Domowe Przedszkole 20-24.kwietnia
2020.04.19

Drodzy Rodzice i dzieci dziękujemy, że korzystacie z naszych propozycji zabaw, zadań. Staramy się dobrać takie formy i metody, jakie w tych okolicznościach są możliwe do zrealizowania.

Pozdrawiamy wszystkie Słoneczka i mamy nadzieję na szybkie spotkanie w Jacku i Agatce :)

 

Temat tygodnia: Dbamy o przyrodę - chronimy środowisko

Data i temat

Cele:

Rodzaj aktywności

Potrzebne materiały-

środki dydaktyczne

Przebieg zajęć

 

20.04.20r. ( poniedziałek)

Ekologia – mądre słowo, a co znaczy? ”.

- kształtowanie świadomości ekologicznej

-poznawanie przez dziecko skutków niewłaściwego zachowania człowieka w stosunku do środowiska

- uczenie sposobów zapobiegania dalszej degradacji naturalnego środowiska

-wyraża własne przeżycia, doznania, emocje, uczucia w swobodnych wypowiedziach

-poznanie pojęć: „środowisko”, „ ochrona środowiska”, „ ekolog”, „ ekologia”

- aktywnie uczestniczy w ćw. gimnastycznych.

Rozwijanie mowy i myślenia

Aktywność fizyczna.

- teksty wierszy

- kręgle: np. butelki plastikowe

- kartki z napisami haseł

- karton z napisami zdań

- gazety

- odtwarzacz

1.” Ekologia” W. Drabik-wysłuchanie wiersza. Prezentacja wyrazu EKOLOGIA.

Ekologia- mądre słowo, a co znaczy- powiedz, sowo?

Sowa chwilę pomyślała i odpowiedź taką dała:

To nauka o zwierzętach, lasach, rzekach,ludziach, ptakach.

Mówiąc krótko, w paru zdaniach, o wzajemnych powiązaniach

między nami, bo to wszystko, to jest nasze środowisko.

Masz je chronić i szanować”- powiedziała mądra sowa....

Rozmowa nawiązująca do treści utworu:

- omówienie znaczenia słowa ekologia, co to jest ekologia? ( nauka zajmująca się ochroną przyrody, „ ekolog”- człowiek, który dba o przyrodę i środowisko)

- co to jest środowisko? (wszystko, to, co otacza człowieka: ziemia, woda, powietrze, rośliny)

2. Ekologiczne kręgle z hasłem- dz. rzucają piłką w kręgle wykonane z plastikowych butelek po napojach. Każdy kręgla ma inny numer, do którego przypisane jest hasło. Gdy zostanie przewrócony odczytujemy je;

1- nie dotykaj ptasich jaj i gniazd, 2- nie hałasuj w lesie, 3-nie rozpalaj ogniska w lesie, 4- nie śmieć, 5- nie niszcz drzew, 6- nie zrywaj roślin chronionych, 7- nie zabijaj owadów, 8-dostępnych owoców leśnych nie wyrywaj rasem z korzeniami, 9- nie płosz zwierząt, 10- spaceruj szlakami turystycznymi

3. „ Moje środowisko”- zabawa dydaktyczna. Wspólnie tworzymy „ dywanik pomysłów” ( prosimy przygotować duży karton z napisanymi hasłami: Nasze najbliższe otoczenie: Szanuj przyrodę!; Bez wody nie byłoby życia!; Oszczędzaj!; Wyłączaj!; Odzyskuj!; Świeć przykładem!). Rodzic ( lub dz. które potrafią czytać), wymieniają wszystko to, co kojarzy się im z danym hasłem.

4. Zabawa ruchowa „ Porządki” - reagowanie na ustalone sygnały. Na podłodze rozkładamy pojedyncze strony gazet. W rytmie np. klaskania, uderzania w plastikową butelkę itp. dz. swobodnie maszerują między gazetami. Podczas przerwy podchodzi do gazety i zgniata gazetę, formując z niej kulę. Następnie manipuluje nią zgodnie z poleceniem: tocz kulę wokół siebie, podrzucaj kulę, przekładaj kulę z lewej do prawej ręki, podrzuć cztery razy jedną ręką, maszeruj z kulą między kostkami nóg.

5.Słuchanie wiersza pt. „ Mali strażnicy przyrody”.

Dziś ekologia modne słowo, przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.

