Domowe Przedszkole 27-30.kwietnia - Słoneczka
2020.04.26

Zapraszamy na kolejną porcję zabaw :)

Zachęcamy do wysyłania zdjęć z podjętych przez Słoneczka działań pod adres e-mail: jacekiagatka.sloneczka@gmail.com

Pozdrawiamy serdecznie, nauczycielki :)

TEMAT TYGODNIA: Jestem Polakiem.

Dzień tygodnia i temat dnia

Cele

(dziecko):

Rodzaj aktywności

Potrzebne materiały

(pomoce dydaktyczne)

Przebieg

27.04.20r. (po)

Symbole narodowe”

- utrwala znajomość symboli narodowych,

- wie, jak się nazywa kraj, w którym mieszka,

- uważnie ogląda film i opowiada na pytania,

- rozwiązuje zagadki,

- dzieli wyrazy na sylaby i głoski,

- sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne.

Rozwijanie mowy i myślenia oraz aktywność fizyczna.

- moneta,

- kartka białego i czerwonego koloru,

- 2 kręgle (butelki plastikowe),

strój gimnastyczny.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Rozmowa nt. filmu „Polak mały” (zał. 1):

- jak, nazywa się kraj, o którym jest mowa w filmiku (w którym mieszkasz)?

- co to są symbole narodowe?

- jakie są nasze symbole narodowe?

- jaką legendę przytaczano?

2. Zabawa ruchowa „Rymowana gimnastyka” (M. Ledwoń):

Taka Polska jest wspaniała, jak wskazuje Polka mała.

Taki kraj wielki, wspaniały, jak wskazuje Polak mały.

(dz. unoszą wyprostowane ręce nad głową, a następnie opuszczają je po bokach, nie uginając rąk w łokciach - x2)

Każdy Polskę kochać chce, Polsce w pas kłaniamy się!

(dz. trzymają ręce nad głową, a następnie wykonują skłon do przodu – x2)

Polskę przejdę wzdłuż i wszerz, może pójdziesz ze mną też? (marsz z unoszeniem kolan)

Czy na lewo, czy na prawo, dla Ojczyzny ćwiczę żwawo!

(dz. wykonują skłony boczne, na prawą i na lewą stronę)

Każda zdrowa Polka fika co dzień rano pajacyka! Każdy zdrowy Polak fika co dzień wieczór pajacyka!

(przedszkolaki robią kilka pajacyków)

Lecę jak ten orzeł biały, wielki, dumny i wspaniały! (dz. pochylają tułów, unoszą wyprostowane ręce na boki do wysokości ramion, a następnie swobodnie je opuszczają – x2)

Chociaż mały się wydaję, to dla Polski rano wstaję! (dz. leżą tyłem, z nogami lekko ugiętymi w kolanach. Stopy przylegają do podłogi. Próbują unieść tułów do pozycji pionowej bez podpierania się rękoma)

Każdy dzień mnie wita szczerze, bo ja w moją Polskę wierzę!

(dz. stoją z rękoma wyprostowanymi na wysokości klatki piersiowej i wykonują wymachy na boki)

Kocham moją Polskę tak, jak swą wolność kocha ptak. (dz. stają na jednej nodze, drugą wystawiają do tyłu, a tułów pochylają równolegle do uniesionej nogi. Ręce wystawiają na boki - „jaskółka” - i wytrzymują w tej pozycji przez chwilę)

I się cieszę, że tu mieszkam, nie żałuję!”.

(dz. wykonują kilka podskoków w miejscu)

3. „Orzeł czy reszka?” - zabawa dydaktyczna:

- dz. podrzuca monetą, jeśli wypadnie „orzeł” - wybrany przez rodzica wyraz musi podzielić na głoski, jeśli wypadnie „reszka” - wyraz musi podzielić na sylaby (trzymamy się tematyki patriotycznej, np. kraj, herb, flaga, miasto, Polska, stolica, smok).

