Gwiazdki

Domowe Przedszkole 06-10.kwietnia

TEMAT TYGODNIA: Wielkanoc

 

Załączniki dostępne pod linkiem

https://drive.google.com/open?id=1AcFuvM-qK83SLOHClilkjVd2CM1zY71j

Dzień tygodnia / temat dnia

Cele

Rodzaj aktywności

Potrzebne materiały (pomoce dydaktyczne)

Przebieg

Poniedziałek

06.04.20

Przygotowania do świąt”

 

- Zapoznanie dzieci z treścią wiersza, potrawami wielkanocnymi

-rysowanie wzorów na pisance poprzez łączenie kropek, zwrócenie uwagi na kierunek kreślenia linii od lewej do prawej

-Rozwijanie mowy i myślenia

 

 

-wiersz D. Kossakowskiej pt. “Wielkanoc”.

 

-pisanka- ćwiczenie grafomotoryczne

 

-kredki

1.Słuchanie wiersza Doroty Kossakowskiej pt.: „Wielkanoc” źródło : przewodnik metodyczny Podręcznikarnia.

Na stole wielkanocnym jest bardzo kolorowo. Kolorowo i smacznie i oczywiście zdrowo. Mama upiekła mazurki, ciocia babkę zrobiła A Hania ze swą siostrą baranka postawiła. Baranek z cukru stoi pośród owsa młodego Na stole się znalazło coś jeszcze bardzo pięknego. Pisanki kolorowe zrobione przez rodzinę, Mama, tata i babcia robili je przez godzinę. Ala i siostra Hania też dzielnie pomagały. Przygotowane pisanki w koszyczku układały. Siedzi na nich kurczaczek, wygląda jak żółta kulka. Jak promień słońca ciepłego, który się zakradł z podwórka. Za chwilę mama przyniesie żurek z kiełbasą, sałatki, Oraz roladę z szynki - ulubioną potrawę Beatki. Wszyscy podzielą się święconką i złożą sobie życzenia. Tradycja wielkanocna od wielu lat się nie zmienia. Rozmowa na temat wiersza: - Jak wygląda wielkanocny stół? - Jakie potrawy się na nim znajdują? - Co wykonała cała rodzina i włożyła do koszyczka? - Jaka jest tradycja wielkanocna? - Czego życzylibyście sobie i innym przy wielkanocnym stole?

2.Ćwiczenie grafomotoryczne „Pisanka”. (Załącznik nr1 poniedzialek)

3.Zabawa ruchowo – naśladowcza „Kura i kurczątka”

Zachęcamy do udziału w zabawie rodziców/rodzeństwo.

Jedna osoba zostaje kura, kolejna osoba/osoby to kurczęta. Kura porusza się w dowolny sposób (podskakuje, skacze na jednej nodze, itp.). Kurczątka poruszają się w ten sam sposób.

Wtorek

07.04.20

Na wielkanocnym stole”

-wypowiadanie się pełnym zdaniem

-zapoznanie z literami

-rozwijanie zdolności manualnych

-Rozwijanie mowy i myślenia

-plastyczna

-ilustracja „Wielkanocny stół)

-kredki/mazaki/farby

-kartki

 

1.Opowiedz co widzisz na obrazku (źródło: Książka Kolorowy Start pięciolatek)- załącznik nr2 wtorek).

2. Wykonaj zadanie( źródło: Kolorowy start- karty pracy 3, załącznik nr3 wtorek).

3. Wykonaj dowolną techniką Kartkę Wielkanocną (czekamy na zdjęcia waszych prac – jacekiagatka.gwiazdki@gmail.com :)

 

Środa

08.04.20

Wielkanocne rachunki”

- Zapoznanie dzieci z utworem muzyki poważnej,

-Rozwijanie wyobraźni muzycznej i wyzwalanie chęci wyrażenia uczuć i myśli za pomocą

ruchu ,

-Zaspokajanie potrzeb ekspresji twórczej i odtwórczej,

-Integrowanie, tworzenie przyjaznej atmosfery.

