Wesołe misie

Domowe Przedszkole 14-17. kwietnia
2020.04.13

 

TEMAT TYGODNIA: BAJKI I BAŚNIE

 

Wszystkie potrzebne materiały dydaktyczne -

opowiadanie, ilustracje, piosenki, wskazówki do zajęć plastycznych dostępne są pod linkiem

https://drive.google.com/open?id=1QApLAy2WpnscmF3n-kFnMc4wYf3GfeO8

Zdjęcia skończonej pracy można wysłać na e-mail grupowy jacekiagatka.wesolemisie@gmail.com lub na naszą grupę na messangerze :)

Karty pracy na ten tydzień - strony 60-67  https://drive.google.com/open?id=1eF94wO6T4xm2EII3qStaUmqY4w8QZGgc 

 

DZIEŃ TYGODNIA/

TEMAT DNIA

CELE

RODZAJ AKTYWNOŚCI

POTRZEBNE MATERIAŁY (POMOCE DYDAKTYCZNE)

PRZEBIEG

Wtorek/ Zając w roli głównej

 

-rozwijanie umiejętności uważnego słuchania;

-doskonalenie szybkiej reakcji na sygnał;.

-utrwalenie wiadomości o znanych bajkach ;

-doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat

MOWA I MYŚLENIE

MUZYCZNA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bajka „Zając Feliks” Doroty Kossakowskiej (załącznik bajka)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zagadki słuchowe-muzyka z bajek (załącznik nr 1)

I CZĘŚĆ-

Zając Feliks” – słuchanie bajki D. Kossakowskiej.

 

Rozmowa na podstawie bajki.

- Gdzie mieszkał zająć Feliks?

- Kto z przodków zająca miał na imię Feliks?

- Z czego słynął dziadek Feliksa?

- Przed kim mama ostrzegała Feliksa?

- Dokąd wybrał się samodzielnie Feliks?

- Jakie warzywa zobaczył w ogrodzie zając?

- Gdzie odpoczywał Feliks po zjedzeniu marchewki?

- Co przyśniło się Feliksowi?

- Kto przerwał beztroskie odpoczywanie Feliksa?

- Co zrobił Feliks?

- Co stało się z łapą zająca podczas ucieczki przed psem?

- Co poczuł Feliks, gdy zobaczył swoją mamę?

-Co mama powiedziała Feliksowi?

Jaki był zając Feliks?” – swobodne wypowiedzi dzieci.

Dzieci wypowiadają się na temat cech charakteru zająca. Rodzice zwracają uwagę na brak posłuszeństwa Feliksa i konsekwencje takiego postępowania.

II CZĘŚĆ

Zapamiętaj hasło” – pobudzanie i hamowanie ruchu.

Dziecko porusza się po pokoju zgodnie ze słyszanym rytmem. Po usłyszeniu hasła wykonuje wcześniej ustalone zadania:-

-stop – zatrzymanie się

- bęc – siad skrzyżny

- hop – podskoki

Jaka to bajka”- zagadki muzyczne

Prezentujemy dzieciom fragmenty piosenek pochodzące z filmów dla dzieci np.

Król Lew, Mulan, Kraina Lodu, Trolle itp.

Pokaż jak chodzisz” – zabawa z elementami pantomimy.

Dziecko porusza się swobodnie po pokoju, stosując się do instrukcji rodziców: idziemy jak słonie, idziemy jak krasnoludki, uciekamy przed smokiem, skaczemy po kamieniach, przechodzimy przez rzekę.

Podróż do krainy baśni” – zabawa relaksacyjna z elementami wizualizacji.

Dzieci leżą na dywanie, zamykają oczy, a rodzice mówią na tle spokojnej muzyki. Wyruszamy do krainy baśni. Tam zawsze jest ciekawie, mogą zdarzyć się przygody, o których marzymy. W baśniowej krainie świeci słońce i radośnie śpiewają ptaki. Idziemy przez las, w którym mieszkają krasnoludki. Wyszły ze swoich małych domków i pozdrawiają nas. Przechodzimy obok rzeki, w której pływa złota rybka. Pomyśl życzenie i powiedz je w myślach. Może złota rybka spełni je? Przechodzimy przez most. W dole szumi rzeka, a nad naszymi głowami śpiewają ptaki. Idziemy wąska ścieżką prosto do domku Kubusia Puchatka. Kubuś zaprasza cię na miód. Jesz miód razem z Kubusiem. Jest bardzo słodki, popijasz go zimną wodą. Bawisz się razem z misiem. Urządzacie zawody, kto wyżej podskoczy. na nogach masz czarodziejskie buty, które pozwalają ci wysoko podskoczyć i delikatnie wylądować na ziemi. Robisz wielkie skoki, podążasz w kierunku przedszkola. Zdejmujesz czarodziejskie buty, zostawiasz je w baśniowej krainie i idziesz do przedszkola. Jesteś już bardzo blisko, mijasz plac zabaw i wchodzisz do przedszkola. Otwierasz oczy, wyciągasz się, ziewasz i powoli siadasz.

