Pszczółki

Domowe Przedszkole 14-17. kwietnia
2020.04.13

TEMAT TYGODNIA: W wiejskiej zagrodzie

 

Załączniki dostępne pod linkiem

https://drive.google.com/open?id=1WjdXFmX0qJcNnCsC6E78UDd9PIJ0QYYB

 

DZIEŃ TYGODNIA/

TEMAT DNIA

CELE

RODZAJ AKTYWNOŚCI

POTRZEBNE MATERIAŁY/ POMOCE DYDAKTYCZNE

PRZEBIEG

 

Wtorek

14/04/2020

Gospodarstwo Dziadka Władka”

Dziecko:

- śpiewa piosenkę „Dziadek fajną farmę miał” i bierze udział w zabawie,

- ilustruje ruchy zwierząt

- tańczy „Kaczuszki”,

- naśladuje określone ruchy bawiąc się przy muzyce.

 

 

 

 

 

 

 

Aktywność muzyczna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktywność matematyczna

 

 

 

Laptop

 

Załącznik 6

 

 

Koperta, załącznik 7 i 8

 

 

 

 

 

 

 

Laptop

Zabawy i ćwiczenia poranne – zestaw 3

I

1. „Dziadek fajną farmę miał” - słuchanie piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ.

2. Rozmowa na temat piosenki:

- Jakie zwierzęta hodował dziadek?

Rodzic umieszcza na dywanie obrazki zwierząt, a zadaniem dziecka jest wybrać, te które hodował dziadek z piosenki: świnia kaczka kura krowa. Następnie dziecko naśladują odgłosy wydawane przez te zwierzęta. Załącznik 6

3. Wspólna nauka piosenki.

4. Propozycje piosenek i zadań dla małych językowców :)

- https://www.youtube.com/watch?v=zXEq-QO3xTg

- https://www.youtube.com/watch?v=EwIOkOibTgM

- https://www.youtube.com/watch?v=bV8MSaYlSbc

- https://www.youtube.com/watch?v=qn9u_35wCnM

- https://www.youtube.com/watch?v=_6HzoUcx3eo

- https://www.youtube.com/watch?v=mUeSNpv5dd4&t=14s

- https://www.youtube.com/watch?v=MaHWFODvtfU

- https://www.youtube.com/watch?v=YVgv1EFJZHc

- https://www.youtube.com/watch?v=n8DVwcnrSV0

- https://www.youtube.com/watch?v=RSA5PvcV0_k

II

1. Rodzic podaje dziecku kopertę (rodzic ma drugi taki sam zestaw obrazków) z obrazkami i mówi:

- Opowiemy razem bajkę o gęsim jaju. Potrzebne nam do tego będą ilustracje przedstawiające postacie z bajki. Otwórz kopertę i zobacz co jest w środku (dziecko ogląda ilustracje).

- Czy udało ci się odnaleźć gęsie jajo? (rodzic bierze do ręki obrazek z gęsim jajem, pokazuje dziecku, dziecko też szuka takiego samego obrazka).

- Kto jeszcze wyruszy na wędrówkę z gęsim jajem? (dziecko wymienia zwierzęta przedstawione na pozostałych obrazkach).

- Odłóż na bok kopertę i połóż na niej obrazki przedstawiające zwierzęta. A teraz wyruszamy na wędrówkę z gęsim jajem. Pomóż mi opowiedzieć bajkę. Proszę abyś robił to co ja. Załącznik 7 (obrazki), Załącznik 8 (tekst opowiadania).

Gesty ilustrujące poruszanie się zwierząt:

1) gęsie jajo – tur-tur-tur (młynek rękoma w powietrzu),

2) rak Nieborak – szlap-szlap-szlap (nożyce w poziomie w powietrzu),

3) kogut Piejak – człap-człap-człap (naprzemienne ruchy dłoni góra-dół o dywanik),

4) kaczka Kwaczka – klap-klap-klap (3 klaśnięcia w dłonie),

5) kot Mruczek – kic-kic-kic (naprzemienne ruchy dłoni w powietrzu naśladujące „skradanie się kota z pazurami”),

6) siodłaty gąsiorek – pi-pi-pi (ręce naśladują „kłapanie dziobem” – wszystkie palce stykają się z kciukiem).