Jej strażnikami się ogłaszamy, od dziś przyrodzie my pomagamy.

Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci, musisz takiemu uwagę zwrócić.

Nie można przecież bezkarnie śmiecić, to wiedzą nawet przedszkolne dzieci.

Nie wolno łamać gałęzi drzew, bo piękny płynie z nich ptasi śpiew.

A kiedy bocian wróci z podróży gniazdo niech znajdzie , na nie zasłużył.

Pozwól dżdżownicy do ziemi wrócić, po co jej dzieci mają się smucić.

Niech barwny motyl siada na kwiatach, żyje tak krótko, niech wolny lata.

A zimą nakarm głodne ptaki, sikorki, wróble, wrony, szpaki.

Powieś na drzewie karmnik mały, będą ci wiosną za to śpiewały.

Choć ekolodzy jeszcze z nas mali, uczyć będziemy tego wandali.

Natura nam wynagrodzi jeśli z przyrodą będziemy żyć w zgodzie.

6. „ Skąd się biorą produkty ekologiczne?” film edukacyjny https://www.youtube.com/watch?v=7_2NNcSqu5w

7. Karty pracy str. 12-21 https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-4.pdf

Ćwiczenia gimnastyczne wg zestawu K. Wlażnik „ Wychowanie fizyczne w przedszkolu”. ( zał.- poprzedni tydzień)

21.04.20r. ( wt.)

Dobre rady na odpady. ”

- kształtowanie u dzieci postaw proekologicznych

- dziecko rozumie pojęcia: ekologia, recykling, surowce wtórne

- wie na czym polega i czemu służy segregacja śmieci

- rozpoznaje materiał z jakiego wykonany jest odpad

- rozpoznaje kolory pojemników do segregacji

- potrafi powiedzieć jakie szkody wyrządzają w przyrodzie wysypiska śmieci

- rozumie że życie bez kontaktu z przyroda jest niemożliwe

- podejmuje działalność muzyczną i plastyczną

Muzyczna

Plastyczna

- tekst bajki

-CD piosenki

- gazety

- karton

- wyrazy- napisy

- butelki plastikowe, opakowania po serkach, kremach, słoiczki szklane, baterie itp.

- klej, nożyczki, pisaki, kredki, kolorowa bibuła, folia spożywcza

1. Zabawa integracyjna „ Dzieci- rodzice”- dz. i rodz. tańczą przy akompaniamencie muzyki. Na przerwę i hasło „witamy się”- nosami, prawą ręką,czubkami kapci, policzkami, brzuchami, czołem itp.

2.Wyjaśniamy dz. że ich zadaniem będzie odgadnięcie tematu zabaw i zadań w oparciu o podane przez rodzica zdania.

- Wszyscy je produkują.

- Jest ich coraz więcej.

- Większość to opakowania.

- Mogą się w nie zaplątać zwierzęta.

-Nie wolno ich palić w piecu domowym.

- Mogą być z papieru, plastiku, metalu lub szkła.

- Czasami brzydko pachną.

- Wyrzucamy je do kosza.

3.Wysłuchanie bajki pt. „ Dobre rady na złe odpady- czyli ekologiczny Czerwony Kapturek”.

Szedł sobie do babci Kapturek Czerwony. Wtem w lesie przystanął, okrutnie strwożony. Lecz to nie z powodu strasznego wilczyska, któremu ze ślepiów błyskawica tryska. To śmietnik okropny, przy drodze, w młodniku. Papiery, żelastwo, butelek bez liku. Ach, któż to mógł zrobić? - zapyta dzieweczka. Przez taki bałagan zepsuta wycieczka.

