Jeżyki

Domowe Przedszkole 30.03-03.04

 

Temat tygodnia: Wiosna jest z nami

Dzień tygodnia/temat dnia

Cele

Rodzaj aktywności

Potrzebne materiały

(pomoce dydaktyczne)

Przebieg

Poniedziałek/ Żegnaj zimo

- Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,

- ćwiczenie pamięci słuchowej, odtwórczej

- wdrażanie do wyrazistego mówienia - zapoznanie z oznakami wiosny

Mowa i myślenie

Teksty przywitanki, wyliczanki i wiersza; lupa lub lornetka, chustki lub szaliki (ilość zależna o uczestników zabawy, aby każdy miał swoją rzecz), podkład muzyczny „Wiosna Vivaldiego, treść do masażyku

Powitanie:

rodzic wita się z dzieckiem słowami

Na wiosnę czekamy, wesoło się witamy.”

Macha do dziecka ręką, mówiąc tekst, Ono powtarza te słowa i również macha ręką na przywitanie.

 

Poranna gimnastyka:

Raz, dwa trzy” - rodzic staje naprzeciw dziecka lub w kręgu (jeśli jest więcej domowników) i mówi wyliczankę: „Raz, dwa trzy teraz słneczkiem jestes ty” - wskazana wyliczanka osoba pokazuje dowolny ruch, reszta naśladuje. Zabwę tę można powtórzyć 3-4 razy.

 

Zajęcia właściwe

1. „Koniec zimy”: zapoznanie z wierszem do nauki na pamięć. Rodzic czyta:

Biały śnieżek jak dywanik,

A w nim głowki pochylone,

To przebiśnieg i krokusik,

Do słoneczka wychylone.

 

Wkrótce bocian zaklekoce,

I skowronka usłyszymy,

To przedwiośnie

Już ogłasza koniec zimy.”

 

rozmowa na temat wiersza, rodzic zadaje pytania pomocnicze:

- Co widać na śnieznym dywanie?

- Jak nazywają się kwiaty wychylone do słoneczka?

- Kto zaklekoce?

- Kto ogłsza koniec zimy?

 

2. Spacer do parku:

jeśli jest możliwość rodzic wychodzi z dzieckiem zobaczyć oznaki wiosny do parlu lub udaje spacer i obserwujete oznaki z okna (może wykorzystać lornetkę/lupę)

 

3. Zabawa ruchowa „Tańczące liście” :

swobodny taniec z unoszeniem i opuszczaniem chustki lub szalika do muzyki Vivalidiego „Wiosna”. Rodzic inicjuje ruchy, dziecko je powiela.

( link do nagrania poniżej)

https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI

 

4. Nauka wiersza „Koniec zimy”:

rytmizowanie tekstu, nauka metodą echa – rodzic wypowiada wiersz rytmicznie, dziecko powtarza. Na koniec mówią wspólnie, wzbogacając tekst ekspresją ruchową.

 

Zabawa dowolna dziecka wybranymi zabawakami (minimum 30 minut)

 

na popołudnie

5. Zwiastuny wiosny:

rodzic dokonuje analizy sylabowej wyrazów:

słon-ko, kro-kus, ba-zie, sa-san-ka

Dziecko składa te sylaby w całość i wyraźnie wymawia wyrazy.

 

6. Masażyk:

Dziecko kładzie się wygodnie na brzuszku na dowolnie wybranym podłożu (proponujemy dywan), a rodzic wykonuje masaż. Następnie zamieniają sięmiejscami, przy czym rodzic podpowiada podopiecznemu słowa jeśli zachodzi taka potrzeba.

treść

Nadchodzi wiosna (ruch kroczący palcami po plecach)

I świeci słońce (rysowanie palcem kółek)

Biegają ptaszki (szybkie przebieranie palcami)

I skacząc zające (opukiwanie placów opuszkami palców).

 

7. Historyjka obrazkowa: do wyboru:

sadzenie roslinki

https://www.printoteka.pl/hc/materials/item/3067

topniejący bałwanek

https://www.printoteka.pl/nu/materials/item/2239

wyklucie ptaszka

https://www.printoteka.pl/jx/materials/item/2306

Dzieci starsze same opowiadają co widzą na kolejnych obrazkach, starają się używać pełnych zdań, mogą opowiedzieć wszystkie trzy.