2. Zabawa taneczna „Kaczuszki”

https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94

Dziecko powtarza ruchy za rodzicem:

- „kłapanie dziobem” – wszystkie palce stykają się z kciukiem.

- „machanie skrzydełkami: ręce ugięte w łokciach, dłonie na ramionach poruszają się góra-dół.

- „kuperki” - uginamy kolana i poruszamy „kuperkami” i trzy klaśnięcia w dłonie. Powtarzamy 3 razy.

- idziemy po obwodzie koła naśladując chód kaczy (kołysząc się na boki).

 

Środa

15/04/2020

Kto mieszka w chlewiku”

Dziecko:

- samodzielnie wykonuje prace technika „orgiami”,

- dba o precyzję wykonania i estetykę pracy,

- jest sprawne ruchowo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktywność plastyczna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktywność ruchowa

 

 

Różowy papier, nożyczki, mazak rolka papieru, klej, załącznik 9

 

 

 

 

Koła z papieru różnej wielkości, kartki A4, stoper

 

 

 

 

Kartka z narysowanymi figurami, mazak

Zabawy i ćwiczenia poranne – zestaw 3

I

1. Słuchanie wiersza pt.: „Czystość” /brak informacji o autorze/

1. Malutka świnka w błocie leżała

Przyjaciół żadnych przez to nie miała,

Gdyż ciągle brudna i zaniedbana,

Nigdzie nie była mile widziana.

2. Flejtuchą wszędzie ją nazywano,

Plecami do niej się odwracano,

Aż świnka wreszcie to zrozumiała

I o swój wygląd w końcu zadbała.

3. Teraz się myje i dba o siebie,

Mydła używa w każdej potrzebie,

Czyści buciki, ubranko zmienia,

Bieliznę czystą co dzień ubiera.

4. A odkąd świnka mydła używa,

Flejtuchą nikt jej już nie nazywa.

Więc ten kto nie chce zostać flejtuszkiem,

Niech myje często rączki i buźkę.

2. Rozmowa na temat wiersza:

- Gdzie leżała świnka?

- Dlaczego nie miała przyjaciół?

- Jak ją nazywano?

- Co postanowiła zrobić świnka, aby nie odwracano się od niej plecami?

- Co powinniśmy robić, aby nie odwracano się od nas plecami? Jak dbać o czystość?

- Jak wygląda świnka i gdzie mieszka?

3. Wykonanie świnki techniką origami zgodnie z instrukcją:

złóż kwadrat na pół po przekątnej

ułóż trójkąt w pozycji

jeden z dolnych rogów zagnij do góry

narysuj na nim kropki to będzie ryjek świnki

rogi z dwóch stron zagnij w dół i jeszcze raz w górę każdy, powstaną uszy świnki

narysuj oczka i głowa świnki jest gotowa

Weź rolkę po papierze toaletowym i obklej ją dookoła różowym papierem

Na górnej części rolki przyklej wykonaną wcześniej głowę świnki

Z tylu przyklej ogonek /wycięty wąski pasek z różowego papieru, zakręcony za pomocą nożyczek/

Możesz też na oklejonej rolce po papierze narysować czarne plamy – błoto. Załącznik 9

lub

Wykonanie świnki techniką origami na podstawie filmiku:

https://www.youtube.com/watch?v=21ckDVflOoQ

A może masz pomysł na inną świnkę? :)

II

Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw 3

Część wstępna

Zwierzęta” – zabawa ruchowa. Rodzic podaje kolory zwierząt mieszkających w gospodarstwie, a zadaniem dziecka jest dopasowanie kolor do koloru sierści zwierzęcia i naśladowanie jego zachowania lub sposobu poruszania się, np.

  • czarna w białe łaty – krowa,

  • biała i puszysta – owca,

  • biała, gładka, ma brodę i rogi – koza,

  • żółte małe i dziobią ziarenka – kurczaki,

  • kolorowy i nosi korale na szyi – indyk,

  • czarne, białe i pstrokate, lubią się łasić – koty,

  • różowe – świnki,

  • czarne, brązowe, białe, mają grzywę i ogon – konie.

