Domowe Przedszkole 14-17. kwietnia
2020.04.13

Zapraszamy do realizacji kolejnych działań i zabaw. W razie pytań lub uwag prosimy o kontakt mailowy: jacekiagatka.sloneczka@gmail.com

Zachęcamy również do przesyłania zdjęć,

pozdrawiamy nauczycielki :)

TEMAT TYGODNIA: Dbamy o zdrowie.

Dzień tygodnia i temat dnia

Cele

(dziecko):

Rodzaj aktywności

Potrzebne materiały

(pomoce dydaktyczne)

Przebieg

14.04.20r. (wt)

O wodzie”.

- bierze aktywny udział w doświadczeniach,

- potrafi wymienić właściwości wody i wyjaśnić jej znaczenie w życiu człowieka,

- słucha piosenki i wypowiada się na jej temat,

- tańczy swobodnie do piosenki.

Aktywność muzyczna i plastyczna.

- miska z wodą, gąbka, moneta, szczoteczka, grzebień, zabawka do kąpieli, nadmuchany balon.

 

 

- kubek, woda, słomka.

 

 

 

- olej, woda, kakao, barwniki spożywcze, tabletka musująca, pianka do golenia, sól, kwasek cytrynowy, soda oczyszczona.

1. Zagadka słuchowa „Co to za dźwięk?” (zał. 1) - wprowadzenie do tematu dzisiejszych zabaw.

2. Zabawa badawcza „Co pływa, co tonie?” - obserwacja przedmiotów w kontakcie z wodą – sprawdzamy, co się utrzyma na powierzchni wody, a co utonie (zwracamy uwagę na fakt, że niektóre przedmioty po namoczeniu mogą zmienić stan skupienia).

3. Ćwiczenia oddechowe „Wodne bąbelki” - do kubka wlewamy wodę, bierzemy słomkę i dmuchamy – miłej zabawy :)

(zabawę można urozmaicić, dodając nieco płynu do naczyń, ale bądźmy wtedy ostrożniejsi!).

4. Wysłuchanie piosenki pt. „Piosenka o zdrowej wodzie” (zał. 2), rozmowa nt. piosenki:

- do czego jest nam potrzebna woda?

- skąd możemy wziąć wodę?

- czy woda jest zdrowa?

5. Taniec swobodny do piosenki (zachęcamy do wspólnej zabawy, np. podczas refrenu rodzic tańczy razem z dzieckiem w kółeczku, itp.).

6. „Eksperymenty z wodą” - zabawy badawcze (zał. 3) – dziś zachęcamy do wykonania kilku prostych doświadczeń z wodą z wykorzystaniem środków, które na pewno macie w domach. Pochwalcie się wynikami Waszych działań :)

15.04.20r. (śr)

H jak higiena”.

- uważnie ogląda film i odpowiada na pytania pełnymi zdaniami,

- zna podstawowe zasady higieny oraz wie, jak ważna jest higiena w życiu człowieka,

- dzieli wyrazy na sylaby i głoski,

- bawi się wspólnie z rodzicem i/lub rodzeństwem,

- sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.

 

Rozwijanie mowy i myślenia oraz aktywność fizyczna.

 

 

 

 

 

 

- mała piłeczka lub gąbka lub maskotka lub zwinięte skarpetki :)

- gąbka, pasta (do mycia zębów), ręcznik, szczoteczka, rolka papieru toaletowego, mydło, grzebień; zapis graficzny wyrazu higiena.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- strój gimnastyczny.

1. Filmik edukacyjny „Kubuś – higiena” (zał. 4) – rozmowa na temat higieny:

- o czym był film?

- kiedy należy myć ręce?

- kiedy należy myć zęby?

- dlaczego tak ważna jest higiena?

2. Zabawa relaksacyjna „Myjemy części ciała” - rodzic wymienia części ciała, które dziecko musi wymasować piłeczką (lub innym wybranym/dostępnym przedmiotem).

