Żabki

Domowe Przedszkole 30.03-03.04

 

TEMAT TYGODNIA: Zabawy sensoryczne

 

DZIEŃ TYGODNIA/

TEMAT DNIA

CELE

RODZAJ AKTYWNOŚCI

POTRZEBNE MATERIAŁY (POMOCE DYDAKTYCZNE)

PRZEBIEG

Poniedziałek/ 30.03.2020

Mój wzrok

Poznawanie przedmiotów przez świadome wykorzystywanie zmysłu: wzroku,

Rozwijanie wrażliwości wzrokowej,

Zdobywanie wiedzy na temat oczu

Rozwijanie mowy i myślenia

Mowa

 

Ruch

kartka, kredki, 5 par rękawiczek

 

,Ilustracja zmysłów do pokazania http://scholaris.pl/resources/run/id/72888

Fragment bajki Było sobie życie - oko

https://www.youtube.com/watch?v=em74071H-T0,

Ilustracje symboli zmysłu do druku i pocięcia

http://2.bp.blogspot.com/-fDPB6qseZgE/VPsmW73MTBI/AAAAAAAAFIw/eEeMKvtQVhA/s1600/symbole%2Bzmesly.png

 

piosenki:

Marsz w przedszkolu

https://www.youtube.com/watch?v=rQMez4KTwRs

Gimnastyka rączek

https://www.youtube.com/watch?v=RPt24yOqJ0w

Tak-nie

https://www.youtube.com/watch?v=pJj1EVg8S_4

Koniki

https://www.youtube.com/watch?v=qjPRAGyeYJA

 

I Temat: Poznajemy świat za pomocą zmysłu wzroku

1. Zmysły co to takiego? -rozmowa z dzieckiem o tym czym są zmysły. Na podstawie ilustracji zmysłów wpierw dziecko samodzielnie próbuje rozpoznać jaki zmysł jest przestawiony na poszczególnych elementach. Dokonujemy korekty błędnych odpowiedzi oraz udzielamy poprawnych.

2. Oko czyli co widzę? – Odtworzenie fragmentu bajki Było sobie życie – oko . Po odtworzeniu rozmowa z dzieckiem co trzeba robić aby mieć zdrowy wzrok. Dziecko rysuje jak należy dbać o oczy. ( w razie problemów możemy podpowiedzieć : noszenie okularów

- zjadanie marchewki, - długi sen, częsty odpoczynek dla oczu,

- regularne badanie wzroku u okulisty, - dobre oświetlenie do pracy i zabawy.)

3. „Moje zmysły”- zabawa ruchowa.

Dziecko swobodnie porusza się po dywanie przy dowolnej piosence dziecięcej . Na przerwę w muzyce prezentujemy symbol danego zmysłu: ucho, nos, usta, oko, dłoń, a dzieci pokazują u siebie te części ciała i dzielą na sylaby i głoskują wyrazy: ucho, nos, usta, oko, dłoń.

4. „Rękawiczki do pary”- zabawa rozwijająca zmysł wzroku.

Zadaniem dzieci jest skompletować pary rękawiczek i umieścić je w miejscu wskazanym przez dorosłego (np. pod stołem, na sofie, obok telewizora).

 

II Temat : Gimnastyka przy muzyce

 

1. Marsz w przedszkolu – dziecko maszeruje w kółko przy piosence „Marsz w przedszkolu”

2. Gimnastyka rąk – dziecko siedząc na dywanie wykonuje polecenia zawarte w piosence Gimnastyka rączek

3. Tak- nie – ćwiczenia głowy przy piosence „Tak-nie”.

4. Koniki – ćwiczenia w rytm piosenki, dziecko wykonuje polecenia z piosenki.

Wtorek/ 31.03.2020

Zmysł dotyku

Poznawanie rodzaju materiału przez świadome wykorzystywanie zmysłu: dotyku,

Rozwijanie wrażliwości dotykowej,

Rozwijanie percepcji wzrokowej,

Rozwijanie mowy i myślenia

Ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej, sprawności manualnych.

Mowa

Plastyka

woreczki strunowe ( lub woreczki jednorazowe), fasola, groch, sól, piasek, wata, mąka ziemniaczana, ryż, kasza, miska, ½ szklanki oleju, 3 szklanki mąki, wata, materiał, futerko, papier ścierny,

tektura, folia, szalik, szkło, płytka ceramiczna, metal, szalik/chusta coś co zasłoni oczy,

2 szklanki wody, 4 czubate łyżeczki mąki ziemniaczanej i barwniki spożywcze

kostka do gry z symbolami zmysłów

https://en.islcollective.com/preview/201508/b2/my-5-senses-game-fun-activities-games-games_81292_1.jpg

 

I Temat : Wrażliwy dotyk – zabawy badawcze.

1. „Sensoryczna ścieżka” – zabawa dotykowa.

