Krasnale

Domowe Przedszkole 27-30.kwietnia - Krasnale
2020.04.26

W tym tygodniu zabawy pod hasłem „Kąpiel” z programu zewnętrznego Rossmanna „Czyściochowo”.

Życzymy miłej zabawy, czekamy na Wasze zdjęcia, komentarze odnośnie realizowanej tematyki.

Pozdrawiamy :)

TEMAT TYGODNIA: KĄPIEL

 

Załączniki dostępne pod linkiem - https://drive.google.com/open?id=1lorCSwXzu7I2Q_Ch57e53ABs8y09R6KP

Dzień tygodnia / temat dnia

Cele

Rodzaj aktywności

Potrzebne materiały (pomoce dydaktyczne)

Przebieg

 

27.04.2020

Poniedziałek

 

 

 

Kąpiel, poważna sprawa”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- wie, jakie przedmioty są potrzebne podczas kąpieli,

- wie, dlaczego należy dokładnie myć ciało codziennie,

- wypowiada się całym zdaniem,

- uczestniczy w ćwiczeniach metodą Labana,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MOWA I MYŚLENIE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RUCHOWA

 

 

 

 

 

- opowiadanie (karta F),

- bębenek lub inny dostępny instrument,

- worek,

- przybory toaletowe (mydło, ręcznik, grzebień, pasta do zębów, szczotka do zębów, kubek),

- kubek z wodą,

- mydło w płynie,

- słomka,

- farby,

- kartka z bloku technicznego,

- nagranie skocznej muzyki,

- dzwonki,

- chustka,

- bębenek,

I „Kąpiel, poważna sprawa”.

1. „Rudka śpiewa w wannie” - zabawa dydaktyczna.

Rodzic czyta opowiadanie: „Rudka śpiewa w wannie”.

2. Rozmowa na temat opowiadania.

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat kąpieli/mycia ciała, które może być fajną zabawą, ale należy pamiętać o najważniejszym – dokładnym umyciu się. Rodzic zadaje pytania dotyczące treści zawartych w opowiadaniu, np.

  • Jaki błąd popełniła Rudka podczas kąpieli?

  • Gdzie najchętniej ukrywają się Pociaki Smrodziaki?

  • Co by się stało, gdyby Gąbucha nie pomogła Rudce?

  • Co oprócz Gąbuchy było potrzebne do mycia?

3. Zabawa ruchowa „Czyste ręce, brudne ręce”.

W rytmie akompaniamentu bębenka lub innego dostępnego instrumentu dziecko przemieszcza się w różnych kierunkach w pokoju. Na hasło "czyste ręce" – wyciąga je przed siebie, na hasło: "brudne ręce" – przykuca i chowa ręce za siebie.

4. „Czarodziejski worek” – zagadki dotykowe. Dziecko wyciąga z worka różne przybory toaletowe i nazywa je: mydło, ręcznik, grzebień, pasta do zębów, szczotka do zębów, kubek. Ustala, które z nich pomogą przywrócić brudaska do porządku.

5. „Wulkany z piany”- ćwiczenia oddechowe.
Rodzic daje dziecku kubek z wodą i odrobiną mydła w płynie oraz słomkę. Dziecko dmucha do kubka, tworząc pianę. Można dodać odrobinę farbki do kubka i dać dziecku kartkę z bloku technicznego, żeby za pomocą słomki i palców przeniosło na nie pianę, tworząc kolorowe, fantazyjne kompozycje.

II Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw z wykorzystaniem metody R. Labana).

Witamy się – dziecko porusza się swobodnie przy skocznej muzyce, starając się interpretować ruchem jej rytm; podczas przerwy w muzyce witają się, z mamą, tatą, rodzeństwem przez podanie prawej dłoni.

Wysoko czy nisko? – kiedy rodzic gra na dzwonkach w górnym rejestrze, dziecko porusza się swobodnie, wykonując dowolne ruchy w pozycji wysokiej; gdy rodzic gra w rejestrze niskim – dziecko porusza się w pozycji niskiej.

