Wesołe misie

Domowe Przedszkole 30.03-03.04

TEMAT TYGODNIA: Wiosenne porządki

 

Wszystkie potrzebne materiały dydaktyczne -  opowiadanie, ilustracje, piosenka, wskazówki do zajęć plastycznych dostępne są pod linkiem

https://drive.google.com/open?id=16un5zeSgdBpRCS1Ol2V0XUTdmBiZshpA 

(link kopiujemy do przeglądarki)

 

Zdjęcia skończonej pracy można wysłać na e-mail grupowy jacekiagatka.wesolemisie@gmail.com lub na naszą grupę na messangerze :)

 

Karty pracy na ten tydzień - strony 30-45

https://drive.google.com/open?id=1eF94wO6T4xm2EII3qStaUmqY4w8QZGgc

Dzień tygodnia / temat dnia

Cele

Rodzaj aktywności

Potrzebne materiały (pomoce dydaktyczne)

Przebieg

Poniedziałek / Domowe obowiązki

-rozwijanie kompetencji językowych; wdrażanie do uważnego słuchania

-rozwijanie umiejętności budowania z klocków według poleceń

-zachęcanie do podejmowania obowiązków domowych

-Mowa i myślenie

-aktywność plastyczna

Treść wiersza

ilustracje 

klocki

Część I

Robimy porządki” – wysłuchanie wiersza i rozmowa inspirowana jego treścią

Dziecko słucha wiersza czytanego przez rodzica, a następnie odpowiada na pytania: Jakie czynności wykonujemy podczas sprzątania? Kto sprząta u nas w domu? W jaki sposób pomagasz/możesz pomóc, aby w domu był porządek? Dlaczego warto sprzątać w swoim otoczeniu?

Robimy porządki

(Natalia Łasocha)

Wymieciemy wszystkie kurze - te na dole i na górze. (1)

Rozwiesimy całe pranie, żeby wietrzyk powiał na nie. (2)

Wymyjemy w oknach szyby, tak dokładnie – nie na niby! (3)

Ułożymy na regale - książki, puzzle, auta, lale (4)

I podłogę pościeramy, choć już sił prawie nie mamy.(5)

A gdy wszystko będzie lśnić, nie będziemy robić nic.

 

Potrafimy sprzątać – zabawa naśladowcza

Rodzic mówi powoli wiersz „Robimy porządki” i wykonuje określone ruchy, a dziecko go naśladuje: (1) wykonujemy koliste ruchy dłońmi, najpierw blisko podłogi, a następnie nad głową; (2) robimy skłony, jakbyśmy chcieli coś podnieść z podłogi, po czym wyciągamy ręce przed siebie; (3) otwartymi dłońmi zataczamy coraz większe koła w powietrzu; (4) podskakujemy cztery razy w miejscu; (5) poruszamy się po całym pokoju na czworakach; (6) układamy się na dywanie, z rękami założonymi pod głową.

 

Wszyscy sprzątają – zabawa językowa

Rodzic prezentuje obrazki z postaciami rodziny. Dziecko zastanawia się, jakie czynności wykonuje każda z nich, zwracając uwagę na to, co trzyma w rękach. Następnie rodzic wypowiada zdanie związane z wybranym obrazkiem, np. Dziadek odkurza dywan, po czym układa tyle samo klocków ile jest wyrazów w wypowiedzianym zdaniu i dotykając kolejno każdego z nich, powtarza zdanie. Po chwili wypowiada nowe zdanie, a dziecko układa na środku tyle klocków, ile zdanie miało wyrazów. Tak jak wcześniej dorosły, dziecko powtarza zdanie, dotykając kolejnych znaczników za każdym razem, gdy wypowie wyraz.

Zdania można zapisać drukowanymi literami i podejmować próby czytania.

 

Część II

Czysty dom

Za pomocą dowolnie wybranych klocków dzieci i rodzice budują dom. Podczas budowania uwrażliwiamy dzieci na utrzymanie porządku w domu i zachowanie określonego schematu poszczególnych pomieszczeń – czyli odpowiednie wyposażenie w odpowiednich pomieszczeniach. Dzieci mogą dorobić rodzinę, która wybudowany dom, będzie zamieszkiwać – technika dowolna.