Dzieci młodsze pracują z jedną tylko partią obrazków, z pomocą osoby dorosłej.

 

8. Zabawa ruchowa „Ziarenko”

dziecko i opiekun zwijają się w kłębuszki na podłodze/dywanie, następnie bardzo powoli, wstają, uadając w ten sposób narodziny rośliny. Zabawę można powtórzyć 3-4 razy.

 

Zabawa swobodna dziecka wedle jego zianteresowań

Wtorek/ Wiosna roztańczona

- Rozwijanie zdolności naśladowania wiosennych odgłosów - ćwiczenie poruszania się do rytmu i reakci na zmienne tempo w muzyce

- kształtowanie umiejętności rozpoznawania nastroju myzki

Muzyczna

Treść wiersza na powitanie, tekst do zabawy logopedycznej, nagranie piosenki „Maszeruje wiosna”, treśc wiesza „Odgłosy wiosny”, nagranie utworu „Dzień dobry wiosno”, karta pracy „Prezbiśnieg”, zielona kredka, dustronan taśma, syweta misia i skowronka, miska, małe łyżki, zdjęcia wiosny i zimy

Zabawa rytmiczna na powitanie do wiersza

Puk, puk” (M. Broda-Bajak) :

Puk, puk – kto tam, kto tam? Czy to może hipopotam?

Nie, nie – to my, dzieci, słońce dla nas jasno świeci. Bim, bam – co tak dzwoni? To nasz zegar, czas nas goni! Na zajęcia przyszła pora – wie to Staś i wie też Ola. Więc już dłużej nie zwlekamy,

tylko w kręgu zasiadamy.

 

Po zakończeniu wiersza rodzic siada razem z dzieckiem w siadzie skrzyżnym.

Gimnastyka poranna:

Ćwiczenia orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. Siedząc z dzieckiem w kole, rodzic wraz z dzieckiem wykonują ćwiczenia według komend: dotknij prawą ręką brzucha, lewą ręką nosa, prawą ręką lewego ucha, mrugnij prawym okiem, itp.

 

zajęcia właściwe

1. Na łące – zabawa logopedyczna.

Rodzic wypowiada tekst oraz inicjuje onomatoepje.

Przedszkolaki wybrały się na łąkę w poszukiwaniu pierwszych oznak wiosny (kląskanie). Obserwowały latające motyle (ruchy języka na boki, góra – dół oraz dookoła), wąchały kwiaty (wdech nosem, wydech buzią). Spotkały bociana (odgłosy: kle, kle), który gonił żaby (odgłosy: kum, kum). Bawiły się w chowanego (wypychanie językiem policzków), puszczały balony (nabieranie powietrza do policzków, wypuszczanie: ssss). Obserwowały ptaszki (odgłosy: ćwir, ćwir), krowy (odgłosy: muu), kozy (odgłosy: mee). Zmęczone, ale szczęśliwe, wróciły do przedszkola (kląskanie).

 

2. „Maszeruje wiosna” - wysłuchanie utworu (link poniżej)

https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw&fbclid=IwAR0aB_4T-xVVTGUaiFmJ-m0Wtnin87ROhqGoDCuUxrlifGlxQLnXyo8PaLc

Zabawa ruchowa do powyższej piosenki - marsz po linii koła z pokazywaniem ze zmiennym tempem. Podczas zwrotki dziecko spokojnie maszeruje, unosząc wysoko kolana, w trakcie refrenu zaczyna podskakiwać z nogi na nogę. Rodzic wykonuje takie same ruchy. Podczas marszu obrazują słowa piosenki wedle własnych pomysłów.

 

3. „Odgłosy wiosny” - zabawa ruchowo-naśladowcza do wiersza Katarzyny Tomiak-Zaremby

Na skraju lasu, gdzie rosną bzy,(kucamy i powoli wstajemy do góry)

latają pszczoły: bzz, bzz, bzz.(naśladujemy bzyczące pszczoły, biegając w kółko i machając rękami)

Przyleciał bocian, zaraz coś zje. (prostujemy ręce i skaładamy je jak dziób bociana)

Nad stawem słychać: kle, kle, kle. (pochylamy się i nadstawiamy ucho)

I ptaszek na drzewie, ile ma tchu śpiewa wesoło: fiu, fiu, fiu. (kręcimy się w kółko, machając rękoma)

 

4. Wiosenny wietrzyk – zabawa oddechowa:

Dziecko otrzymuje foliowy woreczek, drugi ma rodzic. Poruszają się z nimi do utworu Edwarda Griega „Dzień dobry wiosno”. Na przerwę w muzyce każdy kładzie woreczek na dłoni i delikatnie w niego dmucha, jakby był wietrzykiem, który chce przesunąć chmurę.