Część główna

Dziecko pokazuje proste ćwiczenie (np. skłon tułowia w przód, podskoki w miejscu, krążenie ramion w przód, wymachy prawej nogi w przód itd.), a rodzic naśladuje. Następuje zamiana ról. Zachęcamy dziecko o wymyślania jak największej ilości ćwiczeń. Zwracamy uwagę na poprawność i dokładność wykonywania ćwiczeń przez dziecko.

Porządki” – zabawa ruchowa. Na środku dywanu rozkładamy różnej wielkości koła wycięte z kolorowego papieru – 4 dowolne kolory (lub inną figurę geometryczną). Przy ścianie (na dywanie) układamy kartki A4 w takich samych kolorach jak koła. Na sygnał rodzica (np. czerwony) dziecko stara się jak najszybciej przenieść koła w odpowiednim kolorze ze środka dywanu na kartki A4. Każde koło powinno być odkładane osobno. Można użyć do tego zadania stopera i mierzyć ile czasu zajęło dziecku przeniesienie kół danego koloru. Wyniki zapisujemy. Na koniec porównujemy, które koła udało się dziecku przenieść najszybciej/najwolniej. Można również zamienić się rolami a następnie porównać wyniki rodzic-dziecko :). Świetna zabawa gwarantowana!

Część końcowa

Dziecko bierze pisak i kartkę z narysowanymi figurami geometrycznymi (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt – mogą być narysowane na jednej kartce lub na kilku). Kartkę kładziemy na podłodze, a palcami stopy chwytamy pisak i stopą rysujemy po śladzie figur. Dwa kształty rysujemy prawą nogą, dwa lewą nogą.

 

 

Czwartek

16/04/2020

Rodziny zwierząt”

Dziecko:

nazywa członków rodziny zwierząt

- tworzy dłuższe zdania nt. zwierząt: budowy, życia, sposobu odżywiania

- słucha z uwaga muzyki klasycznej

- wymieni instrumenty smyczkowe

- improwizuje ruchem muzyki

 

 

 

 

 

Aktywność językowa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktywność muzyczna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Karty pracy

 

 

 

 

 

Laptop

 

 

 

 

 

Laptop

 

 

Laptop

 

Laptop,

załącznik 10

 

Laptop

 

 

 

Laptop

Zabawy i ćwiczenia poranne – zestaw 3

I

1. Rozwiązywanie zagadek:

- Duża i łaciata, na zielonej łące.

Mlekiem nam dziękuje, za trawę i słońce. /krowa/

- Chodzi po podwórku, o ziarenka prosi.

Siaduje na grzędzie, pyszne jajka znosi. / kura/

- Mieszka w chlewiku tłuścioszka znana.

Przez ludzi na słoninkę i mięso chowana. /świnka/

- Lubi owies, lubi siano w stajni rży i parska rano. /koń/

- Lubię pływać w stawie każdy z was mnie zna.

Wśród wrzasków domowych ptaków słychać moje: kwa, kwa. /kaczka/

- Najwierniejszy to przyjaciel domu i człowieka,

dobrym ludziom chętnie służy na złych warczy, szczeka. /pies/

- Tłustego mlekada nam na serek.

I ciepłej wełnyda na sweterek … . /owca/

Po każdej prawidłowo rozwiązanej zagadce dziecko naśladuje odgłos zwierzęcia.

2. „Zwierzęce rodziny” – karta pracy str. 39. Dziecko nazywa członków zwierzęcych rodzin np. kura, kogut, kurczątko. Następnie koloruje obrazki zwierząt i łączą je z odpowiednią rodziną.

https://drive.google.com/file/d/1P0JbVKeGkTE0Zmt0gDNOE3uYe6gtAKJq/view .

3. „Odgłosy zwierząt” – zabawa dydaktyczna rozwijająca percepcję słuchową. Dziecko słucha odgłosów zwierząt i próbuje odgadnąć jakie to zwierzę. https://www.youtube.com/watch?v=tj2ccM-9kF0

II

1.Karnawał zwierząt – Koguty i kury” - słuchanie muzyki klasycznej C.Saint-Saens. Określanie charakteru muzyki. Rodzic podaje temat utworu „Karnawał zwierząt”, a zadaniem dziecka jest rozpoznać, jakie zwierzę jest ilustrowane tą muzyką.

https://www.youtube.com/watch?v=lEd7Ovt4cWE

3. Ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne do muzyki:

- Dziecko wygodnie układa się na dywanie i słucha muzyki („Karnawał zwierząt”- „Kuryi koguty” Saint-Saens’a), wyobraża sobie wiejskie podwórko, po którym chodzi i spotyka różne zwierzęta.