-Poznanie możliwości liczenia na zbiorach zastępczych,

-Kształtowanie umiejętności liczenia w zakresie 9, dodawania i odejmowania,

-Posługiwanie się pojęciami: o jeden więcej, o jeden mniej, Wyzwalanie wszechstronnej aktywności dzieci.

-Muzyczna

-matematyczna

-zagadka”Wielkanoc”

-magnetofon

- utwór „Taniec kurcząt w skorupkach” Modesta Musorgskiego

-szarfa/chusteczka

-„Wielkanocny Baranek” (załącznik nr 1), nożyczki

-karta pracy (załącznik nr2), kredki

1.Zagadka: źródło: przewodnik metodyczny Podręcznikarnia

Święta! Święta nadeszły!

Wstawajmy! Już rano!

Podzielimy się jajeczkiem,

bo dziś przecież... /Wielkanoc/

Rozmowa na temat: „Z czym kojarzy się Wielkanoc?”.

Przejście do nakrytego stołu wielkanocnego - rozmowa na temat symboli świąt: baba wielkanocna, pisanki, baranek, kurczaczek, palma,mazurek.

Podział wyrazu „Wielkanoc” na sylaby, układanie zdań ze słowami będącymi , symbolami świąt, przeliczanie słów w zdaniu.

2.Słuchanie utworu „Taniec kurcząt w skorupkach” Modesta Musorgskiego oraz improwizacja ruchowa utworu. Można dać dziecku szarfę bądź chusteczkę w dowolnym kolorze . Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=pjXHbFcA3Ok

Zabawa „Kura na spacerze”.

Dziecko trzyma w ręku szarfę i zamienia się w kurę. W rytm melodii dziecko-kura spaceruje po podwórku machając szarfą. Na przerwę w muzyce kura biegnie do kurnika(wyznaczone miejsce) https://www.youtube.com/watch?v=pjXHbFcA3Ok

3.Zabawa matematyczna „Wielkanocne baranki”. (baranki znajdują się w załączniku nr1 drukujemy i wycinamy) źródło:

https://www.google.com/searchq=wielkanocne+baranki&rlz=1C1XBRQ_enPL779PL780&sxsrf=ALeKk01xYjzbQwjw8OlzIm0xdn6nxAvoFg:1585663074025&sourc

Liczenie i ustalanie, ile jest razem – umieszczamy sylwety na stole/dywanie/podłodze a dzieci układają i przeliczają:

- układamy 3 baranki i dokładamy jeszcze 1. Policz ile jest razem?

- układamy 5 baranków i dokładamy jeszcze 2. Policz ile jest razem?

układamy 6 baranków i dokładamy jeszcze 1. Policz ile jest razem? Itd.

4. „Liczymy pisanki ćwiczenie z kartą pracy( karta pracy w załączniku nr2 „Pisanki”) źródło: grafika google

Czwartek

09.04.20

Zasiali górale owies”

-kształcenie szybkiej reakcji na sygnał dźwiękowy

-Zapoznanie z etapami sadzenia owsa,- Uświadomienie dzieciom, co jest potrzebne do wzrostu roślin,

-Kształcenie umiejętności rozróżniania i nazywania zbóż,

- Wdrażanie do zachowania porządku w miejscu pracy.

-zwrócenie uwagi na to, iż nie należy być skąpym i łakomym, należy dzielić się z innymi

a posiłki spożywać powoli dokładnie żując pokarm.

-mowa i myślenie

-ruchowa

 

-różne zboża (okazy lub ilustracje),

- ilustracje artykułów spożywczych wycięte z gazet

(np. chleb, bułki, placki, lody, owoce, itp.),

-małe plastikowe doniczki lub kubeczki po

jogurtach, ziemia, ceraty na stoły,

-opaski z emblematem ogrodniczki, słońca i chmurki,

-magnetofon, płyta CD z dowolna muzyką do zabawy ruchowej.