Po zakończonej zabawie rodzic omawia z dzieckiem jaki był nastrój muzyki.

Link do muzyki:

https://www.youtube.com/watch?v=1c8H0CGCAMc&fbclid=IwAR17wTSAUIrk-aYsjFd_JROl2FIMhXWvBTed9fOoon7QUPoskgEC3XQTwsY

 

Zabawa niekierowna według własnego pomyslu dziecka (minimum 30 minut)

 

na popołudnie

5. „Przebiśnieg” - ćwiczenia grafomotoryczne:

Rysowanie palcem po śladzie przebisniegów, kolorowanie łodyg i trawy na zielono. Rodzic nadzoruje, by dziecko starało się nie przekraczać linii.

Link do kolorowanki:

http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/sniezyczka?version=print

 

6. Wiosenne granie - zabawa ruchowo-muzyczna do piosenki:

Dziecko losuje emblemat podklejony taśmą dwustronną i wybiera odpowiedni instrument kuchenny: niedźwiedź – plastikowa miska, skowronek – dwie łyżeczki. Rodzic odtwarza piosenkę „Maszeruje wiosna”. W czasie zwrotek oboje poruszają się po obwodzie koła (w lewo podczas pierwszej zwrotki, w prawo podczas drugiej). Gdy zabrzmi refren, zatrzymują się, odwracają się twarzą do siebie i wystukują rytm piosenki – grając miskach podczas dwóch pierwszych wersów, a na łyżeczkach podczas dwóch ostatnich.

Obrazek misia

https://pl.dreamstime.com/zdj%C4%99cie-stock-kresk%C3%B3wki-zwierz%C4%99-ilustracja-dla-dzieci-nied%C5%BAwied%C5%BA-image40884250

obrazek skowronka

https://www.etsy.com/pl/listing/560978546/skowronek-4-x-4-karty

 

7. „Wiosna i zima „– zabawa rozwijająca spotrzegawczość:

Rodzic pokazuje dziecku dwa zdjęcia – zimy i wiosny. Dziecko opowiada o róznicach jakie występują w tych dwóch porach roku, o kolorstyce, budując pełne zdania.

Dzieciom młodszym pomagają rodzice.

Zdjęcie wiosny

http://www.zsp5kozuchow.pl/aktualno%C5%9Bci/pierwszy-dzie%C5%84-wiosny

Zdjęcie zimy

https://polki.pl/po-godzinach/ciekawe-miejsca,piekne-zdjecia-zimy-zimowy-krajobraz-na-zdjeciach,10420498,artykul.html

Czas wolny dla dziecka

Środa/ Wiosenna paleta barw

- rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej

- utrwalenie kolorów tęczy

- ćwiczenie posługiwania się liczebnikami porządkowymi

Matematyczna

Skoczna muzyka, co najmniej 2 kartki A4, tekst opowiadania, kolorowe kółeczka w kolorach tęczy, 7 kubeczków, obrazki zwierząt i roślin, obrazek tęczy, zdjęcie eatapów wyrastania kawiata, nożyczki, pędzelki, osiem zapałek

Wiosenny uśmiech – zabawa na powitanie:

Dziecko i rodzic siedzą naprzeciwko siebie. Rodzic przekazuje dziecku „wiosenny uśmiech”, a ono oddaje je rodzicowi. W ten sposób „uśmiech” krąży pomiędzy nimi i przybiera coraz to bardziej intesywną formę – może przerodzić się w śmiech.