3. Zabawa dydaktyczna „Codzienna higiena” - prosimy, żeby dziecko nazwało każdy przedmiot i wyjaśniło, do czego służy (zwracajmy uwagę, aby dziecko wypowiadało się pełnymi zdaniami, np. to jest mydło, mydło służy do mycia ciała/rąk, itp.);

- HIGIENA – odczytujemy (sami lub z dzieckiem) i pokazujemy zapis graficzny wyrazu, następnie prosimy, żeby dz. dokonało podziału wyrazu na sylaby i głoski,

! (5latki wyróżniają pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazie).

- wybieramy 5 przedmiotów, układamy w rzędzie (jeden obok drugiego), dajemy dziecku chwilę na zapamiętanie układu, następnie prosimy, żeby dziecko się odwróciło, a rodzic w tym czasie zamienia ze sobą 2 przedmioty – dz. musi odgadnąć, co się zmieniło? (jeśli zabawa się spodoba, zadanie można utrudnić poprzez np. zwiększanie liczby zamienionych miejscami przedmiotów).

4. Zabawa ruchowo – naśladowcza „Lustro” - zapraszamy rodziców do zabawy :) Zabawa polega na naśladowaniu czynności związanych z higieną. Stajecie naprzeciwko siebie - to co mówi i robi jedno z Was, to samo musi wykonać drugie, gdyż jest Waszym odbiciem w lustrze :) Miłej zabawy!

5. Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw XIV wg K. Wlaźnik:

I. Część wstępna:

- ćwiczenie ramion - w siadzie skrzyżnym – dz. klaszcze dwa razy przed sobą, a następnie przenosi ramiona w bok;

- ćwiczenie głowy - w siadzie skrzyżnym - kiwanie głową jak pajacyk - małe skłony głowy w przód i w tył;

- ćwiczenie nóg - sprężynka w pozycji stojącej - rytmiczne wspięcia na palce i przejście do przysiadu.

II. Część główna:

- ćwiczenie tułowia i równowagi - dz. przesuwa jedną nogę przez splecione ręce i wyjmuje ją z powrotem (należy przesuwać jedną i drugą nogę na zmianę);

- ćwiczenie mięśni grzbietu - patrzenie przez lornetkę - dz. leży przodem, łokcie wsparte, ręce zwinięte w pięść, zbliżone do oczu. Dz. naśladuje trzymanie lornetki (sprawniejsze dz. mogą wypatrywać przez lornetkę z łokciami wzniesionymi w bok);

- ćwiczenie mięśni grzbietu - ślimak pokazuje rogi - dz. dalej leży przodem, wsparte na łokciach, palce wskazujące trzyma przy uszach - ślimak pokazuje rogi. Leżenie przodem, czoło złożone na dłoniach (na poduszce) - ślimak schował się do skorupki;

- ćwiczenie tułowia - skłony boczne – łódki na falach – siad skrzyżny, ręce oparte o podłogę z obu stron. Dz. odpycha się raz jedną, raz drugą ręką, coraz dalej - łódki kołyszą się na falach (należy dopilnować, aby biodra były nieruchome, a ruch wykonywany tylko tułowiem);

- ćwiczenie mięśni brzucha - mucha chodzi po suficie - leżenie tyłem, swobodny wznos nóg i rąk w górę, i naśladowanie nimi muchy chodzącej po suficie (przebieranie rękami i nogami);

- ćwiczenie tułowia (skręty) – małpka drapie się po głowie. Siad skrzyżny. Dz. ujmuje rękami stopę jednej nogi i próbuje dotknąć nią czoła, następnie prostują nogę. Ćwiczymy jedną i drugą nogą na zmianę;

- zabawa bieżna – berek - słupek – rodzic łapie, pełni rolę 'berka'. Aby uchronić się przed schwytaniem, dz. przyjmuje w ostatniej chwili postawę słupka (staje prosto i nieruchomo).

III. Część końcowa:

- ćwiczenie stóp - chód gąsienicy - podkurczanie palców i ich prostowanie, z powolnym posuwaniem stóp do przodu.