Lecz nagle zza krzaków dobiega szuranie. Ucieka Kapturek- co teraz się stanie? . I chowa się szybko w największą gęstwinę. Spogląda w przestrachu, zgaduje przyczynę. To wilk, ten brudas, co z nory, wynosi odpadów 23 wory. Porządki dziś robi i czyści chałupkę, lecz śmieci wynosi do lasu, na kupkę. Czerwony Kapturek wybiega na ścieżkę: „ Nie ma na co czekać, urządzę koleżkę”. I biegnie czym prędzej, mijając pokrzywy,na leśną polanę, gdzie mieszka myśliwy. Pan myśliwy właśnie jadł ciepłą potrawę, kiedy mu Kapturek opowiedział sprawę. Wnet bierze kapelusz i strzelbę na bary: „ Już ten bałaganiarz nie uniknie kary”. W wysprzątanej norze leży wilk na brzuchu. Budzi go myśliwy: „ Wstawaj ty śmieciuchu. Bierz się do roboty, wywiez z lasu śmieci. Wstyd, żeby porządku uczyły cię dzieci.” Lecz co miałem zrobić?”- zaczął się wilk żalić. „ Co z furą odpadów- zakopać czy spalić?” Czerwony Kapturek mu na to odpowie: „ Segregacja śmieci wyjdzie ci na zdrowie „. „Co to segregacja ?”- dziwi się wilczysko. „ Czy do jednego worka wrzucać trzeba wszystko?”. „ Nie”- mówi Kapturek. „ Aby segregować trzeba poustawiać różne pojemniki. Na szkło kolorowe, na butelki białe, gazety, plastiki, puszki zardzewiałe. Kiedy pojemniki napełnisz śmieciami, to z firmy przyjedzie traktor z przyczepami. Do fabryk wywiozą ten majątek cały, żeby z nich nowiutkie przedmioty powstały. Możesz w punktach skupu śmieci się pozbywać, a wtedy pieniążków będzie ci przybywać. Wilk na tę wiadomość tak się rozradował, że zrobił porządki, wszystko segregował. Choć trochę się zmęczył, był zadowolony. Nowiutki kapelusz zakupił dla żony. Z BAJECZKI TEJ MORAŁ TAKI WYNIKA: NAUCZMY SIE WSZYSCY SEGREGOWAĆ ŚMIECI. NIE POWSTANIE WTEDY ŻADNE WYSYPISKO I BĘDZIEMY MIELI CZYSTE ŚRODOWISKO.

4. Słuchanie piosenki: „ Świat w naszych rękach- eko piosenka” https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k

- zab. przy piosence-(potrzebna gazeta i dwie plastikowe butelki)

- wiatr- dmuchanie na gazetę

- pada deszcz- stukanie butelkami

- parasol- chowanie się pod gazetą

- śmieci- przeskakiwanie między nimi

- taniec na gazecie

5. Rozmowa na temat bajki- prosimy o wielozdaniowe wypowiedzi. - Co zobaczył Kapturek podczas spaceru?, Kto zrobił bałagan w lesie?, Co zrobili Kapturek i myśliwy?

6. Rodzic zapoznaje dz. z zawartością tekturowego pudła wyjmujemy kolejno kubki po jogurtach, gazety, butelki plastikowe, szklane, puszki.- wyjaśnienie pojęcia -” Segregacja” ( rodzaj materiału). Pokazanie i omówienie do czego służą pojemniki i dlaczego mają różne kolory. - żółty- plastik, - niebieski- papier, - zielony szkło, - czerwony metal - Czy wilk zmienił postawę?

7. Prosimy o wycięcie z kolorowego papieru pojemników na odpady . Ustawiamy w różnych miejscach, na nich naklejamy napisy: PAPIER< METAL< SZKŁO >PLASTIK

8. „ Segregujemy odpady- tor przeszkód”- rozsypujemy na podłodze „ śmieci”. Obok układamy z klocków labirynt. Na sygnał dz. zbiera śmieci i pokonując trasę , wrzuca do właściwego pojemnika. Sprawdzenie zawartości pojemników, przeliczanie, porównanie liczebności.

Wyjaśnienie pojęcia „ recykling” - ( ponowne przetworzenie)

9. „ Domowa fabryka ekologicznych zabawek” - propozycje: - samochód, dom, most, lalka, pajacyk, miś, traktor

- materiały ( dostępne w domu): kartony, butelki plastikowe, rolki papierowe, gazety, sznurek, nici, guziki, szmatki, włóczka, nici itp. Życzymy miłej zabawy i prosimy o zdjęcia.

https://drive.google.com/file/d/135Hofg2Y3RWXe7ZK8yWSOMIeYKxH4iBk/view

https://www.youtube.com/embed/I-wB-wzHJa0

https://odpady.net.pl/2016/06/10/film-edukacyjny-dla-dzieci-o-zasadach-segregac

https://www.youtube.com/watch?v=uWLFOUKkzGA

https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ&t=39s

https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k

https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k

https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k

22. 04. 20r.( środa)

Dzień Ziemi”.