Środa/Rycerze i Księżniczki

 

-doskonalenie umiejętności kodowanie informacji;

-kształtowanie motoryki małej i dużej

-doskonalenie umiejętności plastycznych.

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA I

MATEMATYCZNA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

kolorowe czapki wycięte z papieru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

szary papier, klocki do odmierzania płytek chodniczka,

mazaki, pionki do gry, kostki do gry, napis start, meta, sylwety rycerzy( załącznik nr 2)

 

 

 

 

 

I CZĘŚĆ

Sprawne krasnoludki”- ćwiczenia gimnastyczne kształtujące równowagę

Kolorowe czapeczki krasnoludków” – zabawa orientacyjno -porządkowa. Prowadzący ma wycięte z kolorowego papieru czapki, każdy kolor odpowiada ćwiczeniu jakie trzeba wykonać:

Niebieska czapka– wykonujemy przysiady

Czerwona czapka – biegniemy w miejscu

Zielona czapka – wykonujemy pajacyki

Niebieska czapka– leżymy na plecach i odpoczywamy

Dziecko po części wstępnej ustawia się i przechodzimy do ćwiczeń, każde ćwiczenie powtarzamy 3 razy:

- ręce w górę, wznos w przód prawej nogi lekko nad podłogę, wytrzymaj w tej pozycji 5 sekund,

- ręce w górę, wznos w przód lewej nogi lekko nad podłogę, wytrzymaj w tej pozycji 5 sekund

- ręce w bok, wznos prawej nogi w bok lekko nad podłogę, wytrzymaj w tej pozycji 5 sekund

- ręce w bok, wznos lewej nogi w bok lekko nad podłogę, wytrzymaj w tej pozycji 5 sekund

- ręce w bok, wznos prawej nogi w przód, podskakujemy 5 razy na lewej nodze, zmiana nogi ćwiczącej,

- pozycja rozkrok ramiona w bok,

Ruch: na 1 – podskokiem przejście do pozycji o nogach złączonych i ramiona w dół,

na 2 – podskokiem przejście do rozkroku i ramiona w bok,- pozycja wykrok prawą nogą w przód, ramiona w bok

Ruch: na 1 – podskokiem zmiana nogi wykrocznej czyli lewa noga w przód ramiona pozostają bez zmian

na 2 – podskokiem zmiana nogi wykrocznej czyli prawa noga w przód ramiona pozostają bez zmian

- podskokiem obrót wokół własnej osi o 180 stopni, obracamy się raz przez prawe ramię raz przez lewe ramię.

Ćwiczenie oddechowe:

Dziecko w leżeniu na plecach kładzie dłonie na brzuszek. Wdech – rączki na brzuchu zostają uniesione w górę, wydech – rączki na brzuchu opadają w dół.

II CZĘŚĆ

Rycerz i księżniczka” - konstruowanie gry planszowej

Ćwiczenia w liczeniu.

Dziecko liczy swoje palce, kolejno je nazywa:

kciuk, wskazujący, środkowy, wskazujący, mały

Rozwiązywanie zadań.

Przygotowujemy sylwety rycerzy. Mówi zadanie i prezentujemy odpowiednio ilość sylwet.

- 5 rycerzy wybrało się na wyprawę do lasu. po drodze dołączyło do nich 2 rycerzy. Ilu rycerzy było razem? - 10 rycerzy wracało z turnieju. 4 zatrzymało się na odpoczynek, a pozostali pojechali dalej. Ilu rycerzy pojechało dalej?

Konstruowanie gry.

Podajemy tytuł gry: „Rycerz i księżniczka”.

Dziecko otrzymuje arkusz szarego papieru, na którym narysowane są dwie równoległe linie, mazaki, klocki do odmierzania płytek chodniczka, kostkę do gry, pionki, obrazki. Dziecko wykonuje następujące czynności:

- odmierza klockiem i rysuje mazakiem płytki chodniczka

- przykleja napis start na początku chodniczka i napis meta na końcu chodniczka.