Pokaż, co robiłam – rodzic wykonuje przed dzieckiem różne czynności z dużą chustką (np. zwija chustkę w rulon i prostuje ją; porusza rozłożoną chustką do przodu i do tyłu; dmucha na chustkę trzymaną w wyciągniętych rękach; wykonuje obroty z chustką wokół własnej osi); dziecko zapamiętuje pokazywany ruch i go naśladuje.

Dźwigam ciężkie kamienie – dziecko naśladuje przenoszenie z jednego końca pokoju na drugi bardzo ciężkiego kamienia; po przeniesieniu – odpoczywa, rozluźniając poszczególne części ciała.

Cieszę się – dziecko pokazuje wielką radość z powodu przeniesienia kamieni, wykonując dowolne skoki radości.

Idę pod wiatr – dziecko naśladuje sposób poruszania się do przodu, pod silnie wiejący wiatr.

Cicho – głośno – dziecko reaguje ruchem na zmianę dynamiki; kiedy rodzic gra głośno na bębenku, dziecko szybko biega w miejscu; kiedy gra cicho – biega wolno.

Interpretuję muzykę – dziecko tańczy swobodnie przy muzyce tanecznej; podczas przerwy w grze wykonuje dowolną figurę i zastyga w bezruchu.

Posłuszne drzewo – dziecko dobiera się w parę z mamą, tatą, rodzeństwem; jedno jest zwalonym drzewem, które leży na podłodze. Zadaniem partnera jest zmienić ułożenie drzewa, w dowolny sposób poruszając jego różnymi częściami ciała; partner poddaje się woli prowadzącego. Po pewnym czasie następuje zmiana ról.

Pod mostem – jedno osoba z pary wykonuje klęk podparty, tworząc most, pod którym w dowolny sposób porusza się partner, ale tak, aby nie dotknąć mostu. Po pewnym czasie następuje zmiana ról.

Pożegnanie różnych części ciała – dziecko rytmicznie maszeruje po pokoju; na dźwięk uderzenia w bębenek wykonuje odpowiednie ruchy wymienionymi przez rodzica częściami ciała, np. Żegna się lewy łokieć z prawym kolanem… prawa dłoń z lewą stopą… ręka z brzuszkiem. Dwa uderzenia w bębenek są sygnałem do ponownego marszu.

 

Wtorek

28.04.2020

 

 

 

 

Kąpielowa piosenka”

 

 

Projektuję łazienkę”

 

- potrafi nazywać i wskazać części ciała,

- uważnie słucha piosenki,

- naśladuje mycie ciała do słów piosenki,

- wie, jakie sprzęty znajdują się w łazience,

- projektuje własną łazienkę,

 

 

 

 

MUZYCZNA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PLASTYCZNA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- nagranie piosenki, (załącznik https://www.youtube.com/watch?v=_j7qVZVkxTE),

- załącznik karta A,

- załącznik karta B,

- kolorowy papier, w różne wzory i faktury,

- wycinki z gazet,

- mazaki,

- klej,

- nożyczki,

I „Kąpielowa piosenka”.

1. Zabawa „Części mojego ciała – to nie taka prosta sprawa”.

Rodzic siada z dzieckiem na dywanie. Razem przypominają sobie nazwy części ciała razem ze wskazaniem. Ważne, żeby pojawiły się również te trudniejsze, rzadziej używane nazwy np. brwi, nadgarstki, biodra itd. Następna część zabawy polega na tym, że poszczególne części ciała się ze sobą witają. Dziecko w parach z mamą, tatą, rodzeństwem na hasło podawane przez rodzica dotykają się np. kolanami, stopami, plecami itd”.