- ćwiczenie uspokajające - klaskanie kolanami - leżenie tyłem, nogi zgięte w kolanach, stopy oparte o podłogę. Uderzanie kolanem o kolano. Po kilku ruchach wyprost nóg do leżenia.

16.04.20r. (cz)

Zdrowe odżywianie”.

- grupuje produkty ze względu na określone cechy,

- przelicza i porównuje liczebność zbiorów, stosując określenia: mniej, więcej lub tyle samo,

- rozumie pojęcia: nad, za pod, lewo, prawo, przed,itp.,

- rozpoznaje produkty za pomocą zmysłów,

- rozumie, jak ważne jest spożywanie owoców i warzyw dla zdrowia człowieka,

- usprawnia narządy mowy poprzez ćwiczenia warg i języka,

- rozwija wyobraźnię tworząc kompozycję z owoców.

 

Aktywność matematyczna i plastyczna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- dostępne warzywa i owoce, apaszka lub szalik, nóż (może być plastikowy wówczas zaprośmy dz. do pomocy przy krojeniu), talerz.

 

 

 

- wybrane warzywo lub owoc (x1).

 

 

 

- jw., stół.

 

 

 

- wybrane owoce, talerzyk.

1. Ćwiczenia warg i języka „Co robi buzia?” - naśladowanie ruchów rodzica:

- naśladowanie żucia gumy z zamkniętymi ustami;

- wysuwanie warg do przodu;

- otwieranie warg i ich zamykanie;

- układanie szerokiego języka na górnej wardze, przy otwartych ustach;

- dotykanie czubkiem języka podniebienia przy otwartych ustach;

dotykanie czubkiem języka kolejnych zębów szczęki górnej, a potem – dolnej.

2. Zabawa dydaktyczna „Warzywa i owoce” - wykładamy np. na stole różne warzywa i owoce:

- prosimy żeby dz. opisało każdy produkt (np. to jest marchewka, ona jest pomarańczowa, to jest warzywo, itd.); dlaczego tak ważne jest jedzenie warzyw i owoców?

- klasyfikacja produktów – prosimy, żeby dz. podzieliło produkty ze względu na określone cechy: rodzaj (warzywa i owoce), wielkość i kolor, za każdym razem przeliczamy produkty i określamy czego jest więcej/mniej/tyle samo;

- rozwijanie zmysłów – zadaniem dz. będzie odgadnąć, jakie to warzywo/owoc - jedynie za pomocą zmysłów - oczywiście pamiętajmy o umyciu produktów :) - np. zawiązujemy dz. oczy apaszką/szalikiem i podajemy do rąk wybrane produkty – dz. za pomocą dotyku próbuje odgadnąć jaki to owoc lub jakie to warzywo. Analogicznie postępujemy w przypadku zmysłu węchu i smaku (dz. ma zawiązane oczy, a rodzic podaje do spróbowania lub powąchania wybrany produkt, który dz. musi rozpoznać za pomocą węchu lub smaku). Powodzenia!

3. Zabawa orientacyjno – porządkowa „Ciepło – zimno” - na pewno wszyscy znacie tą zabawę:) Zadaniem dz. będzie odszukanie ukrytego skarbu (wybrany owoc lub warzywo). Prosimy, aby dz. na chwilę zamknęło oczy (lub dla pewności, prosimy, żeby się schowało w swoim pokoju), a rodzic w tym czasie chowa produkt. Następnie dz. szuka skarbu, kierując się wskazówkami rodzica – gdy dz. się oddala od skarbu, rodzic mówi „zimno”, a gdy jest coraz bliżej skarbu – mówi „ciepło”, „gorąco”, „parzy” - w momencie odkrycia skarbu :) Miłej zabawy :)

4. Rozwijanie orientacji przestrzennej - „Gdzie ten owoc?” - zadaniem dz. będzie ułożenie produktu, zgodnie z poleceniem rodzica, np. połóż proszę jabłko przed sobą, po prawej stronie, za siebie, połóż proszę jabłko pod stołem, itp.