 

Poranna gimnastyka:

Pszczoły wiosną” – zabawa ruchowa. Przy dowolnej żywej muzyce dziecko i rodzic poruszają się po dywanie, naśladując latające pszczoły. Na przerwę w muzyce rozkładają złożone w dłoniach kartki formatu A4 i siadają na nich, prostując plecy – odpoczywają

link do przykładowej muzyki

https://www.youtube.com/watch?v=IVzOn9H-zdE

 

zajęcia właściwe

1. „Kolory tęczy” – aktywne słuchanie opowiadania. Dziecko uważnie słucha opowiadania Agnieszki Borowieckiej (tekst w załączniku nr 1). Następnie rodzic stawia przed dzieckiem siedem białych jednorazowych kubków (lub innych) do góry dnem. Pod nimi ukrywa kółeczka w siedmiu kolorach tęczy. Przed odpowiednimi kubkami rodzic układa fotografię zwierząt i roślin wymienionych w opowiadaniu i czyta utwór jeszcze raz, robiąc przerwy w odpowiednich momentach. Następnie dziecko wymienia nazwę rośliny lub zwierzęcia oraz kolor, który ta roślina lub zwierzę ofiarowało tęczy, po czym wskazuje odpowiedni kartonik i podnosi kubek, aby sprawdzić barwę ukrytej pod nim wstążki. Dzięki temu weryfikuje poprawność swojej odpowiedzi. Po odsłonięciu wszystkich kubków wszyscy razem zastanawiają się jak wygląda tęcza i starają się wymienić kolejne jej kolory.

Obrazki do opowiadania

żabka

https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanka-zaba.html

biedronka

https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanka-biedronka.html

tulipany

https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanka-tulipany.html

żonkile

https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanka-zonkile.html

fiołki

http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/fiolek

szafirki

https://www.bajeczneobrazy.pl/galeria/szafirki-w-ogrodzie-95632431

paw

http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/kolorowy-ogon-pawia

 

2. Tęcza:

zabawa matematyczna

Rodzic pokazuje dziecku obrazek tęczy. Dziecko układa kolory (kółeczka z poprzedniej zabawy) kolejno według obrazka. Nastepnie rodzic zakrywa obrazek, rozprasza ułożone kolory i dziecko próbuje odtworzyc właściwą kolejność. Gdy to uczyni, liczy kolory i

ćwiczy liczebniki porządkowe (tj. pierwszy, drugi, itd.)

obrazek tęczy

http://krushelnytskyy.blogspot.com/2017/04/jak-kolory-wpywaja-na-wewnetrzna-energie.html

 

3. Zabawa skoczna „Barwy wiosny”

Rodzic rozkłada na dywanie kolorowe krążki. Tworzy z nich paletę malarską. Dziecko przeskakuje z krążka na krążek, wymieniając nazwę koloru danego kółka. Zabawę można powtórzyć kilkakrotnie.

 

Zabawa wolna (minimum 30 minut)

 

na popołudnie

4. Nasze kwiaty:

Rodzic daje dziecku pocięty na części obraz, który przedstawia jak rosną kwiaty – od momentu posiania, do kiełkowania. Zadanie polega na ułożeniu obrazków we właściwej kolejności. Tutaj również można ćwiczyć liczebniki porządkowe.

Link do zdjęcia (cykl rozwoju kwiata ujety w całości, obraz przeznaczony do pocięcia)

https://pl.depositphotos.com/157251046/stock-illustration-tulip-growth-stage-planting-and.html

 

5. Zabawa ruchowa „Wiosna maluje”:

Dziecko i rodzic maszerują po obwodzie koła, swobodnie wymachując pędzelkami – naśladują ruchy malowania dużych powierzchni.

 

6. Zabawa matematyczna „Budka dla ptaków”: Dziecko otrzymuje osiem zapałek, układa je na stole i przelicza wraz z rodzicem. Następnie postępuje według instrukcji rodzica.

Razem układają z sześciu patyczków prostokąt; y dokładają kolejne dwa patyczki, tworząc daszek; zabierają pięć patyczków, tak aby został sam daszek; zabierają pozostałe patyczki, tak by stół był pusty; budują budkę od nowa według poprzedniego schematu – i w taki sam sposób demontują go. Dziecko ustala, co się zmieniło i w jaki sposób można to odwrócić.