- Wykonywanie wdechu przez nos i wydechu przez usta (i odwrotnie) w pozycji leżącej na plecach; ułożenie na brzuchu maskotki i obserwowanie „kołysania” się jej podczas oddychania ( brzuch unosi się podczas wdychania powietrza i opada podczas wydychania).

- W pozycji leżącej na brzuchu z rękami wzdłuż ciała, dotykając policzkiem podłogi dzieci koncentrują się na oddechu. Przy wdechu lekko naciskają przeponą podłogę, przy wydechu rozluźniają się.

https://www.youtube.com/watch?v=lEd7Ovt4cWE

Wiadomości dla rodzica

Karnawał zwierząt – kompozytor Camille'a Saint - Saensa, utwór określony jako fantazja zoologiczna. Kury i koguty – instrumenty występujące w utworze to: skrzypce, altówka, wiolonczela, dwa fortepiany, klarnet. Instrumenty smyczkowe to instrumenty muzyczne, w których struna wprowadzana jest w stan wibracji za pomocą smyczka, przesuwanego po strunie lub uderzając w nią włosiem. Inną metodą wydobycia dźwięku z instrumentu smyczkowego jest uderzenie struny drzewcem smyczka lub szarpniecie struny palcem oraz szarpnięcie struny tak silne, by uderzyła o gryf. Klasyczne instrumenty smyczkowe: skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas.

4. „Instrumenty smyczkowe” – zapoznanie z instrumentami: skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas. Pokaz ilustracji i zapoznanie z instrumentami. Słuchanie brzmienia instrumentów smyczkowych. Załącznik 10

https://www.youtube.com/watch?v=uzb-rxOZ528&t=44s (fragmenty)

5. „Karnawał zwierząt - Kury i kogut”- słuchanie utworu C. Saint - Saens. Wypowiedzi dziecka jakie instrumenty wykonywały ten utwór. Określanie, kiedy gra jaki instrument.

https://www.youtube.com/watch?

6. „Karnawał zwierząt - Kury i kogut”- improwizacje ruchowe do muzyki C. Saint -Saens. Dziecko samodzielnie naśladuje ruchem słyszaną muzykę.

https://www.youtube.com/watch?

 

 

Piątek

17/04/2020

Po co hodujemy zwierzęta?”

Dziecko:

- wypowiada się na temat zwierząt domowych, ich roli w życiu człowieka,

- tworzy dłuższe wypowiedzi,

- układa puzzle,

- jest sprawne ruchowo,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktywność językowa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktywność ruchowa

 

 

 

Załącznik 1

 

 

 

Załącznik 2,3,4, kredki,

nożyczki

 

 

 

Załącznik 5

 

 

 

Karty pracy

 

 

 

 

Ilustracje

 

Koła z papieru różnej wielkości, kartki A4, stoper

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kartka z narysowanymi figurami, mazak

Zabawy i ćwiczenia poranne – zestaw 3

I

1. „Gospodarz i jego zwierzęta” – wypowiedzi na podstawie ilustracji. Dziecko wymienia zwierzęta, które znajdują się w wiejskiej zagrodzie. Określa kto mieszka w chlewiku, kurniku, oborze i stajni. Układa zdania (kilka) do ilustracji i dzieli je na słowa. Załącznik 1.

2. „Jakie to zwierzę?” - układanie obrazka z 8 elementów. Przed przystąpieniem do zadania drukujemy obrazki zwierząt z załączników, kolorujemy je i rozcinamy na 8 części (zadanie dla rodzica.). Prosimy dziecko aby ułożyło obrazki w całość. Po wykonaniu zadania wspólnie z dzieckiem określamy charakterystyczne cechy zwierząt z obrazków. Załącznik 2, Załącznik 3, Załącznik 4.

3. „Znaczenie zwierząt w życiu człowieka” – dobieranie obrazków. Na dywanie leżą obrazki przedstawiające: mleko, sweter, ser, pierze, mięso, masło, jajko, itp. Dziecko dobierają odpowiednie obrazki do zwierząt. Załącznik 5 (strona 1-3).