(!5l. dzielą na sylaby oraz wyróżniają pierwszą i ostatnią głoskę).

4. Zabawa ruchowa „Flaga” – dz. przy dźwiękach nagrania muzyki (zał. 2) poruszają się po pokoju, trzymając w rękach po jednej białej i czerwonej kartce. Na przerwę w muzyce układają flagę Polski (w powietrzu uniesioną do góry, na dywanie, itp.).

5. Utrwalenie wiadomości – zagadki słowne „Symbole narodowe”:

Wzbija się wysoko w górę, mówi, że jest ptaków królem.

W górach mieszka wielki ptak, to jest Polski naszej znak.

Zobaczysz go kiedyś może. To jest właśnie …”. (zagadka o orle)

Biel na niej jest i czerwień, powiewa, gdy wiatr się zerwie.

Wciągnięta na masztu szczyt, wisi od świtu po świt”. (zagadka o fladze)

Ogoniasta panienkamiecz i tarczę ma w rękach.
Chociaż nie jest rycerzem,to stolicy nam strzeże”.

(zagadka o syrence warszawskiej) Pytanie nietrudne
to każdy przyzna: jak się nazywa twoja Ojczyzna? (zagadka o Polsce)

Szafirowym blaskiem, woda z niej błysła. Najdłuższą Polski rzeką, jest to… (Wisła)

6. Ćwiczenia gimnastyczne nr 17:

- zabawa orientacyjno - porządkowa „Posłuszne kręgle” - dz. porusza się swobodnie, trzymając kręgle w ręce. Na klaśnięcie w dłoń rodzica, zatrzymuje się i manipuluje kręglem: podaje go sobie z jednej ręki do drugiej - z przodu, za plecami, pod kolanami; podrzuca i łapie;

- ćwiczenie mięśni brzucha „Jak najdalej w przód” - dz. w siadzie prostym, kręgle trzyma w obu rękach. Wykonuje skłon tułowia w przód, sięgając rękami jak najdalej w kierunku stóp (kolana proste);

- skręty „Na prawo, na lewo” - dz. w siadzie skrzyżnym, trzyma kręgle na głowie, przytrzymując je rękami, łokcie ma na zewnątrz. Wykonuje skręty tułowia w prawo i w lewo;

- skrętoskłony „Witamy stopy” - dz. w siadzie rozkrocznym, kręgle trzyma oburącz w górze; wykonuje skrętoskłon raz do lewej stopy, raz do prawej stopy (podczas ćwiczenia dz. starają się nie zginać kolan, kręgle trzymają obiema rękami);

- ćwiczenie mięśni grzbietu „Oglądamy kręgle” - dz. leży na brzuchu, trzyma kręgle w obu rękach przed twarzą. Unoszenie głowy, prostowanie rąk; dz. ogląda kręgle, wytrzymuje przez chwilę. Potem powrót do leżenia – odpoczynek;

- ćwiczenie mięśni brzucha „Spotkanie” - dz. leży na plecach, trzyma kręgle w obu rękach wyciągniętych za głową. Jednoczesne wznoszenie obu rąk i nóg (dążenie do spotkanianóg z kręglami), potem powrót do pozycji wyjściowej;

- bieg „Postaw kręgle” - dz. biega z kręglami w różnych kierunkach. Na klaśnięcie rodzica w dłoń, stawia kręgiel na podłodze tak, aby się nie przewrócił. Podwójne klaśnięcie w dłoń to sygnał do podniesienia kręgla z podłogi i biegu;

- ćwiczenia przeciw płaskostopiu „Sprytne stopy” - dz. na stojąco, okrążają kręgiel (na zmianę stopami, raz w jedną stronę, raz w drugą); wałkują kręgle raz jedną, raz drugą stopą; w siadzie podpartym – chwytają stopami kręgle i podnoszą je do góry.

- zabawa uspokajająca „Wdech, wydech” - w siadzie skrzyżnym, w każdej dłoni po jednym kręglu, unosimy kręgle - na wdech - do góry, na wydech - w dół. Brawo:)

28.04.20r. (wt)

Jesteśmy Polakami”.

