Elfy

Domowe Przedszkole 14-17. kwietnia
2020.04.13

TEMAT TYGODNIA: K I E D Y  P A T R Z Ę  W  N I E B O

DZIEŃ
TYGODNIA/
TEMAT DNIA

CELE

RODZAJ AKTYWNOŚCI

PRZEBIEG

ZAJĘĆ

POTRZEBNE MATERIAŁY (POMOCE
DYDAKTYCZNE)

WTOREK/

DZIEŃ I NOC

Dziecko:

  • Reaguje na sygnał,

  • Uważnie słucha,

  • Umie wymienić z jakich części składa się dzień,

  • Wie kiedy rozpoczyna się dzień a kiedy noc

  • Jest sprawne fizycznie,

 

językowa

NOC I DZIEŃ – zabawa orientacyjno – porządkowa.

 

Wiersz DZIEŃ DOBRY, DOBRANOC (Wiera Badalska)

 

CO PO CZYM? – zabawa słowno - ruchowa

 

SKACZĄCE GWIAZDKI – zabawa ruchowa z elementem podskoku.

 

 

Spokojna muzyka

 

 

 

Treść wiersza

 

 

 

Sylwety słońca i księżyca

 

 

Woreczki z ryżem lub kaszą

ŚRODA/

KOSMOS - GWIAZDY I PLANETY.

Dziecko:

  • Wie, ile jest planet,

  • Wie, że planet krążą wokół słońca,

  • Jest szybkie i uważnie słucha,

  • Rysuje kółka zgodnie z poleceniem,

matematyczna

CO KRĄŻY WOKÓŁ SŁOŃCA – zabawa słuchowa.

 

 

 

PLANETY – zabawa bieżna.

 

 

 

RYSUNKI Z GWIAZD – zabawa dydaktyczna.

 

Treść wiersza,

Prezentacja multimedialna

Piosenka o planetach dla utrwalenia

 

 

Krzesło

 

 

 

 

Kartka,

Mazaki/kredki

Gumka recepturka/sznurek/gumka do włosów

CZWARTEK/

WYPRAWY W KOSMOS.

Dziecko:

  • Umie podzielić wyraz na sylaby,

  • Umie utworzyć wyraz od sylaby,

  • Wykonuje pracę plastyczną według własnego pomysłu

plastyczna

WEDRUJĄCA PIŁKA – zabawa słuchowa

 

SŁOŃCE – praca plastyczna.

 

Piłka

 

 

Kartka

Żółta farbka,

Pędzelek,

Klej,

Wycinanka,

Plastelina

bibuła

PIĄTEK/

NA NIEZNANEJ PLANECIE.

 

ruchowa

START RAKIETY – zabawa bieżna.

 

TROPIMY GŁOSKĘ R.

Krecia robota – zabawa ruchowo – naśladowcza .

Żywiołowa gimnastyka z wykorzystaniem woreczków .

 

 

Treść wiersza

 

 

Woreczek ryżu lu kaszy

WTOREK

NOC I DZIEŃ – zabawa orientacyjno – porządkowa

Dziecko porusza się po pokoju w rytmie dowolnej muzyki. Na hasło NOC – kuli się. Na hasło DZIEŃ – znów się porusza.

 

Wiersz DZIEŃ DOBRY, DOBRANOC

Dzień dobry, dobranoc

Raz spotkało się na niebie

Słoneczko z Księżycem.

Zawołało – Dobrej nocy,

Księżycu, ci życzę!

Księżyc senny I zmęczony

ziewnął – Aaaa

A ja życzę ci Słoneczko

Pogodnego dnia.

Rodzic zadaje dziecku pytania:

  • Kiedy jest dzień?

  • Kiedy jest noc?

  • Co można robić w dzień?

  • Co można robić nocą?

  • Jak zaczyna się robić widno I wstajemy to jest? RANO

  • Jak jemy obiad to jest? POŁUDNIE

  • Gdy już zjemy podwieczorek to jest? POPOŁUDNIE

  • Gdy na dworze zaczyna się robić ciemno to jest? WIECZÓR

  • Co jest po nocy?

  • Co jest po dniu?