4. „Po co hodujemy zwierzęta?” – karta pracy str. 38. Dziecko dzieli nazwy zwierząt na sylaby. Wyszukuje i zaznacza różnice między obrazkami. Określa po co hodujemy krowy, owce, kury i inne zwierzęta.

https://drive.google.com/file/d/1P0JbVKeGkTE0Zmt0gDNOE3uYe6gtAKJq/view .

5. „Wiejskie kalambury” - zabawa ruchowa-dźwiękonaśladowcza. Dziecko losuje ilustracje zwierząt (używamy ilustracji z poprzedniego zadania). Naśladuje odgłos oraz sposób poruszania się wylosowanego zwierzęcia (rodzic odgaduje).

II

Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw 3

Część wstępna

Zwierzęta” – zabawa ruchowa. Rodzic podaje kolory zwierząt mieszkających w gospodarstwie, a zadaniem dziecka jest dopasowanie kolor do koloru sierści zwierzęcia i naśladowanie jego zachowania lub sposobu poruszania się, np.

  • czarna w białe łaty – krowa,

  • biała i puszysta – owca,

  • biała, gładka, ma brodę i rogi – koza,

  • żółte małe i dziobią ziarenka – kurczaki,

  • kolorowy i nosi korale na szyi – indyk,

  • czarne, białe i pstrokate, lubią się łasić – koty,

  • różowe – świnki,

  • czarne, brązowe, białe, mają grzywę i ogon – konie.

Część główna

Dziecko pokazuje proste ćwiczenie (np. skłon tułowia w przód, podskoki w miejscu, krążenie ramion w przód, wymachy prawej nogi w przód itd.), a rodzic naśladuje. Następuje zamiana ról. Zachęcamy dziecko o wymyślania jak największej ilości ćwiczeń. Zwracamy uwagę na poprawność i dokładność wykonywania ćwiczeń przez dziecko.

Porządki” – zabawa ruchowa. Na środku dywanu rozkładamy różnej wielkości koła wycięte z kolorowego papieru – 4 dowolne kolory (lub inną figurę geometryczną). Przy ścianie (na dywanie) układamy kartki A4 w takich samych kolorach jak koła. Na sygnał rodzica (np. czerwony) dziecko stara się jak najszybciej przenieść koła w odpowiednim kolorze ze środka dywanu na kartki A4. Każde koło powinno być odkładane osobno. Można użyć do tego zadania stopera i mierzyć ile czasu zajęło dziecku przeniesienie kół danego koloru. Wyniki zapisujemy. Na koniec porównujemy, które koła udało się dziecku przenieść najszybciej/najwolniej. Można również zamienić się rolami a następnie porównać wyniki rodzic-dziecko :). Świetna zabawa gwarantowana!

Część końcowa

Dziecko bierze pisak i kartkę z narysowanymi figurami geometrycznymi (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt – mogą być narysowane na jednej kartce lub na kilku). Kartkę kładziemy na podłodze, a palcami stopy chwytamy pisak i stopą rysujemy po śladzie figur. Dwa kształty rysujemy prawą nogą, dwa lewą nogą.

Zabawy i ćwiczenia poranne – zestaw 3

  1. Marsz po obwodzie koła: na palcach, na piętach i na całych stopach.

  2. Koniki”- zabawa bieżna. Dziecko naśladuje poruszanie się konia: bieg truchtem, galopem w różnych kierunkach.

  3. Koniki grzebią nogą”- ćwiczenia równowagi. Dziecko zatrzymuje się, stoi na jednej nodze, a drugą nogą naśladuje jak koń grzebie w ziemi – przeciąganie wolnej stopy po podłodze.

  4. Konik na biegunach”– ćwiczenia zręczności. Dziecko kładzie się na brzuchu, łapie się za stopy i tworzy „kołyskę”. Porusza się w przód i w tył.

  5. Konie ciągną wóz”- zabawa bieżna. Dziecko dobiera się w parę z rodzicem, tworzymy zaprzęgi: koń i woźnica, podajemy ręce. Poruszamy się w różnych kierunkach. Zmiana miejsc w parach.

 

Źródła do załączników

 
 
 
 
realizacja: ARTEH Agencja InteraktywnaARTEH CMS