Gwiazdki

Domowe Przedszkole 20-24.kwietnia
2020.04.19

TEMAT TYGODNIA: GDZIE MIESZKAM?

 

Załączniki dostępne pod linkiem https://drive.google.com/open?id=1kbkTIygN17cb1uRAa1ghYWDPz7vz2A4B

Dzień tygodnia / temat dnia

Cele

Rodzaj aktywności

Potrzebne materiały (pomoce dydaktyczne)

Przebieg

Poniedziałek

20.04.2020

 

Mieszkamy w różnych domach.

- Zapoznanie dzieci z nazwą i wyglądem różnych domów:blok, wieżowiec, domy szeregowe, bliźniak, dom jednorodzinny,

- Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, rozpoznawanie domów mieszkańców różnych stron świata po charakterystycznych cechach,

- Nabywanie umiejętności analizowania treści utworu, określanie i nazywanie emocji,

- kształtowanie operacji myślowych tj. analiza, synteza, porównywanie, klasyfikowanie i uogólnianie

- rozwijanie mowy i myślenia

 

-„Dom” – ćwiczenie graficzne typu połącz kropki.

-opowiadanie pt.: „Dziwny dom”

-ilustracje oraz napisy przedstawiające:

blok,wieżowiec,domy szeregowe, bliźniak, dom jednorodzinny, dom drewniany, dom murowany.

 

1.Słuchanie opowiadania pt.: „Dziwny dom” (brak informacji o autorze) -źródło przewodnik metodyczny Podręcznikarnia.

Wracamy ze spaceru. Moja mama i ja. Idziemy sobie, idziemy, rozmawiamy sobie, rozmawiamy i wolnym krokiem zbliżamy się do naszej ulicy. A tam… …Nie ma naszego domu! Zniknął! Na jego miejscu stoi stara, dziwna drewniana chatka. – Mamo, co się stało z naszym… – przerywam i spoglądam na mamę. – Mamo, czy ty to widzisz? – Co mam widzieć, kochanie? Dlaczego masz taką zdziwioną minę? – mama uważnie mi się przygląda. – Czy coś się stało? – Mamo, nasz dom… Jest zupełnie inny… Ktoś go zamienił… – Nie zauważyłam – mówi mama i wkłada do zamka ogromny, metalowy klucz. Gdy go przekręca, żeby otworzyć drzwi, słychać trzaski i chrzęszczenia. Ostrożnie popycham drewniane, ciemne drzwi zrobione z desek i boję się wejść do środka. Nad moją głową wisi wielka pajęczyna, a na niej siedzi ogromny czarny pająk i właśnie zjada resztę swojego śniadania. – Mamo, co to jest? – pytam i chwytam mamę za rękę. Dlaczego mama wcale się nie dziwi? Co to wszystko znaczy? Chyba ktoś zaczarował moją mamę i nasz dom… Ale to nowe mieszkanie wcale mi się nie podoba… Mama odsuwa nogą wielki kamień, leżący tuż przy drzwiach i wchodzi do środka. Bardzo się boję i chce mi się płakać. To nie jest nasz śliczny domek… Ja chcę do siebie do pokoju! Wchodzę za mamą do środka i przyglądam się ciemnym ścianom. Widać na nich pajęczyny i ślady kurzu, a na haku przy suficie wisi gniazdo os, z którego co chwilę wylatują bzyczące owady. Mama podśpiewuje pod nosem dziwną piosenkę, a ja podchodzę do drewnianego stołu z grubym blatem. Widać na nim tłuste plamy i mnóstwo okruchów. Brudne talerze leżą jeden na drugim, a na nich siedzą wielkie, grube muchy i zlizują resztki jedzenia. Fuj! Nagle czuję, że coś dotknęło mojej nogi. Odskakuję od stołu i zaglądam pod stół. – Mamo, tu jest koza! – mówię z trudem, bo łzy cisną mi się do oczu. – Tak, kochanie. Przecież zawsze tu mieszka. A gdzie niby miałaby być? – śmieje się mama, mieszając w ogromnym osmolonym kotle jakąś paskudnie cuchnącą potrawę. – Mamo, co dzisiaj będzie na obiad? – pytam, próbując przejść pomiędzy pustymi butelkami i starymi gazetami, leżącymi na podłodze. – To co zwykle! – odpowiada uśmiechnięta mama, wkłada do kociołka brudną rękę i wyjmuje z niego garść czegoś, co wygląda jak jedzenie znalezione na śmietniku. – Pieczone pazurki jaszczurek i głowy karaluchów. – Mamo! Mamo! Ja się boję! Dookoła robi się zupełnie ciemno. Widzę sufit i okno. Spoglądam w bok i po chwili dostrzegam jakąś dziwną sylwetkę, podchodzącą do mnie w blasku księżyca. – Mamo! Mamo! – wołam coraz głośniej. – Jestem tu! Nie bój się! – mama próbuje do mnie dojść, ale najpierw musi utorować sobie drogę przez zagraconą podłogę. Przyglądam się temu, co przesuwa na bok… Klocki… Puzzle… Tenisówki… Kurtka… Hulajnoga… Zaraz! To przecież moje normalne rzeczy! Już nie jestem w tym starym, brudnym, drewnianym domu! – Mamo! Śniło mi się, że mieszkamy w okropnej chatce! Tam było pełno śmieci! I pająków! I rzeczy na podłodze! – To był tylko zły sen… Nic się nie martw… A na wszelki wypadek jutro posprzątaj swój pokój. Żebym mogła do ciebie dojść, gdy znowu przyśni ci się coś złego… Mama uśmiecha się do mnie, przytula mnie mocno, przykrywa miękką, pachnącą kołderką i daje mi cudownego mamowego buziaka. W czółko.

