Jeżyki

Domowe Przedszkole 06-10.kwietnia

TEMAT TYGODNIA: WIELKANOC

 

Załączniki dostępne pod adresem

https://drive.google.com/open?id=1_SKFdudtEe6gRgomIhRDAbDROSFVnKlp

Dzień tygodnia / temat dnia

Cele

Rodzaj aktywności

Potrzebne materiały (pomoce dydaktyczne)

Przebieg

Poniedziałek 6.04.2020 /

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WIELKANOCNY ZAJĄCZEK

Dziecko:

-powtarza słowa wiersza,

-uważnie słucha opowiadania oraz dzieli się emocjami związanymi z odsłuchem,

-jest sprawne ruchowo,

-odgaduje zagadki,

-nazywa rzeczy znajdujące się na obrazku,

- wykonuje prace plastyczną.











 

MOWA I MYŚLENIE

Tekst wierszyka

 

Załącznik – Wierszyk wielkanocny.

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1

 

 

 

 

 

 

 

Plansze nr 1,2,3,4,5,6,7.

Komputer.

 

 

 

 

 

Kostka do gry, bądź pokazywanie ilości na paluszkach.

 

Komputer, drukarka, kartki, kredki, mazaki. /jeśli nie posiadamy drukarki, rodzic może sam narysować na kartce pisanki mazakiem.

  • Powitanie z nauką wierszyka:

Dziecko powtarza za rodzicem:„Na Wielkanoc czekamy, jak zajączki się witamy! (dzielenie się uśmiechami i kilka podskoków obunóż)” Załącznik – Wierszyk wielkanocny.

  • Zabawy i ćwiczenia poranne:

Świąteczne przygotowania – opowieść ruchowa. Załącznik nr 1.

  • Wiosenna bajka wielkanocna do przeczytania przez rodzica. Po przeczytaniu rozmowa:

https://www.bajkidoczytania.pl/wiosenna-bajka-wielkanocna

  • Zagadki wielkanocne- rodzice czytają zagadkę a dzieci odgadują hasło, :

1.Po podwórku zwykle chodzi, małe dziatki z sobą wodzi. Czasem nóżką coś wygrzebie i dla dzieci i dla siebie. (kura)
2. Jak się nazywa skorupka od jajek, co na Wielkanoc świetnie się nadaje? (wydmuszka)
3. Ma cztery nogi, stoi jak wryty. Na święta białą serwetą przykryty? (stół)
4. Kura je zniosła, mama przyniosła, ugotowała i dzieciom dała? (jajko)
5. Długie uszy, mały ogon, bardzo jest nieśmiały i z ogonkiem jak pomponik przez zielone pola goni? (zajączek)
6. Twardą skorupką z wierzchu okryte, za to śniadanie jest znakomite? (jajko)
7. Słabo fruwa, choć to ptak. A jak śpiewa ko- ko-dak? (kura)
8. Przeważnie jestem biały i na stole leżę. Kładą na mnie sztućce, stawiają talerze? (obrus)
9. Białe, złote, malowane i kraszane i pisane. Na Wielkanoc darowane? (pisanki)
10. Jak się nazywa pan w kurniku, co ciągle woła ku-ku ryku? (kogut)
11. Upleciony ze słomy, z wikliny, chętnie nosi owoce jarzyny.

Podwieczorek też weźmie czasem i grzyby przyniesie z lasu? (koszyczek)
12. Żółciutkie kuleczki za kurą się toczą. Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą? (kurczęta/pisklęta)

13.Święcimy je na tydzień przed Wielkanocą. Są barwne kolorowe, zrobione z żywych gałązek wierzby, bazi, bukszpanu, lub sztucznych kwiatów. (palma)

14. Może być migdałowa, luksusowa, lukrowana, z rodzynkami, a każda zapachem kusi. (babka)

(obrazki do zagadek znajdują się na planszach 1,2,3,4,5,6,7)

  • Zabawa ruchowa „Wesoły zajączek”:

Dziecko lub rodzic rzuca kostkę i zapowiada: zajączek podskakuje 4 razy i my też; zajączek robi 2 obroty i my też, zajączek robi 6 przysiadów i my też. Zabawę powtarzamy kilka razy.