- wyznacza na trasie miejsca przygód rycerza w drodze do księżniczki,np. spotkanie ze smokiem( cofasz się o 2 pola) , duży deszcz( czekasz jedną kolejką), który utrudnia podróż, spotkanie innego rycerza który pomaga przejść przez las )( przesuwasz się o 2 pola do przodu itd.

Rozegranie gry.

Dziecko rzuca kostką, liczy oczka na kostce, odlicza odpowiednią ilość pól przesuwając się do przodu. Uwzględnia wszystkie ustalone wcześniej miejsca, w których rycerz przesuwa się do przodu, czeka lub cofa się.

(proponujemy wziąć wspólnie udział w grze z dzieckiem)

Czwartek/Mali ilustratorzy

 

-rozwijanie zdolności aktorskich;

-doskonalenie umiejętności dobierania kolorów.

-rozwijanie umiejętności wyrażania swoich myśli poprzez działalność plastyczną.

AKTYWNŚĆ MUZYCZNA

I PLASTYCZNA

wiersz „Rycerz i księżniczka” Doroty Kossakowskiej,

muzyka poważna, różdżka korona i zbroja z papieru lub np. miecz lub hełm( mogą być zrobione z papieru lub tylko ilustracje)

(załącznik nr 3)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

treść bajki pt. „ Zająć Feliks”,

kredki, kartki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I CZĘŚĆ

Rycerz i księżniczka” – słuchanie wiersza.

W bajkach wszystko jest możliwe i beztrosko płynie czas.

Jest księżniczka i jest rycerz i zaczarowany las.

W lesie krasnal oraz wróżka, która różne czary zna.

I dla wszystkich dobrych ludzi coś miłego zawsze ma.

Dla księżniczki wyczaruje, suknię i buciki złote,

bo słyszała, że księżniczka tańczyć wielką ma ochotę.

Konia oraz nową zbroję dziś dostanie rycerz młody,

bo z samego rana jutro, młody rycerz ma zawody.

A wieczorem, gdzieś na zamku, gdy zawody się odbędą,

młody rycerz i księżniczka, aż do rana tańczyć będą.

Rozmowa na podstawie wiersza.

- Jakie osoby występują w wierszu?

- Kto zna czary?

- Co wróżka wyczaruje dla księżniczki?

- Co dostanie rycerz?

-Z kim księżniczka będzie tańczyć do rana?

.„Rycerz i księżniczka” – ilustracja ruchowa do wiersza.

Na tle muzyki poważnej recytuje wiersz, a dzieci ilustrują go ruchem.

W bajkach wszystko jest możliwe i beztrosko płynie czas – dziecko powoli idzie po obwodzie koła

jest księżniczka – dziecko prezentuje koronę księżniczki i swobodnie tańczy

i jest rycerz – dziecko prezentuje element ubioru rycerza zbroję, miecz lub hełm i maszeruje jak rycerz

i zaczarowany las – dziecko obraca się wokół własnej osi

W lesie krasnal oraz wróżka, która różne czary zna – dziecko czaruje różdżką

I dla wszystkich dobrych ludzi coś miłego zawsze ma.

Dla księżniczki wyczaruje, suknię i buciki złote – wróżka podchodzi do korony, czaruje różdżką bo słyszała, że księżniczka tańczyć wielką ma ochotę.

Konia oraz nową zbroję dziś dostanie rycerz młody – wróżka dotyka różdżką hełmu rycerza-bo z samego rana jutro, młody rycerz ma zawody – dziecko naśladuje jazdę na koniu.

A wieczorem, gdzieś na zamku, gdy zawody się odbędą młody rycerz i księżniczka, aż do rana tańczyć będą .-dziecko wciela się w rolę księżniczki która tańczy z rycerzem lub rycerza który tańczy z księżniczką i tańczy.

II CZĘŚĆ

Ilustracja do bajki”- rysownie kredkami

Z czego składa się książka?” – wypowiedzi dzieci.

Dzieci ustalają wspólnie z rodzicami, że w książkach dla dzieci jest tekst do czytania i ilustracje wiążące się z treścią książki.

Zając Feliks” – przypomnienie treści bajki.

Dzieci opowiadają bajkę o zającu Feliksie. Ustalają jakie ilustracje można wykonać do tekstu. Następnie wykonują zadanie.

Piątek/Bajkowy świat

 

-ćwiczenie wrażliwości słuchowej.

- rozwijanie sprawności językowej;

-rozwijanie logicznego myślenia;

-rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej.

