rozmowa na temat wiersza

 

O jakich kwiatach jest mowa w wierszu?

Pokaż je na obrazkach.

Który kwiatek zakwitł jako pierwszy, który jako drugi (trzeci, czwarty, piąty)?

Dziecko dzieli nazwy kwiatów na sylaby z jednoczesnym wyklaskiwaniem.

Wyróżnia pierwszą głoskę ( a kto umie to też ostatnią).

 

KWIATY ROSNĄ – KWIATY WIĘDNĄ – zabawa ruchowa

 

Dziecko reaguje na polecenia. Kwiaty rosną – dziecko stoi na palcach jak najwyżej i wyciąga ręce do słoneczka.

Kwiaty więdną – dziecko przykuca.

 

PO POŁUDNIU:

 

ŁAPIEMY KOLORY – zabawa orientacyjno – porządkowa.

 

Dziecko maszeruje po pokoju, w zależności od rytmu wystukiwanego przez rodzica. Na przerwę w akompaniamencie rodzic głośno podaje nazwę jakiegoś koloru, a zadaniem dziecka jest odszukać podany kolor i dotknąć przedmiotu w tym kolorze.

 

KWIATKI DO METY – zabawa ruchowa z elementem skoku.

 

Dziecko może ścigać się z rodzicem, z rodzeństwem i skakać sam - na czas.

Rodzic ustawia krzesła lub inne przeszkody, albo ustala start i metę, którą może być tapczan, mebel, okno. Zadaniem dziecka jest doskoczyć w jak najszybszym tempie do obiektu, skacząc na jednej nodze, raz prawej, a raz lewej, okrążając obiekt i wracając do linii startu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wiersz NASZE KWIATY

Jeszcze śnieżek prószy,

Jeszcze chłodny ranek,

A już w cichym lesie

Zakwita sasanek.

 

A za nim przylaszczka

Wychyla się z pączka

I mleczem się żółtym

Złoci cała łączka.

 

I dłużej już dzionka,

I bliżej słoneczka

A w polu się gnieździ

Biała stokroteczka.

 

A dalej fiołki

Wskroś trawy pod rosą

W świeżych swych czareczkach

Woń przesłodką niosą.

 

Oj ziemio ty droga

Ty boży zielniku!

I w polach i w łąkach

Masz kwiecia bez liku.

 

WWW.wikipedia.org – zdjęcia kwiatów

 

 

 

 

 

 

(krzesła lub inne przedmioty z domu)

 

 

 

 

 

WTOREK/

KWIATY Z CEBULI.

 

 

D Z I E C K O :

- podaje nazwę przedmiotu na podstawie definicji,

 

  • dokonuje analizy słuchowej wyrazów– wyróżnia głoskę c w różnych miejscach w wyrazie;

 

  • różnicuje głoskę C,

 

  • czyta globalnie wyraz cebula;

 

- uważnie słucha muzyki,

 

- tańczy według własnej improwizacji, tańczy tak jak czuje i rozumie muzykę,

 

MUZYCZNA

 

ĆWICZENIE PORANNE

 

Raz, dwa, trzy, cztery – stoję nieruchomo

Pięć, sześć, siedem, osiem – kręcę lekko głową

Dziewięć, dziesięć, jedenaście – macham ramionami

A dwanaście i trzynaście – robię hula – hop biodrami.

 

ZGADNIJ, CO TO? – rozwiązywanie zagadek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tropimy głoskę C.

 

Dziecko wyszukuje w pokoju/w domu przedmioty rozpoczynające się głoską C, a później kończące się głoską C.

 

KWIATOWY TANIEC – improwizacja ruchowa połączona z rysowaniem.

 

Dziecko słucha muzyki, leżąc lub siedząc na dywanie. Po wysłuchaniu za pomocą ruchu pokazuje jaka to muzyka. Następnie mówi rodzicowi z czym mu się ona kojarzy? W jakim nastroju dziecko było, co czuło słuchając jej?

 

Rodzic prosi dziecko by rysowało słuchając jeszcze raz utworu. Może rysować co chce.

 

Po zakończeniu rysowania rodzic mówi co widzi, a dziecko potwierdza czy to właśnie narysowało, ewentualnie jak rodzic źle odgadnie to dziecko opowiada co i dlaczego narysowało. Rodzic również równolegle może wykonaćwłasny rysunek. Na zakończenie i rodzic i dziecko nadają tytuły swoim racom.