Napełniamy cienkie woreczki strunowe ( można zastąpić woreczkiem jednorazowym) : fasolą, grochem, mąką ziemniaczaną, ryżem, solą, siemieniem lnianym, piaskiem, watą i zawiązujemy sznurkiem. Z woreczków układamy ścieżkę po której gołymi stopami chodzą dzieci, mogą dotykać dłońmi, łokciami, kolanami.

Tłumaczymy dziecku, że to czego obecnie doświadcza to bodźce dotykowe.

2. „Sztuczny piasek ” – zabawa badawcza. Dziecko otrzymuje miseczkę, 0,5 szklanki oleju, 3 szklanki mąki. W misce dokładnie mieszają i łączą składniki. Powstaje sypka wilgotna substancja, przypominająca drobny piasek, z której można robić babki. Dziecko bawi się powstałym piaskiem.

3. „Kostka zmysłów” – Dziecko wycina kostkę na której zawarte są symbole zmysłów ( możemy ją wydrukować bądź stworzyć samemu na bazie sześcianu) i składa ją samodzielnie. Rzucając kostką dziecko musi wymyślić co danym zmysłem jest dostrzegane np. wypadnie oko – zmysł wzrok – widzę obrazy; ucho – zmysł słuch – słyszę gwizd czajnika itd.

4. „Co dotykasz?” – zabawa badawcza. Dziecko z zasłoniętymi oczami dotyka różnych struktur i faktur, starając się odgadnąć co to jest: wata, materiał, futerko, papier ścierny, tektura, folia, szalik, szkło, płytka ceramiczna, metal i inne.

II. Temat: Kisiel nie tylko do jedzenia:

1. Przygotowujemy z dzieckiem domowy kisiel: potrzebujemy 2 szklanki wody, 4 czubate łyżeczki mąki ziemniaczanej i barwniki spożywcze ( lub farbki ale wtedy pilnujemy by dzieci nie spróbowały). Sposób wykonania:

1,5 szklanki wody odlewamy do małego garnka-> wstawiamy go na palnik do pozostałej wody w szklance wsypujemy mąkę mieszając ją dokładnie, gdy woda zacznie wrzeć wlewamy wodę z mąką jednocześnie mieszając. Gotową masą studzimy rozlewamy do małych miseczek/pojemniczków dodajemy barwniki mieszamy. Masa gotowa.

2. Gotową masą dziecko maluje palcami po kartce dowolne kształty związane z wiosną.

3. Pracę suszymy i wieszamy w widocznym dla nas miejscu.

 

Środa/01.04.2020

Zmysł węchu

Poznawanie zapachów przez świadome wykorzystywanie zmysłu: węchu,

Rozwijanie wrażliwości węchowej,

Rozwijanie mowy i myślenia

Mowa

ruch

Ocet, zaparzony mocno rumianek, zaparzona mięta, sok z pomarańczy, krople szamponu, perfumy, waciki, wyrazy zapisane na kartce :OCET RUMIANEK POMARAŃCZA ZMYWACZ DO PAZNOKCI, MIĘTA, SZAMPON, PERFUMY, kartka a4 z napisem ZAPACHY oraz strzałkami w różnych kierunkach, długopis,

piosenki:

Marsz w przedszkolu

https://www.youtube.com/watch?v=rQMez4KTwRs

Gimnastyka rączek

https://www.youtube.com/watch?v=RPt24yOqJ0w

Tak-nie

https://www.youtube.com/watch?v=pJj1EVg8S_4

Koniki

https://www.youtube.com/watch?v=qjPRAGyeYJA

 

I. Temat: „Co czujemy nosem? Zapachy” – porozmawiajmy o zmyśle węchu.

1. „Co czuję moim nosem?” Kropimy waciki różnymi substancjami: rumiankiem, octem, sokiem z pomarańczy, szamponem, perfumami itd. Kładziemy je na stole jeden obok drugiego ( kropimy tak aby dziecko nie zobaczyło co robimy) następnie pod obok każdego wacika kładziemy karteczkę z napisem tego co jest na waciku ( napisem do dołu ) dziecko po kolei wącha wszystkie waciki, odgaduje czym zostały skropione a następnie sprawdza odczytując wyraz na kartce.

2. „Zapachy w naszym otoczeniu” – zabawa dydaktyczna, wykonanie mapy mentalnej.

Na dużym arkuszu papieru na środku napisane jest słowo „zapachy”, od którego idą strzałki w różnych kierunkach. Dzieci nazywają różnego rodzaju zapachy, które znają, a my zapisujemy. Przykłady: zapachy w kuchni, łazienki, na ulicy, w sklepie, zapach wiosny, zapach deszczu, zapach cukierków i słodyczy, zapach pieczywa

i inne.

II Temat: Gimnastyka przy muzyce

1. Marsz w przedszkolu – dziecko maszeruje w kółko przy piosence „Marsz w przedszkolu”

2. Gimnastyka rąk – dziecko siedząc na dywanie wykonuje polecenia zawarte w piosence Gimnastyka rączek

3. Tak- nie – ćwiczenia głowy przy piosence „Tak-nie”.

4. Koniki – ćwiczenia w rytm piosenki, dziecko wykonuje polecenia z piosenki.

Czwartek/ 02.04.2020

Zmysł smaku

Poznawanie smaków przez świadome wykorzystywanie zmysłu: smaku,

Rozwijanie wrażliwości smakowej,

Rozwijanie mowy i myślenia

Ćwiczenie koordynacji słuchowo - ruchowej.

