Pszczółki

Domowe Przedszkole 30.03-03.04

 

TEMAT TYGODNIA: Książka moim przyjacielem

DZIEŃ TYGODNIA/

TEMAT DNIA

CELE

RODZAJ AKTYWNOŚCI

POTRZEBNE MATERIAŁY/ POMOCE DYDAKTYCZNE

PRZEBIEG

 

 

 

 

30/03

Poniedziałek

Mamy różne rodzaje książek”

 

Dziecko:

- potrafi opowiedzieć jak powstaje książka,

- układa obrazki dotyczące powstania książki,

- wie z czego powstaje papier,

- samodzielnie projektuje i tworzy zakładkę do książki,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktywność językowa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktywność plastyczna

Kolorowe kartki ( jakiekolwiek inne jednokolorowe przedmioty

 

 

Załącznik 1

 

 

 

Załącznik 2

 

 

 

Karta pracy

 

 

 

 

Materiały plastyczne w zależności od rodzaju pracy. (W większości: klej, nożyczki, papier kolorowy, flamastry, kredki)

 

Zabawy i ćwiczenia poranne – zestaw 1

Zadanie tygodniowe:

1. Spinamy kilka kartek papieru kserograficznego. Każdego dnia czytamy dziecku jedną krótką bajkę, wiersz lub opowiadanie (to co jest dostępne w domowej biblioteczce), a dziecko ilustruje jego treść (ulubione wydarzenie/bohaterów itp.). Powstanie dzięki temu wspaniała obrazkowa książka!

I

1. Słuchanie wiersza pt.: „Książka moim przyjacielem” Doroty Kossakowskiej

Każdy ma przyjaciela, z którym lubi się bawić.

Kiedy przyjaciel jest smutny, nie można go zostawić.

Mój przyjaciel jest ze mną, codziennie o każdej porze.

Gdy potrzebuje pomocy, on mi zawsze pomoże.

Mój przyjaciel to książka, w której są różne przygody.

O misiu, który jadł miodek, o żabce co skacze do wody.

Jest też księżniczka i rycerz, co walczy dzielnie ze smokiem.

Jest i czarodziej co umie przez rzekę przejść jednym krokiem.

Z książką nie nudzę się nigdy, z nią jest zawsze ciekawie.

Ona pomaga w nauce oraz wesołej zabawie.

2. Rozmowa na temat wiersza:

- Jaki przyjaciel jest z nami o każdej porze?

- Co możemy dowiedzieć się z książki?

- W czym pomaga książka?

Prosimy, aby dziecko zastanowiło się, w jaki sposób powstają książki. Następnie zadajemy pytania:

- Gdzie drukuje się książki?

- Co jest potrzebne, aby wydrukować książkę?

- Skąd się bierze papier, w jaki sposób powstaje

Opowiadamy jak powstaje papier (Załącznik 1).

Po wysłuchaniu opowiadania dziecko odpowiada na pytania:

- Jak wygląda drzewo?

- Kto ścina drzewa w lesie?

- Gdzie przewożone są pnie?

- Co się dzieje z drewnem w papierni?

Następnie, rozkładamy (nie po kolei) ilustracje do historyjki obrazkowej (Załącznik 2, str 8-12) (ścinanie drzewa w lesie; pień bez kory rozdrabniany na drobne kawałki; mieszanie masy papierowej w kadzi; rozkładanie masy na sitach i prasowanie; zwijanie papieru w bele). Dziecko ustala kolejność i opowiada, co się dzieje na poszczególnych obrazkach.

3. „Jak powstaje książka?” – opowiadanie dzieci na podstawie ilustracji (strona 34). Tworzenie zdań do ilustracji oraz dzielenie ich na słowa.

https://drive.google.com/file/d/1P0JbVKeGkTE0Zmt0gDNOE3uYe6gtAKJq/view

4. „Dziecko i drzewo”– zabawa ruchowa z elementem biegu. Dziecko łączy się w parę z rodzicem. Rodzic jest drzewem (stoi nieruchomo), a dziecko biega. Na hasło: ukryj się – kuca za drzewem (rodzicem).