  • Praca plastyczna. Rysowanie po śladzie. Pokolorowanie pisanki.

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/03/Karta-pracy-7.pdf

Wtorek 7.04.2020/

 

 

 

 

 

 

 

 

WIELKANOCNE

ZWIERZĄTKA

Dziecko :

 

- mówi wiersz z pamięci,

 

-ilustruje piosenkę ruchem,

 

- powtarza po rodzicu i naśladuje dźwięk ,

 

- poprawnie wymawia sylaby

 

-usprawnianie motoryki małej.

MUZYCZNO- RUCHOWA

Tekst wierszyka

 

 

Załącznik – Wierszyk wielkanocny.

 

 

Załącznik nr 1

 

 

 

 

 

Komputer/odtwarzacz.

 

 

 

Komputer/odtwarzacz,

Kawałek żółtej chusteczki/bibuły/materiału.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 3, nr 4, nr 5.

 

Załącznik „Memo wielkanocne”

  • Powitanie z nauką wierszyka:

Dziecko powtarza za rodzicem:„Na Wielkanoc czekamy, jak zajączki się witamy! (dzielenie się uśmiechami i kilka podskoków obunóż)

Wielkanocne jajeczka, to kraszanka i pisaneczka. (rysowanie owali w powietrzu)

Bardzo je lubimy, w koszyczku ułożymy (naśladowanie wkładania, siadamy na dywanie)”Załącznik – Wierszyk wielkanocny.

Zabawy i ćwiczenia poranne:

Świąteczne przygotowania – opowieść ruchowa. Załącznik nr 1.

  • Taniec kurcząt w skorupkach – M. Musorgski- słuchanie i rozmowa na temat melodii.

- Zamknijcie oczy i posłuchajcie; słyszycie, jak bawią się kurczątka?

- Jaka jest melodia: wesoła/smutna, wolna/szybka?

https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84

  • TANIEC KURCZĄT w SKORUPKACH – ilustrowanie ruchem muzyki poważnej M. Musorgski

Dziecko porusza się po obwodzie koła, bokiem do środka koła. w rękach trzymają żółte chusteczki imitujące skrzydełka kurczaków. Podczas słuchania utworu – dziecko - kurczęta biegaj na palcach, machając trzymanymi chusteczkami, wykonują obroty wokół własnej osi, a gdy umilknie muzyka i usłyszą uderzenie w talerze chowaj się przed deszczem tj. kuca z głową opuszczoną do kolan.

https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84

  • Wielkanocne zwierzątka –

  1. zabawa słowna wdrażająca do poprawnego stosowania liczby pojedynczej i mnogiej,

Dzieci powtarzają za rodzicem kolejne wersy:

Baranek: bee,

Kurczaczek: pii,

Zajączek: kic,

A pisanka? Nic.

Baranki: bee, bee,

Kurczaczki: pii, pii,

Zajączki: kic, kic,

A pisanki? Nic, nic.

  1. Zabawa artykulacyjna- rodzic wymawia sylaby, a zadaniem dziecka jest je powtórzyć. (załącznik nr 3 , nr 4, nr 5).

  • Gra memo- Wielkanocna. Rodzic drukuje i wspólnie z dzieckiem wycinają obrazki a następnie grają. (załącznik Memo wielkanocne)

Środa

8.04.2020 /

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRZY WIELKANOCNYM

STOLE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dziecko :

- odpowiada na pytania,

 

-przelicza liczebnikami głównymi

 

-odróżnia strony lewa od prawej nad, pod, przed, za, obok,

 

-odpowiada pełnymi zdaniami,

 

-jest aktywne w czasie zajęć

 

MATEMATYCZNA

Tekst wierszyka

 

Załącznik – Wierszyk wielkanocny.

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1

 

 

 

 

Koszyczek, ugotowane jajka/papierowe/obrazki.

 

 

 

 

 

Miś, jajko, krzesełko/taborecik/ mały stolik

 

 

 

Kartki, nakrętki, mogą być to prawdziwe talerzyki .

