Gwiazdki

Domowe Przedszkole 30.03-03.04

TEMAT TYGODNIA: W wiejskiej zagrodzie

Dzień tygodnia / temat dnia

Cele

Rodzaj aktywności

Potrzebne materiały (pomoce dydaktyczne)

Przebieg

Poniedziałek/

30.03.20r.

PO CO HODUJEMY ZWIERZĘTA?”

Zapoznanie dzieci ze zwierzętami hodowanymi w gospodarstwie wiejskim,

Zapoznanie z rolą zwierząt hodowlanych w życiu człowieka

Zachęcanie do wielozdaniowych wypowiedzi na określony temat

zwrócenie uwagi na to, iż każdy z nas jest inny, niepowtarzalny, co czyni nas wyjątkowymi; kształcenie umiejętności wypowiadania się na określony temat, wyrażania emocji.

Mowa i myślenie

Bajka : „Brzydkie Kaczątko H.CH. Andersena (w załączeniu)

Zagadki słuchowe (link poniżej tabeli)

 

Puzzle: kolorowanki

1.Słuchanie bajki pt.: „Brzydkie Kaczątko” H.CH. Andersena (źródło: przewodnik metodyczny wydawnictwo Podręcznikarnia) - opowiadane poniżej tabeli

 

2.” Jakie to zwierzę?” zgadywanie poprzez odgłosy zwierząt – link poniżej tabeli

 

3.Puzzle - kolorowanki z załączników – linków poniżej tabeli - proszę pociąć w puzzle pięcioelementowe. Następie dziecko układa obrazek w całość, przykleja na kartkę i koloruje): do wyboru z krową lub kurą i kurczakami :)

Wtorek /

31.03.20r

W KURNIKU”

-Nabywanie umiejętności analizowania treści utworu, postaci zwierząt występujących kolejno po sobie, -Zapoznanie z postaciami występującymi w bajce tj. gęsie jajo, rak Nieborak, kogut Piejak, kaczka Kwaczka, kot Mruczek, siodłaty gąsiorek, -Wzbogacenie słownika dziecka o słowa: popielnik i cebrzyk

-nauka piosenki „Kurki trzy”.

-Mowa i myślenie

-aktywność muzyczna

-aktywność plastyczna

Bajka:„BAJKA O GĘSIM JAJU, RAKU NIEBORAKU, KOGUCIE PIEJAKU, KACZCE KWACZCE, KOCIE MRUCZKU I O PSIE KRUCZKU” (w załączeniu)

 

Praca plastyczna: “Zwierzęta w wiejskiej zagrodzie” wykorzystujemy materialy jakie mamy w domu

1.Słuchanie utworu pt.: „BAJKA O GĘSIM JAJU, RAKU NIEBORAKU, KOGUCIE PIEJAKU, KACZCE KWACZCE, KOCIE MRUCZKU I O PSIE KRUCZKU” (źródło: przewodnik metodyczny wydawnictwo Podrecznikarnia) - opowiadane poniżej tabeli

 

Rozmowa na temat bajki: - Jakie zwierzęta wystąpiły w bajce? - Z kim poszły na wędrówkę? - Gdzie postanowili nocować? - Gdzie wturlało się gęsie jaje? - Co stało się w nocy? - Dlaczego skorupka na gęsim jaju pękła? - Kto wyskoczył ze skorupki? - Jak mógł przywitać się z innymi zwierzętami siodłaty gąsiorek? /propozycje dzieci/ .

Informacje dla rodzica:

Popielnik – występujący w różnego rodzaju piecach lub kotłach: zbiornik pod komorą paleniskową, do którego opada poprzez ruszt i gromadzi się popiół.

Cebrzyk - wiaderko z drewnianych klepek, używane dawniej na wsi na wodę, mleko lub śmietanę.

 

2.Nauka piosenki „Kurki trzy”

Wyszły w pole kurki trzy i gęsiego sobie szły. /2x Pierwsza przodem, w środku druga, trzecia z tyłu oczkiem mruga. I tak sobie kurki trzy raz dwa! raz dwa! W pole szły. Wyszło w pole kurek pięć i na ziarnka miało chęć /2x Pierwsza przodem za nią druga trzecia, czwarta oczkiem mruga piąta z tyłu gdacze tak mam na ziarnka wielki smak. Wyszło w pole kurek sześć bo ziarenka chciało jeść /2x Idą kurki droga pusta a na końcu kurka szósta idzie w pole kurek sześć będą zaraz ziarnka jeść.