 

MOWA I MYŚLENIE

RUCHOWA

 

 

 

Wycinanka str. 28, klej, kartka papieru, nożyczki

I CZĘŚĆ

Gdzie są rymy” – zabawa słowna.

Mówimy krótkie rymowanki, a dziecko wskazują wyrazy rymujące się. Następnie dziecko wymyśla swoje wyrazy rymujące się.

Koło rzeki chodzi kaczka,

jest zmęczona nieboraczka.

 

Baran zjada smaczną trawę,

Ma ochotę na zabawę.

 

Krasnoludki podskakują,

zaraz obiad przygotują.

 

Gąski pasą się na łące,

a słońce przygrzewa gorące.

 

Połącz wyrazy rymujące się” – Wyprawka, s. 28.

Wytnij obrazki i ułóż w pary tak, aby ich nazwy rymowały się.

taczka – kaczka

dach – strach

chmury – góry

piórko – biurko

sok – smok

mak – hak

schody – lody

II CZĘŚĆ

Sprawne krasnoludki”- ćwiczenia gimnastyczne kształtujące równowagę

Kolorowe czapeczki krasnoludków” – zabawa orientacyjno -porządkowa. Prowadzący ma wycięte z kolorowego papieru czapki, każdy kolor odpowiada ćwiczeniu jakie trzeba wykonać:

Niebieska czapka– wykonujemy przysiady

Czerwona czapka – biegniemy w miejscu

Zielona czapka – wykonujemy pajacyki

Niebieska czapka– leżymy na plecach i odpoczywamy

Dziecko po części wstępnej ustawia się i przechodzimy do ćwiczeń, każde ćwiczenie powtarzamy 3 razy:

- ręce w górę, wznos w przód prawej nogi lekko nad podłogę, wytrzymaj w tej pozycji 5 sekund,

- ręce w górę, wznos w przód lewej nogi lekko nad podłogę, wytrzymaj w tej pozycji 5 sekund

- ręce w bok, wznos prawej nogi w bok lekko nad podłogę, wytrzymaj w tej pozycji 5 sekund

- ręce w bok, wznos lewej nogi w bok lekko nad podłogę, wytrzymaj w tej pozycji 5 sekund

- ręce w bok, wznos prawej nogi w przód, podskakujemy 5 razy na lewej nodze, zmiana nogi ćwiczącej,

- pozycja rozkrok ramiona w bok,

Ruch: na 1 – podskokiem przejście do pozycji o nogach złączonych i ramiona w dół,

na 2 – podskokiem przejście do rozkroku i ramiona w bok,- pozycja wykrok prawą nogą w przód, ramiona w bok

Ruch: na 1 – podskokiem zmiana nogi wykrocznej czyli lewa noga w przód ramiona pozostają bez zmian

na 2 – podskokiem zmiana nogi wykrocznej czyli prawa noga w przód ramiona pozostają bez zmian

- podskokiem obrót wokół własnej osi o 180 stopni, obracamy się raz przez prawe ramię raz przez lewe ramię.

Ćwiczenie oddechowe:

Dziecko w leżeniu na plecach kładzie dłonie na brzuszek. Wdech – rączki na brzuchu zostają uniesione w górę, wydech – rączki na brzuchu opadają w dół.

Załącznik nr 1 – utwory z bajek

https://www.youtube.com/watch?v=VIWvNL91cGY

Kraina Lodu

 

https://www.youtube.com/watch?v=cOnGLKWF7HE&list=PLo50V7TOjkp31rtdsTGONHCUu9Cg_U3Ck&index=5

Król Lew

 

https://www.youtube.com/watch?v=N8fd-FvwS1g&t=23s

Mulan

 

https://www.youtube.com/watch?v=oWgTqLCLE8k

Trolle

 

https://www.youtube.com/watch?v=mdt03OgLpWo&list=PL83A53FD3B1277C9C&index=2

Shrek

 

https://www.youtube.com/watch?v=T1gjMoEqHZA

Pingwiny z Madagaskaru

 

https://www.youtube.com/watch?v=EofRyslITlQ

Piękna i Bestia

 

https://www.youtube.com/watch?v=i4f8ahyCxoY

Toy Story

 

https://www.youtube.com/watch?v=TINPobJVFEc

Alladyn

 

https://www.youtube.com/watch?v=MSisE75nL0U

Kubuś Puchatek

 
 
 
 
realizacja: ARTEH Agencja InteraktywnaARTEH CMS