Wesołe misie

Domowe Przedszkole 27-30.kwietnia - Wesołe Misie
2020.04.26

TEMAT TYGODNIA: Polska – moja Ojczyzna

 

załączniki dostępne pod linkiem - https://drive.google.com/open?id=1I_Vx4NAWmr_IioRAQfbJ_2JefFA948yC

książka dostępna pod linkiem - https://drive.google.com/open?id=1f37_pt7grdxA0s7Zkwfuj5k7xbEsJGQr (w tym tygodniu wykonujemy strony 18-25)

Dzień tygodnia / temat dnia

Cele

Rodzaj aktywności

Potrzebne materiały (pomoce dydaktyczne)

Przebieg

Poniedziałek / Mój kraj - Polska

-Utrwalenie informacji na temat Polski;

-rozwijanie zdolności językowych

-Ćwiczenie pamięci;

 

Mowa i myślenie

ruchowa

Filmik edukacyjny

 

historyjka obrazkowa (w załącznikach)

 

tekst wiersza

 

melodia Płynie Wisła

 

Utwór Krakowiaczek

 

lapbook (w załącznikach)

 

Część I

-Obejrzyjcie film edukacyjny na temat Polski https://youtu.be/FJ83BRqFPBA

Porozmawiajcie na temat informacji zawartych w filmie.

-Na podstawie historii Lecha, Czecha i Rusa z filmu ułóżcie ilustracje w odpowiedniej kolejności. Niech dziecko spróbuje opowiedzieć samo historyjkę obrazkową, używając pełnych zdań.

-Przeczytajcie wiersz W. Bełzy „Katechizm polskiego dziecka”. Porozmawiajcie o nim, wyjaśniając dziecku nieznane słowa. Spróbujcie pobawić się w dokańczanie kolejnych zdań z wiersza – rodzic czyta pierwszy wers, a dziecko próbuje dopowiedzieć drugą część. Powtarzajcie go cały tydzień, aby nauczyć się na pamięć :)

Katechizm polskiego dziecka”- wiersz W. Bełzy

Kto ty jesteś? – Polak mały.

Jaki znak twój? – Orzeł biały.

Gdzie ty mieszkasz? – Między swemi.

W jakim kraju? – W polskiej ziemi.

Czem ta ziemia? – Mą ojczyzną.

Czem zdobyta? – Krwią i blizną.

Czy ją kochasz? – Kocham szczerze.

A w co wierzysz? – W Polskę wierzę.

Coś ty dla niej? – Wdzięczne dziecię.

Coś jej winien? – Oddać życie

Część II

-Zabawa ruchowa „Orły” – dziecko porusza się do melodii z utworu „Płynie Wisła”, na przerwę w muzyce dziecko-orzeł szuka dla siebie gniazda i przykuca w nim, na dźwięk muzyki zrywa się ponownie do lotu. https://www.youtube.com/watch?v=QoXTz6yEy60

-Improwizacja taneczna do znanego utworu „Krakowiaczek” https://youtu.be/foAas0ZCkJI – wymyślcie dowolny układ taneczny i podzielcie się nim na grupie FB lub na maila jacekiagatka.wesolemisie@gmail.com

-Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych

Część wstępna:

Zabawa ożywiająca: „Dzień i noc”.- Dziecko swobodnie porusza się, na hasła: „Dzień” – przemieszcza się po podskakując radośnie. „Noc” – szybko szuka miejsca na podłodze i zwijając się w kłębek udaje, że idzie spać. Zabawa trwa około 2 minuty.

Część główna - Ćwiczenia na boso. Dziecko siedzi, otrzymuje małego pluszaka.

