Żabki

Domowe Przedszkole 14-17. kwietnia
2020.04.13

TEMAT TYGODNIA: DBAMY O ZIEMIĘ

 

Załączniki dostępne pod linkiem:

https://drive.google.com/open?id=1VtvbFo8VO2rLxA5iyk8o0i2OkNiEDZTr

 

Dzień tygodnia / temat dnia

Cele

Rodzaj aktywności

Potrzebne materiały (pomoce dydaktyczne)

Przebieg

Poniedziałek /

WIELKANOCNY PONIEDZIAŁEK

Wtorek /

14.04.2020

Ż JAK ŻABA

- zapoznanie z literą „ż”

- utrwalenie poznanych liter

Mowa

myślenie

Zdjęcia żab ( załącznik 1 )

Ciekawostki o żabach ( załącznik 2),

aplikacja „wyrazy z ż”

https://learningapps.org/view10515545

 

karta z literą „ż” ( załącznik 3)

karty pracy ( załącznik 4)

szablon litery ż ( załącznik 5)

 

 

 

 

 

 

Temat 1: Wprowadzenie litery „ż” - drukowanej i pisanej.

1. Zabawa z rymowanką- powtarzamy z dzieckiem rymowankę:

O przyrodę dbamy!

Nie łamiemy,

nie niszczymy,

i nic nie deptamy!

Rymowankę powtarzają dzieci mówiąc ją z podanymi przez nas emocjami: ze złością, ze smutkiem, z radością, ze strachem.

2. Oglądanie zdjęć żab ( załącznik 1. ). Słuchanie ciekawostek o żabach czytanych przez rodzica ( załącznik 2 ) .

3. Analiza i synteza słowa „żaba”

Prosimy dziecko aby podzieliło słowo „żaba” na sylaby i na głoski. Dopytujemy jaką głoskę słyszy na początku.

4. Zabawa z aplikacją dotyczącą słów z „ż” : https://learningapps.org/view10515545

Dziecko ma za zadanie w tej aplikacji rozdzielić obrazki na te w których nazwie słyszy głoskę „ż” i te w której jej nie ma. Po wykonaniu zadania poprawnie otrzymuje nagrodę. Jest to odnośnik do piosenki przy której wykonują ćwiczenia gimnastyczne. ( link będzie podany w aplikacji).

5. Pokaz litery „ż”: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej:

Pokazujemy dziecku kartę z literą ż ( załącznik 3) . Dziecko określa do czego podobna jest litera „ż” z jaką inną literą mu się kojarzy.

Podajemy dziecku informację, że głoskę „ż” w niektórych wyrazach zapisuje się jako „rz” jednak dziś zajmiemy się tylko tymi słowami, w których zobaczyć można literę „ż” z kropką. Nie wgłębiamy się w zasady pisowni.

 

Temat 2: Utrwalanie litery „ż”

1. Uzupełnianie luk w wyrazach z literą „ż”; odczytanie otrzymanych wyrazów. ( załącznik 4)

Dziecko uzupełnia podane wyrazy i odczytuje słowo.

2. Wypełnianie kolorowym papierem lub mazakami/ kredkami szablonu litery „ż”

Dziecko kreśli literę„ż” w powietrzu, na dywanie, na plecach rodzica. Następnie otrzymuje szablon litery i ozdabia go. ( załącznik 5).

3. Zabawa z literą „ż” -

Zabawa polega na tym, że dziecko chodzi po pokoju. My mówimy wyrazy zawierające głoskę „ż” w losowej kolejności: żaba, ważka, łyżka, żuk, żubr, jeże, żonkil, nożyce. Po każdym wyrazie i wykonaniu określonego ruchu dziecko powraca do chodzenia swobodnego.

Jeśli dziecko słyszy głoskę „ż” na początku wyrazu skacze na jednej nodze.

Jeśli dziecko słyszy głoskę „ż” w środku wyrazu skacze obunóż

4. Wykonanie karty pracy:

* Dokładne kolorowanie obrazków zawierających literę ż na początku nazwy, pisanie nazw po śladzie.

* Kolorowanie pasków na wężu zgodnie z miejscem położenia litery ż.

* Pisanie po śladzie i samodzielnie litery „ż” ( Załącznik 4)

Środa /

15.04.2020

PRZYJACIELE PRZYRODY

- dbanie o przyrodę

- poznanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego

- ochrona przyrody

- aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach fizycznych

Mowa

ruch

Wiersz ( załącznik 6)

karta pracy ( załącznik 7)

piosenki do ćwiczeń:

https://www.youtube.com/watch?v=GhmTXo-2VBo

https://www.youtube.com/watch?v=uG4IS12wfPI

https://www.youtube.com/watch?v=Jg459959VdY

 

 

Temat 1 Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Przyjaciele przyrody

1. Słuchanie wiersza. Rodzic czyta dziecko słucha uważnie. ( Załącznik 6)

2. Rozmowa na temat wiersza z dzieckiem: Pytamy dziecko:

- O czym był wiersz?

