Stokrotki

Domowe Przedszkole 14-17. kwietnia
2020.04.13

 

TEMAT TYGODNIA: Kosmiczna przygoda

Dzień tygodnia / temat dnia

Cele

Rodzaj aktywności

Potrzebne materiały (pomoce dydaktyczne)

Przebieg

Wtorek /

UFO i Układ Słoneczny

-kształtowanie umiejętności aktywnego słuchania

- rozwijanie zainteresowań związanych z omawianym tematem

- poznanie układu i nazw planet w Układzie Słonecznym

- rozwijanie percepcji wzrokowej.

-utrwalenie nazw i wyglądu planet

- doskonalenie umiejętności wykorzystania wiedzy o świecie w twórczości plastycznej

- rozwijanie pomysłowości i wyobraźni

- kształtowanie umiejętności rozplanowania pracy na kartce

- dokonywanie oceny pracy własnej i kolegów, uzasadnianie swoich wyborów

- doskonalenie techniki wycinania

Językowo-słuchowa i literacka



Plastyczno-techniczna

ilustracje Układu Słonecznego, sylwety planet i Słońca, wyrazy do czytania globalnego - nazwy planet, kredki, arkusze A3 lub karton malowane w poranku , nożyczki, klej, kawałki materiałów,

folia aluminiowa, papier kolorowy, gazety, plastelina, farby fluorescencyjne, pędzle.

 

Link do wiersza „Ja i UFO” -http://wierszykidladzieci.pl/inne/ufo.php

  • Słuchanie wiersza J. Ruth Charlewskiej Ja i Ufo

  • Omówienie treści wiersza. Zadawanie pytań pomocniczych:

Co to jest UFO?

Kto opowiada o lądowaniu UFO?

Gdzie wylądował latający talerz?

Kto wysiadł ze statku kosmicznego?

Jak wyglądały istoty pozaziemskie?

Czy wierzycie, że istnieje życie na innych planetach?.

  • Praca z obrazkiem „Układ Słoneczny"(możemy wykorzystać grafiki dostępne w Intrenecie) . Wyjaśnienie dzieciom, że planety, w tym Ziemia, krążą wokół Słońca. Nazywanie planet (Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun), opisywanie ich wyglądu i rozmieszczenia w przestrzeni kosmicznej.

  • Zabawa ruchowo-naśladowcza „Przybysze z innej planety" - naśladowanie ruchem lądowania UFO, sposobu poruszania się pozaziemskich istot, ich reakcji po wylądowaniu na Ziemi (zdziwienie, śmiech, strach itp.), powrót do statku i odlot w przestrzeń kosmiczną.

  • Omówienie tematu i sposobu wykonania pracy plastycznej:

- oglądanie ilustracji przedstawiających Układ Słoneczny

- utrwalenie wyglądu i nazw planet krążących wokół Słońca

- prezentacja materiałów plastycznych potrzebnych do wykonania pracy (plastelina, kawałki materiałów, folia aluminiowa, gazety, papier kolorowy, farby fluorescencyjne)

- pokazanie możliwości wykorzystania materiałów plastycznych do przedstawienia wyglądu poszczególnych planet

- przypomnienie zasad bezpiecznego korzystania z nożyczek

- naklejanie planet wykonanych wg własnych pomysłów na pomalowany rano karton lub kartkę.

 

Środa /

Jaki kolor ma niebo?

-wyjaśnienie zjawiska odbicia światła

- rozbudzanie ciekawości i potrzeby wyjaśniania zjawisk zachodzących w otaczającym świecie

- doskonalenie umiejętności wyciągania wniosków na podstawie zaobserwowanych zjawisk

- stwarzanie okazji do podejmowania samodzielnych działań przez dzieci.

Eksperymentowanie/Doświadczanie

latarka, miska z wodą, folia aluminiowa, lusterko

  • Doświadczenie „Dlaczego niebo zmienia kolor". Wprowadzenie: krótka rozmowa o wyglądzie, kolorach nieba w różnych porach dnia: niebieskie w dzień, czerwone, pomarańczowe o wschodzie i zachodzie słońca.