II

1. Wprowadzenie do tematu:

Dziś są książki imieniny, pójdę do niej w odwiedziny. I zakładkę z barwną wstążką w podarunku dam ci książko”

- Do czego służy zakładka?

2. Wspólne wykonanie zakładki do książki. Poniżej znajdują się propozycje prac plastycznych:

https://www.youtube.com/watch?v=ZNWqouU5BYw

https://www.youtube.com/watch?v=Skf2GLl0vnA

https://www.youtube.com/watch?v=jZMo422tzyw

https://www.youtube.com/watch?v=YVkJPCp_1UQ

https://www.youtube.com/watch?v=EO3JhMAKOZQ

https://przedszkolankowo.pl/2017/04/03/zakladka-do-ksiazek/

https://www.ekokalendarz.pl/wp-content/uploads/pakiet-10-25-Dzie%C5%84-Kundelka23.jpg

https://www.ekokalendarz.pl/wp-content/uploads/pakiet-10-25-Dzie%C5%84-Kundelka24.jpg

31/03

Wtorek

Sklep z książkami”

Dziecko:

- śpiewa piosenkę o książkach,

- ma poczucie rytmu,

- jest aktywne w trakcie zajęcia,

- porządkuje książki na półkach.

 

 

 

 

Aktywność muzyczna

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktywność matematyczna

Kolorowe kartki ( jakiekolwiek inne jednokolorowe przedmioty

Komputer

 

Karteczki, komputer

Komputer

 

Karteczki z zadania 3

 

Worek, książka, zabawki

 

Książki

 

Karta pracy

Zabawy i ćwiczenia poranne – zestaw 1

I

1. Słuchanie piosenki pt.: „Jestem książką” (sł. E. Szymański i M. Tomaszewska muz. M. Tomaszewska)

https://www.youtube.com/watch?v=ZU6xmJlxkrk

Witam cię kartek szelestem,

Tytułem na pierwszej stronie,

Bo po to przecież tu jestem,

Żebyś mnie ujął w swe dłonie

Ref: Jestem książką

Mam tytuł i autora

Jestem książką

Czytania przyszła pora. (bis)

Kiedy ci smutno będzie,

w łóżeczku będziesz chory;

Ja z tobą pójdę wszędzie,

Poprzez zimowe wieczory.

Ref: Jestem książką..

Wędrować po każdej kartce

Nigdy ci się nie znudzi!

Bo bardzo są ciekawe

Przygody nieznanych ludzi.

Ref: Jestem książką….

 

2. Rozmowa na temat piosenki:

- Co nas wita szelestem kartek?

- Co posiada każda książka?

- Czego możemy dowiedzieć się z książek?

3. Zabawa z kartkami

Do zabawy potrzebujmy kilku osób (rodzice + rodzeństwo). Uczestnicy zabawy siedzą w kole. Jeden z rodziców podaje kolejno kolorowe karteczki dziecku siedzącemu po jego prawej stronie. Dziecko, które otrzymało karteczkę od rodzica podaje ją kolejnej osobie siedzącej z prawej strony itd. Karteczki są podawane zgodnie z rytmem piosenki „Jestem książką”. (W tle puszczamy piosenkę).

4. „Spotkanie książek” – zabawa taneczna.

Dziecko dobiera się w parę z rodzicem.

Na słowa: Witam cię kartek szelestem, Tytułem na pierwszej stronie, - para obraca się w prawą stronę.

Na słowa: Bo po to przecież tu jestem, Żebyś mnie ujął w swe dłonie – para obraca się w lewą stronę.

Na słowa: Jestem książką – każda osoba z pary rozkłada ręce na boki lekko nimi poruszając i robi krok w tył.