- rozpoznaje hymn państwowy,

- wie, jak należy się zachować podczas śpiewania i słuchania hymnu,

- wie, że mieszka w Polsce, a stolicą Polski jest Warszawa,

- bawi się wspólnie z innymi do piosenki,

- wykonuje samodzielnie pracę plastyczną,

- ćwiczy wycinanie.

Aktywność muzyczna i plastyczna.

- fragmenty wybranych piosenek w tym hymnu państwowego,

- łyżka drewniana i wałek,

- biała kartka z bloku, ołówek, nożyczki, wycinanki w kolorze białym i czerwonym (lub kartki z bloku w tych kolorach), klej.

 

 

 

 

1. Zagadka słuchowa „Czy to jest hymn Polski?”:

- odtwarzamy dz. fragmenty 2-3 piosenek (w tym hymnu), zadaniem dz. jest wskazanie spośród nich tego właściwego, czyli hymnu państwowego (propozycja w zał. 3);

*zachęcamy do odsłuchania hymnu i rozmów nt. - przypomnijmy dz. w jakich okolicznościach można usłyszeć hymn (np. podczas ważnych uroczystości państwowych, wręczania medali i odznaczeń, itp.), omówmy zasady zachowania się podczas słuchania i śpiewania hymnu (np. odsłuchanie w ciszy, postawa na baczność).

2. Zabawa rytmiczno – ruchowa „Maszerujemy” – dz. zamienią się na chwilę w żołnierzy. Maszerują w rytmie wygrywanym przez rodzica (poprzez uderzenia łyżką drewnianą o wałek), na przerwę w muzyce „żołnierze” zatrzymują się w pozycji na baczność i czekają na kolejny sygnał.

3. Wysłuchanie piosenki pt. „Jestem Polakiem” i rozmowa na jej temat (zał. 4):

- o czym była piosenka?

- czy pamiętasz, jakie miasta zostały wymienione w piosence?

- jak się nazywa stolica Polski?

- jakie rejony dzieci zwiedzały w piosence? (góry, morza)

4. Zabawa przy piosence „Jestem Polakiem” - zachęcamy do swobodnego tańca na czas zwrotek, podczas refrenu do wspólnej zabawy wraz z rodzicami i/lub rodzeństwem:

ref. Jesteśmy Polką i Polakiem

Dziewczynką fajną i chłopakiem (dobieramy się w kółeczko i tańczymy raz w jedną stronę, a raz w drugą stronę)
Kochamy Polskę z całych sił
(obejmujemy się ramionami, naśladując przytulanie)
Chcemy byś również kochał ją i ty

I ty (stajemy naprzeciwko siebie i wskazujemy na partnera/partnerkę)

5. Praca plastyczna „Flaga Polski” (zał. 5) - zadanie polega na wykonaniu flagi. Z białych i czerwonych kartek (wycinanek) dz. wycinają serduszka (mogą być różnej wielkości), a następnie przyklejają na kartce we właściwych miejscach (zgodnie z ułożeniem kolorów na fladze).

* Pracę można wykonać wg własnych pomysłów i inspiracji :)Zachęcamy do pochwalenia się Waszymi pracami :)

29.04.20r. (śr)

Miejsca, które kocham i znam”.

- zna oraz podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania,

- zna i nazywa literę P,

- dzieli wyraz POLSKA na sylaby i głoski,

- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.

 

Rozwijanie mowy i myślenia oraz aktywność fizyczna.

 

 

 

- apaszka, krzesła (lub poduszki),

- zapis graficzny wyrazu Polska, czerwone i niebieskie nakrętki (lub paski, kredki),

- hula-hop (lub poduszka),

- krzesło (lub fotel, kanapa).

- 2 kręgle (butelki plastikowe),

strój gimnastyczny.