 

 

 

 

 

 

 

 

- Wiosną mnóstwo ich w ogródku,

Każdy płatki ma na czubku.(kwiaty)

- Bohaterem tej zagadki jest przepiękny kwiatek,

Popularny jest w Holandii, tam jest go dostatek.

Na Dzień Kobiet lubi Pani dostać go od pana,

O co pytam? Wiecie dzieci? Pewnie o (tulipana)

 

- Łzy z oczy wyciska.

Kształt ma niczym kula.

Zapewne ją jadłeś.

To przecież (cebula).

 

 

 

 

 

 

 

Dzień dobry wiosno

https://www.youtube.com/watch?v=1c8H0CGCAMc

 

 

 

 

 

Kartki papieru, kredki ołówkowe, świecowe, pastele, mazaki, farbki,

ŚRODA/

W KWIACIARNI.

D Z I E C K O :

 

  • składa obrazek z 4–8 części;

 

  • sprawnie omija przeszkody w zabawie ruchowej;

 

 

  • wyróżnia głoskę c;

 

- czyta globalnie wyraz cebula.

PLASTYCZNA

ĆWICZENIA PORANNE - Kwitnące malwy.

 

Dziecko i rodzic stoją w rozsypce. Wykonują siad skulony. Przy spokojnej muzyce, bardzo powoli wstają – udają kwitnące kwiaty – rozkładają ramiona na boli i wspinają się na palce.

 

STONOGA – zabawa z kocem

 

Dziecko wraz z rodzicem rolują koc. Następnie siadają na nim okrakiem, jedno za drugim, tworząc STNONOGĘ. Stonoga próbuje poruszać się po pokoju.

 

WIOSENNE KWIATY– praca plastyczna

 

Można wykorzystać kolorowankę i ją pomalować, wyciąć, okleić wydzieranką w zależności od pomysłu dziecka.

Dziecko może również samo stworzyć wiosenny obrazek.

 

GIMNASTYKA

- Słońce – ćwiczenie mięśni brzucha.

 

Dziecko leży na dywanie. Na hasło SŁOŃCE przyjmują pozycję siadu prostego, a po chwili wracają do pozycji wyjściowej.

 

- DESZCZ – skłony tułowia

 

Dziecko chodzi po pokoju, na klaśnięcie, robi skłon w przód, dotyka stóp opuszkami palców jak spadające krople deszczu.

 

- ŚNIEG – zabawa rzutna

Kilka kroków od dziecka stoi miska/kosz. Dziecko najpierw gniecie gazetę lub kartki papieru i próbuje trafić nimi do celu.

 

Po skończonej zabawie na hasło rodzica ZIMNO – dziecko zwija się w kłębek, A na hasło CIEPŁO rozciąga się, starając się zająć jak najwięcej przestrzeni. Przez chwilę pozostaje w tej pozycji. Rodzic może włączyć spokojną lub ulubioną muzykę dziecka.

 

 

CD

 

 

 

 

Koc

 

 

 

 

 

Kolorowanka, nożyczki, kredki, mazaki, farby, bibuła,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Miska

Zgnieciona gazeta lub kartka

 

 

 

Spokojna/ulubiona muzyka dziecka

 

 

CZWARTEK/

ZAKŁADAMY WIOSENNĄ HODOWLĘ.

D Z I E C K O :

- posługuje się liczebnikami porządkowymi;

 

  • porządkuje liczby rosnąco lub malejąco;

 

- wykonuje pracę według instrukcji.

 

  • samodzielnie wykonuje sadzonki

  • porządkuje zdarzenia, posługując się pojęciami: najpierw, potem, na końcu;

 

- naśladuje ruchy narządów mowy wykonywane przez rodzica

MATEMATYCZNA

ĆWICZENIE PORANNE

 

Raz, dwa, trzy, cztery – stoję nieruchomo

Pięć, sześć, siedem, osiem – kręcę lekko głową

Dziewięć, dziesięć, jedenaście – macham ramionami

A dwanaście i trzynaście – robię hula – hop biodrami.

 

WIOSENNA GRZĄDKA – zabawa dydaktyczna

 

Dziecko otrzymuje 8 pojemników plastikowych, mogą użyć również talerzyków i guziki lub inne drobne przedmioty.

 

Policz grządki w ogródku – talerzyki, pojemniki.

W pierwszej grządce posadź 1 cebulkę (włóż 1 przedmiot guzik lub coś innego),

 

Na każdej kolejnej grządce posadź o jedną więcej cebulkę niż na grządce poprzedniej.