Wersja wokalna – link poniżej tabeli

 

3.Praca plastyczna „Zwierzęta w wiejskiej zagrodzie”.

Wykonanie wiejskiego zwierzątka dowolną techniką

 

[prosimy pochwalcie się swoimi pracami- czekamy na zdjęcia na jacekiagatka.gwiazdki@gmail.com:)]

 

Środa/

01.04.20r.

GOSPODARSTWO DZIADKA WŁADKA”

-Zapoznanie dzieci z tekstem słownym i melodią piosenki, utrwalenie wiadomości o zwierzętach z wiejskiej zagrody, -Kształcenie umiejętności odzwierciedlania za pomocą gestów i dźwięków sposobu poruszania się zwierząt,

-słuchanie zagadek słownych i odpowiadanie na nie pełnym zdaniem

- liczenie do 6

-Mowa i myślenie

-matematyczna

Zadanie do wykonania – link poniżej

Zagadki Jakie to zwierzę – link poniżej

piosenka pt.:„Dziadek Władek” - link poniżej

1.Słuchanie piosenki pt.:„Dziadek Władek” - link poniżej

 

Dziadek Władek farmę miał ijaija o Na niej kury hodował ijaija o Kury ko. Ko, ko, ko,. Ko, ko Ko, ko, ko, ko, ko, ko, Dziadek Władek farmę miał ijaija o Dziadek Władek farmę miał ijaija o Na niej kozy hodował ijaija o Kozy: me, me, me, me, me, me Me, me, me, me, me, me, Kury ko. Ko, ko, ko,. Ko, ko Ko, ko, ko, ko, ko, ko, Dziadek Władek farmę miał ijaija o Dziadek Władek farmę miał ijaija o Na niej owce hodował ijaija o Owce be, be, be, be, be, be Be, be, be, be, be, be, Kozy: me, me, me, me, me, me Me, me, me, me, me, me, Kury ko. Ko, ko, ko,. Ko, ko Ko, ko, ko, ko, ko, ko, Dziadek Władek farmę miał ijaija o Dziadek Władek farmę miał ijaija o Na niej świnki hodował ijaija o Świnki chrum chrumchrum, chrum ,chrum, chrum Chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, chrum, Owce be, be, be, be, be, be Be, be, be, be, be, be, Kozy: me, me, me, me, me, me Me, me, me, me, me, me, Kury ko. Ko, ko, ko,. Ko, ko Ko, ko, ko, ko, ko, ko, Dziadek Władek farmę miał ijaija o

Rozmowa na temat piosenki: - Jakie zwierzęta hodował dziadek Władek?

 

2. Zagadki „Jakie to zwierzę?” - link poniżej

Dobre ma zwyczaje,
ludziom mleko daje. (krowa)

 

W każdej wsi jest taki budzik.
Który co dzień wszystkich budzi. (kogut)

 

Chodzi po podwórku,
o ziarenka prosi.
Siaduje na grzędzie,
pyszne jajka znosi. (kura)

 

Mieszka w chlewiku
tłuścioszka znana.
Przez ludzi na słoninkę
i mięso chowana. (świnia)

 

3. Zabawa naśladowcza „Przyjdź do mnie jak...”

(koń, kura, krowa, świnia, pies, kot, kaczka)

 

4.Wykonaj zadanie – link poniżej

Czwartek/

02.04.20r.

Kto mieszka w chlewiku”

-Zapoznanie dzieci z nową techniką plastyczną - origami.

-Doskonalenie umiejętności składania papieru według instrukcji ,

-Wdrażanie dzieci do dbania o czystość osobistą oraz czystość otoczenia.

-szanowanie innych i ich potrzeb, przestrzeganie wspólnie ustalonych zasad.