Na słowa: Mam tytuł i autora – każda osoba z pary rozkłada ręce na boki lekko nimi poruszając i robi krok w przód.

Na słowa: Jestem książką – każda osoba z pary rozkłada ręce na boki lekko nimi poruszając i robi krok w tył.

Na słowa: Czytania przyszła pora - każda osoba z pary rozkłada ręce na boki lekko nimi poruszając i robi krok w przód.

Analogicznie postępujemy z kolejnymi zwrotkami i refrenem.

5. „Dmuchamy na karteczki” – ćwiczenia oddechowe. Kładziemy na dywanie karteczki. Zadaniem dziecka jest przemieszczać karteczki dmuchając na nie,

II

1. Zabawa typu ,, Czarodziejski worek”. Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic trzyma worek, do którego wcześniej włożył książkę i kilka innych przedmiotów (zabawek). Informuje dziecko, że w worku zgromadzone są różne przedmioty a wśród nich jest przedmiot, który będzie rozwiązaniem zagadki. Rodzic czyta zagadkę a następnie prosi dziecko, aby włożyło rękę do worka i wybrało z niego określony przedmiot spośród innych.

Wita cię kartek szelestem, Tytułem na pierwszej stronie, Bo po to przecież jest z nami , Żebyś ją ujął w swe dłonie. Z niej w szkole i w domu, nauczysz się wiele. Szanuj ją i kochaj, jest twym przyjacielem. (KSIĄŻKA)

2. „Porządkujemy książki” – umieszczanie książek na półkach według poleceń rodzica. Dziecko układa swoje książeczki na półce według wskazówek rodzica np. – połóż książkę na pierwszej półce z prawej strony itd.

3. „W księgarni na półkach książeczek bez liku” - Dziecko liczy półki i książki na każdej z nich. Następnie łączy ze sobą półki, na których jest tyle samo książek.

https://drive.google.com/file/d/1P0JbVKeGkTE0Zmt0gDNOE3uYe6gtAKJq/view

4. „Karteczki do książeczki” – zabawa ruchowa. Na dywanie rozkładamy cztery kolorowe kartki (np. biała, żółta, czerwona, niebieska) Dziecko otrzymuje 2 karteczki w wybranych kolorach. W rytm muzyki porusza się po dywanie omijając kartki. Na przerwę w muzyce i sygnał słowny: – karteczki do książeczki, dziecko odkłada kartki, które trzyma w rekach na te, które leżą na dywanie (kolor do koloru). Następnie zmieniamy kolory kartek które dziecko trzyma w rękach. Do zabawy możemy wykorzystać piosenkę „Jestem książką”. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

01/04

Środa

W bibliotece”

Dziecko:

- omówi budowę książki,

- samodzielnie wykonuje swoją książkę,

- zachowuje właściwą postawę podczas wykonywania ćwiczeń ruchowych,

- jest sprawne ruchowo.

 

 

 

Aktywność plastyczna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktywność ruchowa

Kolorowe kartki ( jakiekolwiek inne jednokolorowe przedmioty

Zabawy i ćwiczenia poranne – zestaw 1

I

1Słuchanie piosenki pt.: „Jestem książką”. Wspólne próby śpiewania piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=ZU6xmJlxkrk

2. Rozmowa na temat: „Co to jest strona tytułowa i co powinno się na niej znajdować?”

3. Praca plastyczna „Strona tytułowa”. Dziecko otrzymuje kartkę z bloku technicznego. Będzie to okładka do książki z zadania tygodniowego. Dziecko przykleja na niej tytuł książki (wcześniej trzeba go napisać na osobnym kawałku kartki): „Nasze opowieści”, swoją wizytówkę czyli imię i nazwisko autora i dorysowuje dowolny rysunek według własnej inwencji twórczej. Gotową okładkę dopinamy do książki.