- zna przyczyny zanieczyszczenia wody, powietrza, gleby i lasów

- wie o sposobach zapobiegania tym zanieczyszczeniom

-rozumie potrzebę i konieczność dbania o życie na Ziemi

- dokonuje analizy i syntezy słuchowo- wzrokowej wyrazów: układa schematy wyrazów

- poznaje literę wielką i małą „ Z, z”

- aktywnie uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach gimnastycznych

 

 

Rozwijanie mowy

Aktywność fizyczna

 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus - zał. 12

-ks/mobile/index.html#p=68 - książka str.66-69

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=14 – karty pracy cz. 4 str. 12-19

1.Pokaz globusa ( zdjęcie w książce ), wyjaśnienie znaczenia kolorów, wyszukanie kontynentów, oceanów i mórz, ( z pomocą rodzica odczytać ich nazwy), wskazanie Polski na globusie.

2. Wysłuchanie wiersza M. Tokarczyk pt. „ Chora Planeta”. https://przedszkolankowo.pl/2017/04/17/chora-planetka-tekst-wiersza-plansze/

3.Zabawa ruchowa z el. równowagi- „ Szanuj zieleń”- układamy na podłodze dwa paski zielonej bibuły, nitki lub włóczki, pozostawiamy między nimi wąską dróżkę. Umieszczamy na paskach sylwety kwiatów i drobnych zwierząt. Przejście stopa za stopą, aby nie nadepnąć na trawnik. Kontrolujemy, aby pięta stopy wyprzedzającej dotykała palców stopy wyprzedzanej.

4. Słuchanie piosenki pt. „ Dbajmy o przyrodę” - O jakiej planecie jest mowa w piosence?, Jak wygląda nasza planeta?, W jaki sposób musimy o nią dbać?

Poznanie litery „ z”: małej, wielkiej, drukowanej i pisanej

Wyodrębnianie wyrazu podstawowego „ ziemia. Analiza i synteza słuchowa słowa ziemia. Dz. dzielą na sylaby oraz na głoski, liczą ilość sylab i głosek. Wyróżniają pierwszą głoskę. Następnie wymieniają inne słowa, w których głoskę „ z” słychać na początku, na końcu oraz w środku słowa.

- Budowanie schematu słowa ziemia- ile głosek tyle białych cegiełek ( wymawiając głoski dotyka kolejno cegiełkę).

- Budowanie modeli słów; ziemia,zegar – podział na samogłoski i spółgłoski ( niebieskie cegiełki- spółgłoski, czerwone- samogłoski -dla przypomnienia)- karty pracy zał.12.

5. 'Co wy na to?” - rozmowa nt. zanieczyszczania środowiska- ilustracje.

- Co możemy zrobić?. Praca metodą „ Promyczkowego uszeregowania”. - prosimy o wycięcie z papieru koła (ziemia) oraz wąskich pasków. Na kole piszemy zdanie; Jaka może być Ziemia. dz. na karteczkach rysuje swoje propozycje, które umieszczamy na końcu promyczków.

6. Ćwiczenia logopedyczne „ Minki” https://www.logopestka.pl/wp-content/uploads/2018/04/DZIEN-ZIEMI-MINKI.pdf

7.https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA

8. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.

23. 04.20r.( czwartek)

Ochrona lasów- drzewo nasz przyjaciel ”.

- wyjaśnia rolę drzew w życiu ludzi i zwierząt

- wyjaśnia znaczenie słów „ fauna” i „ flora”

- rozpoznaje i nazywa zwierzęta i rośliny charakterystyczne dla środowiska leśnego

- wie, że ekologia to tworzenie parków narodowych i rezerwatów przyrody

- zna obraz graficzny cyfr 1- 10

- stosuje znaki matematyczne podczas wykonywania zadań

- wykonuje prace plastyczne płaskie i przestrzenne

Matematyczna

Plastyczna

- cd. radio

- tekst opowiadania

- znaki matematyczne „ +, =”, cyfry 1- 10

- ekoodpady

 

1. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej „ Lis i lornetka”