- kształcenie orientacji przestrzennej, posługiwanie się pojęciami po prawej stronie, po lewej stronie, za, przed; wdrażanie do uważnego słuchania poleceń

-mowa i myślenie

-aktywność plastyczna

-aktywność fizyczna

-Wiersz “Czystość”

- opaska świnki do samodzielnego wykonania

-świnka techniką origami zgodnie z instrukcją – link poniżej

 

1. Słuchanie wiersza pt.: „Czystość” /brak informacji o autorze/ (źródło- przewodnik metodyczny wydawnictwo Podręcznikarnia)

Malutka świnka w błocie leżała

Przyjaciół żadnych przez to nie miała,

Gdyż ciągle brudna i zaniedbana,

Nigdzie nie była mile widziana.

Flejtuchą wszędzie ją nazywano,

Plecami do niej się odwracano,

Aż świnka wreszcie to zrozumiała

I o swój wygląd w końcu zadbała.

Teraz się myje i dba o siebie,

Mydła używa w każdej potrzebie,

Czyści buciki, ubranko zmienia,

Bieliznę czystą co dzień ubiera.

A odkąd świnka mydła używa,

Flejtuchą nikt jej już nie nazywa.

Więc ten kto nie chce zostać flejtuszkiem,

Niech myje często rączki i buźkę.

 

Rozmowa na temat wiersza:

- Gdzie leżała świnka?, Dlaczego nie miała przyjaciół?, Jak ją nazywano?, Co postanowiła zrobić świnka, aby nie odwracano się od niej plecami?, Co powinniśmy robić, aby nie odwracano się od nas plecami? Jak dbać o czystość?, Jak wygląda świnka i gdzie mieszka?

 

2. Wykonanie świnki techniką origami zgodnie z instrukcją (źródło- przewodnik metodyczny wydawnictwo Podrecznikarnia), instrukcja:

złóż kwadrat na pół po przekątnej

ułóż trójkąt w pozycji

jeden z dolnych rogów zagnij do góry

narysuj na nim kropki to będzie ryjek świnki

rogi z dwóch stron zagnij w dół i jeszcze raz w górę każdy, powstaną uszy świnki

narysuj oczka i głowa świnki jest gotowa

Weź rolkę po papierze toaletowym i obklej ją dookoła różowym papierem

Na górnej części rolki przyklej wykonaną wcześniej głowę świnki

Z tylu przyklej ogonek /wycięty wąski pasek z różowego papieru, zakręcony za pomocą

nożyczek/

Możesz też na oklejonej rolce po papierze narysować czarne plamy – błoto.

 

Wykonaną pracą, można się pochwalić - zdjęcie prosimy wysłać na maila jacekiagatka.gwiazdki@gmail.com

 

3. Zabawa ruchowa „Świnki w chlewiku”.

Dzieci "świnki" chodzą w chlewiku - czworakowanie. Na hasło: - "świnki są głodne" zatrzymują się i wydają dźwięk „ kwi, kwi, kwi”. Następnie przechodzą do przysiadu, wydają dźwięk "chrum, chrum, chrum" co oznacza że jedzą nasypaną przez rolnika paszę

 

4. Zabawa ruchowa „Gospodarz”

Dzieci mają opaski przedstawiające świnkę.

Gospodarz mówi: – po mojej prawej stronie ustawią się świnka i robi dwa przysiady,

-po mojej lewej stronie ustawią się świnka i papla się w błocie

- przede mną ustawia się świnka i bierze kąpiel

-za mną ustawia się świnka i je pasze z korytka

Piątek/

03.04.20r.

Rodziny zwierząt”

Rozwijanie umiejętności nazywania i rozpoznawania rodzin zwierząt gospodarskich np.

kogut-kura-kurczątko,

Kształcenie wypowiedzi wielozdaniowych związanych z ilustracjami,

Bogacenie słownictwa dzieci o nowe słowa: cielę, jagnię, prosię, źrebię,

Rozwijanie narządów artykulacyjnych.

-mowa i myślenie

-zagadki słowne oraz ilustracje zwierząt- linki poniżej

-zwierzęce rodziny- linki poniżej

- odgłosy zwierząt – zagadki słuchowe – link poniżej

- kartka z narysowaną miską, kulki z krepiny, słomka

1. Rozwiązywanie zagadek – ilustracje w załączeniu

 

Duża i łaciata, na zielonej łące.