2. Słuchanie piosenki „ Kąpielowa piosenka”

  1. Lewa ręka jest taka brudna, że Musisz umyć się, szur, szur 
    Prawa ręka też bardzo brudna jest  Musisz umyć się, szur, szur 
    Lewe ucho patrz, także brudne jest Musisz umyć się, szur, szur 
    Prawe chyba też i zazdrosne jest  Musisz umyć się, szur, szur
    Refren: Plum, plum, plum, wody plusk  Plum, plum, plum, jesteś zuch 
    Plum, plum, plum, mydło w ruch  Jesteś czysty już.
    2. Lewa noga jest taka brudna, że Musisz umyć się, szur, szur 
    Prawa noga też bardzo brudna jest  Musisz umyć się, szur, szur 
    I kolanko patrz, także brudne jest  Musisz umyć się, szur, szur 
    No i głowa też dziś zazdrosna jest  Musisz umyć się, szur, szur
    Refren: Plum, plum, plum, wody plusk  Plum, plum, plum, jesteś zuch 
    Plum, plum, plum, mydło w ruch  Jesteś czysty już, wody plusk 
    Plum, plum, plum, jesteś zuch Plum, plum, plum, mydło w ruch  Jesteś czysty już
    3. Czysta noga jest, czysta ręka jest  Lubię kąpać się, szur, szur 
    Czysty nosek jest, no i główka też  Lubię kąpać się, szur, szur 
    I kolanko patrz, takie czyste jest  Lubię kąpać się, szur, szur 
    Można brudzić się, bo za chwilę znów  Wykąpiemy się, szur, szur
    Refren: Plum, plum, plum, wody plusk  Plum, plum, plum, jesteś zuch 
    Plum, plum, plum, mydło w ruch  Jesteś czysty już 
    Plum, plum, plum, wody plusk  Plum, plum, plum, jesteś zuch 
    Plum, plum, plum, mydło w ruch  Jesteś czysty już
    Jesteś czysty już  Szur, szur, super z ciebie zuch..

3. Rozmowa na temat piosenki.

- Z ilu zwrotek składa się piosenka?- Czy ma refren?

- Jakie części ciała trzeba umyć w piosence?

- Co jest potrzebne do mycia?

4. Zabawa ruchowa przy piosence.

Podczas zwrotek dziecko naśladuje mycie wymienionych części ciała. Podczas refrenu na słowa plum, plum, plum:klaszcze, na słowa wody plusk, jesteś zuch, mydło w ruch: ręce wyrzut do góry, na słowa jesteś czystyjuż:podskok.

II. „Projektuję łazienkę”.

1. Zagadka. Rodzic czyta zagadkę, dziecko rozwiązuje ją.

W małym pomieszczeniu jest wody najwięcej.
Tutaj bierzesz prysznic i szorujesz ręce.
(łazienka)

2. „Myję się” - zabawa ruchowa.

Dziecko dostaje dużą gąbkę i ręcznik i udaje, że myje się dokładnie gąbką i wyciera ręcznikiem (w ubraniu).

3. „Projektuję łazienkę” - praca plastyczna.

Podczas tego zadania dziecko staje się prawdziwym projektantem. Otrzymuje kartki z zarysem – planem łazienki (karta A) oraz podstawowe łazienkowe sprzęty (karta B). Oprócz tego korzysta z kolorowego papieru w różne wzory i faktury, wycinków z gazet, mazaków. Samo decyduje, jak będzie wyglądała zaprojektowana przez niego łazienka. Jakie niezbędne do kąpieli produkty i przedmioty się w niej znajdą (może je dorysować: mydło, pralka, kosz na brudną bieliznę, szampon, gąbka, lampa, szafka, lustro, prysznic, kran przy wannie itd.).