 

Doświadczenie: Rodzic napełnia wodą wysokie, przezroczyste naczynie i wsypuje do niego pół łyżeczki śmietanki do kawy w proszku. Nie miesza. Świeci latarką z góry - woda będzie białoniebieska, następnie świeci latarką od tyłu przez naczynie - woda okaże się różowopomarańczowa.

Wyjaśnienie: Ziemia otoczona jest warstwą niewidzialnych gazów, zwaną atmosferą. Zawiera ona bardzo dużo małych cząstek, których nie można dostrzec. Kiedy światło słoneczne uderza w te cząstki, odbija się od nich i rozprasza. Światło niebieskie rozprasza się najbardziej, czerwone i pomarańczowe najmniej. Kiedy o wschodzie i zachodzie słońce jest nisko na niebie, jego promienie przechodzą przez grubszą warstwę atmosfery (tak jak w naszym doświadczeniu przez naczynie) - światło niebieskie rozprasza się i zostaje tylko czerwone i pomarańczowe. Kiedy słońce jest wysoko na niebie w południe, mniej światła się rozprasza i do naszych oczu dociera więcej światła niebieskiego.

 

  • Doświadczenie „Odbijanie się światła". Rodzic wprowadza w temat doświadczenia: Kiedy światło trafia na błyszczącą powierzchnię, taką jak lustro, odbija się. Następnie zakrywa koniec latarki folią aluminiową i robi małą dziurkę na środku. Zaciemnia salę. Latarkę kładzie na stoliku i włącza ją (strumień światławydostaje się przez dziurkę), za pomocą lusterka kieruje wiązkę światła na wybrany przedmiot, np. piłkę.Następnie dzieci próbują zrobić to samo.

Czwartek /

Wyprawa w kosmos

-zapoznanie z opowiastką muzyczną Kosmiczna przygoda

- utrwalenie tematyki związanej z kosmosem

- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania.

Muzyczno- ruchowa

link do opowiastki muzycznej: Kosmiczna przygoda https://soundcloud.com/ewa-jakubowska-1/kosmiczna-przygoda

Instrukcja ruchowa opowiastki Kosmiczna przygoda – Załącznik nr 1

  • Zapoznanie z opowiastką Kosmiczna przygoda. Dziecko słucha nagrania opowiastki muzycznej Kosmiczna przygoda. Po wysłuchaniu rodzic przeprowadza z nim rozmowę na temat opowiastki:

-Czym lecą dzieci w kosmos?

-Jakie planety pojawiły się w opowiastce?

  • Ilustracja ruchowa opowiastki Kosmiczna przygoda. Dzieci stają w dowolnym miejscu na sali i powtarzają ruchy patrząc na rodzica

Piątek /

Podróż w kosmos, budujemy rakietę

 

-zwrócenie uwagi na rozwój postępu technicznego, na możliwość podróżowania ludzi rakietami w kosmos

- doskonalenie umiejętności aktywnego słuchania

- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i kojarzenia

- rozumienie pojęcia kosmonauta.

-kształtowanie umiejętności konstruowania

- doskonalenie umiejętności pracy w zespole

- rozwijanie wyobraźni i pomysłowości

- stwarzanie sytuacji do samodzielnego eksperymentowania, odkrywania i manipulowania.

Językowo-słuchowa i literacka

 

Plastyczno-techniczna

wiersz „Rakieta” – Załącznik nr 2

zdjęcia kosmonautów (Praca z komputerem)

ilustracje rakiet, pudła kartonowe, papier kolorowy, farby, pędzle, stare telefony, plastikowe

pudełka, druciki, latarki, klej, nożyczki, nagranie startu rakiety

  • Słuchanie wiersza B. Lewandowskiej Rakieta.

  • Omówienie treści zadawanie pytań

- Kto marzy o podróży rakietą? Gdzie można polecieć rakietą?

-Jak nazywamy osoby, które odbywają podróże w kosmos?

- Co można zabrać w taką podróż?