Rozmowa na temat opowiadania: - Co zauważył chłopiec wracając z mamą ze spaceru?

- Jaki dom śnił się chłopcu?

- Co mama robiła w kuchni?

- Co wisiało na haku przy suficie?

- Jakie zwierzę mieszkało razem z chłopcem i mamą w drewnianym domu?

- Co czuł chłopiec widząc to wszystko?

2.„Znamy nazwy domów”– przyczepianie napisów pod ilustracjami: blok, wieżowiec, domy szeregowe, bliźniak, dom jednorodzinny, dom drewniany, dom murowany. Podział wyrazów na sylaby. Przeliczanie i porównywanie sylab.

3.„Dom” – ćwiczenie graficzne typu połącz kropki. /”Pięciolatek – razem poznajemy świat” – grafomotoryka s.67./ -załącznik nr1 poniedziałek

4.Rozwiąż zadanie – załącznik 2 poniedziałek.

Wtorek

21.04.2020

 

Dom w którym mieszkam.

-utrwalenie nazw domów zwierząt, kształcenie umiejętności przyporządkowania zwierzęcia do jego domu, kształtowanie operacji myślowych tj. analiza, synteza, porównywanie, klasyfikowanie i uogólnianie

-stymulowanie rozwoju i inspirowanie twórczych działań dzieci, rozwijanie logicznego myślenia poprzez kształtowanie pojęć, rozwijanie umiejętności przedstawiania poznanych treści za pomocą gestu, mimiki, ruchu

-rozwijanie zdolności manualnych

 

-rozwijanie mowy i myślenia

 

-plastyczna

-zagadki

-kartki

-kredki,mazaki itp

1.„Czyj to dom? – rozwiązywanie zagadek. (źródło przewodnik metodyczny)

-Nie ma okien ani drzwi, piesek w niej spokojnie śpi. Domek każdego pieska, który tam szczęśliwy mieszka. /buda dla psa/

-Lis mieszka w norze w kotlince śpi zając, a gdzie wiewiórki mieszkają? /dziupla/

-Jaki to domek, niepotrzebny latem, zimą co dzień karmi zwierzęta skrzydlate? /karmnik/

W tym domku stojącym w ogródku pszczelarza rój pszczół pracowicie słodki miód wytwarza. /ul/

2.„Jaki to element domu? zabawa dydaktyczna.

Rodzic rozkłada figury geometryczne: kwadrat, trójkąt, koło, i prostokąt. Zadaniem dzieci jest określić jaki element domu możemy przedstawić za pomocą określonej figury geometrycznej np.: Kwadrat – okna, ściana domu Koło – okno, Trójkąt – dach, Prostokąt – drzwi, okno, ściana domu Następnie dziecko układa z wybranych figur geometrycznych dom.