Przedszkolaki bardzo lubią wycieczki. Odwiedziły już zoo, ogród botaniczny i Muzeum La-lek. Tym razem grupa Ady wybrała się do lasu na lekcję przyrody, bo nauka w terenie jest znacz-nie ciekawsza niż zwykłe opowieści. Dzieci koniecznie chciały obejrzeć paśniki dla zwierząt. W świecie zwierząt nastąpiło wielkie poruszenie.– Schowajcie się! – krzyknął płochliwy zając. – Idą tu małe człowieki!– Nie mówi się człowieki, tylko ludzie – poprawiła go łania, spokojnie przeżuwając młode pędy drzew iglastych.– Na pewno zaatakują kijkami nasze mrowiska! – pisnęły przerażone mrówki. – Kiedyś wielki dwunożny człowiek podeptał nasze całe królestwo!– Pobiegnę wywęszyć, jakie mają zamiary – oznajmił lis i ruszył przed siebie, wymachując puszystą kitą.– Boimy się hałasu – pisnęły zajączki, tuląc się do uszatej mamy.– Tydzień temu ludzkie istoty zostawiły w lesie pełno śmieci: puszki, sreberka po czekoladzie i butelki! – krzyknął oburzony borsuk. – Chyba nie wiedzą, że kiedy słońce rozgrzeje zbyt mocno szklaną butelkę, to może wywołać pożar lasu!– To straszne! – oburzyła się wiewiórka. – Zaraz przygotuję pociski z orzechów i będę nimi rzucać. Pac! Pac! W tej samej chwili zza drzew wyłonił się jeleń i dostojnym krokiem zbliżył się do paśnika.– Witam państwa – przywitał się. – Słyszałem, że boicie się ludzi. Powiem wam, że bać się należy myśliwych, którzy mają strzelby, ale nie ludzkich dzieci, bo one mają dobre serca.– Tiuu, tiuu! My znamy te maluchy! – odezwały się ptaki. – Zimą sypią dla nas ziarenka i szykują słoninkę w karmnikach, żebyśmy nie zamarzły z głodu. Nadbiegł zziajany lis i, łapiąc oddech, wysapał:– Kochani, nie ma się czego bać! Te człowieki to bardzo miłe stworzenia.– Nie mówi się człowieki, tylko ludzie – po raz drugi odezwała się łania.– No dobrze, ludzie. Duże stworzenie w spódnicy mówiło do nich „moje kochane przedszkolaki” czy jakoś tak... Urządzili sobie piknik na polanie, a potem posprzątali wszystkie śmieci. Na trawie nie został ani jeden papierek po kanapkach, ciastkach i cukierkach. Wszystkie butelki po sokach i pudełeczka po jogurtach wyrzuciły na parkingu do wielkiego kosza na śmieci.– A nie krzyczały? – szepnęły wciąż wystraszone zajączki.– Ależ skąd! One dobrze wiedziały, że w lesie trzeba być cicho, żeby nas nie płoszyć.– O! To znaczy, że szanują nas i las – powiedziała do rymu pani Zającowa – Szanować las najwyższy czas! – odpowiedziały chórem zwierzęta. Tego dnia dzieci wróciły z wycieczki bardzo zadowolone. Nauczycielka pochwaliła wszystkie za to, że w lesie zachowywały się tak, jak należy: nie hałasowały, nie niszczyły mrowisk i norek, nie zrywały żadnych roślin bez zgody pani i pięknie posprzątały po zakończonym pikniku.– A może narysujecie to, co najbardziej zapamiętaliście z dzisiejszej wycieczki? Zrobimy wy-stawę o lesie.– Tak! Chcemy!– Ja namaluję wiewiórkę – ucieszyła się Zuzia.– I ptaszki.– A ja narysuję mech – postanowił Jacek. Pani rozdała dzieciom kartki, kredki i farby. Sama też postanowiła coś namalować. Powstały prawdziwe dzieła sztuki: drzewa iglaste oświetlone słońcem, wiewiórka, ślady kopy-tek, zielona polana i ptaszki na gałęziach. Jacek namalował czarną plamę i oznajmił wszystkim, że to jest nora niedźwiedzia. Ada narysowała lisa trzymającego w łapkach jakiś dziwny przedmiot.– Co to jest? – zapytała Kasia.– To jest lis – odpowiedziała Ada, chociaż uznała, że bardziej przypomina psa niż lisa.– A co on trzyma?– Lornetkę – odpowiedziała Ada.– Lornetkę? Przecież lisy nie używają lornetek – stwierdził Piotrek. – Nie widziałem tam żadnego lisa.– A ja widziałam – odparła Ada. – Cały czas nas podglądał!– Naprawdę?– Naprawdę. Ciągle nas obserwował, a zza drzewa wystawała jego ruda kita.– To dlaczego nam nie powiedziałaś?– Nie chciałam go spłoszyć. Widocznie sprawdzał, czy umiemy się dobrze zachować w lesie.– Pewnie, że umiemy! – stwierdził Piotrek. Nauczycielka zebrała wszystkie obrazki i przyczepiła je do specjalnej tablicy. – Jaki tytuł nadamy naszej wystawie? – zapytała dzieci. Było wiele propozycji, ale najbardziej spodobał się wszystkim pomysł Ady: „Czas szanować las”. Jednak największe zdziwienie wywołał rysunek nauczycielki.– Dlaczego pani powiesiła pustą kartkę? – zdziwiły się dzieci.– Ona nie jest pusta – uśmiechnęła się tajemniczo pani.– Przecież pani nic nie narysowała...– Narysowałam w wyobraźni. Mój rysunek przedstawia leśną ciszę. Oj, nasza pani zawsze nas czymś zaskoczy! - Rozmawiamy na temat opowiadania: Jak zwierzęta przyjęły obecność dzieci?, Dlaczego zwierzęta bały się dzieci ?, Co powiedziały o dzieciach zwierzęta, które je obserwowały?, Kogo narysowała Ada? Dlaczego?