 

Zabawa dowolna dziecka

Czwartek

/Wiosenna łąka

- usprawnianie motoryki małej (chwyt pęsetkowy, tnięcie nożyczkami)

- rozwijanie wyobraźni

- kształtownie sprawności manualnej w pracy z róznym materiałym plastyczno-technicznym

Plastyczna

Żółte i niebieskie kółko, lusterko, wstążki z bibuły/papieru w kolorach tęczy, kolorowe gazety, nożyczki, oczka z papieru, skarpetka, worki foliowe, gumki recepturki, zszywacz, brązowa plastelina, suszony goździk, zapałki, treść rymowanki, nagranie wiosennego utworu, pędzelki, kubek z woda, kartki A 4 , farby

Zabawa logopedyczna na powitanie „Słoneczko” :

Rodzic podnosi żółty krążek „słońce”. Dzieko, patrząc w lusterko, wykonuje ćwiczenie według instrukcji: kreśli językiem kółeczka w prawą i lewą stronę; zatacza kółka czubkiem języka na wewnętrznej stronie policzka z prawej / lewej strony i na podniebieniu. Kiedy rodzic na moment zasłoni „słońce” niebieskim krążkiem – „ciemną chmurą”, maluch wykonuje głębokie wdechy i wydechy. Kiedy ponownie zobaczy„słoneczko”, wraca do wykonywania kolejnego ćwiczenia.

 

Ćwiczenia gimnastyczne:

Wiosenna pogoda” - Rodzic staje naprzeciwko dziecka i wydaje polecenia, zadaniem dziecka są zatem odpowiednie ruchy: • świeci słońce – unoszą prawe dłonie i poruszają nimi w nadgarstkach; • pada deszcz – naśladują palcami obu dłoni opadające krople deszczu; • powstaje tęcza – robią z dłoni „daszek” i przykładając do czoła, „wypatrują tęczy”. Następnie rodzic wymienia nazwę pierwszego koloru tęczy i podchodzi do dziecka z pasującą do nazwy wstążką z bibuły/papieru. Dziecko powtarza za nim nazwę, wymachując wstążką i robiąc z nią obrót.Zabawa trwa, dopóki rodzic nie wywoła wszystkich kolorów.

 

Zajęcia właściwe

1. Rosną kwiatki:

Dziecko i rodzic przygotowują paski kolorowej gazety. Zwijają je w jak najmniejsze kulki, a następnie powoli rozwijają. Czynnośc tę powtarzaja kilkakrotnie. Rodzic stara się, aby dziecko wykonywało ćswiczenie palcami, nie całymi rękoma.

Dzieci młodcze rwą paski z gazet paluszkami, zaś starsze tną je nożyczkami.

2. „Taniec kolorów tęczy” – zabawa ruchowa przy muzyce:

Rodzic wykorzystuje kolorowe wstążki z poprzedniej zabawy. Daje dziecku jedną, sobie biezę drugą. Tańczą na dywanie do rytmu wygrywanego przez rodzica za pomocą tamburyna (zamiennie miski z plstiku, która zastąpi bębenek) Kiedy nastej cisza w muzyce, rodzic wywołuje kolor jeden z dwóch (swoja lub dziecka) a osoba mająca wstążkę o tej barwie rozkłada ją na podłodze/dywanie, z daleka od miejsca zabawy. Osoba bez wstązki bierze następną, Zabawa trwa póki nie zstanie odłożona ostatnia z nich. Na koniec zabawy powstaje tęcza ze wstążek.

 

3. Praca plastyczno-techniczna „Dżdżownica” :

Rodzic wraz z dzieckiem przygotowują kolorowe długie skarpetki. Wypychają je wokrami foliowymi i na końcu związują gumką recepturką. Wycinaja kółka z papieru i malują wewnątrz czane mniejsze kółeczka. Dzieciom młodszym w ycinaniu pomagają rodzice. Oczy zszywają za pomocą zszywacza na początku skarpetki. Kilka razy w środku przewiązują ją kolejnymi gumkami, aby miała kilka części. W ten spsoób powstanie skarpetkowa maskotka.

Zdjęcia z instrukcją wykonania w załączniku nr 2

 

Zabawa swobodna wybraną przez dziecko formą aktywności (minimum 30 minut)

 

na popołudnie

4. „Jeżyk” - praca plastyczno-techniczna:

Dziecko formuje kulkę z brązowej plasteliny, z pomocą rodzica wydłużaja fragment na nosek i wciskają tam suszony goździk, po czym wbija w plastelinę zapałki.