3.„W jakim pomieszczeniu jestem? – zagadki pantomimiczne.

Dziecko przedstawia scenkę, w której ma pokazać za pomocą mimiki, gestu i ruchów w jakim pomieszczeniu w domu obecnie przebywa np. odkręca wodę w kranie, myje ręce, osusza je ręcznikiem. Rodzeństwo lub rodzic odgadują jakie to pomieszczenie /łazienka/. Itd.

4.Wykonaj dowolną techniką pracę plastyczną pt „Mój dom”.

Środa

22.04.2020

 

Mój pokój

-Poznanie figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt i prostokąt, - Kształtowanie umiejętności liczenia poszczególnych elementów, -Kształcenie inwencji twórczej, pamięci, koncentracji uwagi, -Wyzwalanie wszechstronnej aktywności dzieci

-Kształcenie orientacji przestrzennej oraz poczucia rytmu

 

 

-matematyczna

 

-muzyczna

-ćwiczenie w książki

 

-wiersz „jakie figury rysuję?”

 

-opowiadanie

 

-piosenka „Kółko graniaste”

1. Wykonaj zadanie W pokoiku na stoliku” – ćwiczenie z książki „Pięciolatek – razem poznajemy świat” (załacznik 1 sroda).

2.„Jakie figury rysuję?” – słuchanie wiersza o figurach (brak informacji o autorze -źródło przewodnik metodyczny).

Rodzic recytuje wiersz i ilustruje go na szarym papierze – rysuje figury geometryczne występujące w wierszu. Trzy kreski, trzy kąty, Rysuję trójkąty. Już każdy dzieciaczek Trójkątny ma szlaczek. Kwadraciki bardzo lubię W tej rodzinie się nie nudzę. Kwadrat równe boki ma Każde dziecko kwadrat zna. Jest w rodzinie też prostokąt Spójrz na niego, wytęż oko. Po dwa boki: długie, krótkie, Narysuję za minutkę. Są w rodzinie też kółeczka Okrąglutkie jak piłeczka. Brak w nich rogów oraz kątów Tym się różnią od trójkątów Rozmowa na temat wiersza: - Jakie figury geometryczne wystąpiły w wierszu? - Powiedz, jak wygląda każda z nich? Dziecko wybiera z mozaiki geometrycznej figury, które wystąpiły w wierszu. Następnie segreguje je do obręczy o znaczonych kartonikami z odpowiednim kształtem(trójkąt, kwadrat, koło, prostokąt).

Przeliczanie i porównywanie ilości figur geometrycznych zgromadzonych w obręczach .

3.Zabawa ruchowa ze śpiewem „Kółko graniaste” (źródło: https://www.youtube.com/watch?v=VMG-TPbitZw ).

4.Słuchanie opowiadania pt.: „Bajeczka o kształtach” (brak informacji o autorze)

W mojej bajeczce jest domek malutki. Mieszkają w tym domku różnokształtne ludki. Jeden jest okrągły, drugi kwadratowy. Małe trójkąciki wkładają na głowy. Domek ich malutki z kwadratów ma ściany. Daszek ma trójkątny, pięknie malowany. Drzwiczki prostokątne prowadzą do środka. W środku oba ludki każdy może spotkać. A czasem, gdy pada i brzydko na dworze. Gdy nie chcą wyjść z domu o jesiennej porze, w oknach w kształcie kółek dwa ludki siadają i przez te okienka na dzieci zerkają.

Rozmowa na temat opowiadania:

- Jakie ludki mieszkają w domku?

- Z jakich figur geometrycznych zbudowany jest domek?

- Co robią ludki gdy pada deszcz i brzydka pogoda na dworze? Układanie domów i mieszkających w nich ludków z mozaiki geometrycznej /praca w zespołach/ Dzieci mogą również narysować domek i mieszkające w nich ludki.

Czwartek

 

23.04.2020

 

Herb mojego miasta

-ćwiczenie spostrzegawczości, logicznego myślenia, -kształcenie umiejętności łączenia

poszczególnych elementów w logiczną całość, inwencji twórczej dziecka.