Mlekiem nam dziękuje, za trawę i słońce. /krowa/

 

Chodzi po podwórku, o ziarenka prosi.

Siaduje na grzędzie, pyszne jajka znosi. / kura/

 

Mieszka w chlewiku tłuścioszka znana.

Przez ludzi na słoninkę i mięso chowana. /świnka/

 

Lubi owies, lubi siano

w stajni rży i parska rano. /koń/

 

Lubię pływać w stawie każdy z was mnie zna.

Wśród wrzasków domowych ptaków słychać moje: kwa, kwa. /kaczka/

 

Najwierniejszy to przyjaciel domu i człowieka,

dobrym ludziom chętnie służy na złych warczy, szczeka. /pies/

 

Tłustego mlekada nam na serek.

I ciepłej wełnyda na sweterek … . /owca/

Po każdej prawidłowo rozwiązanej zagadce dziecko pokazuje ilustrację odgadniętego

zwierzęcia, a następnie naśladuje jego głos.

 

2.„Zwierzęce rodziny”

Dzieci nazywają członków zwierzęcych rodzin: kura- kogut - kurczątko, owca – baran- jagnię, krowa- byk- cielę

Następnie tniemy obrazki zwierzęcych rodzin na elementy, puzzle, zadaniem dziecka jest ułożyć puzzle i nakleić na kartkę. karty pracy w załączeniu (źródło

 

3. „Odgłosy zwierząt” – zabawa dydaktyczna rozwijająca percepcję słuchową.

Dzieci siedzą na dywanie i słuchają odgłosów

zwierząt. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie zwierzęcia po odgłosie. a następnie jego nazwę dzieli na sylaby. Np. kacz-ka, ku-ra.

 

4. „Kurki zbierają ziarenka” – ćwiczenia oddechowe.

Na środku stolika położona jest kartka z narysowaną miską. Na stoliku rozrzucone są kulki z krepiny. Zadaniem dziecka jest zebranie za pomocą słomki jak największej ilości „ziarenek” (kulek z krepiny) do miski.

 

 

Załączniki

OPOWIADANIE – PONIEDZIAŁEK

Na wsi, podczas upalnego lata pewna kaczka wysiadywała w swoim gnieździe pisklęta. Była zniecierpliwiona, ponieważ trwało to bardzo długo. W końcu wszystkie skorupki pękły, kolejno wychodziły z nich małe, żółte kaczuszki. Tylko jedno, największe jajo wciąż ani drgnęło, więc mama-kaczka musiała nadal je wysiadywać. Wreszcie i to jajo pękło. Wykluło się z niego kaczątko, które różniło się od swojego rodzeństwa. Było duże i szare, co nie umknęło uwadze innych zwierząt. Podczas pierwszego spaceru i zwiedzania wsi, jedna z kaczek podfrunęła do kaczątka i dziobnęła je w kark. Matka broniła syna, ale sama zastanawiała się, dlaczego jest on taki brzydki. Czas mijał, a kaczątko było traktowane coraz gorzej. Kury i kaczki wyśmiewały się z ptaka, nawet rodzeństwo i matka dokuczały mu. Zrozpaczony malec postanowił opuścić rodzinną zagrodę. Kaczątko poleciało na bagna, gdzie poznało stado dzikich kaczek. One także dokuczały mu z powodu wyglądu, ale pozwoliły przyłączyć się do swojej grupy. Niestety, był to czas polowań na kaczki i wiele ptaków zostało zabitych przez myśliwych. Biedne kaczątko bardzo się bało i z niepokojem czekało, aż ustaną strzały. Po pewnym czasie malec wyruszył przed siebie, szukając innego schronienia. Trafił do małej chatki, gdzie razem... razem ze starszą kobietą mieszkał kot i kwoka. Ale kaczątko nie było tam szczęśliwe, mieszkańcy dokuczali mu, a staruszka kazała znosić jaja. Bohater tęsknił za świeżym powietrzem i błękitną wodą, dlatego opuścił chałupkę. Nadeszła jesień, kaczątko spacerowało po polach, pływało po wodzie i czuło się bardzo samotne. Pewnego dnia ujrzało stado łabędzi, pięknych, białych ptaków. Choć nie znało tych stworzeń, to poczuło wielką miłość oraz chęć bycia do nich podobnym. Gdy nastała zima bohater przeżywał trudne chwile. Mróz i śnieg dokuczały mu, a woda w stawie zamarzała. By do tego nie dopuścić kaczątko kręciło się w wodzie, ale niestety, ta i tak pokryła się lodem, a biedny ptaszek przymarzł do tafli. Na szczęście uratował go przechodzący obok stawu chłop i zabrał do swojego domu. Jednak biedaczek był tak bardzo wystraszony, że chcąc uciekać narobił bałaganu, dzieci biegały za nim, a gospodyni krzyczała. Kaczątko wyfrunęło i zaszyło się w sitowiu na bagnach. Przyszła wiosna. Malec nie widział dla siebie żadnej nadziei, czuł się samotny i niekochany. Kiedy tak pływał i rozmyślał, ujrzał ponownie wspaniałe łabędzie. Zapragnął choć na chwilę zbliżyć się do nich, nawet za cenę śmierci. Podpłynął, spuścił głowę i czekał na to, co miało się stać. Lecz wtedy zobaczył swoje odbicie w tafli wody i z zaskoczeniem stwierdził, że jest pięknym łabędziem. Inne ptaki gładziły jego piórka dziobami i wyrażały swój zachwyt nowym członkiem stada. Do ogrodu przyszły dzieci, które lubiły patrzeć na łabędzie. Chwaliły wygląd młodego ptaka, cieszyły się i klaskały głośno. Pierwszy raz w życiu kaczątko czuło się akceptowane i piękne. Pierwszy raz radość rozpierała małe, ptasie serduszko.