 

5. „Już blisko jest wiosna” – zabawa ruchowo-naśladowcza z rymowanką:

Zabawa oparta jest na słowach rymowanki Katarzyny Tomiak-Zaremby:

Już blisko jest wiosna –

zielona, radosna…

Czym do nas przyjedzie?

Spróbuj odpowiedzieć!

 

Dziecko i rodzic siedzą naprzeciw siebie. Każde z nich wypowiada słowa wyliczanki. Najpierw rodzic, potem dziecko. Osoba mówiąca tekst prezentuje sposób poruszania się wybranym środkiem lokomocji. Dziecko naśladuje ruch, a następnie próbuje samo odgadnąć, o jaki pojazd chodzi. Zabawa się kończy po wyczerpaniu pomysłów.

 

6. Wiosenna malowanka:

Rodzic włącza utwór intrumentalny E. Simoniego (link poniżej)

https://www.youtube.com/watch?v=-p973zOPu7U

Rodzic razem z dzieckiem maluje nastrój utworu na kartce za pomocą pędzla i farb. Po zakończonej pracy omawiają swoje dzieła.

 

Czas wolny dziecka

Piątek

/Wiosenną porą...

- kształtowanie umijętności rozwiązywania zagadek ze słuchu

- wdrażanie do wykonywania ćwiczeń gimnastycznych według wzoru

- ćwiczenie pamięci poprzez odtwarzanie w niej przerobionego materiału

- utrwalanie zdolności obrazowania ciałem opowieści ruchowej

Fizyczna

Tresć zagadek, obrazki z ćwiczeniami gimnastycznymi, pudełko/kostka, taśma/klej, karta pracy, treść opowieści ruchowej, zdjęcia zwierząt, zielone kółeczko na taśmie, kartka A4, żółta kredka, treść śpiewanki, treść wyliczanki

Wiosenne zagadki – rozwiązywanie zagadek jak wstęp do zajęć:

Rodzic czyta zagadki autorstwa Agnieszki Kornackiej, a dziecko stara się podać właściwe odpowiedzi.

 

Ta pora roku po zimie przychodzi: śniegi topnieją, słonko wcześniej wschodzi i przebiśniegi na świat wyglądają, bociany z ciepłych krajów wracają. (wiosna)

 

Mogą rosnąć w ogrodzie, na działce lub na łące. Są bardzo kolorowe i pięknie pachnące. (kwiaty)

 

Kolorowa gimnastyka – ćwiczenia poranne:

Rodzic prezentuje karty z ćwiczeniami gimnastycznymi i kolejno demonstruje te ćwiczenia. Następnie przypina obrazki do dużej kostki (kostkę można zrobić z dowolnego pudełka o kształcie kwadrata lub prostokąta) Rodzic staję naprzeciwko dziecka i rzuca kostką, po czym wszyscy wykonują zaprezentowane na kartoniku ćwiczenie, które akurat wypadło. Po chwili kostką rzuca maluch. Każde ćwiczenie powinno być wykonane co najmniej dwa razy.

Przykłady ćwiczeń do wyoboru (trzeba pociąć)

https://pl.freepik.com/darmowe-wektory/milosnikom-aktywnego-wypoczynku-przedstawiajace-rozne-cwiczenia-fizyczne_965912.htm

 

zajęcia właściwe

1. Wiosenne kodowanie:

Utrwalenie wiadomości na temat wiosny. Dziecko otrzymuje kartę pracy i wspólnie z rodzicem nazywa oznaki wiosny przedstawione na ilustracjach a następnie wykonuje zadanie na całej karcie.

