Elfy

Domowe Przedszkole 20-24.kwietnia
2020.04.19

TEMAT TYGODNIA: Kto ty jesteś?

 

Załączniki dostępne pod linkiem https://drive.google.com/open?id=1w1Z8UMOgugO64Go_4Ja-_I8uGYmdFGhl

Dzień tygodnia / temat dnia

Cele

Rodzaj aktywności

Potrzebne materiały (pomoce dydaktyczne)

Przebieg

Poniedziałek / Polska - legendy

- dziecko segreguje odpady do odpowiednich pojemników

- dziecko zapoznaje się z wierszem,

- dziecko wyjaśnia wraz z dorosłym trudne pojęcia zawarte w wierszu

- dziecko reaguje na wyznaczony sygnał

- dziecko wykonuje polecenia dorosłego

- dziecko zapoznaje się z legendą o założeniu pierwszego stolicy Polski, którą było Gniezno

- dziecko rozwija sprawności motoryczne (motoryka duża)

- dziecko rozwija analizę i syntezę słuchową

- dziecko rozwija analizę i syntezę wzrokową

Językowa

Kartonowe pudełka lub kosze,

obrazki przedstawiające śmieci z danego gatunku,

załącznik 1

 

tekst znajduje się pod tabelą.

 

Dowolna muzyka

 

Załącznik 2

Zabawa „Segregacja śmieci”

Dorosły rozstawia w jednym miejscu 3 kosze/pudełka na śmieci z przyklejonym znaczkiem na odpady szkła, papieru, plastiku/metalu (załącznik 1). Na dywanie/podłodze kładzie przedmioty/obrazki śmieci z danego rodzaju. Zadaniem dziecka jest posregregowanie obrazków do odpowiednich kubełków/pudełek.

Zapoznanie z wierszem W.Bełzy „Katechizm polskiego dziecka”

Wyjaśnienie trudnych pojęć.

Zabawa ruchowa „Zwiedzamy Polskę”

Dziecko porusza się w rytm muzyki (maszeruje). Gdy muzyka milknie dorosły podaje miejsce w jakim dziecko wyobraża sobie że jest (np. góry, morze itp.) i naśladuje czynności jakie tam można wykonywać np. pływanie, jeżdżenie na nartach itp.

Zapoznanie z treścią legendy „Podanie o Lechu” opracowane przez Edytę Wygonik, załącznik 9 (legenda czytana przez nauczyciela)

Wtorek / Godło, flaga, hymn

- dziecko reaguje na sygnał gwizdka

- dziecko wykonuje wymienione przez dorosłego ćwiczenia

- dziecko rozwija wyobraźnię

- dziecko rozwija analizę i syntezę słuchową

- dziecko układa puzzle 4 elementowe

- dziecko rozwija i utrwala wiadomości związane z polskimi symbolami narodowymi

Muzyczna

Gwizdek

 

 

dowolna muzyka relaksacyjna (link do przykładowych utworów muzyki relaksacyjnej poniżej)

 

załącznik 3, kartka papieru, klej, nożyczki, kredki

 

Zabawa poranna „Orły”

Dziecko biega po dywanie/podłodze z rozłożonymi ramionami, udając latające orły. Na sygnał gwizdka muszą stanąć w rozkroku z ramionami rozłożonymi na boki – przyjmują wtedy pozycję orła z polskiego godła. Na ponowny sygnał zaczynają znów biegać.

Słuchanie nagrań muzyki relaksacyjnej „Odpoczywamy”

Dziecko kładzie się z zamkniętymi oczami w wygodnej pozycji. Dorosły włącza muzykę relaksacyjną i prosi dziecko, aby podczas słuchania jej wyobraziło sobie, o czym może ona opowiadać. Po wstaniu, dziecko opowiada swoje odczucia

Godło – puzzle”

Dziecko ma za zadanie pokolorować godło, a następnie wyciąć je i przeciąć po wyznaczonych liniach, na koniec ułożyć puzzle i przykleić na kartkę papieru

Środa / Kraków

- dziecko poszukuje wyrazów zaczynających się głoską f

- dziecko dzieli na sylaby wyrazy zaczynające się głoską f

- dziecko wykonuje podane zadania

- dziecko rozwija sprawności motoryczne

- dziecko rozwija umiejętność orientacji przestrzennej prawo – lewo

- dziecko utrzymuje równowagę podczas skoków na jednej nodze, obunóz, jak żabka

Matematyczna

 

 

Załącznik 4

 

Załącznik 5

 

 

sznurek lub taśma malarska

 

klocki (dowolne)

Zabawa słuchowa „Tropimy głoskę F”

Dziecko wyszukuje w domu przedmioty/zwierzęta/owoce/warzywa, których nazwy zaczynają się głoską F. Dzielenie na sylaby wyszukanych nazw przedmiotów/zwierząt/owoców/warzyw. Oglądanie prezentacji multimedialnej „Z wizytą w Krakowie”

Dorosły wraz z dzieckiem „przenoszą się” na ulice Krakowa i wspólnie oglądają najważniejsze zabytki tego miasta.

Wysłuchanie legendy „O smoku Wawelskim” opracowanej przez E. Wygonik czytanej przez nauczyciela

Zabawa ruchowa „Siedem fal i błyskawic”

Dorosły za pomocą sznurka lub taśmy malarskiej wyznacza 7 linii w dowolnej formie fal lub błyskawic (odstęp ok 30 cm od siebie). Dziecko ustawia się przed nimi i wykonuje podane zadania:

- przeskocz obunóż przez linie głośno licząc linie (fale)

- przejdź po nich jak po szczebelkach drabiny

- krocz po nich noga za nogą

- przeskocz przez nie na lewej nodze

- przeskocz przez nie na prawej nodze

- przeskocz przez nie jak żabka

Zabawa konstrukcyjna „Panorama Krakowa”

Dziecko buduje z różnego rodzaju klocków budynki, zabytki, ulice itd. dotyczące miasta Krakowa, może posłużyć się wiedzą zdobytą na podstawie prezentacji multimedialnej jak i własnego pomysłu.

