Pajacyki

Domowe Przedszkole 06-10.kwietnia

Wczoraj kury tak gdakały:

nasze jajka oszalały.

Malowały się w paseczki

i w kółeczka, i wstążeczki.

Teraz wszystkie krzyczą - hura, hura

Wesołego Alleluja! 

Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych

DZIECIOM I RODZICOM z grupy Pajacyki

składamy najserdeczniejsze życzenia:

dużo zdrowia, radości, smacznego jajka,

mokrego dyngusa, wiele wiosennego słońca

oraz jak najszybszego powrotu do przedszkola.

Panie - Grażynka i Danusia

 

TEMAT TYGODNIA: Wielkanoc – zwyczaje i tradycje

 

DZIEŃ TYGODNIA/TEMAT DNIA

CELE

RODZAJ AKTYWNOŚCI

POTRZEBNE MATERIAŁY (POMOCE DYDAKTYCZNE)

PRZEBIEG

Poniedziałek Przygotowania do świąt

Zapoznanie

z tradycjami świątecznymi; zapoznanie z literą j: małą i wielką

Rozwijanie mowy

i myślenia, plastyczna.

- wiersz Doroty Gellner „Wielkanoc.

- kartki świąteczne

- zdjęcia (obrazki) różnych jajek (przepiórczych, kurzych, gęsich, strusich)

- karta pracy 3 str.60

 

 

- Oglądanie kart świątecznych. Zwrócenie uwagi na powtarzające się na nich elementy; wskazywanie symboli, które kojarzą się

z Wielkanocą.

- Rozwiązywanie zagadek związanych z Wielkanocą.

Karta pracy 3 str. 60

- Słuchanie ciekawostek na temat różnych zwyczajów i obrzędów związanych z Wielkanocą.

- Rozmowa z dziećmi na temat, jak powinien wyglądać wielkanocny koszyczek.

- Wprowadzenie litery j: małej i wielkiej.

- Oglądanie zdjęć/obrazków różnych jajek (przepiórczych, kurzych, gęsich, strusich). Porównywanie ich wyglądu

- Zapoznanie z budową jajka.

-Wymienianie potraw sporządzanych z jajek.

- Podawanie nazw zwierząt, które wykluły się z jajek (ptaki, węże, krokodyle, dinozaury…

- Dzielenie słowa jajko na sylaby i na głoski.

- Zabawa plastyczna – Baranek wielkanocny.

Zapoznanie z treścią wiersza Doroty Gellner „Wielkanoc:.

W zielonym owsie, nad ranem

zbudził się mały baranek.

I dzwoni dzwoneczkiem z cukru:

Wielkanoc! Wielkanoc już jutro!

- Wykonanie baranka według pomysłów dzieci.

Wtorek:

Pisanki wielkanocne

Zapoznanie ze zwyczajem wykonywania pisanek

Zapoznanie ze zwyczajem wykonywania pisanek

- wiersz

- materiały do wykonania pisanek

- karty pracy 3 str.62-63

Karty pracy 3 str. 62-63

- Słuchanie wiersza (pomysł autora):

Na wielkanocnym stole

jest kolorowo i świątecznie.

Zielone wstążeczki owsa

Otaczają pisanki bajeczne.

Słodki, cukrowy baranek,

obok palma nadęta,

baby dobrze polukrowane –

stół zaprasza na święta!

- Rozmowa o zwyczaju wielkanocnym, jakim jest malowanie jajek.

- Zabawa plastyczna – Nasze pisanki

Wykonanie pisanek różnymi technikami, według wyboru dzieci.

Środa:

Liczymy kurki i kurczęta

Rozwijanie umiejętności liczenia, rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania

w zakresie 10.

Rozwijanie mowy

i myślenia, matematyczna.

- wiersz K. Datkun-Czerniak „Kurka”.

- karty pracy 3 str.64-65

- Karty pracy 3 str.64-65

- Rozwiązywanie zadań tekstowych na dodawanie i na odejmowanie

w zakresie 10.

-W koszyczku były 4 pisanki. Mama dołożyła jeszcze 6 pisanek. Ile jest teraz pisanek w koszyczku?

- Lenka miała 10 pisanek. 7 pisanek dała babci i dziadkowi. Ile pisanek jej zostało?