-Zapoznanie dzieci z legendą miasta/miejscowości, jego symbolami: herbem, flagą,

logo.

-Wzbudzenie patriotyzmu do miasta, w którym mieszkamy,

-Kształtowanie umiejętności rysowania kredkami według wzoru,

-Wdrażanie do estetycznego wykonania pracy.

-doskonalenie umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni, -posługiwanie się określeniami: na, pod, za, nad, przed;

-wdrażanie do utrzymania ładu i porządku

w sali i w domu,

-odkładanie zabawek na wyznaczone miejsce po skończonej zabawie.

-rozwijanie mowy i myślenia

-plastyka

-ruchowa

-widokówki, fotografie lub gazety z ilustracjami przedstawiającymi różne miejscowości

-kartki, ołówki, kredki, farby, wycinanki, plastelina (używamy to co mamy w swoich zasobach domowych)

-widokówki, fotografie, ilustracje przedstawiające herb miejscowości i flagę, -mapa Polski

-miś

 

1. „Miasta i miasteczka” – układanie puzzli, źródło przewodnik metodyczny Podręcznikarnia.

Przebieg: Dziecko otrzymuje od rodzica pocięte na 6 części pocztówki lub ilustracje wycięte z gazet przedstawiające różne miejscowości. Dziecko ma za zadanie ułożyć wycięte elementy w całość i nakleić je na kartkę papieru. Może też ozdobić wykonany obraz rysując na kartce wokół ułożonych puzzli różne wzory /ramka/.

2.Swobodne wypowiedzi dzieci na temat miejscowości, w której mieszkają .

Oglądanie widokówek, fotografii, ilustracji – nazywanie rozpoznawanych obiektów.

Rozmowa na temat prezentowanych fotografii, ustalenie co znamy, a czego nie znamy w naszej miejscowości. Zapoznanie z legendą miejscowości lub tworzenie jej przez dzieci w przypadku jej braku. Informacja o symbolach miasta: Herb, flaga, logo.

Informacja dla rodzica: Herby miejskie pojawiły się z chwilą powstawania miast, a dokładniej po uzyskaniu praw miejskich przez osady. Powstanie herbu ma ścisły związek z pieczęcią miejską, która była zewnętrznym wyrazem samorządnej odrębności miast.

3.Praca plastyczna– rysowanie herbu swojej miejscowości, technika dowolna (prosimy zdjęcia prac przesłać na maila)

4.„Spacer z rodzicami”. –opowieść ruchowa.

Zadaniem dziecka jest ilustrowanie ruchem opowiadania rodzica

Jest piękne wiosenne popołudnie. Idziesz z mamą i tatą na spacer .Tata stawia bardzo duże kroki. Mama idzie w butach na wysokich obcasach małymi krokami, a dziecko podskakuje. W pobliżu jest rzeka. Nad rzeką cała rodzina karmi kaczki. Potem wszyscy w podskokach idą do Wesołego Miasteczka. Mama, tata i dziecko kręcą się na karuzeli i uśmiechają się do siebie. Po wspólnej zabawie wracają do domu. Tata stawia bardzo duże kroki. Mama idzie w butach na wysokich obcasach małymi krokami, a dziecko podskakuje.

5.„Gdzie jest miś” – zabawa dydaktyczna

Rodzic posługując się pluszowym Misiem Normanem umieszcza go w różnych miejscach .Zadaniem dziecka jest określenie, gdzie jest miś? / np. na krześle, na dywanie, na półce obok lalki, pod stołem …/. Na zakończenie miś wraca na swoje miejsce. Dziecko może wybudować dom dla misia z dostępnych klocków w domu. (zdjęcie domku dla misia można przesłać na maila)

Piątek

 

24.04.2020

Moja miejscowość

-kształcenie umiejętności przypisania konkretnych emocji /smutek, radość/ do werbalnie przedstawionych sytuacji

-Poznanie przez dzieci miejscowości, w której mieszkają oraz jej okolic,

- Kształcenie wypowiedzi wielozdaniowych związanych z ilustracjami,

- Uwrażliwienie na piękno naszego regionu,

- Zachęcenie do zwiedzania ciekawych miejsc i korzystania z dóbr kulturalnych.