 

 

 

1. Zabawa dydaktyczna „O sobie samym” - rodzic mówi początek zdania, a dz. je kończy:

Jestem ... (imię dziecka)

Nazywam się …

Mam już …lat

Miejscowość, w której mieszkam, to…

Mieszkam przy ulicy…

Lubię swoją miejscowość, bo…

Moje przedszkole znajduje się w… przy ulicy…

2. Zabawa ruchowa „Spacer krętą uliczką” - rodzic zawiązuje dz. oczy, sam jest przewodnikiem, który przeprowadzi dz. po uliczceutworzonej z krzeseł (lub poduszek). W trakcie zabawy rodzic podaje określenia kierunku, np. prosto, w prawo, w lewo(mimo podpowiedzi trzymamy dz. pod rękę dla bezpieczeństwa). Gdy ukończymy trasę, następuje zamiana ról! Powodzenia :)

3. „P jak Polska” - zabawa dydaktyczna:

- odczytujemy wspólnie (lub dz. samodzielnie) wyraz POLSKA,

- dz. dzieli wyraz na sylaby oraz głoski (samogłoski oznaczamy na czerwono, a spółgłoski na niebiesko),

*5l. wyróżniają pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazie

- dz. wymienia inne wyrazy, w których głoska p jest na początku(pies, pudełko, puszka, itp.), na końcu (sklep, rzep, mop, itp.) i w środku (np. super, kropka, koparka),

- dz. odszukuje wśród przedmiotów domowego użytku, wyposażenia, itp. przedmioty zawierające w swej nazwie głoskę p.

4. Zabawa ruchowa „Do domu” - na dywanie układamy hula-hop (lub poduszkę), która będzie domem. Dz. porusza się dowolnie na dźwięk wybranej muzyki nie ruszając/nie dotykając domku, ale gdy muzyka ucichnie musi jak najszybciej do niego wrócić.

5. Zabawa dydaktyczna „Prawda czy fałsz” - gdy dz. usłyszy zdanie prawdzie – musi usiąść na krzesełku, gdy usłyszy zdanie fałszywe – musi jak najszybciej z niego wstać. Powodzenia :)

np. Jestem Polakiem/Polką (P)

Stolicą Polski jest Zielona Góra (F)

Flaga Polski jest czerwono-czerwona (F)

Podczas odsłuchiwania hymnu, można żuć gumę (F)

Polska leży w Europie (P)

6. Ćwiczenia gimnastyczne nr 17 (z poniedziałku).

30.04.20r. (cz)

Rodzina państw”.

- wie, że Polska należy do Unii Europejskiej,

- używa liczebnikówporządkowychwskazując kolejność,

- reaguje na ustalone sygnały,

- wykonuje pracę plastyczną wg propozycji (lub wg własnego pomysłu).

Aktywność matematyczna i plastyczna.

- obrazki przedstawiające flagi 5 krajów: Polski, Niemiec, Włoch, Hiszpanii i Francji (wydrukowane obrazki lub wykonane odręcznie),

- piłka,

- niebieski arkusz papieru, ołówek, kartka z bloku technicznego (lub kawałek tektury, kartonu) – który posłuży na szablon gwiazdki, wycinanki w kolorze żółtym (lub żółte kartki), nożyczki, klej.

 

 

 

1. Rozmowa nt. wiersza „Dwa domy”:

Polska to dom, dom wielu serc.

Leży w Europie, w samym jej środku.

Mieszkam w nim ja i mieszkać chcę.

To tutaj swe korzenie mam, nie rzucę ich, nie pójdę w świat.

Do Unii też należę już, to drugi dom więc cieszę się.

Dwa domy mam, tak bliskie mi.

W jednym chcę żyć, a w drugim chcę być”.

- Pytamy dz. o jakich domach jest mowa w wierszu? Wyjaśniamy dzieciom, że Polska należy do UE, wyjaśniamy skrót UE (np. Unia Europejska to taka „rodzina państw”, które chętnie ze sobą współpracują, w jej skład wchodzi obecnie 27 państw), można zaprezentować i omówić flagę UE (np. flaga UE to wspólny symbol państw należących do Unii Europejskiej, ma 12 gwiazdek, bo na początku należało do niej 12 państw).