 

CO PO CZYM? – zabawa słowno - ruchowa

Dziecko trzyma w ręce rysunek Słońca, a rodzic rysunek Księżyca.

Rodzic opowiada historię:

Jest szaro. Zaczyna się nowy dzień. Wstaje słońce (DZIECKO DELIKATNIE PODNOSI SYLWETĘ SŁOŃCA W GÓRĘ). Jest rano, robi się coraz widniej. Mijają kolejne godziny i nadchodzi południe (DZIECKO PODNOSI SYLWETĘ SŁOŃCA NAD GŁOWĘ). Słońce jest bardzo wysoko na niebie. Po paru godzinach słońce jest coraz niżej I niżej, aż nadchodzi wieczór.(DZIECKO PRZEKŁADA SYLWETĘ SŁOŃCA DO LEWEJ RĘKI I POWOLI OPUSZCZA JE W DÓŁ). Słońce zachodzi , a wstaje Księżyc.(TERAZ TO RODZIC PODNOSI SYLWETĘ KSIĘZYCA DO GÓRY). Księżyc podnosi się coraz wyżej. Mijają godziny. Jest północ. (RODZIC TRZYMA SYLWETE KSIĘZYCA NAD GŁOWĄ). Mijają kolejne godziny I zaczyna być widać jasne smugi na niebie.. Zaczyna świtać. RODZIC POWOLI KUCA I WSTAJE DZIECKO ZE SŁOŃCEM.

SKACZĄCE GWIAZDKI – zabawa ruchowa z elementem podskoku

Dziecko maszeruje po pokoju w dowolnym tempie z woreczkiem ryżu lub kaszy na głowie. Na hasło HOP podskakuje, tak, by woreczek spadł z głowy. Podnosi go I nadal maszeruje.

 

ŚRODA

Co krąży wokół Słońca? Zabawa słuchowa, wiersz M. Przewoźniaka

 

UKŁAD SŁONECZNY

Oto nasza gwiazda: SŁOŃCE –

Jasne, wielkie I gorące.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=zdjecie+slonca

Wokół niego, zgodnie z planem,

Krąży sobie osiem planet.

Po orbitach jak po szynach

Suną razem – jak rodzina.

Pierwszy kręci sie MERKURY

Mały, suchy I ponury.

https://www.spidersweb.pl/2020/03/lod-wodny-bieguny-merkurego.html

Siarka spada z chmur na WENUS

Jest czterysta stopni w cieniu.

https://wiadomosci.onet.pl/swiat/wenus/wbkcdef

Po orbicie numer trzy

Krąży Ziemia – czyli My!

https://www.komputerswiat.pl/artykuly/redakcyjne/najlepsze-zdjecia-ziemi-wykonane-z-kosmosu-nasa-zaprezentowala-swoich-kandydatow/cch407j

MARS, czerwony niesłychanie.

Może siedzą tam Marsjanie?

https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/nauka/1758438,1,marsa-bedzie-mozna-podziwiac-golym-okiem.read

JOWISZ składa się z wodoru.

Mnóstwo pięknych ma kolorów.

http://dracul.kill.pl/~bielu/astronomia/jowisz/jowisz.htm

SATURN włożył coś na głowę!

To pierścienie są lodowe.

https://altao.pl/tajemnice-saturna-nie-jestesmy-sami-w-kosmosie.htm

URAN zamarzł. Minus dwieście!

Nie ma was tam, więc się cieszcie.

https://fajnepodroze.pl/planeta-uran-ciekawostki-fakty-informacje/

Mroźny NEPTUN w burzach tonie.

Wszedzie cyklon na cyklonie.

https://www.urania.edu.pl/wiadomosci/dlaczego-uran-i-neptun-sa-az-tak-rozne

A co dalej? Mróz I mrozki.

Kosmos wielki I szeroki.

Wokół gwiazd, jak wokół Słońca

Milon planet gna bez końca.

Może tam kosmici gdzieś

Też czytają taki wiersz?

https://www.youtube.com/watch?v=g_xPVHjj0Yg – prezentacja multimedialna dla dzieci o planetach

https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI – piosenka o planetach dla dzieci

 

PLANETY – zabawa bieżna

Dziecko staje obok krzesła, kładzie na oparciu dowolną rękę. Rodzic włącza muzykę o tematyce kosmicznej, dziecko chodzi w szybkim tempie lub biegnie do okoła krzesełka. Na hasło HOP zmienia rękę I kierunek biegu.

