Krasnale

Domowe Przedszkole 30.03-03.04

Nasza grupa przystąpiła do realizacji Programu Zewnętrznego Rossmanna „Czyściochowo”, systematycznie raz w miesiącu realizujemy tematykę z tego programu. Pomysły do tej tematyki zaczerpnięte są właśnie z programu „Czyściochowo”.

 

TEMAT TYGODNIA: HIGIENA NOSA

 

Załączniki pobrać można pod adresem

https://drive.google.com/open?id=13WbyHKKiFthKDscSw2mDnR5LegrUdsmj

DZIEŃ TYGODNIA/

TEMAT DNIA

CELE

RODZAJ AKTYWNOŚCI

POTRZEBNE MATERIAŁY

(POMOCE DYDAKTYCZNE)

PRZEBIEG

Poniedziałek 30.03.2020

 

 

 

 

Nos, do wąchania dziurki ma dwie”.

 

 

 

 

 

 

- dziecko wie, że nos służy do wąchania,

- dziecko rozumie, że są zapachy przyjemne i nieprzyjemne,

- dziecko wie, że nos zatkany katarem należy wyczyścić, a chusteczkę wyrzucić do kosza,

- ćwiczy zręczność,

MOWA I MYŚLENIE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RUCHOWA

- karta A

- małe talerzyki, rozgniecione drobno próbki produktów: czosnek, banan, pieczywo, kalafior, jajko, świeży ogórek, czekolada, mydło, pasta do zębów, krem, wilgotna ziemia,

- kartki,

- pastele,

- gazety,

- dowolna muzyka,

I „Nos, do wąchania dziurki ma dwie”.

1. Wiersz „Nos” .

Rodzic czyta dziecku wiersz pt. „Nos”, (karta A). Następnie czyta go ponownie i zastanawia się razem z dzieckiem, jakie są wymienione w wierszu zapachy. Czy przyjemne? Czy nieprzyjemne? Dlaczego nos wyłapuje te wszystkie zapachy? Po co czujemy nieprzyjemne zapachy? Czy tak samo mocno czujemy zapachy, gdy mamy katar.

2. Mój nos czuje różne zapachy – zabawa dydaktyczna.

Rodzic przygotowuje w małych słoiczkach różne substancji wydzielające charakterystyczny zapach. Dziecko wącha próbki i rysuje to, co im się kojarzy z tym zapachem (rysunki nie muszą być dosłowne, mogą to być też dalsze skojarzenia, wspomnienia). Każdy może jednak inaczej odbierać ten sam zapach. Szczególnie podczas infekcji, gdy przez opuchnięcie błon śluzowych odczuwanie zapachów może być mniejsze. Dzieci opowiadają o swoich pracach, nadają im tytuły.

3. Zabawa ruchowa „Fuj–Ble”.

Dziecko podskakuje po pokoju. Gdy rodzic głośno powie nazwę rzeczy lub jakiejś substancji o charakterystycznym zapachu, dziecko zatrzymują się. Jak zapach dla dziecka jest nieprzyjemny, to zatyka ono nos i mówi „fuj–ble”. Jeśli przyjemny – dziecko staje na palcach i głośno wdycha i wydycha powietrze. Dziecko mówi np.: banan, mydło, zgniłe liście, czekolada, brudne skarpetki, chleb, nieumyte zęby. Na koniec rodzic omawia z dzieckiem jego odczucia, podkreśla, że każdy nos może lubić coś innego i ma do tego prawo.

 

II Ćwiczenia gimnastyczne z gazetami wg E. J. Delacroze'a. (link do strony pod tabelą).

1. "WIOSENNE SŁONKO" – dziecko mówi z rodzicem słowa wiersza i naśladują je przy pomocy gazet.

 

WIOSENNE SŁONKO
Świeci słoneczko złote
wieje wiosenny wiatr
i każdy ma ochotę
wędrować sobie w świat. 

Świeci słoneczko jasne
pada wiosenny deszcz
rosną śliczne kwiatki
My rośniemy też.

2. "CZARY MARY" – ćwiczenia inhibicyjno – incytacyjne:
- przy muzyce (dowolna) dziecko nosi gazetę - "kapelusz" na głowie,
- trzyma gazetę na dłoniach "taca",
- chodzi na czworakach z gazetą na plecach: "żółw". 