2.Zabawa dramowa- „ My drzewa”. Dzieci są drzewami. Rodzic opowiada , co działo się z lasem, drzewami, a dz. ( drzewa) uzewnętrzniają emocje w zależności od zdarzeń. Rodzic opowiada: Dawno temu lasy były czyste, pełne ptaków i innych zwierząt. Drzewa były szczęśliwe, wesoło się uśmiechały, słuchając śpiewu ptaków siedzących na ich gałęziach. Mijały lata, powoli zachodziły zmiany- wycinki, bezmyślne niszczenie drzew. Zaczęło to złościć drzewa. A gdy na dodatek pojawiły się śmieci , które ludzie wywozili do lasu- drzewa wystraszyły się, co się z nimi stanie. Czy zginą w tych górach śmieci? Czy uschną? Dzisiaj smutno patrzą na to, co się dzieje. Może dzieci im pomogą?

3. Piosenka „ Duszki leśne”

4.” Sadzimy las” - dydaktyczna matematyczna. Wyjaśniamy,że dobrym sposobem na pomaganie ziemi jest sadzenie drzew, które pochłaniają dwutlenek węgla ( zanieczyszczenia, dymy, spaliny), a wydalają tlen. Dz. będą potrzebne liczmany, cyfry znaki „ =, +' i literka „ i”. Zaczynamy : - W lesie zasadzono 5 sosen i 3 świerki. Ile razem zasadzono drzew? ( 5 i 3= 8)

W parku koło przedszkola zasadzono 3 dęby, 3 kasztanowce i 2 buki. Ile razem zasadzono drzew? ( 3 i 3 i 2 = 8)

Na skwerze obok biblioteki zasadzono 3 lipy, 6 klonów i 1 dąb. Ile razem zasadzono drzew? (3 i 6 i 1 = 10).

Zastępujemy literkę”i” znakiem „ +”.

W parku koło domu zasadzono 2 dęby, 7 jarzębin. Ile zasadzono drzew ( 2 + 7= 9). W zależności od pomysłu bawimy się dalej.

5. Zab. ruchowa „ Ekologiczne duszki”- dz. tańczą, słuchając piosenki Duszki, duszki. Na przerwę w muzyce , zbierają tyle szyszek ile wskaże działanie np. 3+4 = 7 , 7+2= 9 .

6. Praca plastyczno - techniczna. Nasze propozycje; „ Mój Ekoludek”, Smutny las- wesoły las”, „ Ziemia czysta „, „ Chora Planeta”, „ Śmietnikowy cudak”, „ Projekt torby ekologicznej”- dzieci projektują swoje prace i wykonują z materiałów wtórnych Życzymy super zabawy.

24.04.20r.( piątek)

Jestem przyjacielem przyrody”.