Wtorek / Wszyscy sprzątają

-stwarzanie okazji do ćwiczenia skupienia uwagi i koncentrowania się na zadaniu;

-rozwijanie sprawności fizycznej

-rozwijanie zdolności muzycznych

-mowa i myślenie

-aktywność muzyczna

-aktywność fizyczna

podkład muzyczny do piosenki „Wiosenne porządki”

 

ilustracje poniżej; małe znaczniki (np. kuleczki plasteliny)

 

ściereczki, tamburyno lub podobny instrument

 

pudła z zabawkami

 

Część I

Wiosenne porządki” – zabawa z piosenką

(piosenka Dziecko uważnie słucha piosenki i próbuje zapamiętać jak najwięcej zwierząt. Po wysłuchaniu tworu wymienia ich nazwy. Następnie słucha piosenki jeszcze raz i wykonuj odpowiednie ruchy.

Wiosenne porządki

(sł. Dorota Kluska, muz. Miłosz Konarski)

Niedźwiedź dawno się obudził, borsuk norę sprząta.

Dzik jedzenia wypatruje, każdy już się krząta. (dzieci poruszają się na czworakach)

Ref. A słoneczko woła z nieba: (unoszą wysoko ręce i stają na palcach)

Wiosna jest wśród nas!”. Pora zabrać się do pracy, (robiąc „młynek” z dłoni, spacerują po pokoju)

na porządki czas!

Bocian gniazdo swe naprawia i szpak już pracuje.

Jaskółeczka się uwija, bo też wiosnę czuje. (biegają na palcach, wymachując rękami zgiętymi w łokciach)

Ref. A słoneczko woła z nieba: (unoszą wysoko ręce i stają na palcach)

Wiosna jest wśród nas!”. Pora zabrać się do pracy, (robiąc „młynek” z dłoni, spacerują po sali)

na porządki czas!

I do domu też zajrzało jasne słonko z nieba.

Umyć okna i odkurzyć, posprzątać już trzeba! (naśladują czynności mycia okien i odkurzania)

Ref. Potem razem zawołamy: „Wiosna jest wśród nas!”.

Gdy porządki już zrobione, na zabawę czas. (poruszają się do rytmu piosenki)

 

Co się zmieniło? – zabawa rozwijająca spostrzegawczość (ilustracje poniżej)

Prezentujemy dwie ilustracje i pytamy, co je różni. Dziecko zastanawia

się, do kogo należy przedstawiony na ilustracjach pokój i wskazuje ten, który bardziej mu

się podoba (uzasadniają swój wybór). Następnie kuleczkami z plasteliny

dziecko zaznacza na obrazkach wybraną różnicę lub wskazuje je na monitorze :)

 

Część II

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych ze ściereczkami (rodzice mogą robić to samo, co dzieci)

Ćwiczenie dużych grup mięśniowych - Na podłodze rozłożone są ściereczki. Dziecko biega między nimi, starając się nie nadepnąć na nie. Na mocne uderzenie w tamburyno (klaśnięcie, przerwę w muzyce) zatrzymuje się i próbuje sięgnąć schylając się z pozycji stojącej najbliżej położonej ściereczki. Jak się uda, unosi ją wysoko.

Ćwiczenie mięśni nóg - Dziecko zabiera ściereczkę i rozkłada ją, po czym przeskakuje przez nią obunóż – powtarzamy wielokrotnie

Ćwiczenie stóp - Ćwiczenie wykonujemy boso. Siedząc na podłodze, przekazujemy ściereczkę – chwytając ją palcami stóp – nogi na zmianę.

Ćwiczenie mięśni brzucha - Dziecko leży na brzuchu i trzyma w dłoniach ściereczki. Następnie unosi je jak najwyżej, po czym wraca na chwilę do pozycji wyjściowej.

Ćwiczenie relaksacyjne - Dziecko kładzie się na dywanie, a ściereczkę układają na klatce piersiowej i odpoczywają przez chwilę, oddychają głęboko i obserwują ruch klatki piersiowej.

pozycja w języku angielskim

Dodstkowe propozycje w języku angielskim

Put Away” – zabawa z rymowanką

Przygotowujemy wcześniej kilka pudeł lub pojemników, w których znajdują się wymieszane zabawki. Następnie wyjaśniamy, że za chwilę trzeba będzie spróbować odnieść przedmioty na miejsce. W czasie, gdy dziecko będzie sprzątać można liczyć po angielsku.

 

Wysypujemy zawartość jednego pudełka na środek dywanu i recytujemy rymowankę (lub śpiewamy na dowolną melodię). Zachęcamy, by dziecko powtarzało słowa razem z nami.

Put Away

(Natalia Łasocha)

Let’s put the toys away, put away, put away. (czytanie zapisu: lets put de tojs ałej, put ałej, put ałej.

Let’s put the toys away and count to ten.(lets put de tojs ałej end kaunt tu ten)

One, two, three, four, five, six, seven, eight, nine, ten.