1.Słuchanie fragmentu bajki pt.: O kurce Złotopiórce i kogutku Szałaputku” E.Szelburg–Zarembiny -bajka znajduje się w załączniku nr 1 „Opowiadanie”, źródło: Przewodnik metodyczny Podręcznikarnia

Rozmowa na temat bajki:

- Kto żył za siedmioma łąkami i za siedmioma polami?

- Co miał dziad i baba?

- Jak kogutek Szałaputek wraz kurką Złotopiórka spędzali wolny czas?

- Co znaleźli na polu?

- Co postanowił zrobić z ziarnami pszenicy kogutek Szałaputek, a co kurka Złotopiórka?

-Co przydarzyło się kogutkowi Szałaputkowi podczas jedzenia?

Kto pomógł kogucikowi?

-Czy należy tak postępować jak kogutek Szałaputek i dlaczego?

 

2.„Nasionka i ptaszek” – zabawa ruchowa z muzyką (dowolna muzyka) źródło: Przewodnik metodyczny Podręcznikarnia

Dziecko siedzi na dywanie/ podłodze jest nasionkiem, rodzic jest ptaszkiem.

Kiedy słychać muzykę dziecko - nasionko powoli wstaje, naśladuje wzrost rośliny. Gdy muzyka milknie dziecko staje w bezruchu, wlatuje ptaszek, dotyka dziecko gdy te się poruszy. Dotknięte dziecko zamienia się rolą z rodzicem.

3.„Jakie to zboże?” – rozpoznawanie i nazywanie zbóż na podstawie okazów lub ilustracji (dowolne ilustracje produktów np. gazeta, ksiażka)

Porównywanie wyglądu.

W którym produkcie ukryło się zboże?” – wypowiedzi dzieci.

Odnajdywanie obrazków przedstawiających produkty zawierające zboże.

4.„Co jest potrzebne roślinom do życia?” – odpowiedź na pytanie.

Podłoże (ziemia)

Słońce,

Woda.

Zakładamy hodowlę owsa” – wyjaśnienie sposobu wykonania zadania. Rodzic zaprasza dziecko do stolika gdzie przygotowane zostały: doniczki, nasiona,

ziemia. Prezentuje dziecku wysiew owsa. Następnie prosi dziecko, aby samodzielnie założyło hodowlę owsa. Podkreśla również, że owies stawiany na stole wielkanocnym należy do tradycji i jest jednym z symboli. Każde ziarenko, wsadzone do ziemi otrzymuje nowe życie.

Praca dzieci - sianie owsa w kubeczkach po jogurtach.

Sypanie ziemi w doniczkę lub kubeczek po jogurcie,

Rozłożenie nasion owsa,

Przysypanie ziemią,

Ustawienie w miejscu słonecznym,

Podlanie.

Piątek

10.04.20

Pisanki, kraszanki jajka malowane”

 

- Zapoznanie z symboliką Świąt Wielkanocnych, z różnymi sposobami zdobienia jajek

dawniej i dziś,

- Kształcenie wypowiedzi wielozdaniowych związanych z ilustracjami,

-Wdrażanie do właściwego zachowania się podczas wykonywania pisanek /zdobienia

jajek woskiem/.

zmniejszanie nadwrażliwości dotykowej ciała, redukowanie napięcia mięśniowego,

doskonalenie zmysłu dotyku i słuchu.

-wdrażanie do estetycznego wykonania pracy.