Ćwiczenia z pluszakiem

-dziecko w siadzie skrzyżnym przekłada pluszaka z ręki do ręki z przodu i z tyłu za plecami, podczas ćwiczenia plecy są wyprostowane,

-pozycja jak wyżej tylko pluszaka przekładamy z ręki do ręki wysoko nad głową i nisko z tyłu za plecami, podczas ćwiczenia plecy są wyprostowane,

-pozycja jak wyżej pluszak leży przed stopami, przesuwamy dłońmi pluszaka jak najdalej w przód po podłodze i przysuwamy z powrotem do stóp, podczas wykonywania ćwiczenia pośladki dotykają podłogi,

-siad o nogach ugiętych, pluszak leży przed stopami, przesuwanie pluszaka stopami w przód i przysuwanie woreczka do siebie,

-ćwiczenie jak wyżej tylko ćwiczy jedna stopa, potem zmiana stopy ćwiczącej,

-chwyt pluszaka stopami, uniesienie nóg w górę i opust w dół,

-próba chwycenia palcami stóp i uniesienia pluszaka w górę raz jedna stopa raz druga stopa,

-ćwiczenie jak wyżej tylko w górze przekładamy pluszaka z prawej stopy do lewej,

-siad o nogach prostych, rodzic podaje na zmianę hasła: wachlarzyk i piąstki,

(wachlarzyk – dziecko stara się rozcapierzyć palce u stóp i zrobić wachlarzyk, piąstki podwijamy palce stóp jednocześnie próbując je zacisnąć jakby w piąstki);

Część końcowa:

Ćwiczenie oddechowe: Dziecko wykonuje leżenie na plecach, kładzie pluszaka na brzuch i wykonuje spokojne wdechy i wydechy, przy wdechu – pluszak opada wraz z brzuchem ku dołowi uwypukla się klatka piersiowa, / wydechu – pluszak unosi się ku górze wraz z brzuchem.

 

Dodatkowa aktywność na cały tydzień – lapbook (w załącznikach)

Wtorek / Symbole narodowe

-przypomnienie symboli narodowych

-wykonanie pracy plastycznej

Mowa i myślenie

plastyczna

Piosenka - link

 

Karty do kodowania (w załącznikach)

 

tekst wiersza

 

Kartka czerwonego papieru A4

Białe i żółte kartki do wycięcia kółek

Klej

Nożyczki

ołówek

przykładowa praca w załącznikach

Część I

-„Jesteśmy Polką i Polakiem”- zabawa ruchowo-naśladowcza z rodzicami przy piosence

https://youtu.be/plug6OIrxRM

Po zabawie porozmawiajcie o piosence.

-Zakodowane symbole – pokolorujcie wg instrukcji i zobaczcie, co się kryje na obrazku.

-Przeczytajcie i spróbujcie zapamiętać wiersz „Barwy ojczyste” Czesława Janczarskiego. Po powtórzeniu porozmawiajcie o nim.

Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie.

A na tej fladze biel jest i czerwień.

Czerwień to miłość, biel - serce czyste.

Piękne są nasze barwy ojczyste.

Część II

-Aktywność plastyczna – origami płaskie z koła – godło Polski (przykład w załącznikach)

Wykonanie: Narysować i wyciąć:

Koła z białego papieru:

3 x Ø ok. 8 cm [wszystkie złożyć na pół - skrzydła i tułów]

17 x Ø ok. 4 cm [3 złożyć na pół - głowa i łapy, 2 złożyć w dzióbek - szyja i dolna część tułowia, 12 złożyć ok. 4 mm za średnicą]

3 x Ø ok. 2,5 cm [2 złożyć na pół, 1 złożyć w dzióbek - ogon]

Koła z żółtego papieru

6 x Ø ok. 2 cm [złożyć wszystkie na pół - korona, dziób i szpony]

Nakleić według wzoru na czerwonej kartce.

Środa / Stolica Polski - Warszawa

-zapoznanie z legendą o Warszawie

-zapoznanie z zabytkami Warszawy

-rozwijanie kompetencji językowych i matematycznych

Matematyczna

ruchowa

mowa i myślenie

Mapa Polski w załącznikach

 

tekst legendy w załącznikach

 

historyjka obrazkowa w załącznikach

 

zabytki – ilustracje w załącznikach

 

Link do gry

Część I

-Skorzystajcie z mapy Polski w załącznikach – spróbujcie wspólnie odnaleźć na niej stolicę naszego kraju – Warszawę.