  • Powitanie z nauką wiersza

Dziecko powtarza za rodzicem: „Na Wielkanoc czekamy, jak zajączki się witamy! (dzielenie się uśmiechami i kilka podskoków obunóż)

Wielkanocne jajeczka, to kraszanka i pisaneczka. (rysowanie owali w powietrzu)

Bardzo je lubimy, w koszyczku ułożymy. Do koszyczka też dodamy, to co na Wielkanoc mamy.

Więc jajeczko i kiełbaska, trochę szynki no i babka.

Sól by także się przydała, by Wielkanoc smakowała. (naśladowanie wkładania).

Teraz kosz na stół stawiamy i dokoła zasiadamy (siadamy na dywanie” Załącznik – Wierszyk wielkanocny

  • Zabawy i ćwiczenia poranne:

Świąteczne przygotowania – opowieść ruchowa. Załącznik nr 1.

  • Ile jajek w koszyczku ?

Rodzic wkłada do koszyczka ugotowane jajka, mogą być to obrazki/piłeczki/kulki zrobione z papieru). Dziecka zadaniem jest policzenie ilości jajek w koszyczku. Za każdym razem rodzic dodaje bądź odejmuje po 1-paru jajkach.

  • Gdzie znajduje się jajko?

Na środku stawiamy krzesełko, na krzesełku stawiamy misia. Zadaniem rodzica jest położenie jajka przed, za, pod, po prawej stronie, po lewej stronie, obok misia, zadaniem dziecka jest odpowiadać pełnym zdaniem gdzie znajduje się jajko, np. „Jajko znajduje się pod misiem/ po prawej stronie misia, przed misiem, itp.

  • Nasz stół wielkanocny – zabawa dydaktyczna

Rodzic przygotowuje kolorowe plastikowe nakrętki – po 6 każdej osobie która bierze udział w zabawie, wycięte z papieru kraszanki – po 6 każdej osobie biorącej udział oraz kartki z narysowanymi sześcioma talerzykami i prosi o policzenie:

ile jest talerzyków?

Obok was leżą nakrętki, To kubeczki.

Postawcie przy każdym talerzyku kubeczek.

Ile kubeczków postawiliście? Policzmy.

A teraz na każdym talerzyku połóżcie jedną kraszankę.

Ile kraszanek położyliście razem? Policzcie.

Pomyślcie, ile lalek posadzimy przy takim stole?

  • Kurczęta i koszyczek – zabawa bieżna

Dziecko tworzy koszyczek, siada i podkula kolana do brody, na hasło rodzica „kurczęta” dziecko biega udając kurczaczka- kuca trzymając się za kostki, na hasło „koszyczek” dziecko zwija się w koszyczek. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Czwartek

9.04.2020/

Pisanki, kraszanki, kurczaczki”

Dziecko :

 

rozwijanie sprawności manualnych ( wycinanie, wyklejanie, rysowanie),

 

-

 

-sprząta po skończonej pracy,

 

- kształci orientacje w przestrzeni oraz rozwija poczucie humoru

 

PLASTYCZNA

Tekst wierszyka

 

 

 

 

 

Załącznik – Wierszyk wielkanocny.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Słoik/butelka plastikowa, żółta bibuła/ żółta kartka papieru, piórka żółte, biała kartka, nożyczki, klej, czarny mazak, czerwona kartka

 

 

Załącznik –

Kurczak w słoiku I, II, III, IV

 

Jajko( bądź inna przekąska), koszyczek.

  • Powitanie z nauką wiersza

Dzieci powtarzają za rodzicem:

Na Wielkanoc czekamy, jak zajączki się witamy! (dzielenie się uśmiechami i kilka podskoków obunóż)

Wielkanocne jajeczka, to kraszanka i pisaneczka. (rysowanie owali w powietrzu)

Bardzo je lubimy, w koszyczku ułożymy.

Do koszyczka też dodamy, to co na Wielkanoc mamy.

Więc jajeczko i kiełbaska, trochę szynki no i babka.