Czwartek / Warszawa

- dziecko rozwija sprawności motoryczne (motoryka duża)

- dziecko rozwija analizę i syntezę słuchową

- dziecko wykonuje ćwiczenia oddechowe

- rozwija sprawności manualne (motoryka mała)

Plastyczna

Załącznik 6

 

 

 

 

 

 

 

link do filmiku pod tabelą

Wysłuchanie legendy „Warszawska syrenka” opracowanej przez E. Wygonik

W załączniku 4 będzie plik z czytaną legendą przez jedną z nauczycielek grupy ELFY

Gimnastyka buzi i języka – ćwiczenia oddechowe

a) dmuchanie balonów – dziecko nabiera powietrze nosem, a następnie wypuszczają je buzią, udając pompowanie balonu

b) Wiatr – dziecko ma zaciśnięte zęby, naśladują cichy szmer wiatru, jednocześnie wypowiadając głoskę „szszsz”

c) nadmuchany balon – dziecko nadyma policzki, zatrzymuje w nich powietrze, następnie naciska policzki palcami wskazującymi i wolno wypuszcza powietrze

Zabawa ruchowa „Wiatraczki”

Dziecko kręci się dookoła własnej osi, naśladuje ruch wiatraczka. Na sygnał dźwiękowy staje bez ruchu.

Praca plastyczna „Orzeł biały”

Na kolorowej kartce (najlepiej czerwonej) dziecko odbija pomalowane na biało dłonie. Dodaje szczegóły białą farbką, głowę orła, pióra. Żółtą farbką domalowuje dziób, koronę, pazurki.

Piątek / Europa

- dziecko rozwija sprawności motoryczne

- dziecko rozwija umiejętność orientacji przestrzennej prawo – lewo

- naśladuje przedstawione czynności

Ruchowa

 

 

kocyk

Zabawa „Pływanie łódką”

Dziecko siada na kocyku i odpycha się nogami, naśladując pływanie łódką.

Zabawa ruchowa „Piłkarze”

Dziecko staje przed dorosłym i wykonuje polecenia „udajemy że jesteśmy na treningu piłkarskim”:

- odbijamy piłkę głową ( skłony głowy w przód i w tył)

- biegniemy w miejscu

- podbijamy piłkę lewą nogą

- podbijamy piłkę prawą nogą

Zabawa ruchowa „Kolarze”

Dziecko leży na plecach, nogi podnosi do góry i naśladuje pedałowanie na rowerze. Na przemian wykonuje wolne ruchy (wjeżdżanie pod górę) jak i szybkie (zjeżdżanie z górki).

Poniedziałek:

Katechizm polskiego dziecka” W. Bełza

Kto ty jesteś? Polak mały.

Jaki znak Twój? Orzeł biały.

Gdzie ty mieszkasz? Między swemi.

W jakim kraju? W polskiej ziemi.

Czym Twa ziemia? Mą ojczyzną.

Czym zdobyta? Krwią i blizną.

Czy ją kochasz? Kocham szczerze.

A w co wierzysz? W Polskę wierzę.

Coś ty dla niej? Wdzięczne dziecię.

A coś winien? Oddać życie!

 

Podanie o Lechu” opr. Edyta Wygonik

Dawno dawno temu, tak dawno, że nikt dokładnie już nie wie, kiedy to się zdarzyło, trzech braci – Lech, Czech i Rus – postanowiło, że każdy z nich założy sobie państwo. Pożegnali się więc serdecznie i rozeszli w trzy strony świata.

Lech podążył na północ. Zarówno on jak i jego bracia chcieli, aby miejsce, w którym założą swe siedziby, były dobrze położone, między żyzną ziemię, lasy pełne zwierzyny, wody pełne ryb. Lech długo wędrował w poszukiwaniu takiego miejsca. Mijał dzikie puszcze, przedzierał się przez gąszcze, pokonywał strumienie, stawy i bagna. Był już dość zmęczony, kiedy nagle ujrzał to, czego szukał – miejsce, do którego dotarł, zachwyciło go od razu: wszystko było takie, jak sobie wymarzył. Była to równina nad rzeką Wartą. Postanowił, że to tu właśnie powstanie jego państwo.

Kiedy zabrano się do budowy grodu, znaleziono gniazdo białych orłów. Lech uznał to za dobry znak i obrał sobie tego ptaka za godło wojenne, które później stało się też godłem Lechowego państwa: gród, który wtedy powstał nazwano Gnieznem.

Wtorek

Muzyka relaksacyjna (do wyboru): https://www.youtube.com/watch?v=SCjAEV2v6JU , https://www.youtube.com/watch?v=17dWR83-38w , https://www.youtube.com/watch?v=D1lH55N72U0 , https://www.youtube.com/watch?v=H9Hwvrp4Qtk , https://www.youtube.com/watch?v=JQamp3_mV3A , https://www.youtube.com/watch?v=N1aolghWnSc , https://www.youtube.com/watch?v=HjOLZQUggms , https://www.youtube.com/watch?v=CbcdQ86A68U ,https://www.youtube.com/watch?v=Rm8saxTsvA8

Czwartek

praca plastyczna : https://www.youtube.com/watch?v=jjMBuPt6aVY

 
 
 
 
realizacja: ARTEH Agencja InteraktywnaARTEH CMS