-Przeczytajcie legendę na temat pochodzenia nazwy miasta Warszawa. Spróbujcie ułożyć ilustracje na podstawie legendy w odpowiedniej kolejności. Dziecko próbuje samo opowiedzieć legendę.

-Zabytki Warszawy – obejrzyjcie wspólnie ilustracje z zabytkami, policzcie je. Możecie w albumach, książkach i internecie poszukać innych zabytków warszawskich.

-Gra na spostrzegawczość - https://view.genial.ly/5ea0605c42b8b70da806c39a

-Napiszcie na karteczkach nazwy poznanych zabytków. Dzielcie nazwy na sylaby i liczcie je (np. War-sza-wa – 3sylaby). Rodzic podaje czynność, którą dziecko wykonuje tyle razy ile jest sylab w podanym wyrazie (np. podskocz, zaklaszcz, zrób przysiad, pajacyka itp.)

Część II

-Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych (jak w poniedziałek)

Czwartek / Mieszkam w Polsce

-przypomnienie i utrwalenie Hymnu Polski

-utrwalenie wiadomości o Polsce

Mowa i myślenie

muzyczna

Tekst zagadek

 

link do Hymnu Polski

 

link do piosenki o Zielonej Górze

 

kartki, kredki

 

ołówek

 

Część I

-Rozwiążcie wspólnie zagadki -

Pytanie nietrudne, każdy z was przyzna. Jak się nazywa nasza Ojczyzna? (Polska)

Z rozpostartymi skrzydłami - dumny, biały ptak. Orzeł w koronie – to Polski najważniejszy znak. (godło Polski)

U góry jest biała jak śnieg. U dołu jak mak się czerwieni. Powiewa w każde święto na polskiej ziemi. (flaga Polski)

-Wspólne wysłuchanie Hymnu Polski https://www.youtube.com/watch?v=AJsWz9SlpfA – porozmawiajcie o tym, jak należy zachować się podczas słuchania / śpiewania Hymnu Narodowego. Po wysłuchaniu omówcie emocje, które Wam towarzyszyły.

-Polska To nasz kraj, a nasze miasto to Zielona Góra – posłuchajcie i pobawcie się wspólnie do piosenki „Wesoła Zielona Góra” https://www.youtube.com/watch?v=dzohBx4_-BA

Część II

-Przejdźcie po całym domu i policzcie okna – waszym zadaniem jest narysowanie tylu flag, ile macie okien. W każdym oknie umieśćcie wykonaną flagę.

-Napiszcie na kartce słowo Polska – niech dziecko spróbuje wymienić jak najwięcej pojęć, nazw, rzeczy, związanych z tym hasłem. Zapiszcie je wokół nazwy Polska. Niektóre możecie narysować.

-„Prawda czy fałsz?” – quiz – dziecko próbuje odpowiedzieć na pytania tak/nie, a jeśli stwierdza, że zdanie jest fałszywe - to stara się poprawić je na prawdziwe.

Czy Warszawa leży nad rzeką Odrą? (np. Nie. Warszawa leży nad Wisłą)

Czy przez Warszawę przepływa Wisła?

Czy herbem Warszawy jest złota rybka?

Czy syrenka Warszawska trzyma w dłoniach tarczę i miecz?

Czy w legendzie o Warszawie wystąpili Sarw i Wawerka?

Czy Wars spotkał w rzece smoka?

Czy Sawa mieszkała na łące?

Czy Warszawa to stolica Polski?

 

Dodatkowa aktywność – język angielski

https://view.genial.ly/5ea191f2075c7c0dc0ec0bfc/presentation-poland

Źródła:

www.youtube.pl, www.przedszkouczek.pl, www.zasobyip2.ore.edu.pl, www.panimonia.pl, www.boberkowy-world.blogspot.com, www.chomikuj.pl, www.wolnelektury.pl, www.mieszkajmodnie.plwww.opowiemcilegende.blogspot.com, www.warszawa.lovetotravel.pl, www.wikipedia.pl, www.czasdzieci.pl, www.educarium.pl

 
 
 
 
realizacja: ARTEH Agencja InteraktywnaARTEH CMS