Link do karty pracy

https://ztorbynauczycielki.pl/wp-content/uploads/2018/05/WIOSENNE-KODOWANIE-1.pdf

 

2. Opowieść ruchowa „To już wiosna”:

(treść autorstwa Katarzyny Tomiak-Zaremby) Tekst czyta rodzic:

Słońce świeciło coraz wyżej na nieboskłonie ( poruszają dłońmi w nadgarstkach uniesionymi nad głowę i wspinają się na palce). Promienie topiły leżący na ziemi i dachach śnieg. Woda kapała z rynien: kap, kap, kap (opuszczając ręce z jednoczesnym poruszaniem palcami, przechodzą do przysiadu). Spod śniegu wychylały się pierwsze przebiśniegi (powoli się podnoszą). Obracały białe kwiaty w stronę słońca (poruszają głową w prawą i lewą stronę). Z każdym dniem słońce grzało coraz mocniej (poruszają dłońmi w nadgarstkach uniesionymi nad głowę i wspinają się na palce). Z ciepłych krajów przyleciały bociany (maszerują i poruszają rękami rozłożonym na boki). Przechadzały się po polach, szukając pożywienia (maszerują z wysokim unoszeniem kolan). Wysoko w górze można było dostrzec pierwszego skowronka. Krążył nad łąką, śpiewając radośnie (biegają na palcach, poruszając dłońmi blisko ciała). Dni stawały się coraz dłuższe. Z gawry ukrytej w lesie wyłonił się niedźwiedź. Przeciągnął się leniwie (rozkładają ręce na boki) i wyruszył na wiosenny spacer (poruszają się na czworakach). Wszystko wokół budziło się do życia. Powietrze było świeże i rześkie (zatrzymują się i wykonują głębokie wdechy oraz wydechy). Przedszkolaki na spacerze dostrzegły bazie. „To już na pewno wiosna” – pomyślały.

 

3. Dźwięki na obrazkach:

Rodzic prezentuje ilustracje i zadaje dziecku pytanie: Jakie dźwięki ukryły się na obrazkach? Następnie zachęca, aby maluch postarał się naśladować odgłosy wydawane przez zwierzątka przedstawione na ilustracjach, np. wróble – ćwir, ćwir; kaczki – kwa, kwa; bocian – kle, kle; żaba – kum, kum.

Linki do zdjęć:

wróbel

https://www.ekologia.pl/ciekawostki/wrobel-opis-wystepowanie-i-zdjecia-ptak-wrobel-ciekawostki,20268.html

żaba

https://biogardena.pl/pozbyc-sie-komarow-zaby/

bocian

https://powtorkazbiologii.pl/bociany-nie-lubia-zab/

kaczka

https://www.se.pl/wiadomosci/polska/szczecin-kaczka-znosi-jajka-w-hotelu-i-to-najlepszym-w-miescie-aa-obxL-uGoo-hzvJ.html

 

4. Zabawa ruchowa „Z wiosną”:

Rodzic przykleja sobie zielone kółeczko na pierś i deklamuje krótką śpiewankę Gabrieli Gąsienicy na melodię „Panie Janie” i spaceruje po dywanie. Nagle zatrzymuje się i porywa dziecko do tańca. Po wspólnym tańcu, przekazuje kółeczko dziecku i zamieniają się rolami, a zabawa zaczyna się od początku.

Chodzi Wiosna po łące,

budzi kwiaty pachnące.

Jeden z nich wybiera,

z nim zatańczy teraz.

 

Zabawa niekierowana (minimum 30 minut)

 

po południu

5. Wiosenne słonko:

Zadaniem dziecka jest narysowanie wiosennego słońca. Najpierw rysuje ono koło na komendę rodzica, następnie promienie. Rysuje żółtą kredką po śladzie, a na koniec koloruje koło na żółto.

 

6. Zabawa ruchowa „Na zielonej łące”:

Na zielonej łące pasły się zające
Na zielonej łące, raz, dwa, trzy,
pasły się zające, raz, dwa, trzy.

A że nuda im doskwiera to zające

Rodzic śpiewa w szybkim rytmie powyższe słowa, a dziecko skacze po dywanie. W miejsce kropek rodzic wymyśla rozmaite zadania dla dziecka (np. łąpią się za uszy itd.). Zabawa trwa aż dziecko się zmęczy.

 

7. „Wiosnę czuć w powietrzu”:

Dziecko i rodzic kładą się na dywanie. Nabierają powietrze nosem, aż poczują, że ich brzuszki rosną. Później spokojnie wypuszczają powietrze buzią, aż brzuch bardzo powoli opadnie. Powtarzają to ćwiczenie kilka razy.

 

Zabawa swobodna

 

 

 
 
 
 
realizacja: ARTEH Agencja InteraktywnaARTEH CMS