And start again! (end start egen)

And shout ‘Hooray!’ (end szałt horej!)

można powtarzać przy sprzątaniu zawsze :)

Piosenka angielska do sprzątania - https://www.youtube.com/watch?v=SFE0mMWbA-Y

Środa / Robimy pranie

-rozwijanie mowy i percepcji słuchowej; -wdrażanie do wykonywania pracy

według instrukcji

-Rozwijanie mowy i myślenia

-aktywność plastyczna

 

Tekst opowiadania

pudło imitujące pralkę

klocki

klamerki do ubrań; sznurek; wycięte z gazet i folderów reklamowych ubrania lub prawdziwe ubrania

 

białe kartki małe talerzyki papierowe lub kartka do wycięcia koła kolorowe guziki;

ubrania wycięte z gazet i folderów reklamowych (z poprzedniej zabawy); lub materiały, z których wytniemy małe ubrania, opcjonalnie

foliowa koszulka na dokumenty; klej typu Magic; pisaki

Część I

Wielkie pranie – wysłuchanie opowiadania i rozmowa inspirowana jego treścią

Czytamy opowiadanie Agnieszki Borowieckiej (tekst poniżej). Następnie

zadajemy pytania: Co zazwyczaj działo się w sobotę w domu Matyldy i jej brata? Dlaczego tym razem mama nie mogła zrobić prania? Co zrobił tata? Dlaczego pranie zmieniło kolor? Na jaki pomysł wpadł tata? Kto u nas w domu robi pranie? W jaki sposób możesz pomóc przy praniu?

 

Wrzucamy do pralki – zabawa językowa

Wariant I:

Dziecko wypowiada nazwy rodzajów ubrań, które „wrzuca do pralki” (nazwy nie mogą się powtórzyć). Za każde wymienione ubranie dorzuca jeden klocek do pudła. Gdy pomysły się wyczerpią, odtwarzamy piosenkę „Wiosenne porządki” (sł. Dorota Kluska, muz. Miłosz Konarski), a dziecko biega dookoła pudełka, imitując ruch pralki. Na przerwę w muzyce zatrzymuje się i zaczynają zabawę od nowa, tym razem wyjmując klocki.

Wariant II:

Rodzic mówi rodzaj garderoby, a dziecko powtarza po nim i dodaje swój. W ten sam sposób postępujemy dodając kolejne nazwy ubrań, aż do pomyłki, który wymienia wszystkie nazwy. Gdy się ktoś pomyli, „pralka się włącza” – dzieckobiega dookoła pudełka, imitując ruch pralki. Na przerwę w muzyce zatrzymuje się i zaczynają zabawę od nowa, próbując wymyślać kolejne ubrania. Dla urozmaicenia można dodawać kolory i wzory.

 

Klamerkowe sylaby i głoski – zabawa rozwijająca słuch fonemowy

Rozkładamy na podłodze obrazki ubrań lub ubrania i wyjaśniamy dziecku, że tata z opowiadania

wpadł na jeszcze jeden pomysł. Wymyślił, że będzie wieszał pranie według ustalonej

zasady. Każde ubranie przypnie za pomocą tylu klamerek, ile sylab lub głosek słyszy w jego nazwie.

Następnie dziecko wybiera kolejno ubrania, dzielą jego nazwę na sylaby lub głoski, dobiera klamerki i wiesza na sznurku. Gdy wszystkie ubrania uda się powiesić, ustalamy, które ubranie mają najdłuższą, a które najkrótszą nazwę.

 

Część II

Pralka – wykonanie pracy technicznej (ilustracje poniżej)

Na papierowym talerzyku rysujemy koło (obrysowujemy jego dno) i dziecko samodzielnie wycina środek talerzyka, pozostawiając jego brzeg nienaruszony. Opcjonalnie: od środka talerzyka wklejają foliowe koło, które będzie imitować szybkę w drzwiczkach pralki.

Na środku pralki (na kartce z bloku) dziecko układa ubrania wycięte z gazety lub innych materiałów. Przygotowany talerzyk przykleja na środku kartki z bloku, tak by przykrył ubrania. W jej górnej

części doklejają kolorowe guziczki, które stworzą panel sterowania.. Pralkę dziecko może dowolnie ozdobić.