- Dlaczego trzeba dbać o ziemię?

- Do czego zachęca nas wiersz?

- Co mogłoby się stać gdy nie będziemy dać o przyrodę?

3. Wykonanie pracy z karty pracy ( załącznik 7) dotyczącej segregacji śmieci.

Temat 2: Ćwiczenia gimnastyczne – część zestawu XIII ( metodą R. Labana)

1. Wyczucie własnego ciała

Dziecko porusza się po sali w rytmie instrumentalnej wersji wybranej piosenki (https://www.youtube.com/watch?v=GhmTXo-2VBo) , według wła­snej inwencji twórczej. Gdy muzyka milknie, zatrzymuje się, a następnie wykonuje ćwiczenia wskazanych części ciała:

* ćwiczą głowę i szyję – wykonuje skłony, skręty, krążenia,

* ćwiczą tułów – wykonuje skłony, opady, skręty, krążenia,

* ćwiczą ramiona i dłonie – wykonuje wymachy, wznosy, krążenia ramion i dłoni, ruchy palców, klaskanie,

* ćwiczą nogi i stopy – wykonuje podskoki, wspięcia, wymachy, tupanie.

Gdy dziecko usłyszy dźwięki muzyki, powraca do swobodnej improwizacji ruchowej.

2. Wyczucie siły (ciężaru)

W lesie

  1. Dziecko naśladuje rąbanie drzewa siekierą, następnie – przewracanie go na ziemię mocnym pchnięciem – wykonuje mocne i szybkie ruchy.

  2. Naśladuje chwytanie za gałęzie, przeciąganie ściętych drzew, toczenie pni drzew – wykonuje mocne i wolne ruchy.

  3. Naśladuje zrywanie liści ze ściętych drzew – wykonuje lekkie i szybkie ruchy.

  4. Naśladują podrzucanie zebranych liści do góry i spadanie liści na ziemię – wykonują wolne ruchy.

3 Wyczucie ciężaru ciała i przestrzeni

Podmuch wiatru

  1. Silny podmuch wiatru powoduje spadanie żołędzi z drzew – dzieci podskakuje w górę w szyb­kim tempie, przechodzi do przysiadu.

  2. Wiatr unosi z ziemi liście do góry – z przysiadu, dziecko wykonuje szybkie przejście do stania.

  3. Liście fruwają w powietrzu i powoli opadają – dziecko porusza się w różnych kierunkach pokoju: na palcach, na lekko ugiętych kolanach, przechodzą do leżenia.

  4. Dziecko w biegu, wyciąga ramiona jak najwyżej i jak najdalej, łapie opadające liście.

  5. Przeskakuje przez stosy liści i ścięte drzewa (po całej sali).

  6. Odpoczywa w różnych pozycjach, zajmując jak najwięcej miejsca – na polanie w słoneczny dzień, jak najmniej miejsca – pod drzewem, gdy pada deszcz.

4 Wyczucie płynności ruchu, przestrzeni i czasu

Dziecko tańczy w rytmie wersji instrumentalnej wybranej, rytmicznej piosenki (https://www.youtube.com/watch?v=uG4IS12wfPI ) , na zmianę – zaj­mując jak największą przestrzeń wokół siebie (po całym pokoju) i jak najmniejszą (np. w miejscu).

  1. 5 Wyczucie świadomości własnego ciała

Król drzew

Dziecko w siadzie prostym, naśladuje przykrywanie swojego ciała liśćmi. Zaczyna od stóp i nóg, przechodzi do leżenia tyłem, kładzie liście na brzuchu, klatce piersiowej, szyi i głowie, następnie powoli wstaje – jest królem drzew.

6. Wyczucie ciężaru i siły ciała

Spacer króla drzew

Dziecko porusza się powoli po sali, nie uginając kolan (na sztywnych nogach), przenosząc ciężar ciała, na zmianę, na prawą nogę, na lewą nogę, z ramionami wzniesionymi w górę, przy nagraniu wybranego utworu F. Chopina (https://www.youtube.com/watch?v=Jg459959VdY ) . Gdy muzyka milknie, zatrzymuje się i otrzepują\e z liści: głowę – wykonuje delikatne, lekkie i wolne ruchy, tułów – lekkie i szybkie ruchy, nogi – mocne i szybkie ruchy (tupanie).