Sól by także się przydała, by Wielkanoc smakowała. (naśladowanie wkładania)

Teraz kosz na stół stawiamy i dokoła zasiadamy (siadamy na dywanie).”

Załącznik – Wierszyk wielkanocny

  • Pisanka – uzupełnianie rysunku według podanego wzoru, wycinanie, później może służyć jako puzzle.

- mogą być wycięte szablony jajka, raz rodzic rysuje wzory raz dziecko (więc raz rodzic wycina a raz dziecko)
- ale można też tak, że rodzic wycina a dziecko składa puzzle, a gdy dziecko wycina rodzic składa puzzle. Można skorzystać ze wzoru:

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/03/Karta-pracy-7.pdf

Przykład : https://www.facebook.com/przedszkolnepomyslyPP/posts/627384517851140?__tn__=-R

  • Kurczaki w słoikach/butelkach:

1)dziecko wycina kawałki z żółtej bibuły/kartki żółtej tak dużo aby zapełnić pełen słoik/butelkę.

2)wycięte kawałki wkładamy do środka.

3) Rodzic rysuje na białej kartce papieru oczy dla naszego kurczaczka, dziecko czarnym mazakiem rysuje kropeczki robiąc oczy, zadaniem dziecka jest je wyciąć i przykleić do pojemnika.

4) Rodzic rysuje na czerwonym papierze dziobek dla naszego kurczaczka, dziecko wycina i przykleja do pojemnika.

5) Jeżeli mamy żółte piórka to przyklejamy do naszego kurczaczka jako skrzydełka i grzebień- żółta bibuła/żółta kartka może nam je zastąpić (dziecko młodsze, które potrzebuje aby piórko i grzebień było odrysowane żeby je wyciąć może prosić o pomoc dorosłego, samo może również wyciąć),

6) przyklejamy piórka i grzebien do naszego słoika,

7) Kurczak gotowy ! Załączniki- kurczak w słoiku

  • Kurczątka – zabawa bieżna

Dziecko stoi, na hasło rodzica „kurczątka” rozbiega się na przestrzeni określonej przez rodzica, na hasło „lis” dzieci zatrzymuje się i stoi nieruchomo do momentu usłyszenia hasła „kurczątka”. Zabawę powtarzamy kilka razy

  • Co nam przyniósł zajączek? – zabawa dydaktyczna typu „ciepło zimno”

Rodzic chowa jajka bądź inne przekąski w różnych miejscach. Zadaniem dziecka jest poszukanie niespodzianki od zajączka i włożenie wszystkich niespodzianek do koszyczka. Po znalezieniu dziecko dzieli się słodką niespodzianką.

Piątek

10.04.2020/

 

 

WIELKANOCNY KOSZYCZEK

 

Dziecko :

- powtarza wierszyk,

 

-wzbogaca wrażenia dotykowe oraz słownictwo,

 

-chętnie uczestniczy w zajęciach ruchowych,

 

-poprawnie wykonuje ćwiczenia.

 

 

RUCHOWA

 

 

 

 

Tekst wierszyka

 

 

Załącznik – Wierszyk wielkanocny.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Koszyczek, artykuły spożywcze do święconki; koszyczek, jajka, baranek, bukszpan, kielbaska, sol, babka, chrza, wedlinka, itp.

 

 

 

 

 

Karteczki, długopis, jajko po niespodziance/pudełeczko, piłka, duży miś,

 

  • Powitanie z nauką wiersza

Dzieci powtarzają za rodzicem:

Na Wielkanoc czekamy, jak zajączki się witamy! (dzielenie się uśmiechami i kilka podskoków obunóż)

Wielkanocne jajeczka, to kraszanka i pisaneczka. (rysowanie owali w powietrzu)

Bardzo je lubimy, w koszyczku ułożymy.

Do koszyczka też dodamy, to co na Wielkanoc mamy.

Więc jajeczko i kiełbaska, trochę szynki no i babka.

Sól by także się przydała, by Wielkanoc smakowała. (naśladowanie wkładania)

Teraz kosz na stół stawiamy i dokoła zasiadamy (dzieci siadają w kręgu na dywanie).