5. Praca plastyczna „Owocowe coś” - wykonajcie dowolną kompozycję z owoców. Pochwalcie się swoimi dziełami :) Na koniec - najlepsze - konsumpcja dzieł :) Smacznego!

17.04.20r. (pt)

Gimnastyka to tez zabawa”.

- uważnie słucha wiersza,

- wie, jak dbać o zdrowie,

- dokonuje podziału zdań na wyrazy,

- chętnie i aktywnie uczestniczy we wspólnych zabawach i ćwiczeniach ruchowych (z muzyką lub bez),

Rozwijanie mowy i myślenia oraz aktywność fizyczna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- klocki (lub kredki).

 

 

 

 

 

 

 

 

- strój gimnastyczny.

1. Zabawa muzyczno – ruchowa „Aerobik” - zachęcamy do wspólnych ćwiczeń przy muzyce :) Przykłady ruchów: marsz w miejscu, podskoki, skłony w przód, skłony w bok, obroty, wymachy ramion, przysiady, pajacyki, itp. (przykładowa muzyka, z opisem ćwiczeń lub bez - w zał. 5a; można tez skorzystać z gotowego filmiku - zał. 5b).

2. Rozmowa nt. wiersza J. Koczanowskiej „Gimnastyka”:

Gimnastyka to zabawa, ale także ważna sprawa,

bo to sposób jest jedyny, żeby silnym być i zwinnym.

Skłony, skoki i przysiady trzeba ćwiczyć - nie ma rady!

To dla zdrowia i urody niezawodne są metody”.

- o czym był wiersz?

- dlaczego gimnastyka jest taka ważna?

- co jeszcze oprócz gimnastyki służy naszemu zdrowiu?

3. Zabawa ruchowa „Gimnastyka”:

Ręce do góry, nóżki prościutkie,

tak ładnie ćwiczą dzieci malutkie.

Teraz ramiona w dół opuszczamy

i kilka razy tak powtarzamy.

Teraz się każdy robi malutki,

to proszę państwa są krasnoludki.

Następnie na jednej nodze stajemy,

bo jak bociany chodzić umiemy.

W górę wysoko piłeczki skaczą,

takie piłeczki – chyba coś znaczą?

Powoli powietrze noskiem wdychamy

i delikatnie ustami wypuszczamy”.

4. Zabawa dydaktyczna „Policz proszę” - zadaniem dz. będzie policzenie, ile jest słów w zdaniu. Liczba klocków (lub kredek) będzie odpowiadać ilości wyrazów w zdaniu (należy pamiętać, żeby wyraźnie akcentować poszczególne wyrazy w zdaniu):

np. Lubię sport (2 słowa to 2 klocki).

Siatkarze są wysocy (3 słowa to 3 klocki).

Ruch to zdrowie (3 słowa to 3 klocki).

Zamiast cukierków wolę owoce (4 słowa to 4 klocki).

Najbardziej lubię jeździć na rowerze (5 słów to 5 klocków).

5. Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw XIV wg K. Wlaźnik (tabela ze środy).

Załącznik 1: https://www.youtube.com/watch?v=YZMJWz_me6g

Załącznik 2: https://www.youtube.com/watch?v=EnEsXNAxiPo

Załącznik 3: https://www.youtube.com/watch?v=2UPT75dIYts

Załącznik 4: https://www.youtube.com/watch?v=O6rHFRv6GSY

Załącznik 5a: https://www.youtube.com/watch?v=VyqCfyzHpcU

Załącznik 5b: https://chomikuj.pl/Lolinda/muzyczne+pliki/Aerobik+dla+dzieci

KARTY PRACY:

1. Strony 20-21 - https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-2/mobile/index.html#p=22

2. Strona 51 - https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-3/mobile/index.html#p=52

3. Strony 26-27 oraz 70-73 - https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=28

 

Źródła:

- materiały metodyczne wydawnictwa MAC Edukacja,

- chomikuj.pl,

- K. Wlaźnik „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”, Warszawa 1988, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

 
 
 
 
realizacja: ARTEH Agencja InteraktywnaARTEH CMS