Pajacyki

Domowe Przedszkole 20-24.kwietnia
2020.04.19

TEMAT TYGODNIA: NASZA PLANETA ZIEMIA -

PRZYRODA, KTÓRA NAS OTACZA. EKOLOGIA

DZIEŃ TYGODNIA/TEMAT DNIA

CELE

RODZAJ AKTYWNOŚCI

POTRZEBNE MATERIAŁY (POMOCE DYDAKTYCZNE)

PRZEBIEG

Poniedziałek:

Szanujmy las

- Obserwacje przyrody w bezpośrednim

środowisku

(park, las)

- Uświadomienie

dzieciom, co to jest przyroda

Mowa

plastyka

- Mapa Polski,

- kartka z bloku technicznego,

- mazaki, farby, kredki

- karta pracy,cz.4 s.3.

- mikser

- słoiki z roztworami farb: żółtej, czerwonej, niebieskiej

- puste słoiki

- nazwy zwierząt

z wiejskiego podwórka, obrazki tych zwierząt

- karty pracy 3 str.70-71

W miarę możliwości zapoznać dzieci z mapą Polski pt.: „Polska przyroda”, na której zaznaczone będą ekosystemy(morze, jeziora, rzeki, góry, lasy).

 

 

 

 

 

Powiedzieć dzieciom o roślinach i zwierzętach, które żyją w tych środowiskach.

 

 

 

 

Zapoznać dzieci z pojęciem park narodowy, rezerwat przyrody.

Jeśli aktualne przepisy pozwolą przejść się z dzieckiem do parku, lasu na spacer, wycieczkę w celu obserwacji przyrody: wsłuchiwanie się w odgłosy lasu, szum drzew, śpiew ptaków.

Poszukiwanie małych zwierząt i ich obserwacja np. mrówek.

W lesie można zrobić zabawę ruchową, ćwiczenia oddechowe, zadać pytanie: jak pachnie las.

Zwrócić uwagę, że człowiek nie może zaśmiecać lasu i środowiska, w którym żyje.

 

 

 

 

Z lasu można zebrać okazy, które leżą na ziemi np. szyszki patyczki i wykorzystać je do zabawy.

 

 

 

 

Po powrocie do domu zainspirować dziecko do wykonania pracy plastycznej pt. „W lesie”.

 

 

 

 

Z karty pracy zapamiętujemy zasady, które przestrzegamy chroniąc i opiekując się przyrodą (karta pracy, cz4, s.3).

Wtorek:

Co to jest przyroda?

Zapoznanie dzieci

z literą ż: małą i wielką,

drukowaną i pisaną.

Rozwijanie opiekuńczego stosunku do przyrody.

- Mowa,

plastyka,

- zabawy ruchowe,

- aktywność

przyrodnicza

(sadzenie kwiatów, sianie nasion), spacery w plenerze (zgodnie

z aktualnymi przepisami)

- literatura tematyczna dostępna w domu,

- wiersz D. Gellner „Co to jest przyroda?”,

- sadzonki kwiatów, nasiona kwiatów,

- plastelina

- Przeczytanie dzieciom wiersza D. Gellnerowej „Co to jest przyroda?” (zał. Nr 1)

 

 

 

 

 

- Zapoznanie dzieci z nową literą ż, na podstawie wyrazu żaba.

Wyodrębnienie wszystkich głosek w wyrazie.

Analiza i synteza wyrazu żaba.

Wyszukiwanie innych wyrazów na literę ż.

W dowolnej książeczce dziecko może wyszukiwać litery ż i zakreślać ołówkiem.

 

 

 

 

- Lepienie z plasteliny kształtu litery ż.

 

 

 

 

- Zabawy ruchowe naśladujące żabę (skoki).

 

 

 

 

- W miarę możliwości angażować dziecko do wykonywania takich czynności, jak sadzenie i sianie kwiatów oraz innych roślin w skrzynkach balkonowych, na działce.

 

 

 

 

- Zabawy ruchowe naśladujące żabę (skoki).

Środa

Gdyby lasu nie było.

Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.

Rozwijanie umiejętności matematycznych

Mowa

matematyczna

- wiersz pt. „Zielone serce” (zał.2),

- historyjka obrazkowa „Dlaczego drzewko uschło”,

- karta pracy cz.4, s.6

- Zapoznanie z treścią wiersza „Zielone serce” (zał. nr2),

Zadawanie dziecku pytań:

O kim lub o czym był ten wiersz?

Jak wyglądało drzewo?

Dlaczego ludzie przechodząc obok drzewa byli radośni?