4. „Piszemy książki” - zabawa ruchowa. Dziecko spaceruje po dywanie. Towarzyszy mu melodia piosenki „Jestem książką”. Na przerwę w muzyce dziecko zatrzymują się i „pisze w powietrzu książkę”- na zmianę raz lewą , raz prawą ręką.

II

Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw 1

Ćwiczenia z szarfą (szarfę można wykonać ze sznurka, starej koszulki odcinając szerszy pasek od jej dołu):
1. Dziecko stoi w lekkim rozkroku, ramiona w górze w dłoniach szarfa trzymana za odległe końce i rozciągnięta nad głową:

- Ruch 1: skłon tułowia w przód z dotknięciem szarfą podłogi, nogi podczas ćwiczenia wyprostowane,

- Ruch 2: wyprost tułowia.

Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie.

 

2. Dziecko siada w siadzie rozkrocznym na podłodze, w dłoniach trzyma szarfę za odległe końce:

- Ruch 1: skłon tułowia do prawej nogi z jednoczesnym przeniesieniem szarfy za prawą stopę,

- Ruch 2: wyprost tułowia,

- Ruch 3: skłon tułowia do lewej nogi z jednoczesnym przeniesieniem szarfy za lewą stopę,

- Ruch 4: wyprost tułowia.

Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie.

 

3. Dziecko przekłada szarfę przez całe ciało w kierunku od stóp do głowy, powtarzamy 3 razy.

 

4. Dziecko przekłada szarfę przez całe ciało w kierunku od głowy do stóp, powtarzamy 3 razy.

 

5. Szarfa ułożona na podłodze – przeskoki obunóż przez szarfę.

 

6. Pozycja stojąca, szarfa trzymana oburącz. Włożenie jednej stopy w szarfę i uniesienie jej w górę („winda”), ruch powtarzamy kilka razy tą samą nogą, potem zmiana nogi.


7
.Leżenie tyłem (na plecach), ramiona wyprostowane, uniesione w górę, szarfa trzymana w dłoniach – unoszenie nóg w górę, dotykanie stopami szarfy.

 

8.Leżenie przodem (na brzuchu), naprężona szarfa trzymana w dłoniach, ramiona wyprostowane w przód – unoszenie ramion z tułowiem ponad podłogę.


9. „Gorące kakao”
- ćwiczenie oddechowe. Dziecko siada na dywanie, dłonie splecione tak jakby trzymało kubek w dłoniach. Wyobraża sobie, że w kubku zrobionym z dłoni ma gorące kakao, które trzeba wystudzić, w tym celu mocno dmucha w dłonie.

02/04

Czwartek

Lubimy bajki”

 

Dziecko:

- uważnie słucha bajki ‘Trzy świnki”,

- wypowiada się na temat treści opowiadania,

- ma poczucie rytmu,

 

 

 

 

 

 

 

Aktywność językowa

 

 

 

 

Aktywność muzyczna

Kolorowe kartki ( jakiekolwiek inne jednokolorowe przedmioty

 

 

Karta pracy

 

 

 

 

 

Komputer

Zabawy i ćwiczenia poranne – zestaw 1

 

I

1. Słuchanie bajki pt.: „Trzy świnki” (Załącznik 3).

2. Rozmowa na temat postaci występujących w opowiadaniu:

- Co postanowiły zrobić świnki?

- Z czego wybudowała domek pierwsza świnka?

- Z czego wybudowała domek druga świnka?

- Która ze świnek wybudowała domek z cegieł?

- Który z tych domków był bardziej solidny i chronił świnki przed niebezpieczeństwem?

- Czy wszystkie świnki były pracowite i wytrwałe?

3. „Uwaga wilk” - zabawa ruchowa. Dziecko wyobraża sobie, że jest świnką z opowiadania. Podskakują radośnie po dywanie (Jeśli mamy

można wykorzystać tamburyno do nadania rytmu) Na słowa: - uwaga wilk, staje w bezruchu. Na słowa: - wilka nie ma, dziecko wraca do podskoków.