Matematyka

Myślenie

mowa

Chleb, produkty spożywcze na kanapki, produkty do degustacji: cytryna ( kwasek cytrynowy) ogórek kiszony, inne dostępne w domu warzywa i owoce o wyrazistym smaku, cukierek/ lizak, gorzka czekolada, gorzkie kakao, nóż do smarowania, obrazki do pokolorowania:

kot

https://www.e-kolorowanki.eu/wp-content/uploads/2018/09/kolorowanki-koty-do-wydruku.jpg

kwiat

https://www.e-kolorowanki.eu/wp-content/uploads/2015/03/slonecznik-kolorowanka.jpg

jabłka

https://www.e-kolorowanki.eu/wp-content/uploads/2019/03/jablka-kolorowanka-do-druku.png

karetka

https://www.e-kolorowanki.eu/wp-content/uploads/2018/07/karetka-kolorowanka.jpg,

ilustracje zmysłów

http://2.bp.blogspot.com/-fDPB6qseZgE/VPsmW73MTBI/AAAAAAAAFIw/eEeMKvtQVhA/s1600/symbole%2Bzmesly.png

 

I Temat: Odczuwam smaki – zabawy badawcze.

1. „Jaki to smak?” – zabawa badawcza.

Dziecko z zakrytymi oczami próbuje następujące produkty:

- cytryna ( kwasek cytrynowy),- - ogórek kiszony, - inne dostępne w domu warzywa i owoce o wyrazistym smaku, cukierek/ lizak, gorzka czekolada, gorzkie kakao. Dziecko określa co zjadło i jaki miało to smak czy było słone, gorzkie, słodkie, kwaśne.

2. „Smakowite kanapki” – zabaw badawcza. Dzieci samodzielnie tworzą kanapki, próbują same smarować chleb, układają co chcą na kanapkach tak żeby były najbardziej kolorowe. Kanapki może zjeść samo dziecko lub stworzyć je dla rodzica.

3. „Smakowe zgadywanki: - zabawa słowna. Dzieci dokańczają rozpoczęte zdania:

- cytryna jest……

- jabłko jest…

- gruszka jest……

- marchewka jest…

- ogórek jest….

- pomidor jest…

- kiwi jest……

II Temat: „Co możemy powąchać, spróbować, usłyszeć, dotknąć, zobaczyć?” – zabawy matematyczne, klasyfikowanie zmysłów do obrazków przedmiotów.

1. „Zmysł do obrazka” – zabawa dydaktyczna z elementami segregowania.

Dziecko otrzymuje 4 obrazki do pokolorowania : kot, kwiat, jabłka, karetka ( jeśli nie mamy możliwości drukowania mogą być to kolorowanki jakichkolwiek przedmiotów rzeczywistych które mamy w domu).

Po pokolorowaniu dobiera z rozłożonych symboli zmysłów te obrazki, które odpowiadają pokolorowanym obrazkom np. przed kotem kładzie ucho, oko i rękę bo kota można usłyszeć dotknąć i zobaczyć i tak z każdym obrazkiem.

Piątek/03.04.2020

Mój słuch

Rozwijanie wrażliwości słuchowej,

Rozwijanie mowy i myślenia

Ćwiczenie koordynacji słuchowo - ruchowej.

- Rozwijanie umiejętności przygotowujących do nauki czytania i pisania

Mowa

muzyka

Filmik edukacyjny o słuchu

http://scholaris.pl/resources/run/id/49596

 

I Temat: Słyszę i widzę, poznaję zmysł słuchu i dbam o mój słuch:

1. Obejrzenie filmiku edukacyjnego na temat narządu słuchu , dbania o niego oraz tego co mu szkodzi.

2. Rozmowa z dzieckiem na temat dbania o słuch.

3. Ćwiczenie słuchu wraz z doskonaleniem umiejętności czytania. Wykonanie zadania z zagadki z drugiej zakładki w filmiku edukacyjnym ( lewy górny róg). Dziecko odsłuchuje dźwięki dopasowane do określonych liter a następnie wpisuje literę w kratkę dopasowując ją do odpowiedniego dźwięku ( np. dźwięk syreny alarmowej jest przyporządkowany do litery H , a więc dziecko słysząc dźwięk syreny ( klikając na przyciski nad kratkami) wpisuje do kratki ową literę.

W nagrodę za odczytanie odpowiedniego hasła dziecko może otworzyć zakładkę „zabawa”: zabawa polega na wcieleniu się w rolę kompozytora , przenosząc nuty na dolną pięciolinię w dowolnej kombinacji i kolejności tworzy swoją własną melodię, którą następnie może odtworzyć.

 

 
 
 
 
realizacja: ARTEH Agencja InteraktywnaARTEH CMS