Sól by także się przydała, by Wielkanoc smakowała. (naśladowanie wkładania)

Teraz kosz na stół stawiamy i dokoła zasiadamy. Już Wielkanoc mamy! (siadamy na dywanie)

Załącznik – Wierszyk wielkanocny

  • Jakie jest jajko? – zabawa sensoryczna i słowna

Dzieci poznają dotykiem ugotowane kurze jajko w skorupce, przykładają do policzka, przekładają z ręki do ręki, turlają po dywanie i wypowiadają się na temat cech jajka.

  • Świąteczne przygotowania – opowieść ruchowa.

Rodzic ruchem ilustruje czynności, o których opowiada. Dziecko odtwarza ruch rodzica:

Zbliżają się święta, idziemy na zakupy, po środki czystości (chód w miejscu).

Myjemy okna (koliste ruchy dłońmi we wspięciu na palce).

Wycieramy kurze (ruchy dłońmi wokół siebie na wysokości brzucha, ramion),

odkurzamy (posuwiste ruchy rąk).

Pieczemy ciasto. Wbijamy jajka (klaśnięcia w dłonie),

sypiemy mąkę (naśladowanie ruchu sypania i wymawianie: szu, szu, szu), lejemy mleko (naśladowanie ruchu lania i wymawianie:ciur, ciur, ciur), ozdabiamy ciasto lukrem w kolorowe wzorki (rysowanie w powietrzu linii prostych, falistych, zygzakowatych, owalnych, spiralnych). Świąteczne przygotowania skończone, zmęczeni siadamy.”

  • Rozmowa na temat koszyczka wielkanocnego. Co wkładamy do koszyczka? Dziecko na obrazku pokazuje co powinno znaleźć się w nim.

Do koszyczka wkładamy:

  • baranka – symbol zmartwychwstałego Chrystusa,

  • jajka – symbol rodzącego się życia,

  • chrzan – symbol siły,

  • wędlina – symbol płodności i dostatku,

  • ser – symbol zdrowia dla zwierząt hodowlanych,

  • sól – symbol oczyszczenia domostwa od złego oraz istota prawdy,

  • ciasto (babka) – symbol wszechstronnych umiejętności.

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/03/emblematy-1-1.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/03/emblematy-2-1.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/03/emblematy-3-1.pdf

- Można również z dzieckiem ustroić wspólnie koszyczek wielkanocny, korzystając ze swoich artykułów spożywczych

ZABAWY i ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE

Rodzic zapisuje na karteczkach rożne zabawy i ćwiczenia gimnastyczne, które chowa do plastikowego jajka niespodzianki lub pudełeczka. Dziecko losuje po kolei jedną karteczkę i wszyscy razem wykonują ćwiczenie. Karteczkę z wykonanym ćwiczeniem odkładamy na bok i losuje następna osoba. Zabawa kończy się, kiedy wszystkie ćwiczenia zostaną zrobione. Przykładowe ćwiczenia: 5 pajacyków, 5 podskoków w miejscu, bieg w miejscu, krążenia ramion, obrót wokół własnej osi, 5 przysiadów, 5 skłonów tułowia w przód, 5 skłonów tułowia na boki, krążenie bioderek, itp.

Dzieci i rodzice biorą do ręki piłeczkę jeśli mają bądź nie dużego misia, ustawiają się tak aby każde miało miejsce. Każde ćwiczenie powtarzamy 10 razy: - przekładanie piłki z ręki do ręki z przodu i z tyłu, - przekładanie piłki z ręki do ręki nisko za plecami i wysoko nad głową, - unoszenie raz prawej, raz lewej nogi i za każdym razem przekładamy piłkę pod kolanem. - siad podparty o nogach ugiętych piłka leży między stopami. Dzieci chwytają piłkę delikatnie obiema stopami unoszą ją w górę, następnie odkładają na podłogę. - siad podparty o nogach ugiętych między kostkami piłka, prostowanie i uginanie nóg w kolanach.

 
 
 
 
realizacja: ARTEH Agencja InteraktywnaARTEH CMS