 

RYSUNKI Z GWIAZD – zabawa dydaktyczna.

Dziecko otrzymuje opaskę, gumkę do włosów, gumkę recepturkę – coć co może nałożyć na lewą rękę.

Następnie otrzymuje białą kartkę i kredki lub mazaki..

Przy pomocy rodzica ustala gdzie jest góra, dół, lewa strona, prawa strona kartki, środek, lewy brzeg, prawy brzeg kartki, lewy róg, prawy róg. Rysuje według poleceń rodzica.

Narysuj jedno kółko na środku kartki.

Narysuj dwa kółka na górze kartki.

Narysuj trzy kółka z prawej strony kartki.

Narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki.

Narysuj jedno kółko w prawym dolnym rogu kartki.

Używając przy tym różnych kolorów.

 

CZWARTEK

WEDRUJĄCA PIŁKA – zabawa słuchowa

Rodzic podaje dziecku piłkę I jednocześnie wypowiada sylabę, dziecko ma za zadanie dokończyć słowo . Następnie dziecko oddaje rodzicowi piłkę wypowiada sylabę a zadaniem rodzica jest dokończenie słowa dodając dwie lub więcej sylab. Dziecko może policzyć z ilu sylab składa się słowo, które wypowiedział rodzic. Zabawę można powtórzyć kilka razy.

 

SŁOŃCE – praca plastyczna.

Na białej kartce, dziecko rysuje ołówkiem kontur słońca I dorysowuje promienie. Następnie środek słońca maluje żółtą farbką, a promienie wykleja plasteliną, wycinanką (wydzieranką) lub bibułą robiąc małe kulki.

 

PIATEK

START RAKIETY – zabawa bieżna.

Dziecko – rakieta przygotowuje się do startu. Stoi w pozycji na baczność. Rodzic zaczyna odliczać od 10. W tym czasie dziecko przeskakuje z nogi na nogę – grzeje silniki. Na hasło START dziecko zaczyna biec. Na hasło LĄDUJEMY zwalnia bieg, ąż do zupełnego zatrzymania.

 

TROPIMY GŁOSKĘ R.

Dziecko wyszukuje w pokoju/domu przedmioty rozpoczynające się głoską R. Rodzic może zapisać dziecku jak ta litera wygląda i podpowiedzieć dla przykładu kilka przedmiotów, które się nią rozpoczynają.

 

Krecia robota – zabawa ruchowo – naśladowcza

Rodzic recytuje rymowankę I wykonuje odpowiednie ruchy a dziecko go naśladuje.

Kret pod ziemią tunel drąży

(dziecko kręci młynek dłońmi)

Cały ranek w kółko krąży.

(obraca się wokół własnej osi)

Kopiec wielki usypany

(stoi na palcach i nad głową robi daszek)

Kret pod ziemią wciąż schowany

(dziecko kuca I chowa twarz w dłoniach)

O – dżdżownica – krzyknął śmiało

(udaje zaskoczenie)

Nagle jeść mu się zachciało.

(mlaska)

Teraz w norze odpoczywa

(kładzie się na dywanie)

I pod ziemią się ukrywa

(zasłania głowę dłońmi)

 

Żywiołowa gimnastyka z wykorzystaniem woreczków z ryżem lub kaszą:

  1. Dziecko musi podnieść woreczek palcami stop i unieść go raz prawą a raz lewą stopą.

  2. Dziecko kładzie woreczek na głowie I z nim maszeruje, tak, aby woreczek mu nie spadł.

  3. Dziecko podrzuca jedną ręką woreczek a łapie przeciwną.

  4. Dziecko wykonuje przeskoki nad woreczkiem do przodu I do tyłu, a później w prawo I w lewo.

  5. Dziecko kładzie się na plecach. Umieszcza woreczek na brzuchu. Zamyka oczy I stara się tak oddychać, aby poruszać woreczkiem w górę I w dół.

 
 
 
 
realizacja: ARTEH Agencja InteraktywnaARTEH CMS