Czwartek / Prace w ogrodzie

rozwijanie zainteresowania otaczającą rzeczywistością; kształtowanie kompetencji

matematycznych; stwarzanie okazji do zabaw i ćwiczeń ruchowych

rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego

-mowa i myślenie

-aktywność matematyczna

-aktywność fizyczna

Ilustracje do historyjki obrazkowej

długi sznurek; tamburyno

kartoniki z obrazkami kwiatów; brązowe kartki papieru formatu A4

kartoniki z kwiatami, podkład muzyczny do piosenki

Wiosenne porządki”

 

ilustracje do historyjki obrazkowej (sadzenie rośliny)

Część I

Wiosną w ogrodzie – historyjka obrazkowa – ilustracje poniżej

Rozkładamy ilustracje, po czym dziecko kolejno opisuje, co się na nich dzieje, jakie czynności wykonują postacie, jakich narzędzi używają. Rodzic uzupełnia ich wypowiedzi w miarę potrzeby.

 

Ogrodnik idzie – zabawa skoczna

Umawiamy się z dzieckiem, że dywan to ogródek, w którym ogrodnik chce wytyczyć grządki, by następnie wysiać tam nasiona. Za pomocą sznurka wytyczamy linie, układając je na podłodze i dzieląc w ten sposób „ogródek” na cztery (lub sześć) pól. Gdy dorosły ogrodnik nie widzi, do „ogródka” wskakuje dziecko-zając i przeskakuje „z grządki na grządkę”. Na dźwięk tamburyna lub klaśnięcie „ogrodnik” staje na wybranej „grządce”, a „zając”, które się tam znajduje, przeskakuje na inne pole, po czym zastyga w bezruchu. Po chwili wraca do zabawy.

 

Kwiaty – zabawa matematyczna

Rozkładamy w rozsypce na dywanie kartoniki z obrazkami kwiatów (poniżej) Wyjaśniamy, że przed wysadzeniem kwiatów do ogrodu, ogrodnik chce je pogrupować według kolorów płatków. Zadaniem dziecka jest posegregowanie kartoników z kwiatami, zwracając uwagę na barwę płatków, i układają je w rzędach. Gdy skończą, przeliczają kartoniki w każdym zbiorze i mówią, których kwiatów jest najmniej, a których najwięcej. Do zabawy można dodatkowo włączyć dodawanie i odejmowanie kartoników z różnymi kwiatami.

 

Pomagamy w ogrodzie – zabawa rozwijająca spostrzegawczość i koncentrację

Układamy kartoniki na dywanie po obwodzie koła. Dziecko staje na zewnątrz koła. Odtwarzamy piosenkę „Wiosenne porządki” (sł. Dorota Kluska, muz. Miłosz Konarski), a dziecko poruszają się w dowolny sposób. Na ciszę zatrzymuje się i odwraca do środka koła. Rodzic mówi, jakich kwiatów potrzebuje, a dziecko, odnajduje wszystkie tego typu i unosi. Po sprawdzeniu przed dorosłego odkłada obrazki na podłogę i znów porusza się do muzyki. Przykładowe polecenia: Potrzebuję kwiatów, które są czerwone / nie mają liści / mają dwa listki / mają niebieską doniczkę /

 

Część II

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych ze ściereczkami (rodzice mogą robić to samo, co dzieci)

Ćwiczenie dużych grup mięśniowych - Na podłodze rozłożone są ściereczki. Dziecko biega między nimi, starając się nie nadepnąć na nie. Na mocne uderzenie w tamburyno (klaśnięcie, przerwę w muzyce) zatrzymuje się i próbuje sięgnąć schylając się z pozycji stojącej najbliżej położonej ściereczki. Jak się uda, unosi ją wysoko.

Ćwiczenie mięśni nóg - Dziecko zabiera ściereczkę i rozkłada ją, po czym przeskakuje przez nią obunóż – powtarzamy wielokrotnie

Ćwiczenie stóp - Ćwiczenie wykonujemy boso. Siedząc na podłodze, przekazujemy ściereczkę – chwytając ją palcami stóp – nogi na zmianę.

Ćwiczenie mięśni brzucha - Dziecko leży na brzuchu i trzyma w dłoniach ściereczki. Następnie unosi je jak najwyżej, po czym wraca na chwilę do pozycji wyjściowej.

Ćwiczenie relaksacyjne - Dziecko kładzie się na dywanie, a ściereczkę układają na klatce piersiowej i odpoczywają przez chwilę, oddychają głęboko i obserwują ruch klatki piersiowej.

 

Dodatkowe propozycje w języku angielskim

How to Plant?” – zabawa z rymowanką

Rodzic mówi rymowankę, prezentując kolejne ilustracje. Następnie rozkłada je w rozsypce na dywanie i powtarza rymowankę, a dziecko wskazuje pasujące do słów ilustracje. Na koniec dziecko powtarza za rodzicem słowa rymowanki, naśladując czynności dzieci z obrazka.