 

OPOWIADANIE – WTOREK

Był za wsią lasek, pod laskiem piasek, na piasku chata, w chacie gęś siodłata. Zniosła ta gęś jaje. Przez dwa dni tak było, jak było, trzeciego dnia się zmieniło: poszło to jaje na wędrówkę. Tur-tur-tur! Po drodze się toczy, to tu, to tam wytrzeszcza oczy, spotkało raka Nieboraka. Rak Nieborak przystaje: - Dokąd się toczysz, jaje? - Na wędrówkę. - Pójdę i ja z tobą, jak mnie weźmiesz z sobą. - Chodź, raku Nieboraku. I poszli. Tur-tur-tur! Szlap-szlap-szlap! Wędruje gęsie jaje z rakiem Nieborakiem. Idą-idą, idą-idą... Spotkali koguta Piejaka. Kogut Piejak przystaje: - Dokąd się toczysz, jaje? - Na wędrówkę. - Pójdę i ja z tobą, jak mnie weźmiesz z sobą. - Chodź, kogucie Piejaku. Człap-człap-człap! Szlap-szlap-szlap! Tur-tur-tur! Wędruje gęsie jaje z rakiem Nieborakiem, z kogutem Piejakiem. Idą-idą, idą-idą, idą-idą... Spotkali kaczkęKwaczkę. Kaczka Kwaczka przystaje: - Dokąd się toczysz, jaje? - Na wędrówkę. - Pójdę i ja z tobą, jak mnie weźmiesz z sobą. - Chodź, kaczko Kwaczko. Klap-klap-klap! Człap-człap-człap! Szlap-szlap-szlap! Tur-tur- -tur! Wędruje gęsie jaje z rakiem Nieborakiem, z kogutem Piejakiem i z kaczką Kwaczką. Idą-idą, idą-idą, idą-idą, idą-idą... Spotkali kotka Mruczka. Kotek Mruczek przystaje: - Dokąd się toczysz, jaje? - Na wędrówkę. - Jak mnie weźmiesz z sobą, pójdę i ja z tobą. - Chodź, kocie Mruczku. Kic-kic-kic! Klap-klap-klap! Człap-człap-człap! Szlap-szlap- -szlap! Tur-tur-tur! Wędruje gęsie jaje z rakiem Nieborakiem, z kogutem Piejakiem, kaczką Kwaczką, z kotkiem Mruczkiem. Idą-idą, idą-idą, idą-idą, idą-idą, idą-idą... Spotkali pieska Kruczka. Piesek Kruczek przystaje: - Dokąd się toczysz, jaje? - Na wędrówkę. - Pójdę i ja z tobą, jak mnie weźmiesz z sobą. - Chodź, piesku Kruczku. Hyc-hyc-hyc! Kic-kic-kic! Klap-klap-klap! Człap-człap-człap! Szlap-szlap-szlap! Tur-tur-tur! Wędruje gęsie jaje z rakiem Nieborakiem, z kogutem Piejakiem, z kaczką Kwaczką, z kotkiem Mruczkiem i z pieskiem Kruczkiem. Idą-idą, idą-idą, idą-idą, idą-idą... Zmęczyli się, spocili się, spać im się chce... Napotkali chatkę w lesie. - Tu będziemy nocowali - powiada gęsie jaje. Ano, dobrze. W progu położył się pies Kruczek. Za piec wlazł kotek Mruczek. Kaczka Kwaczka weszła do przetaczka*. Kogut Piejak tam, gdzie kaczka. Rak Nieborak nurknął do cebrzyka. A gęsie jaje, niewiele myśląc, tur-tur-tur! do popielnika, bo tam najgoręcej. Usnęli. Śpią. Aż tu, co się dzieje! W popielniku jakiś szelest. To skorupka na gęsim jaju pękła i wyskoczył z niej siodłaty gąsiorek.