- Ćwiczenia logorytmiczne,

z wykorzystaniem wiersza K. Datkun-Czerniak „Kurka”. Rytmizowanie wiersza i jednocześnie wykonywanie prostych ruchów zaproponowanych przez dzieci.

Kurko, kurko, to twoje podwórko?

To moje podwórko i to moje piórko!

Jeśli chcesz – to je bierz!

Jak chcesz dwa, dam ci ja.

Czwartek:

Jajeczka, jajeczka

Rozwijanie mowy

i sprawności manualnej.

Rozwijanie mowy i myślenia, plastyczna,

fizyczna

- wiersz K. Datkun-Czerniak „Jajko”

- karta pracy 3 str. 66

- jajko

- Słuchanie wiersza K. Datkun-Czerniak „Jajko”.

Kura zniosła jajko i przetarła oczy”

- Jakie ono białe –

Zawołała głośno: Kok-kodak, Kok-kodak…

Co w kurzym języku może znaczyć tak:

- Ratunku! Pomocy!

Zbiegły się gęsi, kaczki, indyczki

- cały podwórkowy drób.

A kura płacze i woła: -Jajko jest chore!

Patrzcie, jakie jest blade. Och, moje jajeczko!

Wezmę cię do szpitala. Już cię pewnie nie zobaczę!

Rzekła gąska: - Gę, gę, gę…

Moja kurko, przyjaciółko, jajko jest takie, jak należy.

Przyjdzie gospodyni, jajko do domu zabierze,

Zrobi z niego pyszności,

i twoje jajko w domu na stole zagości.

A jeżeli – tak się zdarzyć może – będą święta,

Twoje jajko razem z innymi jajkami…

zalśni kolorami!

- Rozmowa na temat Do czego wykorzystujemy jajka.

- Zabawa badawcza – Z czego składa się jajko?

- Praca plastyczna – wykonanie kurczątka z kółek.

- Karta pracy 3 str. 66

- Zabawa ruchowa – Ptasie rozmowy

Dzieci naśladują głosy ptaków (kurkę, gąskę i indyka).

Piątek:

Śmigus-dyngus

Rozwijanie mowy, wrażliwości muzycznej i poczucia rytmu.

Rozwijanie mowy, wrażliwości muzycznej i poczucia rytmu.

- wiersz J. Koczanowskiej „Wielkanoc”.

- piosenka Święta – biją dzwony

- karty pracy 3 str. 68-69

- Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej „Wielkanoc”.

W wielkanocnym koszyczku,

przystrojonym pięknie,

kłóciły się pisanki

o najlepsze miejsce.

Każda chciała spoczywać

tuż obok rzeżuchy,

zielonej i puszystej

jak miękkie poduchy.

Wtem do akcji wkroczył

cukrowy baranek,

zjadł zieloną rzeżuchę,

przerwał spór pisanek.

- Rozmowa z dziećmi na temat zwyczajów związanych z Wielkanocą.

- Słuchanie piosenki Święta – biją dzwony (sł. i muz. K. Bożek-Gowik).

 

Ciasto pachnie na świątecznym obrusie, obrusie,

wokół stołu się krzątają mamusie, mamusie.

Wszyscy poważni są tego ranka.

Niech nas rozśmieszy wesoła pisanka.

 

Ref. Święta święta, biją dzwony,

każdy dzwon jest roztańczony.

Tańczy, tańczy każdy dzwon,

bim-bam-bom, bim-bam-bom.

 

Szynka mruga z okrągłego półmiska, półmiska,

tatuś chętnie by z radości zagwizdał, zagwizdał.

Wszyscy poważni są tego ranka.

Niech nas rozśmieszy wesoła pisanka.

Ref. Święta, święta…

- Rozmowa o tradycjach i zwyczajach związanych ze świętami wielkanocnymi.

- Improwizacje melodyczne.

Dzieci uczą się na pamięć tekstu:

Pisanki, pisanki, jajka malowane,

nie ma Wielkanocy bez pięknych pisanek.

Potem układają do niego własne melodie.

- Karty pracy 3 str. 68-69

 

 
 
 
 
realizacja: ARTEH Agencja InteraktywnaARTEH CMS