Czwartek /

16.04.2020

OCHROŃ ZIEMIĘ

- rozwijanie sprawności manualnych

- umuzykalnianie dziecka

- ochrona przyrody

Plastyka

muzyka

Piosenka Ochroń Ziemię

https://www.youtube.com/watch?v=_-jqil2RPzI

kartka, kredki, bibuła, mazaki, elementy tkanin, klej, kolorowe gazety.

Ilustracje piękna przyrody i zniszczonej przyrody ( załącznik 8)

Temat 1: Zabawy przy piosence Ochroń Ziemię.

1. Słuchanie piosenki Ochroń ziemię.

2. Rozmowa z dzieckiem na temat piosenki:

- Z ilu zwrotek składa się piosenka?

- Co zmieniają na Ziemi dorośli?

- Co powinny zrobić dzieci?

3. Nauka refrenu piosenki:

Ochroń ziemię, bądź jej przyjacielem.

Ty i ja- jest tu dzieci wiele.

Im więcej nas tym dla Ziemi lepszy czas.”

4. Oglądanie filmiku edukacyjnego „W kontakcie z naturą”.

https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ

Rozmowa na temat filmu. Co to jest ekologia? Jak żyć ekologicznie?

Temat 2 Jaki piękny jest świat – kolaż z różnych materiałów.

1. Oglądanie zdjęć różnych miejsc na świecie ( załącznik 8) oraz miejsc zniszczonych przez człowieka ( załącznik 8). Dziecko podsumowuje który świat podoba mu się bardziej.

2. Wykonanie pracy plastycznej:

Zgromadzenie na stole różnych materiałów: kartka, kredki, bibuła, mazaki, elementy tkanin, klej, kolorowe gazety.

Zadaniem dziecka jest stworzyć z dostępnych materiałów obrazu przedstawiającego piękno przyrody która je otacza. Przy tworzeniu obrazu możemy puścić w tle piosenkę „Ochroń Ziemię”.

Zachęcamy do podzielenia się efektami pracy ( oraz fotografiami z procesu twórczego) za pośrednictwem e-maila bądź poprzez wiadomość na facebooku.

Piątek /

17.04.2020

ZABAWY Z GUZIKAMI

- segregacja guzików według jednej cechy i według 2 cech

- aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach fizycznych

Matematyka

ruch

Różnego rozmiaru guziki,

kartoniki z cyferkami ( załącznik 9)

piosenki do ćwiczeń:

https://www.youtube.com/watch?v=GhmTXo-2VBo

https://www.youtube.com/watch?v=uG4IS12wfPI

https://www.youtube.com/watch?v=Jg459959VdY

 

Temat 1: Zabawa guzikami:

1. Dziecko dostaje 10 guzików. Liczy je i podają ich liczbę.

  1. 2. Dziecko układana dowolne postaci z guzików. Nazywa je.

  2. 3. Segregowanie guzików pod względem kształtu.

Czym różnią się guziki?

* Dziecko segreguje guziki na te w kształcie koła, na kwadratowe i na trójkątne.

Liczy guziki w każdym kształcie i układa przy nich kartoniki z odpowiednimi cyframi ( załącznik 9)

  1. * Segregowanie guzików pod względem liczby dziurek.

Dziecko segreguje guziki na te z dwiema dziurkami, z trzema i z czterema.

Liczy guziki z okre­śloną liczbą dziurek i układają przy nich kartoniki z odpowiednimi cyframi.

  1. * Wyszukiwanie guzików mających dwie cechy: są w kształcie koła i mają cztery dziurki.

 

* Dziecko szuka wśród swoich guzików takich, które spełniają te kryteria. Liczy, ile ma guzi­ków okrągłych o czterech dziurkach.

  1. Na podstawie jakich innych dwóch cech możemy wyszukiwać guziki? (Np. w kształcie trójkąta, mających dwie dziurki; w kształcie kwadratu, z czterema dziurkami...).

  2. Temat 2:Ćwiczenia gimnastyczne – część zestawu XIII ( metodą R. Labana)

1. Wyczucie własnego ciała

Dziecko porusza się po sali w rytmie instrumentalnej wersji wybranej piosenki ( https://www.youtube.com/watch?v=GhmTXo-2VBo) , według wła­snej inwencji twórczej. Gdy muzyka milknie, zatrzymuje się, a następnie wykonuje ćwiczenia wskazanych części ciała:

* ćwiczą głowę i szyję – wykonuje skłony, skręty, krążenia,

* ćwiczą tułów – wykonuje skłony, opady, skręty, krążenia,

* ćwiczą ramiona i dłonie – wykonuje wymachy, wznosy, krążenia ramion i dłoni, ruchy palców, klaskanie,

* ćwiczą nogi i stopy – wykonuje podskoki, wspięcia, wymachy, tupanie.

Gdy dziecko usłyszy dźwięki muzyki, powraca do swobodnej improwizacji ruchowej.