3. "GRAMY NA GAZECIE":
- uderzając lekko palcami jednej ręki o kartkę gazety gramy "deszcz",
- szeleszcząc, trzymając oburącz naśladują "wiatr".

4. "PRZEJDŹ MIĘDZY GAZETAMI":
- chodzenie – w rytm muzyki (dowolnej) – pomiędzy gazetami, aby żadnej nie nadepnąć.

5. "SPORTOWCY" (przy muzyce):
(gazetę zgniatamy i formujemy z niej kulę)
- przekładamy kulę z ręki do ręki,
- podrzucamy i łapiemy ją oburącz,
- przekładamy nad głową z ręki do ręki,
- przekładamy kulę pod kolanem,
- przesuwamy kulę stopą po podłodze,
- wkładamy kulę pod zgięte kolano i podskakujemy,
- rzucamy kulę do kolegi w parze,
- przesuwamy kulę do kolegi w parze, siedząc w rozkroku,
- wrzucamy kule do pojemnika - ,,kto zręczniejszy”.

6. "FIGURKI":
- zabawa (taniec) przy muzyce, na przerwę w muzyce dziecko wykonuje różne pozy – ćw. pomysłowości dziecka.

 

7. „MARSZ Z GAZETAMI PO KOLE” - ćwiczenie uspokajające.

Wtorek 31.03.2020

 

Wycieranie nosa”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak zrobić glutozę – czyli sensoplastyka dla smyka”

- słucha piosenki,

- wypowiada się na temat piosenki,

- tańczy swobodnie do muzyki z chustką,

- wykonuje swojego „gluta”,

 

 

 

 

MUZYCZNA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PLASTYCZNA

- piosenka „Wycieranie nosa”,

- chusteczka lub apaszka,

- karta F,

- folia ochronna lub duża cerata,

- płaskie duże pojemniki,

- składniki opisane na karcie I

 

I „Wycieranie nosa”.

 

1. Słuchanie piosenki „Wycieranie nosa” (link do strony chomikuj pod tabelą).

Kiedy coś Cię w nosie swędzi a-psik,

weź chusteczkę jak najprędzej a-psik,

Bo tylko prosię,

trzyma palec w nosie x2

Kiedy coś Cię w nosie swędzi a-psik,

Weź chusteczkę jak najprędzej a-psik,

Bo tylko prosię,

trzyma palec w nosie x2

2. Rozmowa na temat piosenki.

Co miała Margolcia? (co robiła)
– Co wtedy brała?
– A gdzie miała zawsze chusteczkę?

3. Zabawa ruchowa „Co robi chusteczka?” 

Rodzic pokazuje chusteczką różne ruchy: koliste, faliste, podskoki, bieganie, siadanie – zadaniem dziecka jest naśladowanie ruchów chusteczki.

4. Taniec swobodny z chustką lub apaszką do dowolnej muzyki.

 

 

II „Jak zrobić glutozę – czyli sensoplastyka dla smyka”.

1. „Palec w nosie źle wygląda”.

2. Zasady Świnki Zakatarzynki. (na podstawie wcześniejszej historii).

Nauczyciel czyta dzieciom zasady Świnki Zakatarzynki i zachęca je do powtarzania rymowanek:

  • Gdy coś przeszkadza w nosie, chusteczkę użyj proszę.

  • Wirusów chcę się pozbyć w mig, dlatego chustkę wyrzucam do śmietnika – cyk.

  • Palec w nosie źle wygląda, wie o tym nawet żona wielbłąda.

  • W czasie kichania łokieć służy do nosa zasłaniania.

  • Wybieram ruch, dlatego jestem zdrowy zuch.

3. „Glutek” - praca plastyczna.

Rodzic z dzieckiem wykonuje masę sensoryczną, według przepisu znajdującego się na karcie I, a następnie daje możliwość zabawy nią dziecku. Warto rozłożyć na dywanie folię ochronną. Warto przy okazji wykonywania masy sensorycznej przypominającej gluta i tak też nazywanej, porozmawiać z dzieckiem o tym, że jedynie takim rodzajem glutów wypada się bawić. Można do masy dodać drobinki brokatu i przypomnieć dziecku, że nos produkuje katar, żeby pozbyć się wirusów (brokat to te wirusy).