 

  • Praca z obrazkiem „Kosmonauta". Rodzic prezentując ilustrację kosmonauty, wyjaśnia: Człowiek odbywający podróże w kosmosie to kosmonauta. Ma on specjalny kombinezon, który pozwala na utrzymanie stałej temperatury ciała i ciśnienia. W kosmosie nie ma bowiem stabilnej temperatury, w słońcu jest bardzo gorąco, a w cieniu zimniej niż w zamrażarce. Kosmonauta ma własny zapas tlenu potrzebny do oddychania. Do lotu służy mu rakieta albo inaczej statek kosmiczny. Ludzie, którzy chcą lecieć w kosmos, muszą być niezwykle sprawni, zdrowi i odpowiednio przeszkoleni. Oglądanie zdjęć kosmonautów, opisywanie ich kombinezonów, wyposażenia itp.

  • Budowanie rakiety- tworzenie wraz z rodzicami i/rodzeństwem rakiety z dostępnych materiałów, ozdabianie jej, dodawanie różnych akcesoriów (np. światła)

 

 

 

 

 

ZAŁĄCZNIK 1 Opowiastka muzyczna

Już czas do rakiety! - pokazanie palcem wskazującym prawej ręki na nadgarstek lewej ręki, jakby na zegarek;

Już wskakuj do środka! - skok obunóż w miejscu;

Za chwilę, wysoko, przygoda cię spotka! - wyciągnięcie dłoni przed siebie;

Płyniemy przez chmury - wykonanie kołysania z boku na bok z prostymi rękami wyciągniętymi do boku;

Patrzymy na Słońce - przyłożenie dłoni do czoła w geście wypatrywania;

a ono wysyła całusy gorące! - cmokanie w dłonie i wykonanie gestu rozsyłania całusów;

Patrzymy na gwiazdy: mrugają wesoło - wykonywanie naprzemiennych ruchów szybkiego zamykania i otwierania dłoni imitujących mruganie świateł;

komety się kręcą i tańczą wokoło! - wykonywanie okrężnych ruchów palcami wskazującymi w powietrzu z jednoczesnym kręceniem się wokół własnej osi;

Patrzymy na Księżyc: jest gruby jak beczka! - wyciągnięcie rąk do boku i wykonanie kilku ciężkich kroków;

Wspaniała, wspaniała ta nasza wycieczka! - wyciągnięcie kciuka przed siebie;

Merkury i Wenus, i Neptun z Uranem - wykonanie 4 gestów wskazywania kolejnych planet;

wołają: „Widoki zobaczcie nieznane!" - przyłożenie dłoni do ust w geście nawoływania;

W kosmicznym skafandrze - wskazanie dłońmi na swoje ubranie;

zwisamy na linie - wyciągnięcie złączonych dłoni przed siebie i wykonanie bujania się na boki;

fruwamy - wykonanie kołysania z boku na bok z prostymi rękami wyciągniętymi do boku;

skaczemy - wykonanie skoków obunóż;

jak w bajce! Jak w kinie! - zatoczenie koła przed sobą;

Uwaga! - wyciągnięcie palca wskazującego przed siebie i zatrzymanie ruchu;

włączamy światełka rakiety! - wykonanie naprzemiennych ruchów palcami wskazującymi obydwu rąk imitujących naciskanie guzików;

Rakieta się trzęsie... O, rety! O, rety! - wykonanie szybkich ruchów wprawiających ciało w drganie;

Wracajmy do domu! Tam mama i tata - wyciągnięcie przed siebie kolejno prawej i lewej dłoni;

czekają na wieści z całego wszechświata - uniesienie wyprostowanych rąk.

 

 

ZAŁĄCZNIK 2 - WIERSZ

 

B. Lewandowska Rakieta.

 

Kolejami, samolotem

 

dobrze jeździ się po świecie,

 

ale ja wciąż marzę o tym,

 

by pilotem być w rakiecie.

 

Stoi pojazd mój przed bramą...

 

Ja po srebrnych wchodzę schodkach,

 

- Do widzenia, tato, mamo!

 

Dziwów sto po drodze spotkam.

 

I w godzinę - albo krócej -

 

Księżyc, gwiazdy w krąg objadę..

 

I na ziemię potem wrócę,

 

aby w domu zjeść obiadek.

 

 

 
 
 
 
realizacja: ARTEH Agencja InteraktywnaARTEH CMS