2. Wyczucie siły (ciężaru) W lesie

  1. Dziecko naśladuje rąbanie drzewa siekierą, następnie – przewracanie go na ziemię mocnym pchnięciem – wykonuje mocne i szybkie ruchy.

  2. Naśladuje chwytanie za gałęzie, przeciąganie ściętych drzew, toczenie pni drzew – wykonuje mocne i wolne ruchy.

  3. Naśladuje zrywanie liści ze ściętych drzew – wykonuje lekkie i szybkie ruchy.

  4. Naśladują podrzucanie zebranych liści do góry i spadanie liści na ziemię – wykonują wolne ruchy.

3 Wyczucie ciężaru ciała i przestrzeni

Podmuch wiatru

  1. Silny podmuch wiatru powoduje spadanie żołędzi z drzew – dzieci podskakuje w górę w szyb­kim tempie, przechodzi do przysiadu.

  2. Wiatr unosi z ziemi liście do góry – z przysiadu, dziecko wykonuje szybkie przejście do stania.

  3. Liście fruwają w powietrzu i powoli opadają – dziecko porusza się w różnych kierunkach pokoju: na palcach, na lekko ugiętych kolanach, przechodzą do leżenia.

  4. Dziecko w biegu, wyciąga ramiona jak najwyżej i jak najdalej, łapie opadające liście.

  5. Przeskakuje przez stosy liści i ścięte drzewa (po całej sali).

  6. Odpoczywa w różnych pozycjach, zajmując jak najwięcej miejsca – na polanie w słoneczny dzień, jak najmniej miejsca – pod drzewem, gdy pada deszcz.

4 Wyczucie płynności ruchu, przestrzeni i czasu

Dziecko tańczy w rytmie wersji instrumentalnej wybranej, rytmicznej piosenki (https://www.youtube.com/watch?v=uG4IS12wfPI ) , na zmianę – zaj­mując jak największą przestrzeń wokół siebie (po całym pokoju) i jak najmniejszą (np. w miejscu).

  1. 5 Wyczucie świadomości własnego ciała Król drzew

Dziecko w siadzie prostym, naśladuje przykrywanie swojego ciała liśćmi. Zaczyna od stóp i nóg, przechodzi do leżenia tyłem, kładzie liście na brzuchu, klatce piersiowej, szyi i głowie, następnie powoli wstaje – jest królem drzew.

6. Wyczucie ciężaru i siły ciałaSpacer króla drzew

Dziecko porusza się powoli po sali, nie uginając kolan (na sztywnych nogach), przenosząc ciężar ciała, na zmianę, na prawą nogę, na lewą nogę, z ramionami wzniesionymi w górę, przy nagraniu wybranego utworu F. Chopina (https://www.youtube.com/watch?v=Jg459959VdY ) . Gdy muzyka milknie, zatrzymuje się i otrzepują\e z liści: głowę – wykonuje delikatne, lekkie i wolne ruchy, tułów – lekkie i szybkie ruchy, nogi – mocne i szybkie ruchy (tupanie).

Źródło załączników:

https://www.medianauka.pl/

https://blizejprzedszkola.pl/segregujemy-smieci-pd,3,8054.html

https://mala275.blogspot.com/

https://www.eprzedszkolaki.pl/karty-pracy/bazgranie-i-pisanie/108/alfabet-kolorowanka-z

https://www.mama-bloguje.com/nauka-pisania-polskich-literek-cz-3-polskie-znaki/

https://www.nauczycielskiezacisze.pl/2019/04/karty-pracy-z-jak-zaba-rz-jak-rzeka.html

https://bi.im-g.pl/im/9f/51/16/z23402399Q,Jezioro-Jasne.jpg

https://thumbs.dreamstime.com/b/dzieci-bawi%C4%87-si%C4%99-blisko-brudnego-%C5%9Bmiec%C4%85cego-z-gruzami-jezioro-ogl%C4%85da-ryba-90483979.jpg

https://grodzisknews.pl/wp-content/uploads/2015/04/las-mlochowski-podkowalesna-pl-600x320.jpg

https://ocdn.eu/images/pulscms/ZTk7MDA_/60ccb5e0f49531f9c648850bd54168bd.jpeg

https://ekopolityka.pl/wp-content/uploads/2017/12/baltyk.jpg

https://www.wprost.pl/_thumb/9e/b9/bf94b0644b073d491ea0215d37b0.jpeg

https://www.fototapety24.net/fotografia/400/81427888/malediwy-rafa-zolw.jpg

https://www.wpclipart.com/education/classwork/counting/learn_to_count.png.html

Przewodnik metodyczny 4 Kolorowy Start z plusem wyd. MAC edukacja2

 
 
 
 
realizacja: ARTEH Agencja InteraktywnaARTEH CMS