Co zrobił urwis?

Jak myślicie, co stało się później z drzewem?

 

 

 

 

 

- Oglądanie historyjki obrazkowej (karta pracy, cz.4, s6).

Dziecko ogląda obrazki, opowiada historyjkę.

Odpowiada na pytanie:

Dlaczego drzewko uschło?

Wspólnie z dzieckiem przypominamy , co nam dają drzewa.

 

 

 

 

- Zadania matematyczne:

Zadanie 1.- Na okładce „Atlasu zwierząt” są 2 lwy, 2 hipopotamy i 3 krokodyle. Ile zwierząt jest na okładce ?

Zadanie 2. W parku mieszkają 3 wiewiórki, 2 jeże i 4 myszy polne. Ile zwierząt mieszka w parku?

Zadanie 3. Na łące obok przedszkola mieszkają 2 biedronki, 4 motyle i 2 chrząszcze. Ile owadów mieszka na łące?

Czwartek:

Widzimy, słyszymy, wąchamy.

Umuzykalnienie dzieci,

rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,

Mowa,

muzyczna,

matematyczna,

plastyczna,

aktywność ruchowa

- piosenka: „Nasze uszy słyszą świat”

(zał. nr3),

- karta pracy cz.4, s.7,

- kolorowy papier,

rolka po papierze toaletowym,

- Zabawa przy piosence „Nasze uszy słyszą świat”. https://www.youtube.com/watch?v=NCvIZ9rIkeg

Rozmowa na temat piosenki: Co robią oczy?, Co robią uszy?, Do czego służy nos?

Improwizacje ruchowe do tekstu i melodii piosenki, według własnych pomysłów dzieci.

 

 

 

 

- Zadanie matematyczne: Odszukaj żabki ukryte na rysunku (Karta pracy cz4, s.7).

Pokoloruj je. Ile żabek musisz dorysować, żeby było ich 9?

 

 

 

 

- Zadanie plastyczne:

Wykonanie kwiatów z kolorowego papieru, kształt i kolor wg. własnego pomysłu.

Oklejenie rolki, po papierze toaletowym, zielonym papierem (łodyżka).

Postawienie rolki po papierze toaletowym pośrodku kwiatka i obrysowanie jej ołówkiem.

Następnie wycięcie powstałego w środku kółka i nałożenie papierowego kwiatka na rolkę.

W środek rolki wkładamy owiniętą w bibułę kulkę z waty.

Propozycje innych wiosennych kwiatów na: https://www.youtube.com/watch?v=rv692vIoCsU&t=146s (21pięknych kwiatów z papieru).

Wykonane kwiaty można postawić na parapecie okiennym lub stoliku. Miły upominek dla mamy i taty.

Zdjęcia wykonanych kwiatów można przysłać na internetową stronę przedszkola.

Zachęcamy dzieci do stworzenia wspólnej kolekcji.

Piątek:

Odznaka przyjaciela przyrody.

Zachęcenie dziecka do dbania o przyrodę.

Rozwijanie sprawności fizycznej.

Dziecko potrafi

wymienić cechy przyjaciela przyrody.

Mowa,

ruchowe

 

- wiersz „Przyjaciel przyrody” (zał. nr 4),

- chusta ,

- nagranie muzyki

z zasobów domowej fonoteki, którą dziecko lubi,

- karta pracy 4, str.9.

- karta pracy 4, str. 8,

- plastikowy krążek lub plastikowy talerz do ćwiczeń

- Rozmowa na temat wiersza:

O co należy zadbać w przyrodzie?

Czego nie należy marnować?

Czego nie należy robić ze szklanymi i plastikowymi opakowaniami?

Dlaczego należy segregować śmieci?

Co powinno spotkać tych, którzy nie dbają o przyrodę?

 

 

 

 

- Zapoznanie dzieci ze znaczeniem słów: EKOLOGIA oraz PRZYJACIEL PRZYRODY.

-Ekologia, to bardzo ważna nauka o tym, jak człowiek powinien pomagać przyrodzie.

Przyjaciel przyrody:

  • nie łamie gałęzi drzew

  • nie niszczy zieleni

  • nie śmieci

  • nie zrywa roślin

  • oszczędza wodę

  • wychodząc z pomieszczenia gasi światło

 

 

 

 

- Zestaw ćwiczeń z wykorzystaniem muzyki oraz rekwizytów:

  • zabawa przy muzyce

z wykorzystaniem chusty

  • zabawa wyprostna z chodzeniem

z plastikowym krążkiem (plastikowym talerzem) na głowie

  • plastikowe krążki (plastikowe talerze)

  • ćwiczenia szybkości i zręczności

Odwracamy krążki”

  • ćwiczenia z elementem toczenia

Uciekające krążki”

  • ćwiczenia równowagi:

dzieci stają na jednej nodze, drugą uginają i kładą krążek na kolano. Wytrzymują licząc do pięciu. Następnie zmiana nóg.