- rozumienie konieczności ochrony środowiska przyrodniczego

- rozwijanie rozumowania przyczynowo- skutkowego

- utrwalanie poznanych liter

- rozwijanie mowy

- budzenie zainteresowania książkami o tematyce przyrodniczej

- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych, zabawach ruchowych, muzyczno – ruchowych i ilustrowanych

Rozwijanie mowy

Fizyczna

- wiersz

- cd. radio

- obrazki historyki o

1. Odczytanie listu od Ziemi- wprowadzenie do tematu.

Drogie dzieci, piszę do was bardzo zmartwiona. Jestem bardzo brudna, zanieczyszczona i nieładna. Chciałabym bardzo abyście mi pomogły. Kochane dzieci na całym świecie! Nie depczcie trawy, nie róbcie wrzawy. Gałęzi nie łamcie, śmieci segregujcie i do oznaczonych pojemników wrzucajcie. Te prośby do was zanoszę i o spełnienie ich proszę.”

2. Zab. ruch. „ Omiń kwiatki”- rozkładamy na podłodze np. bibułkowe kwiaty. Poruszamy się ostrożnie między nimi w rytmie wystukiwanym np. dwoma klockami, aby ich nie podeptać. Podczas przerwy przykucają przy kwiatku, wciągają powietrze nosem, a wydychają ustami.

3. Odpowiedzią na list Ziemi będą zadania dla „ Obrońców przyrody”. Prosimy rodziców o zaznaczanie punktów.

- Zad.1. Odpowiedz na pytanie. < Co to jest ekologa? < Co to jest recykling? < Co to jest segregacja?

- Zad 2. Ułóż napis EKOLOGIA

- Zad.3 Wymień po dwa sposoby; < oszczędzania wody , < dbania o czystość powietrza

- Zad.4 Co zanieczyszcza powietrze? ( tak: klaszczemy nad głową, nie: klaszczemy za sobą)

< rower, pociąg spalinowy, hulajnoga, kajak,fabryka z dymiącym kominem, samochód, samolot.

- Zad.5 Prawda czy fałsz? ( litera „ F”i „P”)- w odpowiedzi idziemy do właściwej litery.

< worek na plastik ma kolor niebieski (F)

< makulatura chroni przed ścięciem drzew(P)

< odpady takie jak żarówki, baterie można wrzucać do dowolnego pojemnika, kosza na śmieci, worka.(F)

< na zakupach powinniśmy używać toreb papierowych lub szmacianych(P)

< podczas kąpieli w wannie zużywamy mniej wody niż podczas prysznicu(F)

< Dzień Ziemi przypada 22 kwietnia(P)

< dym z komina nie zanieczyszcza powietrza(F)

< smog to zwierze (F)

< „ gdy energię oszczędzamy, Ziemi życie przedłużamy” (P) BRAWO

Zab. „ Sadzimy kwiatki”- spacerujemy po ogrodzie przy nastrojowej muzyce, naśladujemy: grabienie ścieżek, wykopywanie dołków na kwiaty, sadzenie kwiatów, wyciąganie wody ze studni, przelewanie wody z wiadra do konewki, podlewanie.

Zapraszamy do śpiewania piosenki na znaną melodię piosenki Jagódki.

Dzieci i śmieci” słowa M. Buczek

My jesteśmy dzieci, co nie lubią śmieci. Kochamy przyrodę, las i czystą wodę.

Serca mamy dobre, oczy bystre mamy i z ochotą Ziemię szybko wysprzątamy.

Ref. A kiedy dzień nadchodzi, dzień nadchodzi, idziemy zbierać śmieci, zbierać śmieci.

By były czyste parki, lasy, woda, by cieszyła ludzi pięknem swym przyroda.

Wy, kochane dzieci, segregujcie śmieci, kochajcie przyrodę, las i czystą wodę.

Kochajcie zwierzęta, niech każdy pamięta, że w zatrutym świecie nie jest łatwo żyć.

Ref. A kiedy dzień nadchodzi, dzień nadchodzi, idziemy zbierać śmieci, zbierać śmieci.

Bo tyle dla tej Ziemi zrobić możemy.By był piękny, czysty, zdrowy wspólny dom.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg K. Wlażnik- poprzedni tydzień.

https://ocdn.eu/images/pulscms/ZTk7MDA_/60ccb5e0f49531f9c648850bd54168bd.j

https://www.mama-bloguje.com/nauka-pisania-polskich-literek-cz-3-polskie-znaki/

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=31

 
 
 
 
realizacja: ARTEH Agencja InteraktywnaARTEH CMS