 

Ile cebulek jest na trzeciej grządce?

Spróbuj policzyć cebulki na pierwszej i drugiej grządce razem, na trzeciej i czwartej, na piątej i szóstej i na siódmej i ósmej.

 

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA – zabawy logopedyczne :

 

- WĄCHAMY WIOSENNE KWIATY – zabawa oddechowa

Dziecko nabiera powietrze nosem, a następnie wypuszcza je buzią.

 

- ŻABA ŁAPIE MUCHĘ – ćwiczenie warg i języka.

Dziecko naśladuje ciche bzyczenie muchy. Na klaśnięcie rodzica lub inny gest, sygnał, słowo – dziecko wysuwa język jak najdalej do przodu, na brodę.

 

- RECHOT ŻABY – ćwiczenie mięśni policzków.

Dziecko nadyma policzki i zatrzymuje w nich powietrze. Następnie naciska je palcami wskazującymi, wolno wypuszcza powietrze z jednoczesnym prychnięciem.

 

- ZŁAPANA MUCHA ćwiczenie języka

Dziecko zaciska usta i wypycha policzki od środka końcem języka w różnych kierunkach, naśladując uciekanie muchy przed żabą.

 

ZAKŁADAMY HODOWLĘ.

Dzieci wraz z rodzicami mogą w domu na parapecie zrobić sobie ogródek. Do doniczek wsypać ziemię, wsypać nasionka, podlewać wodą i obserwować , podziwiać swoją wspólną pracę.

 

Pojemniki plastikowe,

Guziki lub inne drobne przedmioty

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Doniczka

Ziemia

Nasionka

Woda

Ewentualnie konewka

PIĄTEK/

Z WIOSNĄ DZIECI ROSNĄ.

D Z I E C K O :

 

  • zapamiętuje kolejność przedmiotów ułożonych w szeregu;

 

  • porównuje wysokość osób lub rzeczy za pomocą pojęć: wyższy –niższy;

 

- wymyśla sposoby na prowadzenie profilaktyki

 

- usprawnia swoją koordynacje i równowagę

 

- zna i nazywa swoje części ciała,

 

- utrwala strony ciała prawą i lewą,

 

RUCHOWA

CWICZENIE PORANNE – wymachy rąk, w przód, w tył, w bok, góra - dół

 

CZEGO BRAKUJE? – zabawa dydaktyczna.

Dziecko siedzi przed rodzicem w siadzie klęcznym. Rodzic rozkłada przed dzieckiem pięć różnych przedmiotów. Dziecko stara się je zapamiętać. Następnie zamyka oczy a rodzic chowa jedną z nich. Dziecko ma odgadnąć co zniknęło.

 

WYŻSZY - NIŻSZY– zabawa orientacyjno-porządkowa.

Dziecko może używając do tego zadania rzeczy lub osób określać kto jest wyższy a kto niższy. Osoby mogą do siebie stać tyłem, dotykając się plecami, a zabawki dziecko może ułożyć według kolejności od najniższego do najwyższego i je później policzyć.

 

JAK ZDROWO ROSNĄĆ?– burza mózgów.

Dziecko stara się odpowiedzieć na pytanie Co zrobić, by być zdrowym i zdrowo rosnąć?

Rodzic notuje wszystkie pomysły.

 

ZABAWA Z PIŁKĄ – ćwiczenie poprawiające koordynację obustronną oraz sprawność kończyn górnych

- odbijanie piłki raz lewą ręka raz prawą

- śmigła helikoptera

- ręce w bok

- kręcimy rękoma w jedną stronę

- zatrzymujemy się na kilka sekund

- oczy zamykam i kręcimy rękoma w drugą stronę

- zatrzymujemy ręce na kilka sekund

- ćwiczenie naprzemienne, oczy można otworzyć

- leniwe ósemki

- głową,

- stopą raz prawą, a raz lewą,

- biodrami

- skoki w przód, w tył, na boki – ze złączonymi nogami, a także to samo z zamkniętymi oczami

- odbijanie balonika różnymi częściami mowy

- masowanie piłką różnych części ciała i nazywanie ich

 

 

 

Pięć różnych przedmiotów.

 

 

 

 

 

 

 

 

Rodzice, rodzeństwo, zabawki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kartka, mazak, kredki

 

Piłka

 

 

Balon

 

 

Piłka lub rolka po papierze toaletowym

 

 

 

 
 
 
 
realizacja: ARTEH Agencja InteraktywnaARTEH CMS