How to Plant?

(Natalia Łasocha)

One, two, three, four.

Let’s dig a hole.(czytanie: lets dig e hol)

One, two, three.

Put some seeds. (put sam sids)

One, two.

Water the plant, too. (łoter de plant tu)

One.

It’s done. (its dan)

Piątek / Dbamy o nasze otoczenie

kształtowanie postawy proekologicznej; rozwijanie sprawności manualnej

Mowa i myślenie, przyroda. Aktywność plastyczna

ilustracje do historyjki

 

kartki niebieska i żółta

dowolne przedmioty lub ilustracje do zabawy w segregację śmieci (np.wycięte z gazetek)

 

kartki z bloku technicznego (można wykorzystać także

szare okładki); ołówek; farba w kilku odcieniach brązowego

 

kolorowe kwiatki w różnych odcieniach żółci, pomarańczowego,

różu i błękitu wycięte z papieru, taśma malarska, sznurek do uformowania kół na podłodze

zielony papier lub bibuła,

klej

nożyczki

 

Część I

Dbamy o środowisko – układanie historyjki obrazkowej i rozmowa inspirowana jej treścią

Rozkładamy w rozsypce ilustracje do historyjki obrazkowej. Dziecko próbuje ułożyć je chronologicznie, a rodzic zadaje pytania: Gdzie wybrała się grupa przedszkolna? Co dzieci zamierzały robić na polanie? Co zobaczyły na miejscu? Na jaki pomysł wpadła nauczycielka? Do kogo zadzwoniła? Co się stało ze śmieciami? Dlaczego przedszkolaki mają worki w różnych kolorach? Dlaczego mają założone rękawiczki? Jaki znak stanął na polanie? Co zrobić, kiedy chcemy wyrzucić coś do kosza, a w pobliżu nie ma żadnego?

Rodzic podkreśla, że zachowanie osób na ilustracji zasługuje na szczególną pochwałę, bo posprzątały polanę, choć to nie one naśmieciły. Wspólnie z dzieckiem zastanawia się, jak można je nazwać, np. przyjaciele przyrody, zielony patrol, strażnicy zieleni.

Kolorowe kosze – zabawa dydaktyczna w ruchu

Rodzic eksponuje trzecią ilustrację z poprzedniej zabawy i jeszcze raz zwraca uwagę na kolor worków na śmieci oraz na to, co dzieci do nich wrzucają. Wspólnie z dzieckiem wyjaśnia, dlaczego segregacja śmieci jest bardzo ważna (niektóre tworzywa, jak plastik i papier, mogą być powtórnie wykorzystane; dzięki temu mniej śmieci zalega na wysypiskach oraz mniej nowego tworzywa wykorzystuje się do ich produkcji; w przypadku papieru jest to bardzo ważne, bo do jego wytworzenia potrzebne jest drewno). Następnie rozkłada niebieskie i żółte kartki, przypominając, że do niebieskich worków wrzucamy papier, a do żółtych – plastik.

Dziecko otrzymuje różne przedmioty lub ich ilustracje (plastikowych i papierowych), które będą imitować śmieci. Zadaniem dziecka jest posegregowanie śmieci.

 

Część II

Grządki – wykonanie podkładu do pracy plastycznej

Dziecko dzieli kartkę na cztery części, a następnie maluje poszczególne sekcje na różne odcienie brązu. Pozostawia podkład do wyschnięcia.

 

Nie depczemy kwiatów – rozwijanie percepcji wzrokowej

Rodzic wyznacza na podłodze za pomocą taśmy malarskiej cztery prostokąty. Na środku, w kołach ułożonych ze sznurka rozsypuje kwiatki wycięte z kolorowego papieru. Dziecko rozdziela je według koloru do poszczególnych prostokątów. Stara się nie przekraczać wyznaczonych linii i nie wchodzić do koła. Tak posegregowane kwiatki będą wykorzystane w kolejnej zabawie.

 

Kolorowe rabatki – praca plastyczna

Po wyschnięciu tła, w miejscu łączeń koloru i na brzegach kartki, dziecko przykleja paski trawy wycięte z zielonego papieru lub bibuły, tworząc w ten sposób grządki i przedzielające je ścieżki. Następnie wybiera kwiatki tak, aby w ich kolekcji znalazły się wszystkie kolory i ich odcienie, po czym przyklejają je na wydzielonych grządkach według kryterium barwy.

Materiały opracowane na podstawie miesięcznika Bliżej Przedszkola

 
 
 
 
realizacja: ARTEH Agencja InteraktywnaARTEH CMS