* ciekawe materiały poglądowe w zał. 6.

2. Zabawa orientacyjno – porządkowa „Dzień dobry!” - dz. spaceruje przy nagraniu dowolnej muzyki, na przerwę w grze, podchodzi do rodzica i wita się z nim, wymawiając słowa powitania w dowolnym języku:

*zanim przystąpimy do zabawy, powtórzmy kilka razy zwroty z dz. Wolno podpowiadać :)

Włochy – Buongiorno (bon-dziorno)

Niemcy – Guten Morgen

Hiszpania – Buenos Dias

Francja -– Bonjour (bą-żur)

Polska – Dzień dobry :)

3. Zabawa matematyczna „Która z kolei?” - rodzic układa w szeregu obrazki przedstawiające flagi 5 państw (Włoch, Niemiec, Francji, Polski i Hiszpanii – w dowolnej kolejności). Zadaniem dz. jest udzielenie rodzicowi odpowiedzi na pytanie - która z kolei jest flaga naszego kraju? (np. pierwsza, trzecia, piąta, itp.). Za każdym razem rodzic układa w inny sposób szereg z flag.

4. Zabawa orientacyjno - porządkowa „Unia Europejska” - zabawa polega na rzucaniu i łapaniu piłki, ALE dz. musi być czujne - na hasło „Unia Europejska” - dz. nie może piłki złapać! Powodzenia :)

*zabawę można urozmaicić, np. za każdym razem, gdy dz. złapie piłkę na hasło „Unia Europejska” (a nie powinno), musi oddać fanta (np. kapcia, autko, opaskę, itp.). Żeby fanta odzyskać, dz. musi wykonać zadanie, np. policz od 1-10, podziel na głoski lub sylaby wyraz …, itp.).

5. Praca plastyczna „Flaga Unii Europejskiej” - dz. wycinają 12 gwiazdek z żółtych wycinanek/kartek i potem wyklejają po okręgu na niebieskim arkuszu (gwiazdki można wykonać z makaronu np. penne, ze słomek, wykleić brokatem, itp.). W środku można umieścić utworzoną przez dzieci flagę Polski (praca plastyczna ze środy).

*To jest tylko przykład, może macie inne pomysły na wykonanie flagi Unii Europejskiej? Czekamy z niecierpliwością na Wasze dzieła, powodzenia :)

Świetna robota, gratulujemy :)

 

Załącznik 1: https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A

Załącznik 2: https://www.youtube.com/watch?v=O8lbwWF7yXo

Załącznik 3 (na przykład): https://www.youtube.com/watch?v=ioUutRw9WeQ

Załącznik 4: https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM

Załącznik 5: https://www.mamawdomu.pl/wp-content/uploads/2014/10/DSC_9485.jpg

Załącznik 6: https://przedszkolankowo.pl/2017/01/19/symbole-unii-europejskiej-plansze/

 

KSIĄŻKA (dla chętnych):

- str. 70-73: https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html#p=70

 

KARTY PRACY:

- str. 24-31 oraz 34-35: https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=36

- str. 20-23: https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=23

 

CIEKAWE PROPOZYCJE ZABAW NA STRONIE (dla chętnych):

(spis treści z lewej strony - „chmurka”, blok 26 „Nasza ojczyzna”, tematy 130-131-132):

https://epodreczniki.pl/wczesnoszkolna/KL1_ORE_V9_WIOSNA_1_3_26_130_p1

 

Źródła:

- materiały z miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA (10.193/2017),

- strony internetowe: www.zagadkidladzieci.net, www.mamawdomu.pl,

- materiały dydaktyczne Wydawnictwa MAC Edukacja.Powrót

 
 
 
 
realizacja: ARTEH Agencja InteraktywnaARTEH CMS