 

PONIEDZIAŁEK:

Zagadki słuchowe poniedziałek

https://www.youtube.com/watch?v=tj2ccM-9kF0

 

Kolorowanki do puzzli 

https://www.e-kolorowanki.eu/zwierzeta/mala-i-duza-krowa-kolorowanka/

https://drukowanka.pl/kolorowanka/kurka-i-male-kurczaki/

 

WTOREK

Piosenka: „Kurki trzy”

https://www.youtube.com/watch?v=MEzNYFnkM70

 

ŚRODA

Zadanie do wykonania źródło:

https://www.eprzedszkolaki.pl/karty-pracy/zabawy-matematyczne/2903/liczenie-zwierzeta-wiejskie

Zagadki Jakie to zwierzę

http://zagadkidladzieci.net/zagadki/Zagadki+dla+dzieci+o+zwierz%C4%99tach+wiejskich

piosenka pt.:„Dziadek Władek”

https://www.youtube.com/watch?v=k8ERL_moraU

 

CZWARTEK

Origami - https://www.youtube.com/watch?v=XEopJkQvu80

 

PIĄTEK

zagadki słowne oraz ilustracje zwierząt

https://www.google.pl/search?q=sylweta+krowy&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiv_puf-7zoAhVE-qQKHTsoARsQ_AUoAXoECAwQAw&biw=1291&bih=697))

zwierzęce rodziny- źródło

https://www.google.pl/search?q=kura+kogut+kurczak&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=cOSpPF_fkPEX9M%253A%252CdaoBMrubHkzQTM%252C_&vet=1&u

 

https://www.google.pl/search?q=owca+baran+jagni%C4%99&tbm=isch&ved=2ahUKEwiGm-2ehL3oAhUR16QKHbchCx8Q2-cCegQIABAA&oq=owca+baran+jagni%C4%99&gs_l

 

https://www.google.pl/search?q=krowa+byk+ciel%C4%99&tbm=isch&ved=2ahUKEwi9n6HuhL3oAhVIuqQKHYTqDYMQ2-cCegQIABAA&oq=krowa+byk+ciel%C4%99&gs_lcp=

 

https://www.google.pl/search?q=koza+kozio%C5%82+ko%C5%BCl%C4%85tko&tbm=isch&ved=2ahUKEwirkpW3hb3oAhWKt6QKHT7ACcsQ2-cCegQIABAA&oq=koza+kozio%C5%82+ko%C5%BCl%C4%85tko&

 

- odgłosy zwierząt – zagadki słuchowe

https://www.youtube.com/watch?v=tj2ccM-9kF0

 

 
 
 
 
realizacja: ARTEH Agencja InteraktywnaARTEH CMS