Środa 29.04.2020

 

 

 

 

Pociaki Smrodziaki chowają się w zakamarkach”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- wie, że trzeba dokładnie myć wszystkie części ciała,

- wie, dlaczego należy myć włosy,

- wie, jak umyć włosy, aby woda nie dostała się do oczu,

- rozwiązuje zagadki,

- dzieli wyrazy na sylaby,

- uczestniczy w ćwiczeniach metodą Labana,

 

 

MOWA I MYŚLENIE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RUCHOWA

 

- nagranie muzyki (dowolne),

- butelka szamponu,

- lalka z włosami,

- miska,

- szampon,

- ręcznik,

- woda,

 

I „Pociaki Smrodziaki chowają się w zakamarkach”

1. Zabawa dydaktyczna „Co to są zakamarki?”.

Rodzic pyta dziecko: co to są zakamarki?. Potem, prosi dziecko, aby zajrzało do ukrytego miejsca w pokoju, np. za szafkę, pod dywan. Rodzic mówi dziecku, jak ważne jest mycie się we wszystkich zakamarkach, np. pod pachami, za uszami, między palcami od nóg itd. Ważna jest też higiena intymna i samodzielne umycie codziennie pupy oraz krocza. Tłumaczy dziecku, że w bardziej ukrytych miejscach, człowiek łatwiej się poci. Lubią się tam gromadzić bakterie. Skóra może piec lub swędzieć, a nasze ciało mieć nieprzyjemny zapach.

2. Szamponem zabawa.

Dziecko z rodzeństwem, mamą, tatą porusza się po pokoju w rytm muzyki, podając sobie z ręki do ręki butelkę od szamponu. Gdy muzyka milknie, osoba trzymająca w danej chwili szampon, krzyczy: czyste włosy.

3. „Myjemy włosy. Czyje? Lalki” - scenka sytuacyjna.

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat mycia włosów. Wyjaśnia, że trzeba to robić z tych samych powodów, dla których bierzemy kąpiel. Włosów nie musimy jednak myć codziennie. Rodzic proponuje, by umyć włosy lalce. Można to zrobić w łazience lub misce z wodą w pokoju. Dziecko ustala, co będzie potrzebne: woda, ręcznik, szampon. Myje lalce włosy tak, by nie zmoczyć za bardzo jej buzi. Na koniec wyciera lalce włosy, a także uszy. Wystarczy użyć ręcznika i delikatnie przetrzeć ucho, by osuszyć resztki wody.

4. „Zgadnij co to”? - zabawa dydaktyczna. Rozwiązywanie zagadek na temat przyborów służących do higieny, dzielenie na sylaby.
Przyjemnie pachnie, ładnie się pieni, a brudne ręce w czyste zamieni.(mydło).
Co to jest na pewno wiesz, najeżona jest jak jeż, lecz nikogo nie ukłuje, tylko zęby wyszoruje. (szczoteczka). 
Do suchej nitki moknie nieraz, gdy po kąpieli się nim wycierasz.(ręcznik). 
Służy do picia, służy do mycia. Bez niej na Ziemi nie byłoby życia.(woda).
Biała, duża z wodą, lecz w niej nie utoniesz. Nim woda ostygnie, prędko wskakuj do niej.(wanna)

II Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw z wykorzystaniem metody R. Labana. (patrz poniedziałek).

 

Czwartek 30.04.2020

 

 

Gąbucha Spryciucha, kto to taki?”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gąbka maluje różne wzory i kolory”

- wie, jak używać gąbki do skutecznego mycia i o nią odpowiednio dbać,

- rozpoznaje cyfry,

- układa figury geometryczne (koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt) z gąbek,

- przelicza gąbki, - wie, jak jeszcze kreatywnie wykorzystać gąbkę do zabawy,

- wykonuje barwne kompozycje przy użyciu gąbek,

 

 

 

 

 

MATEMATYCZNA

 

 

 

PLASTYCZNA

 

 

- załącznik karta E,

- małe gąbki (zmywaki kuchenne),

- większe gąbki,

- ręczniki,

- szczypce do wyciągania ogórków,

- karty z różną liczbą dużych kropek lub cyframi,

- gąbki,

- nożyczki,

- farby,

- spodeczki,

- czarne kartki z bloku technicznego

I „Gąbucha Spryciucha, kto to taki?”.