  • ćwiczenie rytmu: wystukiwanie rytmu kroków uderzeniami piąstki

w plastikowy talerz (krążek).

 

 

 

 

- Rozmowa na temat segregowania śmieci – zapoznanie dzieci ze słowem recykling (przetwarzanie).

- Wykonanie ćwiczenia w karcie pracy nr 4, s. 9.

- Segregowane śmieci wrzucamy do pojemników oznaczonych odpowiednimi kolorami

  • pojemnik na papier kolor niebieski

  • pojemnik na plastik kolor żółty

  • pojemnik na szkło kolorowe -

kolor zielony

  • pojemnik na szkło bezbarwne -

kolor biały

  • pojemnik na aluminium kolor czerwony

 

 

 

 

- Oglądanie obrazków z odznakami „Przyjaciel przyrody”.

- Projektowanie odznaki wg. własnych pomysłów.

 

 

 

 

- Karta pracy cz.4, s. 8.

ZAŁĄCZNIKI

- Załącznik nr 1.

Wiersz Danuty Gellnerowej „Co to jest przyroda?”

To drzewa i kwiaty, i liście, i woda.

Motyl nad łąką, biała stokrotka.

Przyroda jest wokół, wszędzie ją spotkasz.

Ptak rozśpiewany, gadające świerszcze.

Powiedzcie, proszę co jeszcze, co jeszcze.

Szanuj przyrodę, kochaj przyrodę.

Kwiatom w doniczkach nie żałuj wody.

Dbaj o trawniki! Niech koło domu

będzie wesoło, będzie zielono.

 

- Załącznik nr 2

Wiersz R. Pisarskiego „Zielone serce”

Na skwerku rosło drzewo szeroko, rozłożyście,

srebrzystą miało korę, zielono-srebrne liście.

Słuchali chętnie ludzie, przechodząc koło drzewa,

jak wietrzyk wśród gałązek wesoło piosenki śpiewa.

Lecz przyszedł mały urwis, ukradkiem wyjął nożyk,

bo napis chciał wyskrobać w srebrzystej, cienkiej korze.

Wycinał powolutku literkę po literce,

nie wiedział, że pod korą zielone płacze serce.

 

- Załącznik nr 3.

Piosenka „Nasze uszy słyszą świat”

https://www.youtube.com/watch?v=NCvIZ9rIkeg

Każdy z nas ma dwoje oczu, które widzą wszystko, widzą wszystko.

Błękit nieba, biały domek, zieleń traw i listków, traw i listków.

Ref.: Uszy słyszą ptaków śpiew, dzwonki deszczu, granie drzew,

a nad stawem chóry żab- nasze uszy słyszą świat!

Każdy z nas ma jeden nosek do wąchania kwiatków, do wąchania.

Czasem także do kichania, lecz na szczęście rzadko, do kichania.

Ref.: Uszy słyszą ptaków śpiew...

 

- Załącznik nr 4.

Wiersz A. Widzowskiej „Przyjaciel przyrody”

My, przedszkolaki na ziemskiej kuli, wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,

zadbać o lasy, powietrze, wode, kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę!

To źle marnować wodę w kąpieli od poniedziałku aż do niedzieli.

Po co bez przerwy nurkować w wannie? Lepiej z prysznica zrobić fontannę!

Torba foliowa szczerzy zębiska. -Jestem z plastiku, sztuczna i śliska.

Gdy będę plackiem leżeć na wodzie, fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę.

-Ja także!-wrzeszczy ze szkła butelka. -W lesie się smażę niczym iskierka,

a gdy rozgrzeję się jak ognisko, pożar wywołam i spalę wszystko!

-Czy wy nie wiecie, okropne śmieci, że na planecie mieszkają dzieci?

Szust! Posprzątamy bałagan wielki, osobno papier, plastik, butelki!

Pstryk! Pamiętamy, by gasić światło wiemy, że pożar wywołać łatwo,

a gdy widzimy sarenkę w lesie, to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!

Ten, kto przyrodę niszczy i truje , niech się kolcami jeża pokłuje!

 

 
 
 
 
realizacja: ARTEH Agencja InteraktywnaARTEH CMS