 

 

Środa 01.04.2020

 

- dziecko zna zasady higieny nosa,

- wypowiada się pełnym zdaniem,

- ćwiczy zręczność,

MOWA I MYŚLENIE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RUCHOWA

- karta J,

- cztery chusteczki,

- mazaki,

- kosz, lub pojemnik

I „Świnka Zakatarzynka i Wielka Glutoza”

 

1. Rodzic czyta dziecku historię o Śwince Zakatarzynce.

2. Porozmawiajmy o tym, jak radzić sobie z katarem (na podstawie historyjki o Śwince Zakatarzynce).

Dlaczego Chusteczka Smareczka była niezadowolona z tego, co robi Świnka? • Jak powinna zachowywać się Zakatarzynka, gdy ma katar? • Jak należy dmuchać nos? • Co zrobić z brudną chusteczką? • Ile razy wolno użyć chusteczki higienicznej? W trakcie rozmowy można pokazywać dziecku różne rodzaje chusteczek – w paczkach, w kartoniku do wyciągania.

3. „Wyrzucam chusteczki do kosza” - zabawa ruchowa.

Dziecko otrzymuje po 4 czyste chusteczki higieniczne i mazaki. Zadaniem jest narysowanie plam na chusteczkach, żeby wyglądały jak brudne. Następnie dziecko zgniata chusteczki i z niedalekiej odległości celuje nimi do pojemnika (kosza).

 

II Ćwiczenia gimnastyczne z gazetami wg E. J. Delacroze'a. (patrz poniedziałek).

Czwartek 02.04.2020

 

Liczymy wirusy”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak wyglądają wirusy?”

- klasyfikuje wg koloru,

- przelicza wirusy, - dziecko zna zasady ochrony innych osób przed rozprzestrzeniającymi się wirusami, gdy ma katar,

- wykonuje pracę plastyczną według własnego pomysłu,

 

 

 

MATEMATYCZNA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PLASTYCZNA

- wiersz „ Katar” Jana Brzechwy,

- kredki,

- skrawki papieru,

- karta pracy D,

- karta pracy E,

- nożyczki,

- karta C

- farby plakatowe,

- spodeczki,

- gąbkowy zmywak kuchenny,

- czarne mazaki i cienkopisy ,

- kartki z bloku technicznego,

I „Liczymy wirusy”.

 

1. Klasyfikacja wg koloru - zabawa matematyczna.

Dziecko na karcie pracy D otacza pętlą wirusy o tym samym kolorze.

2. „Raz, dwa, trzy skaczesz ty” - zabawa ruchowa. Dziecko wykonuje zadania ruchowe zgodnie z ilością znalezionych wirusów o konkretnym kolorze.

Wirus niebieski- podskok obunóż

Wirus czerwony- pajacyki

Wirus żółty- przysiady

Wirus zielony – podskok z klaśnięciem

3. Przeliczanie wirusów – zabawa dydaktyczna.

Dziecko na karcie D przelicza wirusy w danym kolorze i bierze tyle kredek, ile jest wirusów.

 

II „Jak wyglądają wirusy?”

1. „Katar” Jan Brzechwa. (link pod tabelą).

Rodzic czyta dziecku wiersz, jak małą inscenizację, wykorzystując w trakcie przedmioty pojawiające się w utworze i głośno akcentując „A-psik”. Rodzic prowadzi dyskusję z dzieckiem, zadając poniższe pytania.

Po czym poznajemy, że mamy katar? Kiedy kichamy? Dlaczego nos produkuje „gile”? Co to znaczy – zarazić kogoś albo zarazić się? Jak wirusy wędrują od człowieka do człowieka?

2. „Wybieram ruch, dlatego jestem zdrowy zuch” - zabawa ruchowa. Z karty E wyciąć krążki z rysunkami przedstawiającymi ćwiczenia. Dziecko losuje krążek, pokazuje ćwiczenie. Rodzic lub rodzeństwo naśladuje „przewodnika”. Jeśli dziecko nie wie, jak wykonać ćwiczenie, to pokazujemy mu. Podsumowaniem zadania jest hasło: Wybieram ruch, dlatego jestem zdrowy zuch.

3. MAŁY EKSPERYMENT: dzieci kładą na dłoni skrawki papieru i dmuchają buzią jak najmocniej, żeby przekonać się, że wirusy mogą daleko wędrować. Jak powinniśmy kichać, żeby nie zarażać innych? Rodzic pokazuje dziecku najlepszy sposób na kichanie – w zgięcie łokcia. Jeśli w nosie mamy katar, najlepiej kichać w chusteczkę.