1. Jak „mydło” i „gąbka” brzmi w różnych językach? (karta E).

Rodzic czyta dziecku, jak brzmi „mydło” i „gąbka” w różnych językach. Zachęca dziecko do powtarzania słów. Na koniec pyta, jakie słowo najbardziej mu się spodobało. Następnie rozmawia z dzieckiem o różnych rodzajach gąbek i środkach myjących (mydła, żele, pianki, musy, sól do kąpieli, kule musujące itd.). Podkreśla, że ważne jest dokładne mycie ciała we wszystkich zakamarkach i używanie tylko swojej gąbki oraz przechowywanie jej tak, aby mogła dobrze wyschnąć. W ten sam sposób powinniśmy zadbać o własny ręcznik, którym dokładnie wycieramy całe ciało. Powinien on zostać odwieszony na wieszak, aby mógł dobrze wyschnąć.

2. „Głasku, głasku, brud w potrzasku”- masażyk.

Dziecko w parze z mamą, tatą, rodzeństwem mają w ręku gąbkę. Podciągają rękawy. Jedna osoba drugiej wykonuje delikatny masaż, pocierając gąbką w różny sposób dłonie i przedramiona. Rodzic przypomina, jak ważne podczas kąpieli jest dokładne mycie za pomocą gąbki. Masażowi towarzyszy wierszyk:

Szuru, szuru gąbka rządzi! Myju, myju, brud przepędzi!

Chlapu, chlapu, myję wszędzie!Kapu, kapu, czysto będzie!

Głaaaskuuu, głaaaskuu, Brud w potrzasku!

3. „Gąbucha Spryciucha, kto to taki?” - zabawa dydaktyczna metodą stacji.

Dziecko realizuje zadania z kolejnych stacji.

  1. W pojemniku znajduje się dużo gąbek. Obok stoi pusty pojemnik. Dziecko za pomocą drewnianych szczypiec, jak nie mamy szczypiec, to rękami, wyjmuje tyle gąbek, ile ich jest na wylosowanej karcie.

  2. Na dywanie leży sterta gąbek – dziecko tworzy z nich figury geometryczne (koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt).

  3. Dziecko ma za zadanie ułożyć z gąbek jak najwyższą wieżę, na koniec przelicza, z ilu gąbek składa się jego wieża.

  4. Na stanowisku leżą gąbki. Dziecko dostaje łyżkę i przenosi gąbkę na drugi koniec pokoju tak, aby nie upadła, na zadanie ma 2 minuty, po wykonaniu zadania przelicza, ile gąbek udało mu się przenieść.

  5. Rzut gąbką do celu. Puste pudełko – cel ustawiony jest w niedalekiej odległości. Każdy oddaje po 3 rzuty.

II „Gąbka maluje różne wzory i kolory”.

1. Zagadka. Rodzic czyta zagadkę, dziecko rozwiązuje ją.

Dziurki w niej, jak w serze. Żyła w morzu na dnie.
Do wanny ją bierzesz, bo umie myć ładnie.
(gąbka do mycia)

2. „A ja zawszę myję stopy, brzuch i szyję”– pantomima.

Tata, rodzeństwo, dziecko siedzą na dywanie. Mama jednemu z nich szepcze na ucho zdanie: „Pokaż, że myjesz stopy”. Wyznaczona osoba za pomocą pantomimy pokazuje tę czynność. Reszta osób zgaduje. W ten sposób zadanie przebiega dalej, mama prosi kolejną osobę, aby pokazywała czynność mycia pozostałych części ciała.

3. „Gąbka maluje różne wzory i kolory” - praca plastyczna.

Rodzic przygotowuje wcześniej gąbkowe stemple – wycina z gąbki trójkąty, kwadraty, koła, serca. Dziecko macza stemple w niewielkiej ilości farby na spodeczkach i wykonuje dowolne barwne kompozycje na kartce.

Materiały do zajęć dydaktycznych zaczerpnięte z:

Programu zewnętrznego „Czyściochowo”.

https://www.youtube.com/watch?v=_j7qVZVkxTE

http://zagadkidladzieci.net

 

 
 
 
 
realizacja: ARTEH Agencja InteraktywnaARTEH CMS