-rozwijanie mowy i myślenia

-ruchowa

-kartki z wesołą i smutną minką

-mapa Polski

-zdjęcia, ilustracje różnych miast

-karta pracy (załącznik nr 1 piątek)

1.Zabawa „Moje uczucia”

Dziecko otrzymuje od rodzica karty ze smutną i wesołą miną, rodzic czyta dziecku

krótkie zdania opisujące różne sytuacje. Zadaniem dziecka jest podniesienie karty

z taką emocją, którą one odczuwają w przedstawionej sytuacji:

  • za dobre zachowanie dostałem nagrodę,

  • na urodziny dostałem tablet,

  • nie mogę spotkać się z kolega/ koleżanką gdyż jestem przeziębiony

  • idę z dziadkiem na lody,

  • kolega zabrał mi zabawkę,

  • pani mnie pochwaliła,

  • idę z rodzicami do kina,

  • w przedszkolu koledzy nie bawią się ze mną,

2.Słuchanie wiersza pt.: „Moje miasto” Anny Rynkiewicz- źródło przewodnik metodyczny Podręcznikarnia

Jesteśmy dziećmi ciekawymi świata

Lubimy jednak do domu powracać.

I choć mieszkamy w domach i blokach.

To wielka łączy nas wspólnota.

Wszyscy mieszkamy w Białymstoku.

Tutaj nam mija rok po roku.

W tym naszym mieście atrakcji jest wiele,

więc je zwiedzamy nie tylko w niedzielę.

A gdy idziemy u boku swych bliskich

zwiedzamy wraz z nimi nasz Pałac Branickich.

Obok Pałacu jest piękny park,

a w nim plac zabaw, siłownia i staw.

Jest także pomnik nasze słynne „ Praczki”

przy którym dziarsko pływają kaczki.

Tak nas prowadzą drogi i dróżki,

że często bywamy na Rynku Kościuszki

To miejsce w centrum Białegostoku

z Ratuszem, Kościołem i kawiarniami z boku.

W naszym mieście również teatr mamy

w nim bajkowe spektakle często oglądamy.

Gdy chcemy pobyć ze zwierzętami

zmierzamy do zoo dziarskimi krokami.

Białystok zachwyca a my go kochamy

I bardzo się cieszymy że tutaj mieszkamy!

Rozmowa na temat wiersza:

- Jak nazywa się miasto/miejscowość w którym mieszkasz?

- Co się w nim znajduje?

- Z kim możemy zwiedzać miasto?

- Co ci się najbardziej podoba w twoim mieście?

Rodzic pokazuje dziecku na mapie miasto lub miejscowość w której mieszkają.

3.Zabawa ruchowa „Zwiedzamy nasze miasto”. Źródło przewodnik metodyczny Podręcznikarnia

Rodzic w różnych miejscach pokoju rozmieszcza ilustracje miasta. Dziecko zamienia się w pociąg.

Następnie rodzic opowiada dziecku, że wybierają się na wycieczkę. Przy śpiewie

piosenki pt.: „Jedzie pociąg” dziecko poruszają się po pokoju . Po wyjściu z pociągu rodzic /przewodnik/ zaprasza do zwiedzania miasta. Dziecko rozgląda się po mieście i podchodzi kolejno do każdej ilustracji. Natomiast rodzic opowiada dziecko ciekawostki związane z tym miejscem który przedstawia dana ilustracja. Dziecko może również zwiedzać muzea, zamki, naśladując

np. wchodzenie krętymi schodami i podnoszenie wysoko kolan jeden za drugim

czy podziwianie miasta z tarasu, balkonu jakiegoś zamku.

4.„Moja miejscowość” ćwiczenie z książki „Pięciolatek – razem poznajemy świat” cz.4., s.9. (załącznik nr 1 piątek)

Dziecko określa jakie budynki są na ilustracji i do czego służą. Otaczają pętlą te, które znajdują się w ich miejscowości a jeśli ich brak, dorysowują. Nazywają postaci i mówią gdzie one pracują lub się uczą. Łączą je z odpowiednimi obiektami.

 
 
 
 
realizacja: ARTEH Agencja InteraktywnaARTEH CMS