4. „Pracowite świnki” (strona 36) Dziecko określa , czy wszystkie świnki były pracowite. Łączy z właściwą miną Misia Normana tę świnkę, której zachowanie mu się podobało i uzasadnia swój wybór. Następnie koloruje rysunek według wzoru.

II

1. Zabawa ruchowa do piosenki „Trzy świnki” . Rodzic śpiewa na melodię „Kurki trzy”, a dziecko porusza się do rytmu po dywanie.

Wyszły z domu świnki trzy

aby sprawdzić gdzie jest wilk zły / 2x

pierwsza przodem za nią druga

trzecia z tyłu oczkiem mruga

i tak sobie świnki trzy

raz dwa, raz dwa na spacer szły.”

2. Wspólne słuchanie i oglądanie, krótkiego teledysku o Trzech świnkach.

https://www.youtube.com/watch?v=twmjissGjKw

https://www.youtube.com/watch?v=R3Gx8InTAjM (wersja angielska)

https://www.youtube.com/watch?v=2s7cz6p7jew&t=116s (jeszcze jedna piosenka o trzech świnkach w wersji angielskiej. Polecam!).

W trakcie słuchania można zachęcać dziecko do improwizacji ruchowych i tanecznych. Miłego oglądania i słuchania!

03/04

Piątek

Jak powstaje książka?”

Dziecko:

- wypowiada się ja temat wyglądu książek,

- uważnie słucha opowiadania,

- układa ilustracje według odpowiedniej kolejności

- zachowuje właściwą postawę ruchową,

- wykonuje poprawnie ćwiczenia z szarfą

- jest sprawne, zwinne i zręczne

 

 

Aktywność językowa

 

Aktywność ruchowa

Kolorowe kartki ( jakiekolwiek inne jednokolorowe przedmioty

 

 

plecak/worek, książki różnego rodzaju

 

 

 

 

 

 

komputer lub wydrukowane ilustracje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szarfa

Zabawy i ćwiczenia poranne – zestaw 1

I

1. Rozwiązywanie zagadki:

Rodzicwkłada do plecaka/worka książki i odczytuje zagadkę.

Choć nie ma zamka ani kluczyka, często otwierasz ją i zamykasz. W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści, wierszyków, bajek i opowieści. (KSIĄŻKA).

Po odgadnięciu zagadki, dziecko otwiera plecak i wyjmuje z niego książki. Wspólne oglądanie książek. Rodzic zadaje dziecku pytania:

- Czym różnią się od siebie te książeczki?

- Czy są tej samej wielkości?

- Czy są tej samej grubości?

- Czy mają takie same kolory?

- Co można znaleźć w książkach?

- Gdzie możemy kupić książkę?

- Gdzie możemy wypożyczyć książkę?

- W jaki sposób dbamy o nasze książki żeby ich nie zniszczyć?

W miarę możliwości dziecko powinno odpowiadać na pytania pełnymi zdaniami.

 

2. Słuchanie opowiadania „Jak powstaje książka?”

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/02/Jak-powstaje-ksi%C4%85%C5%BCka-TEKST.pdf

 

3.Ilustacje. Wspólne omawianie z dzieckiem ilustracji, układanie ich w odpowiedniej kolejności (na podstawie opowiadania z ćwiczenia 2).

 

II

Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw 1

Ćwiczenia z szarfą (szarfę można wykonać ze sznurka, starej koszulki odcinając szerszy pasek od jej dołu):
1. Dziecko stoi w lekkim rozkroku, ramiona w górze w dłoniach szarfa trzymana za odległe końce i rozciągnięta nad głową:

- Ruch 1: skłon tułowia w przód z dotknięciem szarfą podłogi, nogi podczas ćwiczenia wyprostowane,

- Ruch 2: wyprost tułowia.

Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie.

 

2. Dziecko siada w siadzie rozkrocznym na podłodze, w dłoniach trzyma szarfę za odległe końce:

- Ruch 1: skłon tułowia do prawej nogi z jednoczesnym przeniesieniem szarfy za prawą stopę,

- Ruch 2: wyprost tułowia,

- Ruch 3: skłon tułowia do lewej nogi z jednoczesnym przeniesieniem szarfy za lewą stopę,

- Ruch 4: wyprost tułowia.

Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie.

 

3. Dziecko przekłada szarfę przez całe ciało w kierunku od stóp do głowy, powtarzamy 3 razy.

 

4. Dziecko przekłada szarfę przez całe ciało w kierunku od głowy do stóp, powtarzamy 3 razy.

 

5. Szarfa ułożona na podłodze – przeskoki obunóż przez szarfę.

 

6. Pozycja stojąca, szarfa trzymana oburącz. Włożenie jednej stopy w szarfę i uniesienie jej w górę („winda”), ruch powtarzamy kilka razy tą samą nogą, potem zmiana nogi.


7
.Leżenie tyłem (na plecach), ramiona wyprostowane, uniesione w górę, szarfa trzymana w dłoniach – unoszenie nóg w górę, dotykanie stopami szarfy.

 

8.Leżenie przodem (na brzuchu), naprężona szarfa trzymana w dłoniach, ramiona wyprostowane w przód – unoszenie ramion z tułowiem ponad podłogę.


9. „Gorące kakao” - ćwiczenie oddechowe. Dziecko siada na dywanie, dłonie splecione tak jakby trzymało kubek w dłoniach. Wyobraża sobie, że w kubku zrobionym z dłoni ma gorące kakao, które trzeba wystudzić, w tym celu mocno dmucha w dłonie.

Zabawy i ćwiczenia poranne – zestaw 1

  1. Znajdź kolor” - zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa.

    W różnych miejscach na dywanie rozkładamy kolorowe kartki (lub jakiekolwiek inne jednokolorowe przedmioty). Dziecko spaceruje pomiędzy nimi. Na hasło rodzica: „Znajdź zółty/czerwony/czarny kolor” dziecko siada/przykuca przy danym kolorze.

  2. Pajace” – zabawa ruchowa z elementem podskoku.

    Dziecko naśladuje podskoki pajaca (tzw. pajacyki)

  3. Kubuś Puchatek i pszczoły” – zabawa ruchowa bieżna.

    Dziecko porusza się po dywanie naśladując latanie pszczoły. Na hasło rodzica: „Idzie Kubuś Puchatek” dziecko staje nieruchomo, a niedźwiadek (rodzic) spaceruje po dywanie, gdy odchodzi na bok dziecko znowu naśladuje pszczołę. Zabawę powtarzamy kilka razy.

  4. Wiatraczki” – zabawa ruchowa z elementem równowagi.

    Dziecko obraca się wokół własnej osi. Na jedno klaśnięcie rodzica-zatrzymuje się i staje na jednej nodze, na dwa klaśnięcia-staje na dwóch nogach na baczność.

ZAŁĄCZNIKI POBRAĆ MOŻNA POD LINKIEM

https://drive.google.com/open?id=1CanZRMkA04BoG3VvTW4FInxPe1ABQrzw

 

 

Źródła załączników

Załącznik 1

https://blizejprzedszkola.pl/jak-powstaje-papier-scenariusz-zajec-dla-dzieci-5-letnich,2,4775.html#

Załącznik 2

https://blizejprzedszkola.pl/jak-powstaje-papier-pd,3,4806.html#

Załącznik 3

https://podrecznikarnia.pl/images/5-latki/nowe/2018/przewodnik_metodyczny5_latek_cz3_165x240.pdf

 

 

 
 
 
 
realizacja: ARTEH Agencja InteraktywnaARTEH CMS