Podczas infekcji częściej myjemy ręce, żeby nie rozsiewać zarazków.

4. Jak wyglądają wirusy? - praca plastyczna.

Dziecko ma do dyspozycji farby plakatowe wylane na spodeczki i gąbkowy zmywak kuchenny pocięty na różne kawałki. Na kartce papieru stawia stempelki, które przedstawiają jego wyobrażenia wirusów. Po wyschnięciu farby dorysowuje dodatkowe elementy czarnymi mazakami.

 

Piątek

03.04.2020

 

 

Uczę się, jak wydmuchiwać nos”

- dziecko wie, że można wydmuchiwać powietrze ustami i nosem ( pod warunkiem, że nie ma w nim kataru),

- dziecko potrafi dokładnie wydmuchać nos,

- dziecko wyrzuca brudne chusteczki do kosza,

- ćwiczy zręczność,

 

 

 

 

MOWA I MYŚLENIE

 

 

 

 

RUCHOWA

- zagadki ,

- kolorowe piórka,

- miś pluszowy,

- kosz na śmieci, chusteczki higieniczne

I „Uczę się, jak wydmuchiwać nos”.

1. Zagadki.

Rodzic czyta dziecku zagadki, a ono podaje odpowiedzi.

Bywa kolorowa, jest też kwadratowa, gdy jej nie potrzeba w kieszeni się chowa. (chusteczka)

Każdy go na buzi ma I przez niego oddycha. (nos)

Kicham, kaszlę i mogę zarazić brata, bo ja dziś mam straszny… (katar)

Wycieram nią nos, a czasem usteczka, w kieszeni mojej mieszka i nazywa się… (chusteczka)

Najpierw porządnie wydmuchasz nos a potem się rozejrzysz – gdzie stoi… (kosz)

Jest na środku twarzy i nim oddychamy, ale się zatyka, kiedy katar mamy. (nos)

2. Latające piórka – zabawa ruchowa.

Zabawa w dmuchanie piórek. Dziecko siedzi na dywanie, ma na dłoni kolorowe piórko i delikatnie zdmuchuje je przed siebie. Następnie próbuje dmuchać piórko w górę i utrzymać je jak najdłużej w powietrzu tak, by nie spadło na podłogę. W drugiej rundzie dziecko próbuje delikatnie zdmuchnąć piórko nosem, buzia pozostaje zamknięta (pod warunkiem, że w nosie nie ma kataru).

3. Misiu, nauczę cię jak wydmuchiwać nos – zabawa dydaktyczna.

Dziecko ma na kolanach misia, nauczy misia, jak prawidłowo wydmuchać nos. Nie jest to takie proste, bo trzeba przestrzegać kilku zasad. Rodzic też uczy swojego misia (modelując zachowanie): 1. Rozkłada chusteczkę higieniczną. 2. Przykłada misiowi do nosa. 3. Zatyka delikatnie chusteczką jedną dziurkę i prosi misia, by dmuchał powietrze przez drugą dziurkę. 4. Powtarza tę czynność, zatykając drugą dziurkę nosa misia. 5. Składa chusteczkę i wyrzuca do kosza. Rodzic wyjaśnia, jak ważna jest higiena nosa. Opowiada, że nos jest połączony z uchem i gardłem. Przez jego nieprawidłowe czyszczenie można się bardziej rozchorować. Dlatego podczas dmuchania zatyka się jedną dziurkę i nie dmucha się zbyt mocno. Następnie dziecko uczy swojego misia.Na koniec samo, za pomocą nowej chusteczki, czyści swój nos. Po skończonym zadaniu wszyscy wyrzucają chusteczki do kosza i idą umyć ręce, z nosa mogły się na nie przedostać wirusy.

 

II Ćwiczenia gimnastyczne z gazetami wg E. J. Delacroze'a. (patrz poniedziałek).

 

https://czysciochowo.pl/

http://wierszykidladzieci.pl/brzechwa/katar.php

http://www.edukacja.edux.pl/p-2087-zabawy-gazetowe-wg-e-j-dalcrozea-scenariusz.php

https://chomikuj.pl/zuzanna262/Dla+dzieci/Piosenki/piosenki+o+zdrowiu+i+higienie

 
 
 
 
realizacja: ARTEH Agencja InteraktywnaARTEH CMS