-rozwijanie zdolności plastycznych

-Rozwijanie mowy i myślenia

-muzyczna

-plastyczna

-zagadki (jajko, pisanka)

-dłonie, plecy niezbędne do masażu

-magnetofon lub inne źródło do puszczenia i nauki piosenki „Zasiali górale”

-dowolne materiały plastyczne jakie mamy w domu niezbędne do wykonania „Pisanki” (np. kartka, kredki, farby, plastelina, wydzieranka, bibuła, jajko styropianowe, ugotowane jajo, wydmuszka

1.Rozwiązywanie zagadek: źródło: przewodnik metodyczny Podręcznikarnia

Kura je zniosła, mama przyniosła,

ugotowała i dzieciom podała. /jajko/

Choć zniosła ją bura kurka,

wygląda tak, jak laurka.

Tkwi w wielkanocnym koszyku,

święconce dodając szyku. /pisanka/

2. „Wielkanocne pisanki” –źródło: przewodnik metodyczny Podręcznikarnia rozmowa kierowana na temat zwyczaju ozdabiania jajek. Poznanie różnych sposobów ozdabiania jajek oraz ich nazw.

Wiadomości: Pisanki – na skorupce gorącym, roztopionym woskiem rysuje się różne wzory, a następnie zanurza jajka w barwniku. Jako narzędzi do pisania używa się między innymi szpilek, igieł, słomek i drewienek lub nanosi proste elementy graficzne rozgrzanym końcem świecy. Pisanki są znane w regionie Białegostoku.

Kraszanki – (zwane też malowankami ) – jajka gotuje się w wywarze barwnym, dawniej

uzyskiwanym wyłącznie ze składników naturalnych:

brązowy: łupiny cebuli,

czarny: łupiny orzecha włoskiego,

żółty: kora młodej jabłoni lub kwiat nagietka,

fioletowy: płatki kwiatu ciemnej malwy,

zielony: pędy młodego żyta lub listki barwinka,

różowy: sok z buraka.

Drapanki – powstają przez drapanie ostrym narzędziem ubarwionej powłoki jajka.

Oklejanki – (naklejanki) ozdabia się je skrawkami kolorowego, błyszczącego papieru, tkaniny, również nicią lub włóczką wełnianą.

Nalepianki – są bardzo znane w okolicach Łowicza i Krakowa. Powstają poprzez ozdabianie

skorupki jajka różnobarwnymi wycinankami z papieru.

3.Masażyk relaksacyjny „Sen kurki”, źródło: przewodnik metodyczny Podręcznikarnia

Stary kurka mocno śpi o jajeczkach sobie śni:

Śniła jej się pisaneczka cała w kolorowych kropeczkach (uderzenia paluszkami- kropki)

Była też w paseczki (rysujemy paseczki)

I w wesołe gwiazdeczki (rysujemy gwiazdki i uśmiech)

Na jednej malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki)

Na drugiej, żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)

Nagle słychać krzyk w kurniku

Kogut pieje: - ku-ku-ry-ku! ( ostukujemy paluszkami plecy)

Stara kurka się zbudziła

Raźno z grzędy zeskoczyła. (obie dłonie kładziemy na plecach i naprzemiennie oklepujemy)

4.Wysłuchanie i nauka piosenki „Zasiali górale” Zwrócenie uwagi na rytm, tempo, wykonanie utworu.(tekst w załączniku nr1 piosenka (piątek),

źródło:https://www.youtube.com/watch?v=WV57FDY8tBs

Rozmowa na temat piosenki:

- Co zasiali górale? /żyto, owies/

Rodzic wyjaśnia dzieciom niezrozumiałe zwroty i słowa.

5. Wykonanie pracy plastycznej 'Pisanka”- robimy „Pisankę” dowolną techniką, proszę wykorzystać dostępne materiały jakie posiadacie w swoich zasobach domowych, (może być to pisanka narysowana, namalowana, wyklejona bibułą, plasteliną, wydzieranką lub praca przestrzenna np. pisanka ze styropianu lub z prawdziwego jajka czy wydmuszki). Po skończonej pracy koniecznie podzielcie się z nami zdjęciami wykonanych pisanek wysłanymi na maila .

 
 
 
 
realizacja: ARTEH Agencja InteraktywnaARTEH CMS